Gjest aninumus Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/angriper_barn Hva må gjøres for å få slutt på dette? Den ene guttn i gjengen ble intervjuet og sa at motivasjonen var - Penger og skape helvette. Så var det en tredje forklaring, at man var så rusa/høy at man ikke greide å tenke klart. Trengs det flere jobber til ungdommer i Oslo slik at disse får tak i penger uten å sjele? Flere politi som går rundt i oslo? En gang (et ran/voldsepisode) var den første gangen for alle disse ungdommene. Hvordan unngå at det i det hele tatt blir en første gang? Noen tanker? 5 2
Jdjdkdudjbs Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Det trengs konsekvenser. Senke den kriminelle lavalder, sperre inne folk med én gang så de forstår sammenheng mellom handling og konsekvens, gå etter pengene. Særlig det siste er nok effektivt. Ta pengene fra foresatte om det er barn under den kriminelle lavalder eller opp til 18 år. Og så må man følge pengesporene til bakmennene og få slutt på måten de rekrutterer tenåringer. Og så må vi ha mye mer oppfølging av mistilpassede unge. Det er dessverre slik at noen foreldre ikke bryr seg. Jeg tror man må være mye hardere i klypa mot de. Penger er kanskje det mest effektive. Og så må det være mulig å flytte ungdommer uten ordentlig oppfølging ut av miljøet de er i. Jeg tror ikke vi kan forstå oss i mål. Det må nok dessverre mye hardere konsekvenser til. Bryte opp gettoer kan være en god start. 24 1 9
Ludovica- Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Senke den kriminelle lavalder og større konsekvenser for handlingene man utfører. Mer press på foreldrene. Tror mye handler om ungdom fra ressurssvake familier hvor de bor i trange hjem, blir drevet ut av foreldrene som ikke forstår/bryr seg/evner å ta grep. Lysten på materielle ting man ikke får hjemme, tenåringsrastløshet, kjedsomhet og romantisering av det å være kriminell og leve med spenning blandet med ungdommelig naivitet og dårlig konsekvenstenkning er oppskriften på problemer. Tror heller ikke tiltok og andre medier bidrar positivt til nevnte romantisering av det å være kriminell. 17 5
Fountaine Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Det er vel Arne, Ola, Jørgen og Petter som gjør dette tenker jeg? 🤔 14 2 8
Gjest aninumus Skrevet 11. mai Forfatter #5 Skrevet 11. mai (endret) Gode poeng dere kommer med, det er virkelig mangel på konsekvenser i Norge det er jeg helt enig i. Men hvordan unngå at disse ungdommene i det hele tatt gjør sitt første ran/voldshendelse lurer jeg litt på. Endret 11. mai av Gjest aninumus 2
Ludovica- Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Gjest aninumus skrev (7 minutter siden): Gode poeng dere kommer med, det er virkelig mangel på konsekvenser i Norge det er jeg helt enig i. Men hvordan unngå at disse ungdommene i det hele tatt gjør sitt første ran/voldshendelde lurer jeg litt på. Vankelig å svare på, men her i Oslo bør hvertfall politi etc jobbe aktivt i de belastete bydelene. Norske ungdom er absolutt ikke uskyldige og feilfrie, de er og kriminelle. Men akkurat disse gjengene man stadig leser om i nyhetsbildet og som det henvises til i denne saken er oftest barn med innvandrerbakgrunn. Da er man tilbake til kultur og verdier. For å generalisere, ofte mange barn, lite penger og trange kår. Mange av disse bana (guttene) blir sendt ut for at det skal bli ro hjemme. Så det er jo et holdningsproblem også fra foreldre. Man må kanskje jobbe aktivt inn mot dem? 10 4
Fountaine Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Det ene Ukrainske offeret mente det var tryggere i Ukraina enn i Oslo. Hmm. 🤔 9 2 2
Snøløs Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai (endret) Fountaine skrev (44 minutter siden): Det er vel Arne, Ola, Jørgen og Petter som gjør dette tenker jeg? 🤔 Dessverre er det gutter med somalisk bakgrunn som er overrepresentert. https://www.nrk.no/stor-oslo/kriminalitet-og-innvandring_-unge-somaliske-menn-topper-listen-i-oslo-1.17161405 Ronny, Roger og Derek er byttet ut med Kamal, Bashe og Abdi. Noen ideer hvorfor de med somalisk bakgrunn liker så godt å rane folk? Endret 11. mai av Snøløs . 13 1 5
Socketlicker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai Gjest aninumus skrev (1 time siden): https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/angriper_barn Hva må gjøres for å få slutt på dette? Den ene guttn i gjengen ble intervjuet og sa at motivasjonen var - Penger og skape helvette. Så var det en tredje forklaring, at man var så rusa/høy at man ikke greide å tenke klart. Trengs det flere jobber til ungdommer i Oslo slik at disse får tak i penger uten å sjele? Flere politi som går rundt i oslo? En gang (et ran/voldsepisode) var den første gangen for alle disse ungdommene. Hvordan unngå at det i det hele tatt blir en første gang? Noen tanker? Slutte å ta inn mennesker fra land som er overrepresent på kriminalstatistikkene og sende ut dem som er her som begår alvorlig kriminalitet. 16 1 9
Snøløs Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai Hører fra endel naive tanter, med nisselua godt tredd nedover hodet, skylde på at disse folka bor trangt hjemme, er så fattige og dermed er tvunget til å begå disse handlingene. Tror man virkelig ikke det også er mange etnisk norske som har fattige kår hjemme? Tross alt er etnisk norske i 70% flertall i Oslo. Mens personer med somalisk bakgrunn kun utgjør 1 % av Norges totale befolkning. Hvorfor tyr ikke de fattige etnisk norske til barneran som det norsk-somaliere gjør? 15 1 6
Nilb Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai Er så åpenbart hvem det er ut av videoen. Hadde det vært opp til meg hadde de blitt deportert, selv om de er født her. Det handler ikke om fattigdom, det handler om kulturforskjeller. Innvandrerungdom eller barn av innvandrere vokser ikke opp i norsk kultur. De vokser opp i deres egen kultur— i et fremmed land. De fleste vil ikke integrere seg og bli en del av det norske samfunn. For det å bo i Norge og være en del av det norske samfunn er en stor forskjell. De føler seg ikke en del av det norske samfunn, som en del av Norge, og det er her fenomenet tribalisme kommer inn. Det blir på en måte oss og dem Vi har feilet på å la dem integrere, og de har feilet på å være villig til å integrere. Det at Norge tar på lett for kriminelle vil jeg også si er en faktor. Hvilken grunn har disse ungdommene for å slutte å rane og banke folk når de så vidt får konsekvenser av det? Nordmenn har valgt dette selv, og da må vi leve med de konsekvensene som vil komme med å ta inn så mange folk fra land med kulturer som clasher helt med det norske, og som ikke vil la seg integrere. 13 1 7
GMT800 Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai Det må bli slutt på at velmenende sosionomer med pizza og brus er de som skal håndtere dette, og la det håndteres som øvrig kriminalitet. Straffene må opp, prosessene må skje raskere, kriminell lavalder må ned, og mer innsats må legges i å få tak i bakmenn. Politiet må få prioritering av dette fremfor å bruke tid på tull som 120 km/h på motorveien eller noen som drikker øl i parken. Redusere mulighetene for utvikling av parallellsamfunn. Enten blir man en del av samfunnet her om man skal bo her, ellers er det bare å komme seg ut så fort som mulig. For de som ikke er norske statsborgere, umiddelbart avslag på eller inndragelse av oppholdstillatelse. Selv går jeg alltid omvei om jeg ser gjenger med arabisk/afrikansk ungdom. Det er ikke ungdommer fra Norge eller ungdommer med opphav fra Polen eller Ungarn som driver med dette her. 13 1 5
Peters Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai (endret) Gjest aninumus skrev (1 time siden): Gode poeng dere kommer med, det er virkelig mangel på konsekvenser i Norge det er jeg helt enig i. Men hvordan unngå at disse ungdommene i det hele tatt gjør sitt første ran/voldshendelse lurer jeg litt på. Få tilbake respekt for voksne med disiplin (ikke vold). Endret 11. mai av Peters 2 2
Fountaine Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai Nilb skrev (1 time siden): Er så åpenbart hvem det er ut av videoen. Hadde det vært opp til meg hadde de blitt deportert, selv om de er født her. Det handler ikke om fattigdom, det handler om kulturforskjeller. Innvandrerungdom eller barn av innvandrere vokser ikke opp i norsk kultur. De vokser opp i deres egen kultur— i et fremmed land. De fleste vil ikke integrere seg og bli en del av det norske samfunn. For det å bo i Norge og være en del av det norske samfunn er en stor forskjell. De føler seg ikke en del av det norske samfunn, som en del av Norge, og det er her fenomenet tribalisme kommer inn. Det blir på en måte oss og dem Vi har feilet på å la dem integrere, og de har feilet på å være villig til å integrere. Det at Norge tar på lett for kriminelle vil jeg også si er en faktor. Hvilken grunn har disse ungdommene for å slutte å rane og banke folk når de så vidt får konsekvenser av det? Nordmenn har valgt dette selv, og da må vi leve med de konsekvensene som vil komme med å ta inn så mange folk fra land med kulturer som clasher helt med det norske, og som ikke vil la seg integrere. Har Nordmenn valgt selv å ha de her? 1
GlitrendeSjokolade Skrevet 12. mai #16 Skrevet 12. mai (endret) Senke den kriminelle lavalder, uten tvil. Fengselstraff i tillegg til å betale bot til offeret. Når tenåringer er voldelig mot andre så trenger de å lære at det blir det fengsel av. Der får de sitte til de lærer at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Bør senkes til 13 år. Fra 13 års alder så skal de være tenåringer og bør vite at slik oppførsel er uakseptabelt. Endret 12. mai av GlitrendeSjokolade 12 1 1
bonsaijenta Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai Strippe gjengene for status. Frata de verdier som ikke kan dokumenteres. Det samme gjelder familier. Senke kriminelle lavalder. Foreldrene må stilles krav til. Frata goder osv… Barn i den alderen må kjenne konsekvensene på kroppen asap. Ikke gi dem PlayStation og pizza som «straff». 12 1
k4ren Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai (endret) Socketlicker skrev (10 timer siden): Slutte å ta inn mennesker fra land som er overrepresent på kriminalstatistikkene og sende ut dem som er her som begår alvorlig kriminalitet. Enig, skjønner ikke hvordan dette skal være berikende for oss. Tør ikke reise til Oslo lengre, det er for galt. Og så får man rasiststempelet på seg for å si dette. Mye enklere å gi det til noen enn å faktisk hive de ut, de som holder på sånn. Endret 12. mai av k4ren 5 1 2
markpe Skrevet 12. mai #19 Skrevet 12. mai Det er miljøet disse ungommdene kommer fra som må ta hovedansvaret for å å få slutt på dette. Hvis en norsk ungdom hadde oppført seg på den måten hadde miljøet, nabolaget, venner og bekjente fra skolen og alle andre sosiale møtepunkter fordømt vedkommende og sosialt utestengt han. I tillegg til den juridiske straffen. Frykten for sosial sanksjoner er ofte mer virkningsfulle enn frykten for juridiske sanksjoner. Sosiale sanksjoner finnes i massevis hos innvandrermiljøene. De er bare fokusert på feil ting. En somalisk gutt ville aldri funnet på å brenne en koran. Da ville både han og hele slekta hans møtt sterke soslaie reaksjoner i miljøet. Det samme dersom en tenåringsjente går ute alene om kvelden eller har sex med en norsk gutt. Men når gutter går rundt og raner og utøver vold, så møter de ingen sosiale sanksjoner i miljøet. Miljøet overlater dette til det juridiske sporet hos storsamfunnet og har tilsynelatende ingen formening om disse guttenes handlinger. I sterk motsetning til om de hadde brent en koran eller en av døtrene hadde sex. Det har de mange meninger om. Med mindre vi totalrenoverer det straffesystemet i Norge, vil dette fenomenet aldri forsvinne dersom miljøet disse guttene kommer fra ikke selv sanksjonerer vold. Og husk at de som utøver vold og skaper skaper frykt i mange tilfeller også utøver seksuell vold. Dette kommer sjeldnere fremi lyset fordi det ofte ikke anmeldes. 8 1 4
Anonym1002 Skrevet 12. mai #20 Skrevet 12. mai Pizzaparty! for de kriminelle og fengsle alle som sier noe "feil" på internett er nok løsningen. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå