Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gule flekker på linskjorten, og er litt hast å få denne i orden før lørdag 😮 Noen som har et bra triks? 
Har forsøkt den berømmelige sitronsåpen, både flekkfjerning og bløtlegging, men det hjelper ikke. Vasket den i 60 grader med omo flytende hvit etterpå. Noen som vet hva som hjelper her for å fjerne flekkene? tror det muligens er fra svette/deodorant. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
marsvin skrev (Akkurat nå):

Har gule flekker på linskjorten, og er litt hast å få denne i orden før lørdag 😮 Noen som har et bra triks? 
Har forsøkt den berømmelige sitronsåpen, både flekkfjerning og bløtlegging, men det hjelper ikke. Vasket den i 60 grader med omo flytende hvit etterpå. Noen som vet hva som hjelper her for å fjerne flekkene? tror det muligens er fra svette/deodorant. 

Heng den ut i strålende sol! 

Anonymkode: 3e0ba...f86

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heng den ut i strålende sol! 

Jeg har ikke hage eller balkong, bor i blokk i sentrum 😅 tør ikke henge den på felles takterasse mtp tyveri. ellers takk for tips

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hage eller balkong, bor i blokk i sentrum 😅 tør ikke henge den på felles takterasse mtp tyveri. ellers takk for tips

Heng den i solvendt vindu? 

Skrevet

Du kan vel åpne vinduet og henge den i gardinstanga?

Ellers kan du gjenta sitronsåpe og bløtlegging flere ganger. Gni litt på flekkene underveis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (Akkurat nå):

Du kan vel åpne vinduet og henge den i gardinstanga?

Ellers kan du gjenta sitronsåpe og bløtlegging flere ganger. Gni litt på flekkene underveis. 

Trenger ikke åpne. Sollys bleker gjennom ruter :) (bare spør de mørkegrønne gardinene mine- de er nærmest minty breeze i "vindushullet", og mørkegrønne ellers. Ser dumt ut 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke åpne. Sollys bleker gjennom ruter :) (bare spør de mørkegrønne gardinene mine- de er nærmest minty breeze i "vindushullet", og mørkegrønne ellers. Ser dumt ut 😂

Sant, det. Sånn ser jo mine gardiner ut og. 😆

Skrevet

har ikke mye soltilgang i leiligheten min dessverre.. trenger noe middel som tar dette. Men leste at Vanish Crystal White kan funke ? 

AnonymBruker
Skrevet

har ikke mye soltilgang i leiligheten min dessverre.. trenger noe middel som tar dette. Men leste at Vanish Crystal White kan funke ? 

Du får sette deg ut i parken en time eller to? 

Nei jeg vet ikke. Du kan skrubbe til du blir blå, men tipper at skjorten blir ganske herja med av all kjemien. Sollys er også krevende for fibre, men ikke i NÆRHETEN av skrubbing… 

Med det sagt henger jeg bunadskjorten min ut nå 😂 kanskje min blir litt blekere min og. 

• Liker 1
Skrevet

Det skal vissnok hjelpe å legge den i bløt i skummet kulturmelk i 1-2 døgn. Skyll godt, og vask deretter som vanlig. Leser at mange bruker OMO for hvitt tøy. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel venner eller familie som har solfylte vinduer eller balkong? Spør om skjorten din kan henge der en dag de er hjemme?

Anonymkode: 4cdb7...dd9

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt vanish på lin. Altfor sterkt og vil ødelegge fibrene. 

For å fjerne disse flekkene må du bare være tålmodig med sitronsåpa. Du kan gjøre vondt verre ved å pøse på masse kjemikalier. Det beste er å forebygge gulhet: vaske skjorta rett etter bruk (og ikke stryke den) - da får ikke de gule flekkene ligget et år og godgjort seg. Vet det er for sent for deg nå, men til neste gang. 

• Nyttig 1
Skrevet

Gallesåpe. Fås flytende og i fast form.  Vet de har på Jula. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Palma skrev (Akkurat nå):

Gallesåpe. Fås flytende og i fast form.  Vet de har på Jula. 

De har fått inn på mange Menybutikker og, samt Life/Sunkost og de fleste barnebutikker :) gallesåpe er fantastisk på alt som har med flekker fra kroppsvæsker å gjøre :) 

Skrevet

Du kan prøve natron, her er fremgangsmåte i henhold til Northern playground som selger mye ullplagg bl.a.:

1 – LAGE PASTA
Lag en pasta ved å blande natron med litt vann.

2– GNI INN
Gni inn i flekken og la stå til massen har tørket, ca en time. Du kan med fordel gni flekken av og til mens massen tørker.

3 – SKYLL OG VASK
Skyll og vask som vanlig. Pass på at du bare bruker natron rett på flekken, for å minimere misfarging av resten av plagget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (1 time siden):

Du kan prøve natron, her er fremgangsmåte i henhold til Northern playground som selger mye ullplagg bl.a.:

1 – LAGE PASTA
Lag en pasta ved å blande natron med litt vann.

2– GNI INN
Gni inn i flekken og la stå til massen har tørket, ca en time. Du kan med fordel gni flekken av og til mens massen tørker.

3 – SKYLL OG VASK
Skyll og vask som vanlig. Pass på at du bare bruker natron rett på flekken, for å minimere misfarging av resten av plagget.

Ull og lin er IKKE det samme. Ull er animalsk, linner vegetabilsk. 

Men skal være forsikrig med å skrubbe og gni på lin, det sliter ekstremt mye! 

AnonymBruker
Skrevet

hvor lenge bløtla du den i sitronsåpe? En time eller over natten? Jeg ville ikke gitt opp sitronsåpa før den hadde ligget et døgn.

Anonymkode: 41718...200

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

hvor lenge bløtla du den i sitronsåpe? En time eller over natten? Jeg ville ikke gitt opp sitronsåpa før den hadde ligget et døgn.

bløtla i et par timer. bruke sånn sitronsåpe-såpestykke, mulig det ikke er sterkt nok og at man skulle hatt sitronsåpe-pulver 

AnonymBruker
Skrevet
marsvin skrev (1 time siden):

bløtla i et par timer. bruke sånn sitronsåpe-såpestykke, mulig det ikke er sterkt nok og at man skulle hatt sitronsåpe-pulver 

pulveret er akkurat samme såpe som såpestykket, men to timer er altfor lite. Legg den i bløt et døgn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ett bra tips fra husfliden. 
Legg den i en bøtte med omo ultra (hvit) i 1-2 døgn, vask som vanlig etterpå. 
Jeg har gjort dette med min skjorte og den ble veldig fin etterpå. 

Anonymkode: 4f56d...265

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...