Gå til innhold

Pakke er forsvunnet - kjøper krever ny vare eller penger tilbake

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Solgte noe utstyr på finn til ca 1500 kroner. Kjøper forskuddsbetale, og jeg sendte varene med sporing. I følge posten sin sporings app har kjøper valgt at pakken kan settes utenfor døren. Nå har kjøper tatt kontakt med meg flere uker etter det står at pakken har blitt utlevert i postkassen og hevder at pakken aldri har kommet fram. Han ønsker ny vare eller pengene tilbake. Hvem har ansvaret her? Føler jeg har alt mitt på det rene. Pakken er sendt med sporing. Kjøper har tydeligvis tilgang til Posten sin app siden han har valgt at pakken kan settes utenfor døren. Syns derfor det er pussig at han tar kontakt nesten 3 uker etter varen står som utlevert for å etterlyse den. 

Anonymkode: 4ed9d...d81

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Levert til kjøper etter avtal med Posten tenker jeg. Du har gjort ditt.

Anonymkode: ad478...9ae

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper må kontakte posten, du får jo ikke gjort så mye. Den ble jo levert. 

Anonymkode: 958b8...957

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir ikke ditt ansvar så lenge du har sporingsnummer fra posten. 

Anonymkode: 87443...711

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Enig med resten, det er Posten kjøper må kontakte. De vil jo si noe om pakken ble levert direkte til kjøper, eller om de bare satte pakken fra seg. 

Dette er ikke ditt problem. 

Anonymkode: 4e1a0...259

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sak mellom kjøper og leverandør. Pakket er beviselig ikke lenger hos deg og han skulle ikke valgt å la dem sette pakka utenfor hvis han ikke var i nærheten. 

Ved å velge levering utenfor, velger man bort mangt. Trodde kun vi som var hjemme og kjapt ute ønsket slike leveringer? 

Hvis ikke må man alliere seg med en nabo som kan ta inn pakka. Det har jeg måtte gjøre.

Anonymkode: 7353a...914

• Liker 4
Skrevet

Pakke utenfor dør er på egen risiko, noe kjøper har samtykket til på appen.

Dette er ikke ditt problem.

Kontakt etter 3 uker er merkelig

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Falsk for deg at det var sporing, når dette åpenbart var en luring. Du har beviselig sendt fra deg pakken. Kjøper må ta sin sak med Posten, ikke deg. Og gir vedkommende deg en dårlig review hadde jeg rapportert det til Finn. For det er fullt og helt kjøpers egen feil at denne handelen gikk skeis.

Anonymkode: c98e9...4d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjøper må kontakte posten, du får jo ikke gjort så mye. Den ble jo levert. 

Anonymkode: 958b8...957

Kjøper kan ikke opprette sak hos posten.  Det må selger gjøre.

Anonymkode: 2c1f7...5e4

• Nyttig 1
Skrevet

du har null ansvar her ja, og når hun har valgt på døren, OG venter 3 uker på å etterlyse får hun nok heller ikke noe av posten 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke om sendingen ble utlevert i postkassen eller lagt utenfor døren. Sendingen var ikke så stor, men kommer an på størrelsen på postkassen og hvor full den var. Hvis kjøper ikke sjekker postkassen sinn mer enn hver 14 dag kan det jo hende at den har blitt lagt utenfor døren (selv om det står levert i postkassen). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en sak mellom kjøper og leverandør. Pakket er beviselig ikke lenger hos deg og han skulle ikke valgt å la dem sette pakka utenfor hvis han ikke var i nærheten. 

Ved å velge levering utenfor, velger man bort mangt. Trodde kun vi som var hjemme og kjapt ute ønsket slike leveringer? 

Hvis ikke må man alliere seg med en nabo som kan ta inn pakka. Det har jeg måtte gjøre.

Anonymkode: 7353a...914

Jeg velger også dette fordi vi bor et sted det sjelden ferdes andre. 

Anonymkode: 87443...711

AnonymBruker
Skrevet

Du er ferdig med denne saken og kan bare overse erstatning som kjøper ber om. Det er kjøper og posten som må ordne dette.

Anonymkode: 2814d...380

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er enig i at kjøper påtar seg ekstra ansvar når man selv velger at pakken kan leveres utenfor døren i appen. Når kjøper tok kontakt med meg første gangen i dag spurte han om når jeg hadde tenkt å sende pakken. Jeg henviste til sporing og sa at pakken var utlevert i april, og at jeg ut i fra sporing kan se at du har valgt selv at pakken kunne leveres utenfor døren. Det føles jo som at kjøper er en luring. Evt. et rotehode.

• Liker 4
Skrevet

Kjøpers ansvar. Du har ditt på det tørre, siden det står at pakken er levert. Hvis kjøper går videre med dette, vil hen ikke vinne frem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forsvunnede pakker er en sak mellom sender og Posten. Sender må opprette sak hos Posten og kreve erstatning. Nettopp vært gjennom dette selv.

Anonymkode: c490c...562

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Solgte noe utstyr på finn til ca 1500 kroner. Kjøper forskuddsbetale, og jeg sendte varene med sporing. I følge posten sin sporings app har kjøper valgt at pakken kan settes utenfor døren. Nå har kjøper tatt kontakt med meg flere uker etter det står at pakken har blitt utlevert i postkassen og hevder at pakken aldri har kommet fram. Han ønsker ny vare eller pengene tilbake. Hvem har ansvaret her? Føler jeg har alt mitt på det rene. Pakken er sendt med sporing. Kjøper har tydeligvis tilgang til Posten sin app siden han har valgt at pakken kan settes utenfor døren. Syns derfor det er pussig at han tar kontakt nesten 3 uker etter varen står som utlevert for å etterlyse den. 

Hvilken type sporing var det på forsendelsen? 
Norgespakker, vanlig og liten, har forsikring. Det er en sak mellom kjøper og Posten/postnord at pakken er forsvunnet, ikke mellom kjøper og selger. Så her ber du kjøper ta saken videre med fraktselskapet. 

Anonymkode: 75896...078

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ny vare eller pengene igjen…? Driver du en bedrift? Virker ikke som om dette er et salg mellom privatpersoner, noe som vil ha betydning mtp Posten. Hvem som skal kreve refusjon, erstatningsansvar mm. 
Uansett er det rart å vente i tre uker før vedkommende tar kontakt, noe som vil ha betydning i en klagesak. 

Anonymkode: d25d5...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Har du solgt som privatperson eller som bedrift?

Anonymkode: 8df92...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt som privatperson. Fikk melding fra kjøper i dag. Han har pratet med posten. De tar ikke noe ansvar for pakken. De sier imidlertid at pakken har blitt utlevert i en postkasse. Kjøper på sin side sier han ikke har egen postkasse siden han ikke eier, men leier. At han derfor valgte at pakken skulle bli levert utenfor døren. Posten kan ikke gjøre rede for hvilke postkasse pakken har blitt levert i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...