AnonymBruker Skrevet 15. juni #41 Skrevet 15. juni Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Jeg gjør nok ikke det jeg kan for å unngå at det skjer, men jeg prøver nå å kompensere noe for det. I starten visste jeg at det kom til å skje, og var mest nysgjerrig på effekten av det. Etter ca en måned med stabil nedgang begynte jeg å trene litt for å kompensere noe - men kan nok gjøre mer. Fokuset mitt er varig vektnedgang og fokuserer først av alt på å lære meg å forstå kroppen min og få ned vekta da det er der mye av motivasjonen ligger. Og for å være ærlig så opplever jeg at å trene når en er veldig overvektig er veldig demotiverende. Bare for å ta et eksempel jeg har tenkt en del på. Jeg elsket å løpe når jeg var yngre. Og har mål om å begynne å løpe regelmessig igjen. Men vekta nå gjør at knærne og korsryggen ikke klarer noen løpetur og jeg føler meg mislykket når jeg klarer maks noen minutt. Kanskje noen hundre meter. Og der har alle mine forsøk stoppet tidligere. Jeg har testet og jeg klarer en ca 20-25 minutt med jevn løping på flat løype akkurat nå. Nå har jeg byttet ut løpingen med gåing. Så vil mange mene mye om dette, og ofte får jeg høre at gåing er ikke trening og at det ikke vil gi noe særlig resultat. Men om vi ser på tallene er jeg uenig. La oss si at jeg klarer å løpe i en halvtime.kanskje gi et kaloriforbruk på 600 kalorier. Det er et fint tall om vi tenker at det er kaloriunderskuddet den dagen. Det burde jo gi en vektnedgang. Men etter 30 minutters løping, for en ellers utrent kropp så vil kroppen være ganske så sliten etterpå og kanskje til og med behov for å spise noe etterpå. Resultatet blir at man som utrent blir veldig sliten etterpå og føler for å kompensere med å spise. Så kaloriforbruket er ikke reelt 600 kalorier når en legger til den en har spist. Da blir det fort ned i 200 kalorier eller mindre. Og prøv å gjøre dette en eller to ganger til dagen daglig i ei uke eller lenger? Mange gir opp, inkludert meg. Men om jeg kun går på relativt flatt terreng så vil jeg trenge ca halvannen time for å forbrenne like mange kalorier. Og etter halvannen times gåtur er ikke behovet for å spise noe like stort (eller tilstede i det hele tatt) og man kan fungere helt fint resten av dagen. Jeg vet ikke hvorfor akkurat denne forskjellen er der, men mistenker at det skyldes noen hormoner eller prosesser kroppen setter i gang for å klare lengre tid med høy aktivitet eller hurtig erstatte energitapet. En prosess/hormon som ikke er i gang ved gåing. Åpenbart sitter sikkert mye av dette i hodet, og det er en vesentlig forskjell på bruken av kroppen når man går vs løper, men for meg føler jeg at dette har en vesentlig større effekt pr nå enn om jeg skulle fulgt det tradisjonelle mantraet om at man må trene kroppen for å gå ned i vekt. Altså høy/tung fysisk aktivitet er det folk må gjøre for å gå ned i vekt. Derfor jeg reagerer når det blir skrevet uten videre forklaring eller info. Løping bør du vente med. Gåing er bedre, så du ikke overbelaster ledd osv. Jeg vet at styrketrening kan sette i gang en prosess som er veldig bra, både fysiske og psykisk, men du må jo da starte med øvelser som tar hensyn til overvekten. Fortrinnsvis på matte, og med strikk og kettlebells tenker jeg, men her ha jeg ikke nok kunnskap. Synes det virker som du har klart å få til et regime som funker godt for deg nå da. Motivasjon er også veldig viktig som du sier. Å ikke miste den. Anonymkode: 6db77...02b
AnonymBruker Skrevet 15. juni #42 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alder? Behov for hormoner? Anonymkode: 96eaa...59f Er 42, så det kan jo hende Anonymkode: 1c85c...8e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå