Gå til innhold

Jeg ødelegger for meg selv gang på gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger gått ned i vekt, men da helst «når jeg bestemmer meg selv». Eller jeg kan spise skikkelig sunt og kuttet ut alt jeg anser som usunt i lange perioder. 

Meeeen de gangene jeg har gått opp og bør gå ned, f.eks. til bryllup og sommer og slikt, da funker det liksom ikke. Hva er det som gjør det? Hvordan kan jeg snu tankegangen? 

Jeg har i år endelig knekt koden på hvordan gå ned i vekt / ny livsstil, trodde jeg hvertfall. For etter jul har jeg gått ned 8 kg, fra en bmi på 25,5. Har ikke vært hverken sulten eller følt at jeg har ofret store greier, slik som tidligere dietter. Så dette tror jeg at jeg skal kunne leve med videre.

Men nå, i to uker, så er det som jeg har gitt opp å gå ned de siste 3-4 kg som jeg ønsker for å komme inn i aller gamle klær. Jeg har spist mye mer, drukket mer alkohol, og spist mer sukker siste uken enn hele påsken. Det har riktig nok vært både bursdager og konfirmasjon, men jeg klarer ikke beherske meg. Både i går og i dag har jeg spist mer sukker enn jeg kan huske å ha gjort en helg tidligere.

Noen tips til å komme tilbake på rett spor?

Anonymkode: 77060...9e9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo mer du sier "nei dette kan jeg ikke spise" så vil jo kroppen LENGTE etter det. Det er sånn mennesker er programmert.

Er mat inntaket ditt regulert av følelser? Altså spiser du følelsene dine? Dette er meget vanlig, og det beste er å ta tak i grunnen til det.

Anonymkode: d3e78...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell deg selv at din nåværende vekt er noen andre redd for å veie. Unnskyldninger får ikke vekta til å gå ned. Fortell deg selv at du ser ut som et før ''(og etter)'' bilde. Og bare fordi noen tilbyr godsaker i selskaper betyr det ikke at du må takke ja, du er ikke en søppelbøtte. Noen ganger må man bruke de negative tingene med vekta si som motivasjon, så skal man se det har god virkning på at man når målet sitt og blir fornøyd med eget utseende.

Og nei, dette er absolutt ikke den sunneste måten å gjøre det på, men det funker hvis man ikke er en liten dritt som synes synd på seg selv.

Anonymkode: 578a5...422

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Jeg faster 16:8, og spiser det jeg vet er bra for meg. Men tror jeg på helg ofte faller inn i gammel vane om ja, takk til snop. Og da hjelper det ikke om jeg er småsulten eller tørst og burde drikke vann og spise noe proteinrikt. Er ikke alltid jeg klarer å tenke klart der og da, men etterpå så forstår jeg hva det var og hva jeg gjorde feil. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen ganger må man bruke de negative tingene med vekta si som motivasjon, så skal man se det har god virkning på at man når målet sitt og blir fornøyd med eget utseende.

Ja, det er jeg enig i. Og nå målet er hele poenget. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...