AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Jeg testet positivt 9dpo, ganske sterk og positiv digital, så kunne nok testet positivt allerede 8dpo. Etter hva jeg har forstått så betyr jo det at egget har festet seg tidlig og begynner å utvikle seg. Vil da utregning av uker og dager kunne være basert på når egget har festet seg, og ikke bare siste mens? Er det tidligere utvikling, og er man lenger på vei om man tester positivt 9dpo kontra evt 12-13 dpo? Jeg lurer da jeg skal på en undersøkelse med innvendig ul, og i følge menstermin vil være 5+2, men kan jeg forvente å kunne se noe annet nå, etter positiv test så tidlig, enn om jeg hadde testet positivt senere? Anonymkode: f5b40...758
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Vent til du er godt ut i uke 6, iallfall. Hvis du tar ultralyd når du er 5+2 vil du mest sannsynlig ikke se noen ting og bli stresset av det. Jeg ville ventet til uke 7, til og med. Jeg fikk svak strek da jeg var 9 dpo og ble satt tilbake 3 dager på ultralyd i uke 12, altså var jeg i teorien 12 dpo. Anonymkode: ad75a...fb8
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Skjønner ☺️ Har ikke bestilt innvendig ul selv, men skal på gynundersøkelse og ta celleprøve, hvor det uansett tas innvendig ul. Følges opp etter celleforandringer. Kunne sikkert flyttet timen til senere, men vil fortelle det til de nærmeste vennene før 17. mai, ellers blir det en strevsom dag for meg, og alle vil uansett skjønne det pga ingen alkohol. Håper hvertfall å se et lite sort hull og kunne fortelle det til mamma og pappa først. Anonymkode: f5b40...758
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Du er jo gravid, så om du vil fortelle det nå så spiller det jo ingen rolle med hva du ser på ul. Aller mest sannsynlig vil du uansett ikke se noe bankende hjerte så tidlig. Og om du nå ser et bankende hjerte så er heller ikke det noen garanti for noe som helst. Anonymkode: 3f41d...b84 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai De anbefaler vel å vente til rundt uke 8 med ultralyd pga at det er så lite enda og det er vel rundt uke 8 de kan se hjerteslag. Jeg tok selv og bestilte privat ultralyd i uke 8+4 eller noe slikt for å se at alt var bra. Da var det jo ikke store greiene inne i magen, men de kunne se at hjertet slo og at det bare var en inni der, noe som betrygget meg 😊 Anonymkode: e32e2...f9b
mommyaka Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg testet positivt 9dpo, ganske sterk og positiv digital, så kunne nok testet positivt allerede 8dpo. Etter hva jeg har forstått så betyr jo det at egget har festet seg tidlig og begynner å utvikle seg. Vil da utregning av uker og dager kunne være basert på når egget har festet seg, og ikke bare siste mens? Er det tidligere utvikling, og er man lenger på vei om man tester positivt 9dpo kontra evt 12-13 dpo? Jeg lurer da jeg skal på en undersøkelse med innvendig ul, og i følge menstermin vil være 5+2, men kan jeg forvente å kunne se noe annet nå, etter positiv test så tidlig, enn om jeg hadde testet positivt senere? Anonymkode: f5b40...758 Mab går etter siste mens.. ikke når egget fester seg. Du vil nok ikke se noe før uke 7. Du er gravid... altså positive test nå og om.du hadde testet om 3 uker hadde akkurat vært det samme
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai Man regner etter menstruasjonen frem til ultralyd i uke 12 uansett, når du tester og når egget festes spiller ingen rolle. Om du er 5+2 eller 5+4 spiller heller ingen rolle, man ser som regel ingenting så tidlig uansett Anonymkode: 8e492...068
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai Oki! leste på et annet forum at man kan se hjerteslag allerede fra 5+3/4, så tenkte det kunne vært en mulighet da jeg testa positivt såpass tidlig 🙂 Anonymkode: f5b40...758
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai Har sett hjerteslag 5+5 😀 men det er bare en liten prikk som blinker Anonymkode: 37f26...98b
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Nei det er nok ikke tidligere utvikling selv om egget evt fester seg tidligere. Anonymkode: cac9a...50a
HeleneHS Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Termin/lengde på graviditet regnes fra første dag i siste mens, uansett. Det gjelder frem til du får UL termin (det gjelder også når man gjør IVF for eksempel og vet innsett dagen og alder på embryo). Om du er 5+1 eller 5+3 spiller forresten veldig lite rolle, alt fra 37+0 til 41+6 er "til termin", så da er den ene eller andre dagen i starten helt uviktig. Vent til UL du får mellom uke 11 og 13. Og fortell til venner/familie når du er klar - om det er nå med en gang, eller i uke 20 bestemmer kun du!
AnonymBruker Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai Problemet mitt er at jeg har fått høre at jeg i utgangspunktet ikke kan regne fra første dag i siste mens. Jeg hadde eggløsning 21 dager etter første dag i siste mens, og ikke 14 som er vanlig, jeg skulle i utgangspunktet vært 6+2, men fordi eggløsning skjedde så seint er jo ikke embryoet på størrelse med en 6+2. Jeg fikk høre at jeg måtte regne ukene ut ifra dpo istedet, og i dag er jeg 23 dpo Anonymkode: f5b40...758
mommyaka Skrevet 13. mai #13 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Problemet mitt er at jeg har fått høre at jeg i utgangspunktet ikke kan regne fra første dag i siste mens. Jeg hadde eggløsning 21 dager etter første dag i siste mens, og ikke 14 som er vanlig, jeg skulle i utgangspunktet vært 6+2, men fordi eggløsning skjedde så seint er jo ikke embryoet på størrelse med en 6+2. Jeg fikk høre at jeg måtte regne ukene ut ifra dpo istedet, og i dag er jeg 23 dpo Anonymkode: f5b40...758 Har ikke noe å si...om du fikk eggløsning 14 eller 21 er jo bare 7 dager. Beste er å ta ultralyd i uke 7+ da vil du få vite hvor langt du er på vei. Du er gravid..om du er 6 eller 8 uker vae vel ikke så mye å si 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #14 Skrevet 13. mai Jeg fikk tidlig positiv test denne gangen (4 eller 5 dager før forventet mens), og tok ultralyd da jeg var 5+3 ifølge menstermin. Da fikk jeg se et bankende hjerte. Gynekologen mente da at jeg var 6 uker på vei. På ordinær ultralyd ble jeg satt 6 dager fram, så fosteret var tydeligvis litt eldre enn regnet etter menstermin. Den tidlige ultralyden min var ikke noe jeg tok pga. graviditeten, men en obligatorisk time for å ta GU, celleprøve etc. som var satt opp mange måneder før, og gynekologen tar alltid ultralyd i forbindelse med undersøkelsen. Så jeg ville ikke gått og betalt for privat tidlig ultralyd i uke 5. Anonymkode: bc6c1...939
AnonymBruker Skrevet 13. mai #15 Skrevet 13. mai Jeg hadde selv lange sykluser, men kontroll på eggløsning pga temping og tester. Så jeg satte bare første dag av siste mens 14 dager før el, og det stemte omtrent ved ultralyd. Spiller liten rolle sånn egentlig en uke fra eller til for din del. Anonymkode: 32722...aa9
AnonymBruker Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg fikk tidlig positiv test denne gangen (4 eller 5 dager før forventet mens), og tok ultralyd da jeg var 5+3 ifølge menstermin. Da fikk jeg se et bankende hjerte. Gynekologen mente da at jeg var 6 uker på vei. På ordinær ultralyd ble jeg satt 6 dager fram, så fosteret var tydeligvis litt eldre enn regnet etter menstermin. Den tidlige ultralyden min var ikke noe jeg tok pga. graviditeten, men en obligatorisk time for å ta GU, celleprøve etc. som var satt opp mange måneder før, og gynekologen tar alltid ultralyd i forbindelse med undersøkelsen. Så jeg ville ikke gått og betalt for privat tidlig ultralyd i uke 5. Anonymkode: bc6c1...939 Takk for svar, du har egentlig svart ut litt det jeg ønsket svar på 😅 samme her, jeg har heller ikke bestilt meg en tidlig ultralyd i uke 5 med vilje, men det er noe jeg skal på av samme grunn som deg! om jeg får se et bankende hjerte utover et sort hulrom, ser jeg på det som en veldig gledelig bonus ❤️ Anonymkode: f5b40...758 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå