AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai I løpet av vinteren har jeg gått opp 4 kg. Jeg har vært mindre aktiv denne vinteren, og regner jo med at det er litt av grunnen i tillegg til at jeg har vel spist godt med sjokolade + +. I et par mnd nå har jeg spist mindre (mindre porsjoner), mindre godis og trent mer. Men jeg går rett og slett ikke ned i vekt. Begynner å bli rimelig lei av det ikke synes på vekta. Noen tips? Er ikke spesielt overvektig, men ønsker å holde min idealvekt der jeg føler meg vel, så jeg vil ned igjen de 4 kiloene. Anonymkode: 1c85c...8e5
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Har du regnet ut hvor mange kalorier du bør ligge på for å være i underskudd? 😊 Anonymkode: 5641b...657 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Tren mer. Spis godt med proteiner. Fokuser på treningen, at du klarer mer og mer. Anonymkode: 6db77...02b
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I løpet av vinteren har jeg gått opp 4 kg. Jeg har vært mindre aktiv denne vinteren, og regner jo med at det er litt av grunnen i tillegg til at jeg har vel spist godt med sjokolade + +. I et par mnd nå har jeg spist mindre (mindre porsjoner), mindre godis og trent mer. Men jeg går rett og slett ikke ned i vekt. Begynner å bli rimelig lei av det ikke synes på vekta. Noen tips? Er ikke spesielt overvektig, men ønsker å holde min idealvekt der jeg føler meg vel, så jeg vil ned igjen de 4 kiloene. Anonymkode: 1c85c...8e5 Du spiser mer enn du forbrenner, så enkelt er det. Beveg deg mer, spis litt mindre eller spis mer riktig. Anonymkode: a4d60...b2d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du regnet ut hvor mange kalorier du bør ligge på for å være i underskudd? 😊 Anonymkode: 5641b...657 Nei vet ikke hvordan jeg regner ut det. Anonymkode: 1c85c...8e5
Snublefot62 Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei vet ikke hvordan jeg regner ut det. Anonymkode: 1c85c...8e5 Da bør du søke deg opp på det For det er så enkelt at om du spiser flere kalorier enn du forbrenner så går du opp i vekt. For å gå ned i vekt må du forbrenne flere kalorier enn du spiser. Fen største påvirkning på vekt kommer fra maten. Så begynn der. 5 1
test1e Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai (Legger denne her også, som i et par andre tråder - Livstilendring, om du skal følge denne så sett bort badevekta til neste år) Undertegnede har gått ned 20 kg. på et år. Her er min "oppskrift" på Lavkarbo light som er enkel å følge. -Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter -Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød) -Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør Tommelfingerregel er uansett hva du skal spise, legg deg på max ca 5 karb pr 100 (Litt over går selvfølgelig greit) -Toro sjysaus er god erstatning til brun saus. Husk også på saus på 5 karb -Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme -Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. -Helgekos - Peanøtter og nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanskelig å få tak i i Norge) -Lettbrus Om man legger seg så langt opp mot normalen kan man lage vanlig middag til familien, men kjøre "lavkarbo light" selv. (Kan jo også si at jeg for en 20 år siden også gikk ned 20 kg. men da på rein lavkarbo, og det ble utrolig kjedelig på slutten) 1
mommyaka Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Bruk lifesum app. Her kan du legge inn hva du spiser og der hvor mange kalorier du ligger på. Det er kalorier inn og ut. Og du må ligge i underskudd 1
Gaia Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei vet ikke hvordan jeg regner ut det. Anonymkode: 1c85c...8e5 Lag deg gratiskonto på MyFitness Pal og registrer alt du spiser. Det innebærer at du også må veie alt til å begynne med, men hvis du regelmessig bruker de samme matvarene til f.eks. frokost, lunsj og kveldsmat (for det bør du spise, hvis du ikke spiser middag sent), så blir det ikke så arbeidsomt å registrere etter hvert. Når du begynner å registrere vil du kanskje se at du spiser mer enn du egentlig tenke over. 2
AlternativX Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai Altså, alt handler ikke om vekt. Kanskje du har fått mer muskelmasse? Har du målt deg? Tatt bilder? Urealistiske forventninger til hvor mye man kan oppnå med det man gjør? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): I løpet av vinteren har jeg gått opp 4 kg. Jeg har vært mindre aktiv denne vinteren, og regner jo med at det er litt av grunnen i tillegg til at jeg har vel spist godt med sjokolade + +. I et par mnd nå har jeg spist mindre (mindre porsjoner), mindre godis og trent mer. Men jeg går rett og slett ikke ned i vekt. Begynner å bli rimelig lei av det ikke synes på vekta. Noen tips? Er ikke spesielt overvektig, men ønsker å holde min idealvekt der jeg føler meg vel, så jeg vil ned igjen de 4 kiloene. Anonymkode: 1c85c...8e5 Hvor mye mindre har du spist? Altså, hvor mange kalorier har du redusert med? Anonymkode: cf1cc...425
