Gå til innhold

Katten fryser

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor kaldt det skal bli for at det blir for kaldt for katten. I min dyrebok står det at katter kan fryse, men ikke hvor kaldt det da er.

Saken er det at min søster som bor i Nord - Norge har en nabo med en katt som ofte sitter på hennes vindu og skriker. Nå har det seg slik at det er - 20 grader. Søsteren min har flere ganger ringt å fortalt at hun har sluppet inn katten til naboen (døra sto da åpnet, noe den ikke gjør i dag).

Nå har hun ringt igjen og synes synd på katten og vet at jeg er katteelsker og blir sånn passe forbanna, for det er dritkaldt der oppe.

Så til mitt spørsmål; Hva er for kaldt? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pulverheksa

Syns at -20 er litt kaldt for en katt å være ute hele dagen.

Selv om katten er vant til å være mye ute og har fått vinterpels.

Hjemme hos mine foreldre blir det ofte -20 og enda kaldere. Der har katten "hus" i garasjen. En pappeske med ullgensere. Sånn at hvis den ikke kommer inn før mine foreldre drar på jobb kan den ligge der.

Det går helt fint. Men mine foreldre er jo bekymret for katten hele dagen da.

Katten er ikke noe glad i kaldvær så den er for det meste veldig snar ute. Min mor slipper den ut før hun spiser frokost og når hun er klar til å gå sitter pusen på trappa og vil inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulverheksa skrev:

Det går helt fint. Men mine foreldre er jo bekymret for katten hele dagen da

.

:ler2: Sånn er jeg også, hvis jeg blir lenge borte :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Care - dyrenes venn :wink:

Hva som er for kaldt for en katt er avhengig av alder, helsetilstand, ernæringsstatus og hva den er vant til.

Dessuten er det forskjell fra rase til rase; en skogskatt takler kulde langt bedre enn en siameser f.eks.

Generelt sett er det beste om katten alltid har tilgang til et sted hvor den kan skjerme seg selv fra regn og kulde. Det er viktig at katten får nok næring når det er kaldt; kulde koster energi.

Jeg vet at mange flyselskap har forbud mot å transportere dyr "ved streng kulde"; vedtak er også fattet i samråd med veterinærmyndigheter om hvilke temperatur som blir for lav til transport av dyr - og ved lave temperaturer er også transporten tidsbegrenset. Uten at jeg vet hvilke eksakt temperatur dette er; en polarhund vil tåle mer enn en siameser... Ved søk på nettet vil du nok finne mer informasjon rundt dette. Ved transport vil jo også et dyr sitte i ro, utendørs har den mulighet til å bevege seg og vil tåle lavere temperatur.

Hvis katten sitter utenfor vinduet og skjelver (noe kroppen gjør for å generere varme), fryser den!

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kattedør med magnetlås løser et slikt problem. Din katt kan gå inn/ut etter eget ønske (og behov), mens naboens katt blir stengt ute. Og min katt er meeeeget kjapp når det er kaldt eller vått ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et år el. to siden, under en skikkelig lang kuldeperiode, gikk dyrebeskyttelsen ut m info om at katter ikke tålte over 10 minusgrader over særlig lang tid. Det var dessverre veldig mange ihjelfrosne villkatter i løpet av denne tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...