AnonymBruker Skrevet 12. mai #61 Skrevet 12. mai Det er Norges dag. Så enkelt, og tydeligvis så vanskelig. Anonymkode: 2e1ed...484 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #62 Skrevet 12. mai Det er toppen av krenking å vifte med et annet flagg 17 mai. Anonymkode: 93285...f46 2
cerruti Skrevet 12. mai #63 Skrevet 12. mai Dette handler om livets lærdom- vi feirer den som har bursdag på bursdagen. Ikke alle andre. 8 1
Blueberrymuffin Skrevet 12. mai #64 Skrevet 12. mai (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi tenker å gå i 17. mai tog med både norsk og pakistansk flagg. Norsk flagg fordi vi feirer Norge og det pakistanske fordi vi også har et bein i den kulturen. Flere som tenker å gå med flere type flagg i år? Anonymkode: cef2d...7f8 Siden de fleste her ikke har baller til å være direkte med trådstarter, så skal jeg være det. Nei , det er overhode ikke greit! Det er totalt respektløst og et hån mot Norge. 17. Mai skal man kun ha det Norske flagg, det er Norge sin dag. Ikke pakistan, palestina, ukraina, lgbtq eller annet, det kan du veive med alle andre dager i året. Endret 12. mai av Blueberrymuffin 9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #65 Skrevet 12. mai Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden): Siden de fleste her ikke har baller til å være direkte med trådstarter, så skal jeg være det. Nei , det er overhode ikke greit! Det er totalt respektløst og et hån mot Norge. 17. Mai skal man kun ha det Norske flagg, det er Norge sin dag. Ikke pakistan, palestina, ukraina, lgbtq eller annet, det kan du veive med alle andre dager i året. Hvorfor var det ingen som sa noe imot da det skulle flagges med det ukrainske flagget i 2022? Eller når det tvinges frem Pride-flagg på invitasjoner og arrangement på 17. mai? Har dere ikke baller? Eller gjelder ballene kun når vi snakker om muslimske land? Anonymkode: ac3f6...329 1 2
Blueberrymuffin Skrevet 12. mai #66 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor var det ingen som sa noe imot da det skulle flagges med det ukrainske flagget i 2022? Eller når det tvinges frem Pride-flagg på invitasjoner og arrangement på 17. mai? Har dere ikke baller? Eller gjelder ballene kun når vi snakker om muslimske land? Anonymkode: ac3f6...329 Les det jeg faktisk skriver, jeg nevner både ukraina og lgbtq, at jeg heller ikke mener at det er greit. Snakk om å plukke ut deler av det jeg skrev og å være hårsår. 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #67 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor var det ingen som sa noe imot da det skulle flagges med det ukrainske flagget i 2022? Eller når det tvinges frem Pride-flagg på invitasjoner og arrangement på 17. mai? Har dere ikke baller? Eller gjelder ballene kun når vi snakker om muslimske land? Anonymkode: ac3f6...329 Det var mange som sa noe på de ukrainske flaggene i 17.maitoget 2022. Det var jo en kjempe debatt den gang… Og det er mange som sier noe i mot prideflaggene nå. Anonymkode: c6781...826 11 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #68 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor var det ingen som sa noe imot da det skulle flagges med det ukrainske flagget i 2022? Eller når det tvinges frem Pride-flagg på invitasjoner og arrangement på 17. mai? Har dere ikke baller? Eller gjelder ballene kun når vi snakker om muslimske land? Anonymkode: ac3f6...329 Det var mange som sa noe. Akkurat nå er det en sak i media hvor flere går ut og kritiserer et 17-mai-program som inneholder pride-flagget. Anonymkode: 49237...730 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #69 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var mange som sa noe. Akkurat nå er det en sak i media hvor flere går ut og kritiserer et 17-mai-program som inneholder pride-flagget. Anonymkode: 49237...730 Men de blir jo sablet ned og beskyldt for å være TERF og imot inkludering. Sosialt press kalles det. Det samme skjedde med det ukrainske flagget i 2022. Anonymkode: ac3f6...329 2
Thyra Skrevet 12. mai #70 Skrevet 12. mai Pippi Lotta skrev (2 timer siden): Jeg synes det er veldig kjekt med forskjelige flag i togget, det viser jo frem mangfoldet som fines i nettopp Norge. Men jeg tror det finnes mange grinebitere, som greier å bli provosert over dette. Så har dere uflaks kan dere desvere få en sur komentar. Strengt tatt er det jo mest naturlig å flagge med norske flagg på den norske nasjonaldagen. På samme måte som de som bryr seg om slikt flagger med norsk flagg når det er norsk gull i OL. Mangfoldet som finnes i Norge kan man jo vise fram ved at folk bruker festklær fra sine opprinnelsesland i toget. Men det er ikke noe jeg blir provosert over. Vi bor i et fritt land, og folk får gjøre som de vil. 1
Thyra Skrevet 12. mai #71 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så mange sure her da. Så mange regler.. Hva om jeg bruker nasjonaldrakt fra Pakistan? Dette også galt? Hva om jeg har et lite pakistansk flagg sydd inn i jakka? Anonymkode: cef2d...7f8 Nasjonaldrakt fra Pakistan på 17.mai er vel helt supert, og hva du har sydd inn i jakka bryr ingen seg om. Men om du skal ha med flagg, er det mest naturlig å bruke det norske denne dagen. 6
Snok1 Skrevet 12. mai #72 Skrevet 12. mai Blueberrymuffin skrev (18 minutter siden): Les det jeg faktisk skriver, jeg nevner både ukraina og lgbtq, at jeg heller ikke mener at det er greit. Snakk om å plukke ut deler av det jeg skrev og å være hårsår. *kremt* Hvem er hårsår? *kremt*kremt*
Thyra Skrevet 12. mai #73 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feir på deres egen dag. Jeg kommer ikke i bunad med norsk flagg i Pakistan på deres nasjonaldag. Hvordan tror du dere ville tatt det? Anonymkode: 9e258...885 Bunad på pakistansk nasjonaldag burde være helt greit. Men ikke norsk flagg, så klart. 2
Thyra Skrevet 12. mai #74 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor gå med Pride-flagg, da? Dreier nasjonaldagen seg om sex, BDSM og flytende kjønn? Jeg har bestandig vært for at man kun skal flagge med det norske flagget. Men de siste årene, når de har åpnet for ukrainske flagg til støtte for flyktninger, og Pride-flagg i alle anledninger som ikke har noe med LGBT å gjøre, så har jeg begynt å gi faen. Man følger ikke reglene uansett, så er det egentlig fritt frem. Anonymkode: ac3f6...329 Pride flagg passer heller ikke i 17.mai-toget. 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai #75 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så mange sure her da. Så mange regler.. Hva om jeg bruker nasjonaldrakt fra Pakistan? Dette også galt? Hva om jeg har et lite pakistansk flagg sydd inn i jakka? Anonymkode: cef2d...7f8 det er stor forskjell på å bruke sin egen tradisjonsdrakt som sari er, og jeg har ikke sett en enste med flagg på så kveruler alt du vil, det er ikke noen som er sure selv om de sier at 17 mai er norges nasjonaldag og da bruker man normalt sett det norske flagget. Anonymkode: 2ef01...e54 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #76 Skrevet 12. mai For noen år siden bodde jeg i Minnesota i USA. Her er norsk-amerikanere den store minoriteten. Det var svært vanlig og ukontroversielt å flagge med norske og amerikanske flagg sammen den 4. juli. Mange pyntet seg også i «bunader». Å verdsette sin opprinnelseskultur og destinasjonskultur er to sider av samme sak, og et av kjernesymptomene på vellykket integrering. Anonymkode: 33078...8b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #77 Skrevet 12. mai Regner med det blir plenty av det palestinske flagget der også. Helt utrolig hvordan det brukes Anonymkode: 4caf4...c01 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #78 Skrevet 12. mai Dette tror jeg er en trolletråd, for jeg har feirer 17. mai i Oslo 40+ ganger og aldri sett noe pakistansk flagg. Men for å svare seriøst - nei. 17. mai synes jeg det bare skal være norske flagg. Det finnes andre dager for alle de andre flaggene. Anonymkode: ab132...b61 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai #79 Skrevet 12. mai Jeg ønsker ikke et flagg-politi eller forbud mot andre flagg. Men jeg synes uansett at det er litt tonedøvt å skulle flagge med andre flagg enn det norske på Norges Nasjonaldag. Det handler om Norge, og ikke hvor du personlig har dine røtter. Norges nasjonaldag er en gyllen anledning til å feire at du, med bakgrunn fra et annet land, også vil feire ditt nye hjemland og trykke det norske flagget til ditt bryst. Om ikke annet enn for å høste ekstra goodwill. Ingenting gjør nordmenn mykere i hjerte enn at folk fra andre nasjoner viser at de er glad i Norge. Jeg synes ikke man viser dette ved å sette fokus på din egen opprinnelse. Selv kunne jeg gått med det svenske flagger, men gjør selvsagt ikke det. Anonymkode: 28b48...1a2 3 1
Thyra Skrevet 12. mai #80 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det skal kun være unntak fra enkelte land, og ikke andre, ikke sant? https://www.nrk.no/trondelag/onsker-ukraina-flagg-velkommen-i-barnetogene-17.-mai-1.15953981 https://www.vl.no/kommentar/flagg-fram-mangfoldet/895240 https://idag.no/sv-politiker-med-palestinsk-flagg-i-17-mai-tog/19.10518 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-pa-17-mai-program-uheldig/17722469/ Også dette er visst helt greit: https://www.f-b.no/hvorfor-regnbueflagg-pa-17-mai-her-er-svaret/o/5-59-1489679 Vi har altså allerede utvannet flaggreglene så det holder, i offentlig regi (kommuner, skoler osv). Jeg ser derfor ingen problemer med at andre også flagger med sitt lands flagg. Hadde vi fortsatt å holde oss kun til det norske, ville jeg ha forstått. Men man kan ikke operere i den beste Animal Farm-stilen og cherrypicke hvilke andre flagg enn det norske vi ønsker velkommen i toget. P.S. Jeg er ikke norsk selv, bare det er sagt. Og jeg har bestandig respektert det med bunad (at jeg ikke skaffer meg det når jeg ikke har biologisk tilknytning til Norge eller vokst opp her), flagg og annet. Men når det offentlige tillater alle mulige flagg i toget, så kan man like gjerne gi faen. Anonymkode: ac3f6...329 Det er ikke snakk om hva man skal tillate. Selvsagt er det tillatt med andre flagg på 17.mai. Men det må være lov å mene at det passer best å bruke landets flagg på landets nasjonaldag, uansett hvilken nasjonaldag man feirer. Men jeg synes ikke det er noe galt i å bruke bunad uten biologisk tilknytning til eller oppvekst i Norge for dem som måtte ønske det. Du bor i Norge og gar såpass tilknytning at du skriver feilfritt norsk, så ingenting unaturlig med å bruke bunad. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå