Anonym1002 Skrevet 12. mai #21 Skrevet 12. mai Nordmenn har sluttet å få barn. Forstår nå hvorfor. 7 2
StanTheMan Skrevet 12. mai #22 Skrevet 12. mai Anonym1002 skrev (9 minutter siden): Pizzaparty! for de kriminelle og fengsle alle som sier noe "feil" på internett er nok løsningen. #BollerogBrus, som sosialistene sier 🤣 1 1
Snøløs Skrevet 12. mai #23 Skrevet 12. mai StanTheMan skrev (4 minutter siden): #BollerogBrus, som sosialistene sier 🤣 Bare vent. Snart kommer noen sosionomer på banen at årsaken til denne oppførselen er nedlegging av fritidsklubber og at de kjeder seg stakkars. At kommunen bør sponse fritidsaktiviteter. 6 1
AprilLudgate Skrevet 12. mai #24 Skrevet 12. mai Herregud, dette er ille 🫥😳 De fremstilles som normale og oppegående ungdom med gode karakterer osv. Men på spørsmål om han hvis mål var å tjene penger - og han da svarer «tjente ikke noe» så er jo det å være ganske lite intellektuelt begavet. Jeg vokste opp med flere som involverte seg i kriminalitet - ene ble nesten drept av søreuropeisk gjengmedlemmer fordi han køddet med feil folk. Fellesnevneren for alle de, og slik jeg leser disse guttenes uttalelser: det ligger noe grunnleggende dysfunksjonelt der. Jeg tror ikke disse her er i kategorien «bare litt tiltak så ordner det seg». De er jo åpenbart ikke intelligente nok/interesserte i lovbrudd de faktisk tjener penger på. Til sammenlikning var jeg hjemme på ferie og badet på en plass rett ved en nokså belasta delbydel. En ungdom suser sakte ned med moped, går inn i skaugen - kommer tilbake med en pose (les: narkotika), legger den pent oppi en boks og kjører bort uten å plage noen eller ville tiltrekke seg oppmerksomhet. Der har vi forskjellen på pengemotiv og noen solide skruer løs i knotten. Jeg tror eneste ting de er redde for er å bli sendt til opphavslandet foreldrene kommer fra - for der skjønner de at det er no mercy. Vanlig norsk fengsel er jo bare et kjedelig, men hyggelig opphold med all inclusive. 10 1 3
Susan Sto Helit Skrevet 12. mai #25 Skrevet 12. mai Jeg tror dette er en ganske kompleks problemstilling, som ikke løses med ETT tiltak alene. Dette handler nok om utslag av flere ting. En faktor er at det er enkelte områder i Oslo der det bor veldig høye andeler av personer som ikke er født og oppvokst i Norge. I kombinasjon med at det er områder der mange har yrker med relativt lav lønn. Og mange av disse kommer fra kulturer der det er vanlig å få mange barn. (Slik at mor gjerne må være hjemme med barna i flere år. Mange sliter med språk og integrering. (Og når mange med samme språk bor i samme område, minker behovet for å integrere seg.) I mange familier er det kun far som prater godt norsk, og han må jobbe mye, for å forsørge familien. Folk bor trangt, og det er ikke vanlig (eller mulig) å følge barna over alt, eller følge med på dem hele tiden. Ofte har også familiene, og dermed barna også, lite penger. Dette gjør at barna ser hva andre har, som de ikke kan få, og ønsker seg dette. Legg til sterk reduksjon i tilgjengelige ungdomstilbud, barneidrett som sliter med at ikke folk vil/kan stille på dugnad, færre tilbud som er gratis/billige og tilgjengelige for alle. Stort press på treningsbaner, tidlig satsing med akademier o.l. for de som ønsker å satse på idrett. Og lite mulighet til å "kunne bli noen" kun ved dedikasjon og stå-på vilje. Alt av fritidstilbud koster penger, og har i tillegg ofte behov for høy innsats fra foreldrene. Derfor holdes mange av de barna som hadde trengt et tilbud, utenfor disse fellesskapene. I de samme områdene er det ofte etablerte gjenger av kriminelle. (Gjerne folk som er voksne, og som har vokst opp i området.) Disse driver ofte med kjøp og salg av dop, eller andre ulovligheter. Men de har lært seg teknikker for å holde seg ute av fengsel. De gjør ikke alle ulovlighetene sine selv. De får barn under den kriminelle lavalder til å gjøre dem for seg. I en kombinasjon av å fange opp ungdommer som føler seg utenfor, de som savner spenning i hverdagen, og at ungdommen trekkes inn av venner, så tilbyr de stolthet, ære, penger og en plass i et hierarki der du kan jobbe deg oppover. (Men der det også kan gå ut over deg selv og familien om du ikke gjør som du skal.) Og så sprer dette seg. Noen ser hva andre gjør. Og tenker at "dette kan vi også". Politiet jobber jo forebyggende deg de kan, med de ressursene de har. (Som er alt for lite, men alt samfunnet har råd til) I tillegg er det jo alt for lite sanksjoner mot ungdom som gjør straffbare ting. Så det blir for lett for dem å gjøre flere handlinger før de faktisk møter en skikkelig straff. (Og da er de jo gjerne så "ute av samfunnet" for resten av livet, at de færreste blir integrerte velfungerende mennesker etterpå.) For egen del vil jeg si at jeg har vokst opp i Oslo, og har bodd her hele livet. Og jeg kan ikke huske å ha vært i situasjoner der jeg har sett eller møtt ungdomsgjenger som jeg har følt meg utrygg på. Men det kan jo også være at jeg har lært hvilke områder jeg bør oppholde meg i, og hvilke konkrete steder det er lurt å unngå. (Pluss at de fleste av oss har lært at det aldri er lurt som ungdom å "flashe" rikdom og dyre ting i områder med mye folk. Det gjør deg utsatt for misunnelse og tyveri, mer enn hvis du ikke har slike ting med/på deg.) Så alle som synes dette er så skummelt at de ikke tør dra inn til byen. Selv om dette er et økende problem, så vil du ved å følge sunn fornuft, antagelig aldri se eller oppleve dette. 3 2
Linneah2013 Skrevet 12. mai #26 Skrevet 12. mai Gjest aninumus skrev (11 timer siden): https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/angriper_barn Hva må gjøres for å få slutt på dette? Den ene guttn i gjengen ble intervjuet og sa at motivasjonen var - Penger og skape helvette. Så var det en tredje forklaring, at man var så rusa/høy at man ikke greide å tenke klart. Trengs det flere jobber til ungdommer i Oslo slik at disse får tak i penger uten å sjele? Flere politi som går rundt i oslo? En gang (et ran/voldsepisode) var den første gangen for alle disse ungdommene. Hvordan unngå at det i det hele tatt blir en første gang? Noen tanker? Silkehanskene må av, om en ungdom raner og er voldelig som tenåring, må det få konsekvenser, det må slås hardt ned på og droppe denne "dillingen" om at han eller hun er for ung til straff. Foreldrene får en advarsel, at de får ungdommen bort fra miljøet, andre gangen det skjer, tas ungdommene bort fra foreldrene og inn på en institusjon der det er psykologer, leger og alt som trengs for å få personen på rett vei i livet. Foreldrene må begynne å følge med på barna sine, når en 11-12 åring er voldelig og raner, er det noe galt i det hjemmet de kommer i fra. 10 1 1
Granitta Skrevet 12. mai #27 Skrevet 12. mai All kriminalitet bør straffes mot å ha lappen på kjøretøy. Det er det eneste som synker inn. 3
NakenPanda Skrevet 12. mai #28 Skrevet 12. mai La oss kalle en spade for en spade og kalle dem somaliske ungdom for det er det de er stort sett, en prøvde å ta headsettet av sønnen min på høylys dag nede ved Spektrum, han gav seg etter at jeg dyttet han vekk (han trodde min sønn var alene). Selv etter at vi fersket han på høylys dag var han ikke sjenert og spydde ut fanskap på kebab. Det er bare å låse dem inne som voksne og innrømme at de er tapt for menneskehetet og behandle dem for de yrkes kriminelle de er, så dør de vel før eller seinere ei en skog som en Nokas raner. 18 1 2
Susan Sto Helit Skrevet 12. mai #29 Skrevet 12. mai NakenPanda skrev (1 time siden): La oss kalle en spade for en spade og kalle dem somaliske ungdom for det er det de er stort sett, en prøvde å ta headsettet av sønnen min på høylys dag nede ved Spektrum, han gav seg etter at jeg dyttet han vekk (han trodde min sønn var alene). Selv etter at vi fersket han på høylys dag var han ikke sjenert og spydde ut fanskap på kebab. Det er bare å låse dem inne som voksne og innrømme at de er tapt for menneskehetet og behandle dem for de yrkes kriminelle de er, så dør de vel før eller seinere ei en skog som en Nokas raner. Hvordan er du så sikker på at dette kun er somaliske ungdommer? Om du leser artikkelen, så står det at den ene er født i Kina, og den andre er født i Spania. På bildene fremstår det heller ikke akkurat som om dette er det de fleste av oss forbinder med "somalisk ungdom". Det er relativt hvit hud, og beskrivelse av den ene som sjakktalent. 2
NakenPanda Skrevet 12. mai #30 Skrevet 12. mai Susan Sto Helit skrev (Akkurat nå): Hvordan er du så sikker på at dette kun er somaliske ungdommer? Om du leser artikkelen, så står det at den ene er født i Kina, og den andre er født i Spania. På bildene fremstår det heller ikke akkurat som om dette er det de fleste av oss forbinder med "somalisk ungdom". Det er relativt hvit hud, og beskrivelse av den ene som sjakktalent. Fordi jeg ikke er blind, det er aldri 100% av noe, men mellom somaliere og eritreere er mesteparten inkludert. Vi kan jo også kalle det ikke vestlige innvandrere så er vi nok nær 100%. 8 1 2
Stonegiant Skrevet 12. mai #31 Skrevet 12. mai Snøløs skrev (14 timer siden): Hører fra endel naive tanter, med nisselua godt tredd nedover hodet, skylde på at disse folka bor trangt hjemme, er så fattige og dermed er tvunget til å begå disse handlingene. Tror man virkelig ikke det også er mange etnisk norske som har fattige kår hjemme? Tross alt er etnisk norske i 70% flertall i Oslo. Mens personer med somalisk bakgrunn kun utgjør 1 % av Norges totale befolkning. Hvorfor tyr ikke de fattige etnisk norske til barneran som det norsk-somaliere gjør? Hva trur du selv? Du nevner flere ting du ikke trur det er, men sier ingenting om hva du trur kan være årsaken. 2
Susan Sto Helit Skrevet 12. mai #32 Skrevet 12. mai NakenPanda skrev (2 timer siden): Fordi jeg ikke er blind, det er aldri 100% av noe, men mellom somaliere og eritreere er mesteparten inkludert. Vi kan jo også kalle det ikke vestlige innvandrere så er vi nok nær 100%. Hva med å kalle det for det det er? Ungdom fra Groruddalen og Søndre Nordstrand? (Og Søndre Nordstrand er vel delvis på vei opp som bomiljø, da de har lykkes godt med en del integreringstiltak for dagens unge.) Så da handler dette altså mest om ungdom fra Groruddalen, slik som det også står i artikkelen. Ja, de aller fleste etnisk norske flytter vekk fra enkelte plasser i Groruddalen når de får barn. Og dermed blir 98% av befolkningen der "ikke-vestlige innvandrere". Så da er jo løsningen i stor grad å fordele disse over større deler av byen (og hele landet, kanskje) enn det som skjer i dag. Ved å bygge tett og høyt også i Oslo Vest, og å tilby incentiver til de ressurssterke (ift. engasjement) for å flytte til de mest belastede områdene i Groruddalen med barna sine. Man har jo ikke akkurat lagt opp til at det er en variert demografi på stedet, når mesteparten av boligene er enorme bomaskiner. 3
NakenPanda Skrevet 12. mai #33 Skrevet 12. mai (endret) Susan Sto Helit skrev (På 12.5.2025 den 15.35): Hva med å kalle det for det det er? Ungdom fra Groruddalen og Søndre Nordstrand? (Og Søndre Nordstrand er vel delvis på vei opp som bomiljø, da de har lykkes godt med en del integreringstiltak for dagens unge.) Så da handler dette altså mest om ungdom fra Groruddalen, slik som det også står i artikkelen. Ja, de aller fleste etnisk norske flytter vekk fra enkelte plasser i Groruddalen når de får barn. Og dermed blir 98% av befolkningen der "ikke-vestlige innvandrere". Så da er jo løsningen i stor grad å fordele disse over større deler av byen (og hele landet, kanskje) enn det som skjer i dag. Ved å bygge tett og høyt også i Oslo Vest, og å tilby incentiver til de ressurssterke (ift. engasjement) for å flytte til de mest belastede områdene i Groruddalen med barna sine. Man har jo ikke akkurat lagt opp til at det er en variert demografi på stedet, når mesteparten av boligene er enorme bomaskiner. Slutt å gi unnskyldninger til problem ungdom fra importert fattigdom foreldre som ikke tar seg av ungene sine, nedre Tøyen og Grønland er full av dem også og de henger i byen i en altfor ung alder og finansierer livet sitt gjennom hasj salg og ran. Ikke gå i de strøkene heller på kvelden og spesielt i helg. Alle som kan flytter vekk fra Grorud og Grønland når de kan de er fullt av kommunale leilligheter som fylles med innvandrere på sosial hjelp. Wannabe gangsters må ikke integreres den kampen er over for lenge siden, de må sperres inne sånn at resten av oss kan skjermes fra dem. Endret 14. mai av NakenPanda 14 1 4
Susan Sto Helit Skrevet 12. mai #34 Skrevet 12. mai NakenPanda skrev (16 minutter siden): Slutt å gi unnskyldninger til problem ungdom fra importert fattidom foreldre som ikke tar seg av ungene sine, nedre Tøyen og Grønland er full av dem også og de henger i byen i en altfor ung alder og finansierer livet sitt gjennom hasj salg og ran. Ikke gå i de strøkene heller på kvelden og spesielt i helg. Alle som kan flytter vekk fra Grorud og Grønland når de kan de er fullt av kommunale leilligheter som fylles med innvandrere på sosial hjelp. Wannabe gangsters må ikke integreres den kampen er over for lenge siden, de må sperres inne sånn at resten av oss kan skjermes fra dem. Jeg unnskylder ingen, men tenker at selv om resultatet blir at mange ungdommer fra de belastede bydelene ender med å bli kriminelle i ung alder, så er det ikke bare sånn at det er barna/ungdommenes skyld at det blir sånn. Det ligger en hel haug med politiske beslutninger bak, som igjen påvirker at det blir slike belastede bydeler. Som igjen fører til ungdom som er en belastning både for egen bydel og for hele byen. De er påvirket av miljøet de er vokst opp i. Et miljø der de i liten grad læres opp i de verdiene som resten av landet og byen læres opp i. Samhold, dugnadsånd, likestilling, respekt for autoriteter, respekt for loven, og alt det de fleste andre tar for gitt at er felles lærdom. Som hjem, skole og lokalsamfunnet bidrar til. Disse vokser i større grad opp med et segregert samfunn. Der de lærer om ære, og at man har forskjellig verdi, at loven er rigget mot dem, at autoritetene i praksis ikke har noe makt, at de forhåndsdømmes mye ut fra hvem de er og hvor de kommer fra. De har aldri sett likestilling i praksis. Det er i liten grad slik at alle stiller opp på dugnader. De eneste mulighetene de opplever å ha, er å gå inn som "løpegutter" for gjengene. Å sette seg i respekt hos de rundt seg. Slik kan de føle seg trygge, som en del av gjengen, tøffe, og respektert. I tillegg kan de gjerne tjene litt penger og skaffe ting foreldrene ikke kan gi dem. For det er vel ingen, noe sted, som tror at det å samle mest mulig folk med traumer, PTSD og oppvekst i krig eller politisk undertrykkelse, vil gi et godt og trygt oppvekstmiljø for store mengder barn? Likevel ser vi at det i de fleste land blir "gettoer" med flyktninger og innflyttere, og deres barn, som gjør opprør mot resten av samfunnet. 2
Tiuren Skrevet 12. mai #35 Skrevet 12. mai Umiddelbare reaksjoner som merkes, for forbryter og eventuelt foreldre om han er mindreårig. Det kan være barnevern, konfiskering av verdier (etter metoden "kan du ikke bevise at du har tjent det lovlig så mister du det", gjelder og foreldre), fradømming av førerrett osv. Med umiddelbar virkning, ikke måneder eller år etterpå. Samfunnet har ikke vært villig til å beskytte sine lovlydige borgere, jeg tror vi er bare noen år fra at det oppstår løse sammenslutninger som effektuerer reaksjonene på direkten. Men håper vi ikke kommer dit. 11 1 2
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #36 Skrevet 12. mai markpe skrev (10 timer siden): Frykten for sosial sanksjoner er ofte mer virkningsfulle enn frykten for juridiske sanksjoner. Enig i dette…., men det må jo være noe mer enn frykten for sanksjoner som stanser noen i å gjøre slike handlinger? Jeg er sikkert farget, men jeg er overbevist om at min tenåringsgutt ikke raner folk, ikke bare fordi han er redd for sanksjoner, men fordi han ikke har lyst til å gjøre sånt mot et medmenneske. At han ikke føler seg berettiget til å ta jakken til en annen, at han ikke har lyst å skremme livet av andre ungdommer med kniv, og annen trussel om vold. Jeg vil tro det mangler noe mer enn sanksjoner. Problemet er jo at de mener de av en eller annen grunn har rett til å ta andre sine ting. De har ikke respekt for andre mennesker, og de kan ikke forskjellen på mitt og ditt. Du har noe jeg vil ha, du er ikke verdt en dritt, i forhold til mitt ønske om å ha din genser, dine penger, dine sko. Det er jeg som er viktig, og du er en dritt. Det er helt krise at det er så mye av dette i et samfunn. Det skjer jo hele tiden. 6
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #37 Skrevet 12. mai Susan Sto Helit skrev (4 timer siden): Det ligger en hel haug med politiske beslutninger bak, som igjen påvirker at det blir slike belastede bydeler. Det er helt riktig. Fra politiske beslutninger om internasjonale globale traktater, til byplanlegging. Det er helt vanvittig dårlig byplanlegging i dette landet, fra små steder til store byer. Korrupsjon er nok et stikkord her. Det er visst mer korrupsjon her i landet, og særlig i lokalpolitikken, enn hva indeksene sier. Når folk har vanskelig for å tro at det finnes, så har det gode kår. Noe må det være, om ikke hadde vi vel sett bedre løsninger? 3
Example Skrevet 12. mai #38 Skrevet 12. mai Tydelige og umiddelbare konsekvenser må komme tidligere i livet. Det vi gjør nå er at vi lærer opp unge til at handlinger ikke får konsekvenser. Den dagen de plutselig gjør det, er de så gamle at det er vanskelig å snu tankesett deres. 11
Tiuren Skrevet 12. mai #39 Skrevet 12. mai Example skrev (9 minutter siden): Tydelige og umiddelbare konsekvenser må komme tidligere i livet. Det vi gjør nå er at vi lærer opp unge til at handlinger ikke får konsekvenser. Den dagen de plutselig gjør det, er de så gamle at det er vanskelig å snu tankesett deres. Helt enig med deg. Jeg tror og man må mobilisere de sosiale grensesetterene. Om pappa risikerer å miste bilen for at poden har skadet noen (må betale erstatning) vi forventningene fra omgivelsene bli noe annerledes. 16
AprilLudgate Skrevet 13. mai #40 Skrevet 13. mai Susan Sto Helit skrev (23 timer siden): Jeg tror dette er en ganske kompleks problemstilling, som ikke løses med ETT tiltak alene. Dette handler nok om utslag av flere ting. En faktor er at det er enkelte områder i Oslo der det bor veldig høye andeler av personer som ikke er født og oppvokst i Norge. I kombinasjon med at det er områder der mange har yrker med relativt lav lønn. Og mange av disse kommer fra kulturer der det er vanlig å få mange barn. (Slik at mor gjerne må være hjemme med barna i flere år. Mange sliter med språk og integrering. (Og når mange med samme språk bor i samme område, minker behovet for å integrere seg.) I mange familier er det kun far som prater godt norsk, og han må jobbe mye, for å forsørge familien. Folk bor trangt, og det er ikke vanlig (eller mulig) å følge barna over alt, eller følge med på dem hele tiden. Ofte har også familiene, og dermed barna også, lite penger. Dette gjør at barna ser hva andre har, som de ikke kan få, og ønsker seg dette. Legg til sterk reduksjon i tilgjengelige ungdomstilbud, barneidrett som sliter med at ikke folk vil/kan stille på dugnad, færre tilbud som er gratis/billige og tilgjengelige for alle. Stort press på treningsbaner, tidlig satsing med akademier o.l. for de som ønsker å satse på idrett. Og lite mulighet til å "kunne bli noen" kun ved dedikasjon og stå-på vilje. Alt av fritidstilbud koster penger, og har i tillegg ofte behov for høy innsats fra foreldrene. Derfor holdes mange av de barna som hadde trengt et tilbud, utenfor disse fellesskapene. I de samme områdene er det ofte etablerte gjenger av kriminelle. (Gjerne folk som er voksne, og som har vokst opp i området.) Disse driver ofte med kjøp og salg av dop, eller andre ulovligheter. Men de har lært seg teknikker for å holde seg ute av fengsel. De gjør ikke alle ulovlighetene sine selv. De får barn under den kriminelle lavalder til å gjøre dem for seg. I en kombinasjon av å fange opp ungdommer som føler seg utenfor, de som savner spenning i hverdagen, og at ungdommen trekkes inn av venner, så tilbyr de stolthet, ære, penger og en plass i et hierarki der du kan jobbe deg oppover. (Men der det også kan gå ut over deg selv og familien om du ikke gjør som du skal.) Og så sprer dette seg. Noen ser hva andre gjør. Og tenker at "dette kan vi også". Politiet jobber jo forebyggende deg de kan, med de ressursene de har. (Som er alt for lite, men alt samfunnet har råd til) I tillegg er det jo alt for lite sanksjoner mot ungdom som gjør straffbare ting. Så det blir for lett for dem å gjøre flere handlinger før de faktisk møter en skikkelig straff. (Og da er de jo gjerne så "ute av samfunnet" for resten av livet, at de færreste blir integrerte velfungerende mennesker etterpå.) For egen del vil jeg si at jeg har vokst opp i Oslo, og har bodd her hele livet. Og jeg kan ikke huske å ha vært i situasjoner der jeg har sett eller møtt ungdomsgjenger som jeg har følt meg utrygg på. Men det kan jo også være at jeg har lært hvilke områder jeg bør oppholde meg i, og hvilke konkrete steder det er lurt å unngå. (Pluss at de fleste av oss har lært at det aldri er lurt som ungdom å "flashe" rikdom og dyre ting i områder med mye folk. Det gjør deg utsatt for misunnelse og tyveri, mer enn hvis du ikke har slike ting med/på deg.) Så alle som synes dette er så skummelt at de ikke tør dra inn til byen. Selv om dette er et økende problem, så vil du ved å følge sunn fornuft, antagelig aldri se eller oppleve dette. Forklaringn din tror jeg ikke gjelder for akkurat disse, ene gutten var sjakktalent og fikk toppkarakterer - og likevel utfra intet så begynner de med maks faenskap. Av «steder å unngå» så er vel ikke Høybråten og Borgen de verste 🤷♀️ Jeg tror ikke det for disse gutta handler om de vanlige forklaringene som gjør at man gradvis roter seg bort i tull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå