Gå til innhold

Ok med pakistanske flagg på 17.mai?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noen år siden bodde jeg i Minnesota i USA. Her er norsk-amerikanere den store minoriteten. Det var svært vanlig og ukontroversielt å flagge med norske og amerikanske flagg sammen den 4. juli. Mange pyntet seg også i «bunader». Å verdsette sin opprinnelseskultur og destinasjonskultur er to sider av samme sak, og et av kjernesymptomene på vellykket integrering.

Anonymkode: 33078...8b1

Flagg og nasjonaldrakt er ihvertfall ikke to sider av samme sak.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker ikke et flagg-politi eller forbud mot andre flagg.

Men jeg synes uansett at det er litt tonedøvt å skulle flagge med andre flagg enn det norske på Norges Nasjonaldag. Det handler om Norge, og ikke hvor du personlig har dine røtter.

Norges nasjonaldag er en gyllen anledning til å feire at du, med bakgrunn fra et annet land, også vil feire ditt nye hjemland og trykke det norske flagget til ditt bryst. Om ikke annet enn for å høste ekstra goodwill. Ingenting gjør nordmenn mykere i hjerte enn at folk fra andre nasjoner viser at de er glad i Norge. Jeg synes ikke man viser dette ved å sette fokus på din egen opprinnelse. Selv kunne jeg gått med det svenske flagger, men gjør selvsagt ikke det.

Anonymkode: 28b48...1a2

Så vil jeg legge til at jeg synes det er flott med nasjonaldrakter fra andre land i 17.maitoget. Om man ønsker å markere at man ikke er opprinnelig norsk, så er klesdrakt en fin måte å representere ditt eget opphav på. 

Anonymkode: 28b48...1a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi tenker å gå i 17. mai tog med både norsk og pakistansk flagg. Norsk flagg fordi vi feirer Norge og det pakistanske fordi vi også har et bein i den kulturen. 
Flere som tenker å gå med flere type flagg i år?

Anonymkode: cef2d...7f8

Niks, ikke greit. Vi feirer den NORSKE grunnlovsdagen den dagen og dermed skal kun Norske flagg vises. Akkurat som Når det er pakistansk grunnlovsdag så er det ingen Norske flagg som skal opp men kun deres selv om dere er i Norge og feirer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte fint å se mange flagg  i tog. Men har  vel landet på at vi feirer Norge  og da gjelder  norsk flagg. Derimot i et borgertog, der man eks representerer en pakistansk forening,  tenker jeg begge deler kan fungere. Det understreker hvilken forening man er, samtidig som man feirer  grunnlovsdagen  til Norge 

Anonymkode: 29863...a43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av svarene i denne tråden gir indikasjoner på at det ikke er lurt med annet enn norsk flagg. Dessverre lever fordommer i beste velgående, og vårt samfunn er dessverre ikke klare for hijabkledde bunadskvinner og andre flagg. Forhåpentligvis endres det i løpet av noen år, der vi kan ha et mer romslig samfunn med plass til alle. 

Anonymkode: 94adf...1b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Personlig synes jeg det er fint å se folk fra mange ulike kulturer og nasjoner samles for å feire Norges nasjonaldag på 17. mai. Vi feirer jo frihet, demokrati osv, ikke Norge i seg selv. Vi er et mangfoldig land og det er bare flott at vi alle samles for å feire. 

Anonymkode: 02f2c...389

Vi feirer jo nettopp akkurat Norge! Landet Norge. Det er bursdagen til Norge. Ikke mangfold. Det er Pride det.. 

Skal alle barna feires på bursdagen til Knut?? Alle få gave kanskje?? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, pakistanske flagg er til ev andre merkedager, men en pin med norsk og pakistansk flagg samlet er diskret nok. 

Jeg har bodd mange år i utlandet og norsk flagg kun 17. mai. 

Anonymkode: d6d98...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/10

Åpenbar rage bait. Utover det bryr jeg meg ikke nevneverdig, men som nordmann bosatt i et annet land kunne det ikke falt meg inn å feire landets nasjonaldag med det norske flagget.

Anonymkode: d9172...2ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde denne diskusjonen var ferdigdiskutert for mange år siden, og det er prideflagg man skal diskutere idag.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Norges dag. Vi er en flerkulturell familie, men vi feirer 17. mai med Norske flagg. Den andre nasjonaldagen feirer vi med det andre flagget, alt til sin tid.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gir mening. Jeg ser allerede i barnehagen og barneskolen at de feirer så mange forskjellige kulturer fra andre land på sine egne dager. hvorfor skal ikke da den norske grunnlovsdagen få ha en egen dag for seg selv? 

Anonymkode: 52a3f...1e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes mange av svarene i denne tråden gir indikasjoner på at det ikke er lurt med annet enn norsk flagg. Dessverre lever fordommer i beste velgående, og vårt samfunn er dessverre ikke klare for hijabkledde bunadskvinner og andre flagg. Forhåpentligvis endres det i løpet av noen år, der vi kan ha et mer romslig samfunn med plass til alle. 

For en tullete kommentar. Det handler da ikke om at det ikke er plass til andre. 

Men det er Norge vi feirer og hvis man ønsker å flagge så flagger man med norske flagg.

Har vært i både Sverige, Danmark og Usa på dems nasjonaldag. Kunne aldri falt meg inn å flagge med norske flagget på dems dag.

Anonymkode: fdf41...c1b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ikke viser respekt for norges nasjonaldag å gå med andre flagg. Spar dere for uønsket oppmerksomhet.

Anonymkode: 57ea3...0d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke fordommer,men er tross alt Norge man feirer.Vil man ikke bli med på den feiringa så får dem holde seg hjemme den dagen.Hvorfor må man på død og liv vise sitt flagg akkurat den dagen.Skjønner det bare ikke.Greit med Nasjonal drakt fra der dem er fra.Vis landet dem er fra er så flott så får dem bo der og feire sin dag.

Anonymkode: 34553...92d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er du helt brød? Vi er ett mangfold land som godtar alle folkeslag og legninger 364 dager i året, men gud forby den ENE dagen vi feirer NORGE så har vi fordommer? Ta deg sammen, tuling!

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Personlig synes jeg det er fint å se folk fra mange ulike kulturer og nasjoner samles for å feire Norges nasjonaldag på 17. mai. Vi feirer jo frihet, demokrati osv, ikke Norge i seg selv. Vi er et mangfoldig land og det er bare flott at vi alle samles for å feire. 

Anonymkode: 02f2c...389

Synes jeg også, at man ser at disse landene er med å feire med oss 😊

Anonymkode: 1a029...ea6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det holder med norske flagg og regnbueflagg på 17. mai

Anonymkode: 1d2f7...bd3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...