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): I løpet av vinteren har jeg gått opp 4 kg. Jeg har vært mindre aktiv denne vinteren, og regner jo med at det er litt av grunnen i tillegg til at jeg har vel spist godt med sjokolade + +. I et par mnd nå har jeg spist mindre (mindre porsjoner), mindre godis og trent mer. Men jeg går rett og slett ikke ned i vekt. Begynner å bli rimelig lei av det ikke synes på vekta. Noen tips? Er ikke spesielt overvektig, men ønsker å holde min idealvekt der jeg føler meg vel, så jeg vil ned igjen de 4 kiloene. Anonymkode: 1c85c...8e5 Når du har overspist over en periode så holder det jo ikke å ta bort det du overspiste for å gå ned, du må i tillegg ta bort nok til å gå i underskudd. Så om du overspiste 250 kcal i snitt i 4 mnd, så må du ta bort de 250 kcal + 250-500 kcal pr dag for å gå ned. Men om du på det du spiser nå er vektstabil, så kan du jo greit finne ut hva som er dagsbehovet ditt nå og fjerne ønsket mengde oppå det. Tar du bort 250 kcal til går du ned på 4 mnd, tar du 500 går du ned på 2 mnd. Anonymkode: c66bd...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai Tenk på hva slags kalorioverskudd du har ligget på i vinter da! Ikke bare skal du ned til vedlikehold, du skal enda lengre ned for å ligge i kaloriunderskudd. Men det viktigste er jo at du stanser videre oppgang, og det virker det som du har klart? Jeg har aldri vært i nærheten av overvektig, men vil av og til ned noen pyntekilo som sniker seg på i ferier osv, og jeg må spise svært lite for å gå ned i vekt. Anonymkode: d5e1d...e76 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 15.53): Tenk på hva slags kalorioverskudd du har ligget på i vinter da! Ikke bare skal du ned til vedlikehold, du skal enda lengre ned for å ligge i kaloriunderskudd. Men det viktigste er jo at du stanser videre oppgang, og det virker det som du har klart? Jeg har aldri vært i nærheten av overvektig, men vil av og til ned noen pyntekilo som sniker seg på i ferier osv, og jeg må spise svært lite for å gå ned i vekt. Anonymkode: d5e1d...e76 Jeg gikk ned en kilo for noen uker siden, men nå har jeg plutselig gått opp 2. Jeg har aldri skjønt hvordan jeg måler kalorier, men skal prøve å bruke appen jeg ble anbefalt lengre oppe og se om det hjelper meg. Jeg har fått vite at jeg har lavt B12 nivå, kan dette ha noen betydning? Anonymkode: 1c85c...8e5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni AlternativX skrev (På 11.5.2025 den 21.53): Altså, alt handler ikke om vekt. Kanskje du har fått mer muskelmasse? Har du målt deg? Tatt bilder? Urealistiske forventninger til hvor mye man kan oppnå med det man gjør? Ikke mer muskelmasse. Måler med målebånd på kroppen. Gått opp flere cm både på mage, rumpe, lår osv.. Anonymkode: 1c85c...8e5
Snublefot62 Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg gikk ned en kilo for noen uker siden, men nå har jeg plutselig gått opp 2. Jeg har aldri skjønt hvordan jeg måler kalorier, men skal prøve å bruke appen jeg ble anbefalt lengre oppe og se om det hjelper meg. Jeg har fått vite at jeg har lavt B12 nivå, kan dette ha noen betydning? Anonymkode: 1c85c...8e5 Du «måler» kalorier med å se på innholdsfortegnelsen på den maten du spiser. Ofte er kaloriene oppgitt pr 100 gram. Så du må regne ut fra det. Bruk ChatGPT for å regne totalen.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni Sjekk hormonene hos lege hvis det virkelig ikke går. Jeg gjorde det, viste seg å være hormonelt. Anonymkode: 76406...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #18 Skrevet 15. juni Du må trene mer. Styrke er best. Ikke spis mindre, men tren mye mer. Fett har hukommelse, men det har muskler også! Få på plass mer muskler. Det veier mer, så ikke tenk vekt, men følg med på hvordan du klarer å løfte mer og mer vekter i de forskjellige øvelsene. Anonymkode: 6db77...02b
AnonymBruker Skrevet 15. juni #19 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sjekk hormonene hos lege hvis det virkelig ikke går. Jeg gjorde det, viste seg å være hormonelt. Anonymkode: 76406...9f4 Hva slags prøver er det? Anonymkode: 1c85c...8e5
Snublefot62 Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du må trene mer. Styrke er best. Ikke spis mindre, men tren mye mer. Fett har hukommelse, men det har muskler også! Få på plass mer muskler. Det veier mer, så ikke tenk vekt, men følg med på hvordan du klarer å løfte mer og mer vekter i de forskjellige øvelsene. Anonymkode: 6db77...02b Kampen mot kiloene skjer hovedsakelig på kjøkkenet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå