Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger gått ned i vekt, men da helst «når jeg bestemmer meg selv». Eller jeg kan spise skikkelig sunt og kuttet ut alt jeg anser som usunt i lange perioder. 

Meeeen de gangene jeg har gått opp og bør gå ned, f.eks. til bryllup og sommer og slikt, da funker det liksom ikke. Hva er det som gjør det? Hvordan kan jeg snu tankegangen? 

Jeg har i år endelig knekt koden på hvordan gå ned i vekt / ny livsstil, trodde jeg hvertfall. For etter jul har jeg gått ned 8 kg, fra en bmi på 25,5. Har ikke vært hverken sulten eller følt at jeg har ofret store greier, slik som tidligere dietter. Så dette tror jeg at jeg skal kunne leve med videre.

Men nå, i to uker, så er det som jeg har gitt opp å gå ned de siste 3-4 kg som jeg ønsker for å komme inn i aller gamle klær. Jeg har spist mye mer, drukket mer alkohol, og spist mer sukker siste uken enn hele påsken. Det har riktig nok vært både bursdager og konfirmasjon, men jeg klarer ikke beherske meg. Både i går og i dag har jeg spist mer sukker enn jeg kan huske å ha gjort en helg tidligere.

Noen tips til å komme tilbake på rett spor?

Anonymkode: 77060...9e9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer du sier "nei dette kan jeg ikke spise" så vil jo kroppen LENGTE etter det. Det er sånn mennesker er programmert.

Er mat inntaket ditt regulert av følelser? Altså spiser du følelsene dine? Dette er meget vanlig, og det beste er å ta tak i grunnen til det.

Anonymkode: d3e78...d4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortell deg selv at din nåværende vekt er noen andre redd for å veie. Unnskyldninger får ikke vekta til å gå ned. Fortell deg selv at du ser ut som et før ''(og etter)'' bilde. Og bare fordi noen tilbyr godsaker i selskaper betyr det ikke at du må takke ja, du er ikke en søppelbøtte. Noen ganger må man bruke de negative tingene med vekta si som motivasjon, så skal man se det har god virkning på at man når målet sitt og blir fornøyd med eget utseende.

Og nei, dette er absolutt ikke den sunneste måten å gjøre det på, men det funker hvis man ikke er en liten dritt som synes synd på seg selv.

Anonymkode: 578a5...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding!

Jeg faster 16:8, og spiser det jeg vet er bra for meg. Men tror jeg på helg ofte faller inn i gammel vane om ja, takk til snop. Og da hjelper det ikke om jeg er småsulten eller tørst og burde drikke vann og spise noe proteinrikt. Er ikke alltid jeg klarer å tenke klart der og da, men etterpå så forstår jeg hva det var og hva jeg gjorde feil. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen ganger må man bruke de negative tingene med vekta si som motivasjon, så skal man se det har god virkning på at man når målet sitt og blir fornøyd med eget utseende.

Ja, det er jeg enig i. Og nå målet er hele poenget. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er de siste 3kg så viktige egentlig? Er det ikke bedre å faktisk fokusere på å holde den nye vekten, du har gått ned 8kg! Føler mange som slanker seg absolutt skal helt ned på et eller annet mål de har satt seg. Men så klarer de ikke den livsstilen og raser heller bare opp alt (og litt til) igjen. Kanskje ikke du er en type personlighet som klarer den livsstilen som kreves for drømmevekt? Bedre å innse det enn å bli sånn evig jojo-slanker som bare blir større og større..

Anonymkode: 6ca57...939

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er de siste 3kg så viktige egentlig? Er det ikke bedre å faktisk fokusere på å holde den nye vekten, du har gått ned 8kg! Føler mange som slanker seg absolutt skal helt ned på et eller annet mål de har satt seg. Men så klarer de ikke den livsstilen og raser heller bare opp alt (og litt til) igjen. Kanskje ikke du er en type personlighet som klarer den livsstilen som kreves for drømmevekt? Bedre å innse det enn å bli sånn evig jojo-slanker som bare blir større og større..

Anonymkode: 6ca57...939

Jeg forstår godt hva du mener. Men jeg ønsker at klær fra noen år tilbake skal passe. Og slippe å handle mye nytt. 

Jeg fikk en skikkelig bots av å skrive dette til dere og til i dag har jeg gått ned 0,3 kg så det er rett vei akkurat nå.

Jeg har «knekt koden» føler jeg, så tror jeg er i gang med en livsstil. Men er vel også derfor det stopper opp ved naturlige sosiale sammenkomster som dette som gjør at man spiser og drikker annet enn normalen, og da vil bare både gå litt opp i vekt og stå i stå. Og nå følte jeg at jeg hadde ødelagt for meg, men så fort jeg kom meg i rutine igjen, så viste det seg at det gikk fint likevel. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk chat gpt som coach😅 tilgjengelig 24/7 og holder motivasjonen oppe 

Anonymkode: 155a2...30e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sukker er avhengighet. hvitt mel og gjær omdannes til sukker i kroppen og blodsukkeret får store svingninger når dette inntas.

Når du ikke sover nok craver kroppen energi, og en rask løsning er jo sukker.

Sov nok, drikk nok vann og ikke kjøp inn det som du ikke skal ha. Da går det som regel fint å takke ja til det kakestykket borte. Du trenger jo ikke forsyne deg av godteskåla i tillegg. 

Anonymkode: 58119...b0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips! Chat gpt skal prøves ut!

Viktig det du sier til slutt her med søvn. Det kan være vanskelig til tider og det merkes godt på vekten. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må gi det mer tid for at kropp og hode lander i livsstil. 5 knappe måneder er ikke nok. Jeg har gått ned 30 kg, og selv da jeg kom i mål så ga jeg ikke opp. Det er på vedlikehold man virkelig må gjøre innsatsen, og hodet skriker "nå er jeg ferdig med diett!"

Det kan gå år før nye vaner går av seg selv uten at du må bruke viljestyrke til å holde dem. Så den viljestyrken du MÅ bruke i starten er verdt langsiktig det fordi etterhvert vil det kreve mindre og mindre av deg. 

Nå etter 6 år på målvekt så kan jeg gå forbi godtehyllene i butikken uten problem. De er totalt totalt uinteressante for meg. Eller, egentlig ofrer jeg noen tanker på dem, her om dagen så jeg at den sjokoladeplaten jeg var avhengig av for mange år siden koster over 50 kr! Og tenkte fy søren så glad jeg er for at jeg er fri fra godtesuget.

Anonymkode: 37130...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 0.21):

Jeg har flere ganger gått ned i vekt, men da helst «når jeg bestemmer meg selv». Eller jeg kan spise skikkelig sunt og kuttet ut alt jeg anser som usunt i lange perioder. 

Meeeen de gangene jeg har gått opp og bør gå ned, f.eks. til bryllup og sommer og slikt, da funker det liksom ikke. Hva er det som gjør det? Hvordan kan jeg snu tankegangen? 

Jeg har i år endelig knekt koden på hvordan gå ned i vekt / ny livsstil, trodde jeg hvertfall. For etter jul har jeg gått ned 8 kg, fra en bmi på 25,5. Har ikke vært hverken sulten eller følt at jeg har ofret store greier, slik som tidligere dietter. Så dette tror jeg at jeg skal kunne leve med videre.

Men nå, i to uker, så er det som jeg har gitt opp å gå ned de siste 3-4 kg som jeg ønsker for å komme inn i aller gamle klær. Jeg har spist mye mer, drukket mer alkohol, og spist mer sukker siste uken enn hele påsken. Det har riktig nok vært både bursdager og konfirmasjon, men jeg klarer ikke beherske meg. Både i går og i dag har jeg spist mer sukker enn jeg kan huske å ha gjort en helg tidligere.

Noen tips til å komme tilbake på rett spor?

Høres ut som du er på god  vei. Men jeg tenker du er for fokusert på vekta.  Legg heller energien  på livtils endring. At du går sakte ned kan være positivt.  Raskt ned er ofte raskt opp. Men å endre varig vaner ee viktigere

Anonymkode: a4c9a...0d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 0.00):

Høres ut som du er på god  vei. Men jeg tenker du er for fokusert på vekta.  Legg heller energien  på livtils endring. At du går sakte ned kan være positivt.  Raskt ned er ofte raskt opp. Men å endre varig vaner ee viktigere

Anonymkode: a4c9a...0d0

Du har nok rett i at jeg er opptatt av vekta. Det er nok fordi jeg er utålmodig. Vet at det er mye mer arbeid å opprettholde lav vekt over tid enn å gå ned. Så jeg prøver å tenke på det, at jeg egentlig er på vedlikehold, men legger inn ekstra kaloriunderskudd for å gå ned sakte samtidig. ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...