Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi tenker å gå i 17. mai tog med både norsk og pakistansk flagg. Norsk flagg fordi vi feirer Norge og det pakistanske fordi vi også har et bein i den kulturen. 
Flere som tenker å gå med flere type flagg i år?

Anonymkode: cef2d...7f8

Nei, dette er den ENE dagen i året vi feirer dette landets høytidsdag, kan dere flagge med det Pakistanske ellers? Jeg er halvt norsk, men på 17 mai flagger jeg bare med det norske. 

Anonymkode: bb385...39b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt vitsen, men synes heller ikke det er noe kjempestort problem.

Tror det er viktig å minne mange på at 17. mai er grunnlovsdagen, ikke det norske flaggets dag. Noen lands nasjonaldag omtales jo som flaggets dag (f.eks. svenska flaggans dag). Det er ikke tilfellet i Norge, og flagget var ikke en gang funnet opp da grunnloven ble skrevet.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

17 mai er fødselsdagen til Norge som en selvstendig stat. Denne dagen i 1814 fikk Norge sin egen konge og riksforsamling som underskrev lovverket og ansvaret om å ivareta Norge som en selvstendig stat. 

Står det virkelig så dårlig til med historieundervisningen på skolen nå om dagen ?😮

Nei Norge fikk ikke egen konge den 17 mai 1814. Vi måtte vente i 91 år til Norge ble et eget land med egen konge igjen.

17 mai 1814 ble den norske grunnloven signert 

Anonymkode: 36ecf...b3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Står det virkelig så dårlig til med historieundervisningen på skolen nå om dagen ?😮

Nei Norge fikk ikke egen konge den 17 mai 1814. Vi måtte vente i 91 år til Norge ble et eget land med egen konge igjen.

Christian Fredrik satt riktig nok som konge av Norge fra mai 1814 til juli/august 1814 før Norge ble tvunget inn i en union med Sverige 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Norge valgte å bruke den svenske som vår konge. Det var vårt valg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Folkdebatten om flagging på 17.mai blusser opp hver vår og har gått over flere tiår. Diskusjonen er sjelden konstruktiv. Hvorfor?

Mener du at alle flagg må slippes til  - da er du kulturmarxist, woke og landsforræder
Mener du at flagg kun skal være norske (samiske, kvenske)  - da er du rasist, nazist og homofob

Er det rart man ikke kommer videre? 

Ikke en kamp om det gode mot det ode 

Helt ulike, men viktige verdier settes opp mot hverandre.  Disse vektes individuelt. Noen mener et alternativ er opplagt riktig, for resten er det mer komplisert. 

17.mai har dyp folkelig forankring og personlig betydning i Norge. Som med feiringer av ideologi, religion kan forsøk på utnyttelse av markeringen kan såre og provosere. Selv om formålet er godt og er støttet av mange, inkludert dem selv

Kampene for rettigheter og likebehandling mot splittelse, undertrykkelse og mangel på toleranse må vinnes. Derfor får de innpass og tilgang på ulike arenaer som når massene.

Jeg tror det er klokt å ikke tillate alternative flagg ved offentlige bygg skaper problemer. Kamp om tilgang mellom formål/organisassjoner og ytterligere polarisering er eksempler. 

17. mai feirer nasjonens selvråderett, og i tråd med den enkelres selvråderett kan man gjøre som man selv ønsker.

Endret av 1365
Skrevet

Og så kan man banne på at det dukker opp en del norsker med Palestina flagg.... 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Tiuren skrev (På 12.5.2025 den 22.22):

ja, eller skjerf osv. Bare teit og dustete. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 10.14):

Si fra når du har bursdag, så skal jeg komme og feire meg selv. 

Anonymkode: 1dec1...a39

🤣

Anonymkode: 7e043...a95

AnonymBruker
Skrevet

Ok for meg. 

Anonymkode: 5b8da...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg ta med bibel på ramadan tilstelning? 

Anonymkode: 93285...f46

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (På 12.5.2025 den 22.22):

Lurer på hva som skjer om noen fra Israel som bor i Norge tar med det israelske flagget fordi de er fra den kulturen. Hadde vi akseptert det?

Folkeretten, friheten og kvinnerettigheter er jo mye dårligere i mange arabiske land enn i Israel, så det hadde vært et paradoks dersom de med arabiske flagg gikk til angrep på de med israelske flagg.

Kan man ikke si ja til israelske flagg kan vi vel egentlig heller ikke si ja til andre flagg?

Anonymkode: 8aa1a...cff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (På 12.5.2025 den 22.19):

Folkdebatten om flagging på 17.mai blusser opp hver vår og har gått over flere tiår. Diskusjonen er sjelden konstruktiv. Hvorfor?

Mener du at alle flagg må slippes til  - da er du kulturmarxist, woke og landsforræder
Mener du at flagg kun skal være norske (samiske, kvenske)  - da er du rasist, nazist og homofob

Er det rart man ikke kommer videre? 

Ikke en kamp om det gode mot det ode 

Helt ulike, men viktige verdier settes opp mot hverandre.  Disse vektes individuelt. Noen mener et alternativ er opplagt riktig, for resten er det mer komplisert. 

17.mai har dyp folkelig forankring og personlig betydning i Norge. Som med feiringer av ideologi, religion kan forsøk på utnyttelse av markeringen kan såre og provosere. Selv om formålet er godt og er støttet av mange, inkludert dem selv

Kampene for rettigheter og likebehandling mot splittelse, undertrykkelse og mangel på toleranse må vinnes. Derfor får de innpass og tilgang på ulike arenaer som når massene.

Jeg tror det er klokt å ikke tillate alternative flagg ved offentlige bygg skaper problemer. Kamp om tilgang mellom formål/organisassjoner og ytterligere polarisering er eksempler. 

17. mai feirer nasjonens selvråderett, og i tråd med den enkelres selvråderett kan man gjøre som man selv ønsker.

Nå er det vel ikke loven vi diskuterer her, men hva som er sosialt akseptert. Du sender vel ikke 7-åringen i bursdag til bestevennen med gave til seg selv? Det er ikke ulovlig, men veldig uheldig.

Det er fint å gjøre 17 mai til sin egen, men vi er jo alle gjester i en fest som har lange tradisjoner. Det vi feirer er grunnloven og Norge - da får man tåle at det er i fokus den dagen. Vil jeg bli med og feire Eid dukker jeg jo ikke opp med Bibelen og begynner å preke i moskeen heller, på samme måte som folk reagerer når det leses muslimske vers i kirka til jul og påske. Igjen: ikke ulovlig (altså kan ikke straffeforfølges), men sosialt ikke så veldig smart.

Anonymkode: 8aa1a...cff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 10.07):

Personlig synes jeg det er fint å se folk fra mange ulike kulturer og nasjoner samles for å feire Norges nasjonaldag på 17. mai. Vi feirer jo frihet, demokrati osv, ikke Norge i seg selv. Vi er et mangfoldig land og det er bare flott at vi alle samles for å feire. 

Anonymkode: 02f2c...389

Tror du må tilbake til skolebenken siden du tydeligvis ikke aner hva 17. mai er.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
cerruti skrev (På 14.5.2025 den 7.36):

ja, eller skjerf osv. Bare teit og dustete. 

Husker KG i fjor da hun hadde palestinaskjerf som forkle til bunaden. Snakker om å trampe ned et tradisjonsplagg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS er nok bare et troll som vil skape rasisme. Men jeg lar meg ikke hisse opp, det for jeg eventuelt spare hvis jeg ser noen på 17. mai med et slikt stygt og upassende flagg. 

Anonymkode: 8cb97...bd9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 10.24):

Så mange sure her da. Så mange regler.. Hva om jeg bruker nasjonaldrakt fra Pakistan? Dette også galt? Hva om jeg har et lite pakistansk flagg sydd inn i jakka?

Anonymkode: cef2d...7f8

Bruk gjerne nasjonaldrakten din fr Pakistan, det er bare flott! Hvor tenker du å sy inn det pakistanske flagget? På innsiden så det ikke synes? Gjør det om du har glede av det. På utsiden for å provosere? Det syns jeg du skal holde deg for god til. 

De flaggene som skal synes 17. mai er de norske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere noen i Ukraina hadde gått med Norsk flagg hvis vi var i krig???

Anonymkode: 93285...f46

• Liker 1
Skrevet

Ingen bryr seg om det pakistanske flagget 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt "pakistanere feirer Norge" om jeg hadde sett et pakistansk flagg i 17.05-toget. Skjønner ikke gva som er big deal med det.

Anonymkode: 01cf4...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...