AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Hei, jeg har studielån på 260 000kr. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal kjøpe bolig på minst 1 år, kanskje lenger. Dette pga jeg trives der jeg leier, er svært lite hjemme og ikke vet hvor jeg vil kjøpe eller hva jeg ønsker i en bolig. Har hørt at man bør nedprioritere å betale ned studielånet i forhold til andre lån, men jeg har kun dette lånet. På sparekonto har jeg 350 000kr som er 70/30 fordelt på fond/sparekonto. Jeg tjener godt, 950 000 i året. Det store spørsmålet er: bør jeg prioritere å betale ned studielånet eller bør jeg spare istedenfor? Anonymkode: ad219...9a7
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Uten tvil spar til egenkapital! Det hjelper lite hvor mye du tjener hvis du ikke har noe egenkapital når du skal låne penger til bolig.   En annen ting er at hvis du dør, slettes studielånet. Ikke huslånet. Hvis du har arvinger er dette verdt å tenke på. Anonymkode: 12b34...334 4
Abra Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Spar. Virker som du lett kan håndtere studielånet når du måtte ønske det.
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Ts her. Takk for raskt svar! Da følger jeg planen til lånekassen og prioriterer å spare. Ha en fin kveld!! Anonymkode: ad219...9a7 1
Forumkonto Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Du har ikke så stort lån. Jeg ville fortsatt med å spare. Eventuelt betalt ned lånet, og fortsatt sparingen du holder på med, pluss det du til nå har betalt av månedlig nedbetaling av studielån. Siden du har god inntekt mail du kunne spare deg opp igjen ganske raskt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Jeg ville heller strukket ut nedbetalingen/ minket månedsbeløpet på studielånet så mye det går og investert/spart mer i stedet. Anonymkode: d716c...bd4
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai Jeg prioriterer å bli kvitt alle lån, også studielån. Så sparer du fort til EK og kjøper med minst mulig gjeld. Ikke hør på nordmenn som er 10-30 år siden ferdig med studiene og fortsatt betaler studielån (i tillegg med masse annen gjeld). Anonymkode: 1b30d...da7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai Betal ned studielånet i dag, hvorfor kaste penger ut av vinduet i form av rentekostnader når du ikke må? Du får tilsvarende mindre i boliglån hva du har i studielån og evt andre lån. Anonymkode: 238b5...78e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg prioriterer å bli kvitt alle lån, også studielån. Så sparer du fort til EK og kjøper med minst mulig gjeld. Ikke hør på nordmenn som er 10-30 år siden ferdig med studiene og fortsatt betaler studielån (i tillegg med masse annen gjeld). Anonymkode: 1b30d...da7 Jeg fulgte normert plan for nedbetaling av studielånet og var ferdig for et års tid siden. Heller enn å betale ned fort på lånet så har jeg kjøpt indeks-fond. Studielån er det beste lånet du kan ha. La det være og betal heller ned på boliglånet når det kommer. Dette gitt at du har nok selvdisiplin til å unngå å bruke pengene på tullball og temu. Hvis du sliter med det så er det bedre å betale ned studielån. Anonymkode: 9a150...441
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Studielån er ikke så billig som det en gang var. Mitt lån på 530.000 ville kostet meg nærmere 950.000 med renter hvis jeg fulgte betalingsplanen. Har kvittet meg med det lånet nå. Sparer en del i tillegg til de over 4000 det kostet i måneden. Anonymkode: 04aa8...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Betal ned studielånet i dag, hvorfor kaste penger ut av vinduet i form av rentekostnader når du ikke må? Du får tilsvarende mindre i boliglån hva du har i studielån og evt andre lån. Anonymkode: 238b5...78e For å ta opp boliglån så må du ha egenkapital. Skal du kjøpe en leilighet til 4 millioner så må du ha 400.000 tilgjengelig. Hvis du har 400.000 i banken nå og et studielån på 400.000 og bruker pengene til å betale ned studielånet så får du ikke boliglån før du har spart opp mer egenkapital. Anonymkode: 9a150...441 1
Eric_B Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai Ingen lån er billige som de var. Det er ikke like relevant lenger å prøve å få større utbytte i fond målt opp mot rentekostnaden. Det var langt mer lukrativt tidligere, da vant man stort sett mot rentene bare med å finne fond som gikk i pluss. Det er jo fortsatt mulig men er større risiko i det. Dette handler nest om hva slags type lån studielånet er. Det er personlig og har svært gode betingelser for utsettelse til en regnværsdag. Du vil ikke finne noen med økonomiutdanning som anbefaler å betale ned stuielån over å opparbeide deg egenkapital. Det du derimot vil få høre, er at du står i en posisjon der du bør vurdere å kjøpe noe selv om du ikke vet hva du vil. For du går glipp av ganske mye penger av å ikke være på boligmarkedet, både i form av verdistigning og fradrag relativt til å leie. Regner du på det tror jeg du får litt bakoversveis over hva det koster det å trives der du leier.
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg prioriterer å bli kvitt alle lån, også studielån. Så sparer du fort til EK og kjøper med minst mulig gjeld. Ikke hør på nordmenn som er 10-30 år siden ferdig med studiene og fortsatt betaler studielån (i tillegg med masse annen gjeld). Anonymkode: 1b30d...da7 Dette er jo et elendig råd rent økonomisk. I stedet for å betale ned studielånet raskere, har jeg betalt bare akkurat det jeg må. Jeg har heller prioritert å betale ned boliglån (forsvinner ikke hvis jeg dør!) og ikke minst fond (veldig god avkastning, vil være der til ungene mine hvis jeg dør). Anonymkode: 12b34...334
AnonymBruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei, jeg har studielån på 260 000kr. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal kjøpe bolig på minst 1 år, kanskje lenger. Dette pga jeg trives der jeg leier, er svært lite hjemme og ikke vet hvor jeg vil kjøpe eller hva jeg ønsker i en bolig. Har hørt at man bør nedprioritere å betale ned studielånet i forhold til andre lån, men jeg har kun dette lånet. På sparekonto har jeg 350 000kr som er 70/30 fordelt på fond/sparekonto. Jeg tjener godt, 950 000 i året. Det store spørsmålet er: bør jeg prioritere å betale ned studielånet eller bør jeg spare istedenfor? Anonymkode: ad219...9a7 Om du vet du vil kjøpe bolig, så spar så mye du kan til EK. Det betyr ikke at du må kjøpe på max lån når tiden kommer. Men, kjøp fornuftig, for en god del mindre enn du kunne fått i lån, og bruk all egenkapitalen din. Så har du mindre boliglån i andre enden. Det blir mye det samme som om du hadde betalt ned studielånet. Så når du VET du vil kjøpe bolig og må ta lån, så er det å spare opp EK først, tilsvarende å ha mindre lån, om du er litt smart. Så mindre lån blir det uansett. Men lavere lånegrad på bolig er et pluss. Studielånet har også noen goder om man er uheldig å bli ufør f.eks. Ikke at sjansen er så stor, så man trenger ikke knuge på 260.000 inn i evigheten for å kanskje spare noen kroner om man blir ufør. MEN, sikre bolig først, og så kan du vurdere. Lånerenta på studielånet har historisk ligget noe under boliglånsrentene også, så det lønner seg oftest å ha minst mulig boliglån, fremfor lite studielån. Vi har snart nedbetalt vår for-alltid bolig, og da skal vi også kjapt betale ned det som gjenstår av studiegjeld. Da er det ikke noe poeng å sitte med gjeld i tilfelle uførhet. Anonymkode: 90b72...bcc
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei, jeg har studielån på 260 000kr. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal kjøpe bolig på minst 1 år, kanskje lenger. Dette pga jeg trives der jeg leier, er svært lite hjemme og ikke vet hvor jeg vil kjøpe eller hva jeg ønsker i en bolig. Har hørt at man bør nedprioritere å betale ned studielånet i forhold til andre lån, men jeg har kun dette lånet. På sparekonto har jeg 350 000kr som er 70/30 fordelt på fond/sparekonto. Jeg tjener godt, 950 000 i året. Det store spørsmålet er: bør jeg prioritere å betale ned studielånet eller bør jeg spare istedenfor? Anonymkode: ad219...9a7 Om du har cash eller mindre på studielån er likt fordelt på vektskåla. Med en slik inntekt, hvorfor er ikke sparekontoen fullere og studielånet lavere? Begge deler teller når du søker lån. Fordi det sier noe om hvordan forbruket ditt er. Anonymkode: 1acf5...2c3
Båtsjåfør Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 9.09): Studielån er ikke så billig som det en gang var. Mitt lån på 530.000 ville kostet meg nærmere 950.000 med renter hvis jeg fulgte betalingsplanen. Har kvittet meg med det lånet nå. Sparer en del i tillegg til de over 4000 det kostet i måneden. Anonymkode: 04aa8...d0e DETTE!! Kvitt deg med studielånet! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 9.36): Dette er jo et elendig råd rent økonomisk. I stedet for å betale ned studielånet raskere, har jeg betalt bare akkurat det jeg må. Jeg har heller prioritert å betale ned boliglån (forsvinner ikke hvis jeg dør!) og ikke minst fond (veldig god avkastning, vil være der til ungene mine hvis jeg dør). Anonymkode: 12b34...334 Dersom du dør, så slettes studielånet, men du får ikke gleden av det selv. Derfor er det beste rådet å betale ned studielånet! Anonymkode: 7b19b...8de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå