AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #1 Skrevet 11. mai 2025 Jeg har i noen måneder nå følt meg ganske trøtt og sliten. Tok blodprøver hos fastlegen for å sjekke om vitamin og mineralnivåer var normale, og der var alt fint. Jeg føler meg fortsatt trøtt og sliten, uansett hvor mye jeg sover. Kan sove til langt på dag hvis jeg får muligheten men blir aldri uthvilt. I tillegg har jeg veldig lett for å fryse. Når andre sier det er varmt så kan jeg sitte og fryse. De siste mnd har jeg også gått opp litt i vekt og klarer ikke å gå ned igjen. Kan det være stoffskiftet mitt som er problemet? Ser dette er noen av symptomene. Er det noen som har lavt stoffskifte som vil fortelle hvordan det føltes med symptomene? Skal til lege neste uke så tror jeg skal be om vi kan sjekke stoffskiftet mitt. Anonymkode: f0961...c44
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #2 Skrevet 11. mai 2025 Mtp lavt stoffskifte så kan mangel på jod være årsak. Jod kan ikke måles på blodprøver. Spiser du nok mat rik på jod? Anonymkode: 051c5...a6b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #3 Skrevet 11. mai 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Mtp lavt stoffskifte så kan mangel på jod være årsak. Jod kan ikke måles på blodprøver. Spiser du nok mat rik på jod? Anonymkode: 051c5...a6b Det vet jeg ikke. Spiser ikke så mye fisk og drikker ikke melk, men spiser yogurt 3-4 dager i uka. Stoffskiftet kan jo måles Anonymkode: f0961...c44
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #4 Skrevet 11. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg ikke. Spiser ikke så mye fisk og drikker ikke melk, men spiser yogurt 3-4 dager i uka. Stoffskiftet kan jo måles Anonymkode: f0961...c44 Ja, men normalt stoffskifte er ikke ensbetydende med at du har nok jod i kroppen. Yoghurt har ca 15 mg jod per 100 gram, altså ikke mye jod. Du trenger 150 mg per dag. Ville tatt tilskudd en stund, kan ta flere mnd å regulere. Ikke ta mer enn anbefalt dose. Anonymkode: 051c5...a6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #5 Skrevet 11. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men normalt stoffskifte er ikke ensbetydende med at du har nok jod i kroppen. Yoghurt har ca 15 mg jod per 100 gram, altså ikke mye jod. Du trenger 150 mg per dag. Ville tatt tilskudd en stund, kan ta flere mnd å regulere. Ikke ta mer enn anbefalt dose. Anonymkode: 051c5...a6b *mikrogram, ikke mg. Skrivefeil Anonymkode: 051c5...a6b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #6 Skrevet 11. mai 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det vet jeg ikke. Spiser ikke så mye fisk og drikker ikke melk, men spiser yogurt 3-4 dager i uka. Stoffskiftet kan jo måles Anonymkode: f0961...c44 Sånn for å sette det i perspektiv; du må spise 9 beger med yoghurt av den lille typen (125 ml) hver dag dag for å dekke behovet for jod. Spiser du egg? 1 egg har rundt 20 mcg jod. Hvis du sjeldent spiser hvit fisk, som er den type fisk som har mye jod, så ta tilskudd. https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-jod-225mcg-tabletter-100stk-871389p Anonymkode: 051c5...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #7 Skrevet 11. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har i noen måneder nå følt meg ganske trøtt og sliten. Tok blodprøver hos fastlegen for å sjekke om vitamin og mineralnivåer var normale, og der var alt fint. Jeg føler meg fortsatt trøtt og sliten, uansett hvor mye jeg sover. Kan sove til langt på dag hvis jeg får muligheten men blir aldri uthvilt. I tillegg har jeg veldig lett for å fryse. Når andre sier det er varmt så kan jeg sitte og fryse. De siste mnd har jeg også gått opp litt i vekt og klarer ikke å gå ned igjen. Kan det være stoffskiftet mitt som er problemet? Ser dette er noen av symptomene. Er det noen som har lavt stoffskifte som vil fortelle hvordan det føltes med symptomene? Skal til lege neste uke så tror jeg skal be om vi kan sjekke stoffskiftet mitt. Anonymkode: f0961...c44 Du kan like gjerne ha lave verdier av jern som at stoffskiftet er i ulage. Den kulden du kjenner når du har lavt stoffskifte er noe helt annet enn å fryse når andre sier det er varmt. Du får en kulde som nærmest stråler fra skjelettet, og du kan være isende kald, før du blir kokende varm, fordi kroppens termostat ikke fungerer. Så jeg tror ikke det er stoffskiftet ditt som er på tur. Dette kan rett og slett være en overgang fra vår til sommer, der kroppen trenger mer kvile før den er komfortabel med sommer. Anonymkode: c70c6...45e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #8 Skrevet 11. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn for å sette det i perspektiv; du må spise 9 beger med yoghurt av den lille typen (125 ml) hver dag dag for å dekke behovet for jod. Spiser du egg? 1 egg har rundt 20 mcg jod. Hvis du sjeldent spiser hvit fisk, som er den type fisk som har mye jod, så ta tilskudd. https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-jod-225mcg-tabletter-100stk-871389p Anonymkode: 051c5...a6b Og nettopp fordi ingen kan spise 9 beger joughurt for dagen, og heller ikke en hel del andre ting, så er alfa og omega å ta en multivitamintablett for dagen. Nycoplus sine multivitaminer. Har akkurat dagsbehovet for jod og en hel del andre vitaminer og mineraler. Apotek1 har 200 tabletter til kr. 135 for tiden. Nettopp hatt en gjennomgang på nettopp disse og jod. Anonymkode: c70c6...45e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #9 Skrevet 12. mai 2025 Det kan godt være stoffskifte ts, jeg hadde det som deg og det var stoffskifte. Problemet var at selv om det går an å måle, så vet man ikke hva som er høyt eller lavt for deg. Jeg måtte måle flere ganger, men fikk til slutt medisiner som hjalp… Anonymkode: 2da3b...f96
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #10 Skrevet 12. mai 2025 Jeg mistet også periodevis mye hår da jeg hadde lavt stoffskifte. Men det viktigste du gjør før du har legetime er å lese deg opp på kosthold, slik at du får i deg komplett næring via maten, dette er også en del av behandlingen ved lavt stoffskifte dersom kroppen skal fungere optimalt. Anonymkode: 9a448...b05
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #11 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og nettopp fordi ingen kan spise 9 beger joughurt for dagen, og heller ikke en hel del andre ting, så er alfa og omega å ta en multivitamintablett for dagen. Nycoplus sine multivitaminer. Har akkurat dagsbehovet for jod og en hel del andre vitaminer og mineraler. Apotek1 har 200 tabletter til kr. 135 for tiden. Nettopp hatt en gjennomgang på nettopp disse og jod. Anonymkode: c70c6...45e Nei det er ikke alfa omega, du får i deg nok jod hvis du spiser torsk. Men hvis du ikke spiser det, så da må man ta tilskudd (som jeg nevnte). Anonymkode: 051c5...a6b
AlternativX Skrevet 12. mai 2025 #12 Skrevet 12. mai 2025 Tenker dette kan skyldes mye annet også. Testet ikke legen for stoffskifte? Isåfall kan du jo spørre om det er mulig. Hvordan er livet ellers?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #13 Skrevet 12. mai 2025 Hvis du har blodprøvene du tok sist, kan du sjekke der om du alt har tatt Tsh. Tallet blir HØYT ved lavt stoffskifte. Ellers kan symptomene dine være hva som helst. Symptomer om er mer spesifikk enn diffuse for lavt stoffskifte er ting som tap av smal del av øyenbryn, sykelig forstoppelse, lav puls, lavt blodtrykk, væske i bein og rundt magen, stivhet og svakhet i muskulatur som gjør vanlig aktivitet ubehagelig, betydelig hårtap. Anonymkode: 68400...c44
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #14 Skrevet 12. mai 2025 Mye bedre å bestille legetime å få tatt blodprøver. Mye vi kan mangle. Anonymkode: f755e...138
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #15 Skrevet 12. mai 2025 Det kan så klart være lavt stoffskifte. Det er lett å sjekke hos legen, så du kan jo bestille en legetime og ta det opp med legen. Jeg husker bare symptomene på lavt stoffskifte når jeg virkelig var dårlig. Å da var det ille. Men jeg hadde da en lege som ikke ville ta prøver av meg da han mente det var unødvendig å ta blodprøver for å se om noe var galt. Kostet vist masse penger. Selv om jeg på det tidspunktet ikke hadde vært hos lege å sjekket meg for noen ting siden jeg var baby, jeg var da 20 år. Dritt leg!. Måtte mase i 3 måneder for å endelig få sjekke stoffskifte og det var virkelig lavt. Jeg hadde problemer med å formulere settinger. Klarte ikke huske ord, så det ble bare surr når jeg skulle prate. Kjempe sliten hele tiden. Klarte så vidt å ta en tur på butikken med moren min. Følte som om jeg hadde løpt et maraton i flere dager i strekk. Smerter i armer og ben. Elektriske støt som gikk gjennom armene. Trodde på et tidspunkt at jeg hadde en hjertefeil. Og masse ekstraslag. Heldigvis jeg jeg nå 10 år senere mye friskere! Og har en fastlege som gidder å sjekke blodprøver😅 Anonymkode: 627da...67e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #16 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du kan like gjerne ha lave verdier av jern som at stoffskiftet er i ulage. Den kulden du kjenner når du har lavt stoffskifte er noe helt annet enn å fryse når andre sier det er varmt. Du får en kulde som nærmest stråler fra skjelettet, og du kan være isende kald, før du blir kokende varm, fordi kroppens termostat ikke fungerer. Så jeg tror ikke det er stoffskiftet ditt som er på tur. Dette kan rett og slett være en overgang fra vår til sommer, der kroppen trenger mer kvile før den er komfortabel med sommer. Anonymkode: c70c6...45e Men jeg har hatt det slik i mange måneder, så det er ikke pga noe overgang mellom sesonger.. Anonymkode: f0961...c44
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #17 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du har blodprøvene du tok sist, kan du sjekke der om du alt har tatt Tsh. Tallet blir HØYT ved lavt stoffskifte. Ellers kan symptomene dine være hva som helst. Symptomer om er mer spesifikk enn diffuse for lavt stoffskifte er ting som tap av smal del av øyenbryn, sykelig forstoppelse, lav puls, lavt blodtrykk, væske i bein og rundt magen, stivhet og svakhet i muskulatur som gjør vanlig aktivitet ubehagelig, betydelig hårtap. Anonymkode: 68400...c44 Vart ikke testet for stoffskifte i hele tatt så vidt jeg vet. Er jo det jeg må snakke med legen om. Men jeg har en del av de tingene som du nevner her og. Jeg orker nesten ikke trene lengre for jeg verker sånn i kroppen. Et slit å gå opp trapper for beina kjennes som bly. Formen er blitt helt elendig siste halve året iallfall.. Og jeg har treg mage, men jeg har alltid hatt problemer med magen, så jeg aner jo ikke om det er pga IBS eller noe mer akkurat nå.. Er forresten mye svimmel, holder ofte på å besvime når jeg reiser meg opp, sliter med konsentrasjonen og å huske ting, og roter med ord. Altså kan snakke en del feil Anonymkode: f0961...c44
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #18 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan så klart være lavt stoffskifte. Det er lett å sjekke hos legen, så du kan jo bestille en legetime og ta det opp med legen. Jeg husker bare symptomene på lavt stoffskifte når jeg virkelig var dårlig. Å da var det ille. Men jeg hadde da en lege som ikke ville ta prøver av meg da han mente det var unødvendig å ta blodprøver for å se om noe var galt. Kostet vist masse penger. Selv om jeg på det tidspunktet ikke hadde vært hos lege å sjekket meg for noen ting siden jeg var baby, jeg var da 20 år. Dritt leg!. Måtte mase i 3 måneder for å endelig få sjekke stoffskifte og det var virkelig lavt. Jeg hadde problemer med å formulere settinger. Klarte ikke huske ord, så det ble bare surr når jeg skulle prate. Kjempe sliten hele tiden. Klarte så vidt å ta en tur på butikken med moren min. Følte som om jeg hadde løpt et maraton i flere dager i strekk. Smerter i armer og ben. Elektriske støt som gikk gjennom armene. Trodde på et tidspunkt at jeg hadde en hjertefeil. Og masse ekstraslag. Heldigvis jeg jeg nå 10 år senere mye friskere! Og har en fastlege som gidder å sjekke blodprøver😅 Anonymkode: 627da...67e Det du beskriver på slutten her minner om mine plager. Jeg føler meg helt utslitt hele tiden. Men jeg er jo ufattelig trøtt også, så det kan jo ha sammenheng med det. så klart kan det være andre ting som er problemet. Men skader jo ikke å ta en test for å sjekke. Søsteren min fikk påvist lavt stoffskifte i fjor, og det kan vel ligge i familien leste jeg. Anonymkode: f0961...c44
Isola_2 Skrevet 12. mai 2025 #19 Skrevet 12. mai 2025 Flere av symptomene du beskriver er typiske for lavt stoffskifte, så du burde hvertfall få tatt prøver og sjekke hvordan det ligger an. Men, som flere skriver så kan det jo også være andre ting. Dette må uansett legen din og du finne ut av sammen, så du må bestille deg en legetime og få tatt stoffskifteprøver. For det høres veldig slitsomt ut å ha det sånn du har det nå. Lykke til og god bedring! 🌸
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå