Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med stua full av bunader, som enten skulle syes inn eller ut før 17.mai. andre skulle monteres. 

Naboen  fikset broderier. Enten hele, reparerte eller tok over prosjekter som aldri ble ferdige.  Litt spredd i bygda var de en gjeng som også kunne hjelpe hverandre,  om noen fikk litt for mye jobb. 

Min oldemor  hadde svennebrev, eller hva det het på begynnelsen av 1900 tallet, som bunad tilvirker.  Min mor og nabo konene var ikke utdannet,  mulig noen av de hadde noen kurs. 

Min mor fikset iallefall  bunader så lenge jeg har levd, og natt til 17 var travel, med kriser som oppsto i siste liten. Bunader var i bunn og grunn hjemmelaget. 

Material pakker  ble kjøpt inn på bla husfliden. 

Jeg husker  i tenårene, så måtte min mor begynne å si nei til enkelte bunader. Jeg var for liten til å huske alt iht hvordan.  Men iallefall  en dame fikk eierskap til  et mønster på en bunad på østlandet.  Hun forlangte  at man måtte ha et kurs på 15.000kr pr bunad du sydde. Det var svært mye penger  på 80/90- tallet.  Og min mor hadde i over 30 år montert og justert  ca 5-6 slike hver vår. Så rigide regler pga penger,  endte det som det måtte gå, at den er helt borte i dag. 

Min datters bunad har 3 generasjoner i seg. Så jeg ønsket  å lage en enkel bunadjakke. Da jeg har igjen litt stoff til den orgiale stakken. Men jeg får ikke lov å lage den selv.  Så foreløpig  blir det ingen  jakke, og jeg kommer  til å lage eget mønster til en. For det hadde vært hyggelig  med 4 generasjoner i bunaden hennes. 

Jeg syntes  det er trist, at å kunne lage egen bunad, og å lære teknikker skal være så utilgjengelig,  at man ender opp med å produsere i utlandet.  Bør man ikke møtes litt på midten her, for å bevare  teknikken i Norge?

I år så blir min stille  protest en fest drakt. Den har jeg  iallefall laget  selv, og laget  mønster til selv. Inspirert av norsk tradisjon. Og nytt. Fest drakt hadde jeg aldri  sett for meg. Men skal jeg ha bunad, så vil jeg lage den selv. Men de  dyre kursene eller utdannelse  på min drømnebunad ligger for langt unna økonomisk.  

Ja der står om økonomi,  for de som kjøper, lager og selger. Men synd om kunnskapen flagger helt ut, fordi det krever for mye å lage selv. Jeg har ikke noe mål om å lage bunader for andre.slik min mor  holdt på. Men jeg  drømmer om å lage min egen. Men det får jeg ikke lov til.  

Anonymkode: 94a29...4b6

• Liker 11
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg eksperimentert og laget eget mønster. Husfliddamene holder ofte på hemmeligheter og dette dreper kulturarven. Bunad er en levende tradisjon og det bør være lov å sy dem privat.

Anonymkode: be317...26c

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min datters bunad har 3 generasjoner i seg. Så jeg ønsket  å lage en enkel bunadjakke. Da jeg har igjen litt stoff til den orgiale stakken. Men jeg får ikke lov å lage den selv. 

https://www.patentstyret.no/artikler/hvem-eier-monstrene-til-bunader-og-festdrakter 

Sitat

Du kan sy hva du vil til deg selv

Vi kan si ganske sikkert at du kan sy hva du vil til deg selv, altså til privat bruk, uten å bekymre deg for om andre har rettigheter til drakten. Du kan også sy til familien din, og du kan gi hjemmesydde drakter i gave. Men hvis du tjener penger på det du syr, må du forholde deg til om noen har rettigheter knyttet til dette.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig trist at bunadssøm og sying generelt går i glemmeboken. Før var det noe alle kunne og måtte gjøre, nå er det kun for spesielt interesserte. 

Jeg ønsker meg bunad, men har ikke råd eller kan sy selv. 

Anonymkode: 4ace4...277

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra et samisk perspektiv er det litt pussig å høre om bunad og alle reglene som finnes der. Det er omtrent som om husfliden har patent på kultur.

Jeg forstår ønsket om å bevare tradisjoner, men når "ingen" kan lage bunad selv blir det bare et dyrt, skreddersydd plagg folk kjøper.

Anonymkode: dbc70...924

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en tur ut distriktet, der har husflidslag kurs i bunadstilvikning, dessuten finns det noe som heter Raulandsakademiet og Studieforbundet har kurs. 

Anonymkode: 91594...1c1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De er jo veldig stygge på de fleste, så forståelig nok vil ikke folk bruke de (om de ikke «må» pga arv etc)

Har selv solgt alle 3 jeg hadde. 

Anonymkode: 3ecb9...82b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det samme har skjedd en

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men iallefall  en dame fikk eierskap til  et mønster på en bunad på østlandet.  Hun forlangte  at man måtte ha et kurs på 15.000kr pr bunad du sydde.

Her har vi en bunad som det ble solgt materialpakker og kurs for i regi av noen som hadde rettighetene til denne.  Så kjøpte Flid rettighetene, og nå får du hverken kjøpt kurs, mønster eller materialpakker til den samme bunaden.  Det er kun én spesifikk Flid-butikk som produserer den, ingen andre.

Etter at bunader ble statussymbol og mote har produksjonen blitt profesjonalisert og kommersialisert, alt handler bare om penger.

Det er rart å tenke hvordan det var bare 40 år tilbake, før bunad ble vanlig. 

Anonymkode: 166ff...ee0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo lov så lenge en har gått kurs osv. Vennine av meg gikk kurs for å sy en Telemarks bunad til seg selv, og ho har nå brodert og syd flere etterpå for venner og andre.

Ungdommen sin broderte en vennine av svigermor og en annen vennine av ho monterte

Anonymkode: a53fc...87b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper lite at du kan sy egen bunad så lenge du ikke får tak i stoffene som må brukes i bunaden.

Vi fikk nå kjøpt materiale pakke til ungdommen sin

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi fikk nå kjøpt materiale pakke til ungdommen sin

Men til den spesifikke bunaden jeg snakker om finnes det ikke materialpakker eller kurs til den lenger (etter at Flid kjøpte rettighetene til den).

Det går ikke an å sy den selv lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det samme har skjedd en

Her har vi en bunad som det ble solgt materialpakker og kurs for i regi av noen som hadde rettighetene til denne.  Så kjøpte Flid rettighetene, og nå får du hverken kjøpt kurs, mønster eller materialpakker til den samme bunaden.  Det er kun én spesifikk Flid-butikk som produserer den, ingen andre.

Etter at bunader ble statussymbol og mote har produksjonen blitt profesjonalisert og kommersialisert, alt handler bare om penger.

Det er rart å tenke hvordan det var bare 40 år tilbake, før bunad ble vanlig. 

Amen. Made in China og Estland. Kun satt sammen her i Norge. Svindel! Da er det bedre at folk som kan broderer selv. Kvalmende hvordan dette har blitt status-jag og kommersiell industri, der kulturarven og håndverkskunsten har gått tapt.Underbetalte syersker i utlandet, allikevel selges det til overpris her hjemme. 

Anonymkode: ac56c...3fa

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men til den spesifikke bunaden jeg snakker om finnes det ikke materialpakker eller kurs til den lenger (etter at Flid kjøpte rettighetene til den).

Tilbyr ikke flid materialpakker heller? 

AnonymBruker
Skrevet

Tror bunadspolitiet og alle skrevne og uskrevne og oppdiktede regler gjør at mange ikke gidder lenger. Og ikke minst prisen på en bunad, når man kan få noe lignende til en mye lavere pris. Som jo er bedre for mange, så lenge man hever seg over det nevnte bundadspolitiet. 

Anonymkode: 88b28...e0c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tilbyr ikke flid materiale pakke heller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror bunadspolitiet og alle skrevne og uskrevne og oppdiktede regler gjør at mange ikke gidder lenger. Og ikke minst prisen på en bunad, når man kan få noe lignende til en mye lavere pris. Som jo er bedre for mange, så lenge man hever seg over det nevnte bundadspolitiet. 

Anonymkode: 88b28...e0c

Det blir nærmest et monopol. Og de som hevder å inneha "ekte vare" benytter seg av underbetalt arbeidskraft i utlandet, for så å selge til overpris her hjemme. Fast fashion og svindel.  På linje med andre "luksusmerker". Influensere er med på å hype det, og kvinner lar seg lure. 

Anonymkode: ac56c...3fa

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøpte bunad hos Norske bunader og er kjempeglad i den, og jeg vet det er mange meninger om diverse bunader, men for meg er det sånn at jeg vil bære bunad men jeg kan ikke bruke 40+ på et antrekk jeg bruker 2-4 ganger i året. 

Jeg har spurt fliden om hvor de broderer sine og de svarte at de gjorde det her hjemme men det viser seg å være løgn, og det betyr at de tar 3 ganger så mye for samme bunaden og ikke brodert her hjemme. For meg er dette helt høl i hue. Jeg bor 56 mil unna og jeg spurte fliden om jeg kunne få en venninne av meg til å gå kurset hos de for å sy den selv men det gikk ikke, de " krevde" at jeg kom da 1 gang i uka for å sy den hos de, så jeg valgte derfor bunad fra Norske bunader ( ikke den som har vært på TV2 hjelper deg)

Det er som dere sier synd at det skal være sånn og jeg tenker at man burde jo heller være glad for at noen vil bære tradisjonelle antrekk men det virker ikke sånn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
blåbærpai skrev (17 minutter siden):

Tilbyr ikke flid materialpakker heller? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tilbyr ikke flid materiale pakke heller?

Nei.  Etter at de overtok rettighetene bunaden tilvirkes ved én spesifikk Flid-butikk.

Det selges ikke mønster, kurs, eller materialpakker til denne bunaden.  Det finnes ikke muligheter til å sy den selv lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det med å beskytte bunaden man har utviklet på denne måten er tosidig, og det vet nok de som velger å gjøre det også. For dem det gjelder handler det vanligvis ikke først og fremst om å hindre at folk får sy bunaden selv, men å hindre at mønsteret kommer i hendene på de som driver storproduksjon i utlandet. Flere av disse produsentene har jo vært helt ærlig på hvordan de fikk tak i mønstrene til de bunadene de produserer, de var på heimen og kjøpte materialpakker. Og så kopierte de mønstrene, og elendigheten var i gang. Mange bunader som er utviklet nå kommer med rettigheter, for å hindre dette, og andre har forsøkt å legge til begrensninger i ettertid. 

Det er ikke egentlig folk flest de er ute etter, det er billigkopiene som produseres av sånne som Norske bunader, Bunadrosen og Embla. Om dere skal være sinte på noen så er det dem, ikke de som velger å beskytte rettighetene til noe de har lagt mye tid og krefter i. 

Anonymkode: 9201e...626

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...