Gå til innhold

Vondt i spiserøret når jeg svelger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vondt i halsen i mange måneder, men ØNH-lege fant ingenting galt. Nå har det utviklet seg til å bli vondt nedover spiserøret når jeg svelger, både mat, drikke og ved svelging ellers. Det kjennes ut som kraftige luftsmerter, og de samme smertene kommer i korte bølger selv om jeg ikke svelger også. Forferdelig ekkelt! Kan se hvitt belegg på tungen, og lurer på om jeg kan ha trøske på tungen, i halsen og nå etter hvert nedover spiserøret også? Har prøvd mikstur mot sopp i to uker, uten bedring. Men miksturen holder man jo inne i munnen, så det er sikkert vanskelig og å få den til å virke nedover i spiserøret? 

Har noen opplevd lignende?

jeg vet det kan være spiserørsbetennelse også, men jeg tar allerede gode medisiner i den forbindelse (Esomeprazol/ Nexium), så da skal det vel litt til at det er det?

Anonymkode: e9173...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt vondt i halsen i mange måneder, men ØNH-lege fant ingenting galt. Nå har det utviklet seg til å bli vondt nedover spiserøret når jeg svelger, både mat, drikke og ved svelging ellers. Det kjennes ut som kraftige luftsmerter, og de samme smertene kommer i korte bølger selv om jeg ikke svelger også. Forferdelig ekkelt! Kan se hvitt belegg på tungen, og lurer på om jeg kan ha trøske på tungen, i halsen og nå etter hvert nedover spiserøret også? Har prøvd mikstur mot sopp i to uker, uten bedring. Men miksturen holder man jo inne i munnen, så det er sikkert vanskelig og å få den til å virke nedover i spiserøret? 

jeg vet det kan være spiserørsbetennelse også, men jeg tar allerede gode medisiner i den forbindelse (Esomeprazol/ Nexium), så da skal det vel litt til at det er det?

Tar du medisiner som kan gi bivirkninger ala de symptomene du opplever?

Anonymkode: 3a128...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tar du medisiner som kan gi bivirkninger ala de symptomene du opplever?

Anonymkode: 3a128...1b1

Hvis det er trøske, så ja. Jeg går på immundempende medisiner for leddgikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plaget med sure oppstøt? Prøv ut nexium for å se om det hjelper.

Anonymkode: 0d72a...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du må til gastroskopi. 
Hva sier fastlegen? 

Anonymkode: d603d...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Plaget med sure oppstøt? Prøv ut nexium for å se om det hjelper.

Anonymkode: 0d72a...9e9

Jeg har gått på nexium i mange år allerede, pga halsbrann og magekatarr/ spiserørskatarr. Men halsbrann og magekatarr sånn jeg har erfaring med, kjennes ikke ut som det samme jeg har nå. Dessuten, når jeg allerede går på 40mg nexium, så er det vel lite sannsynlig med spiserørskatarr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må til gastroskopi. 
Hva sier fastlegen? 

Ja jeg må vel kanskje det. Skal til fastlegen denne uken. Tidligere er det bare vond hals som har vært problemet, og ikke funnet årsaken til. Denne uken skal jeg snakke med fastlegen om disse nye symptomene i spiserøret. Har forresten ikke smakssans lenger heller, veldig merkelig! 

Problemet med gastroskopi (bortsett fra at det sikkert er helt forferdelig pyton), er at man må stoppe å ta styremedisiner (nexium) i 14 dager før undersøkelsen. Og hvis man plutselig slutter med denne type medisiner, blir problemene med halsbrann og magekatarr mye sterkere enn utgangspunktet før man begynte med medisiner. Det blir jo et mareritt på toppen av de symptomene jeg allerede har. Burde det ikke gå an å prøve en bedre medisin mot trøske først, i tilfelle det hjelper?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja jeg må vel kanskje det. Skal til fastlegen denne uken. Tidligere er det bare vond hals som har vært problemet, og ikke funnet årsaken til. Denne uken skal jeg snakke med fastlegen om disse nye symptomene i spiserøret. Har forresten ikke smakssans lenger heller, veldig merkelig! 

Problemet med gastroskopi (bortsett fra at det sikkert er helt forferdelig pyton), er at man må stoppe å ta styremedisiner (nexium) i 14 dager før undersøkelsen. Og hvis man plutselig slutter med denne type medisiner, blir problemene med halsbrann og magekatarr mye sterkere enn utgangspunktet før man begynte med medisiner. Det blir jo et mareritt på toppen av de symptomene jeg allerede har. Burde det ikke gå an å prøve en bedre medisin mot trøske først, i tilfelle det hjelper?

Man skyter ikke spurv med kaniner, eller behandler noe som ikke man er sikker på hva er og hvordan man best behandler. 
Den infoen din om PPI / Nexium stemmer nok ikke helt. Man skal da ikke gå i 14 dager uten. Det er ikke det som pleier stå i standardkravene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kraftig glutenintoleranse - får dei symptoma du nevner ved inntak av gluten, føles ut som hele spiserøret blir betent og hovner opp, kjempe vondt og vanskelig å svelge…

Anonymkode: 2b549...7bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Man skyter ikke spurv med kaniner, eller behandler noe som ikke man er sikker på hva er og hvordan man best behandler. 
Den infoen din om PPI / Nexium stemmer nok ikke helt. Man skal da ikke gå i 14 dager uten. Det er ikke det som pleier stå i standardkravene. 

Det der med 14 dager uten PPI står på hjemmesiden til en Mage- og Tarm klinikk her jeg bor. Jeg ringte faktisk å spurte om det var helt nødvendig, siden jeg er bekymret for reaksjonene det vil gi, og da sa de at de sterkt anbefalte det for at legen skulle kunne se slimhinnen uten at den medisinen har virket. Dessuten kunne visst ikke prøver på Helicobakter bakterien bli helt riktig dersom man tok prøver når man gikk på PPI.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har kraftig glutenintoleranse - får dei symptoma du nevner ved inntak av gluten, føles ut som hele spiserøret blir betent og hovner opp, kjempe vondt og vanskelig å svelge…

Anonymkode: 2b549...7bd

Åj! Kanskje jeg plutselig har fått glutenintoleranse?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...