Gå til innhold

Dere som er ufør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100 % ufør med barn, og trives faktisk veldig godt med hverdagen min. Når barna er på skolen, starter jeg som regel dagen rolig – kaffe på verandaen, gjerne med en god bok eller en episode av noe lett. Noen dager drar jeg og spiller tennis på formiddagen (det er blitt en liten fast greie), og et par ganger i uka øver jeg på italiensk – bare fordi jeg alltid har hatt lyst.

Jeg får tid til å lage god mat, ha det ryddig hjemme, være til stede for barna og faktisk nyte livet litt. Jeg vet det kanskje provoserer noen at man kan ha det fint uten å jobbe, men jeg har vært gjennom mye og nekter å ha dårlig samvittighet for at dagene mine nå er gode.

Jeg kjenner folk som jobber 100 % og er mer utslitt og fraværende enn jeg noensinne har vært. Så nei – jeg savner det ikke. Jeg savner ikke stresset, pendlingen eller å spise knekkebrød foran en skjerm mens noen sender passive-aggressive e-poster.

Livet mitt handler om kvalitet nå, ikke kvantitet. 

Anonymkode: 22d14...71b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, si det... La meg tenke, hmmm  :rope: ER SYK?!?!

Er ikke fattig, ugelesett av samfunnet og gått glipp av all selvrealisering i form av en karriere for MOROSKYLD. 

Anonymkode: 7b6f4...b9a

Wow, litt i overkant nærtagende eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strax 100% ufør- var 60% før - jobbet i 20 år før jeg ble  alvorlig nevrologisk syk )

Trener styrke 3ganger i uka. Ordner huset. Gjør lekser m barn , følge de opp på aktiviteter. Hviler x 2 om dagen 

Går på møte m foreningen  min ( de med min sykdom)

Har nettopp  tatt opp ny hobby igjen som.gir mye overskudd/ tar tankene vekk fra smerter.

Har en sykdom  som.gjør meg gradvis verre - så lever på lånt tid. 

En forbannelse og en blessing  I guess.

Anonymkode: a3c7b...c59

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ME syk. Hviler så mye som jeg kan. Ellers går all energi til barn og husholdning. Ikke alltid jeg har ork til å gå på butikken en gang. Å være sosial er jeg kanskje en gang i året…

Anonymkode: 2bc8e...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 100 % ufør med barn, og trives faktisk veldig godt med hverdagen min. Når barna er på skolen, starter jeg som regel dagen rolig – kaffe på verandaen, gjerne med en god bok eller en episode av noe lett. Noen dager drar jeg og spiller tennis på formiddagen (det er blitt en liten fast greie), og et par ganger i uka øver jeg på italiensk – bare fordi jeg alltid har hatt lyst.

Jeg får tid til å lage god mat, ha det ryddig hjemme, være til stede for barna og faktisk nyte livet litt. Jeg vet det kanskje provoserer noen at man kan ha det fint uten å jobbe, men jeg har vært gjennom mye og nekter å ha dårlig samvittighet for at dagene mine nå er gode.

Jeg kjenner folk som jobber 100 % og er mer utslitt og fraværende enn jeg noensinne har vært. Så nei – jeg savner det ikke. Jeg savner ikke stresset, pendlingen eller å spise knekkebrød foran en skjerm mens noen sender passive-aggressive e-poster.

Livet mitt handler om kvalitet nå, ikke kvantitet. 

Anonymkode: 22d14...71b

Samme her jeg fungerer normalt når jeg ikke stresser, har ptsd og depersonalisering og fikk ikke til noe jobb jeg ble nektet jobb for dem mente det ikke var veien.  men hjemme fungerer jeg ganske bra! det å ikke ha all verden med penger går kjempe bra det går rundt har mer rnn nok  nok til overs.  Er så evig takknemlig for å bo i norge! Null dårlig samvittighet systemet er jo for oss også. systemet er ikke bare for dem som er fysisk syk og ikke fungerer i det hele tatt det er også tilrettelagt  for at folk skal få rom til å bli bedre igjenn.  men det nekteruerfarne  folk for og vil ikke at det skal være sånn. Til å med leder i min sønns barnehage har vært frekk å sagt at jeg burde jobbe. Jeg blir tvunget til å ha han i barnegagen for sosialiserings skyld fordi han er enebarn så di burde ikke klage.  Folk er sjalu uten grunn og evne til å forstå. Folk vil vi skal skal oss å ha dårlig samvittighet for å greie å få lov til å gjøre normale ting i fritida.

Anonymkode: 389d1...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Står opp kvart på syv, dusj hvis formen tillater det, kler på meg, vekker barn (har store skolebarn), lager frokost til de. Kjører dem til skole. Mens de kler på seg og spiser, sminker jeg meg og/eller begynner med medisiner og øvelser jeg må gjøre ift sykdommen. Rekker vanligvis ikke alt før klokka er 8 og vi må dra, så da fortsetter jeg når jeg kommer hjem. Vasker/steriliserer og tørker medisinsk utstyr. (Medisiner og øvelser + rengjøring av utstyr er fast fire ganger daglig og tar en del tid).

Ved behov handler jeg dagligvarer på vei hjem fra skolen.

På formiddagen er jeg hos fysioterapeut 2 ganger i uken og tar blodprøver 1 gang i uken. 

Ellers forsøker jeg å trene helst hver dag, enten på formiddagen eller ettermiddag. Jeg tror det er viktig for både kropp og sinn.

Jeg setter på en klesvask, bretter rent tøy, setter på plass, forbereder middagen. Gjør forefallende husarbeid. Henter barn på skole. Lager middag, som kan være sunn og laget fra bunnen på gode råvarer på gode dager, eller være posesuppe, frossenpizza eller take away hvis det er en dårlig dag. På ettermiddagen trenger de av og til hjelp med skolearbeid eller skal på aktiviteter. Kl 21.30 er jeg klar for sengen.

Min sykdom er uforutsigbar og jeg har alltid flere døgn på sykehus i løpet av en måned. Noen ganger er det bare 3-4 døgn, andre ganger nesten halve måneden. I gode perioder kan jeg gå fjellturer og leve et ganske aktivt liv. I dårlige perioder er jeg enten innlagt eller orker mindre. Heldigvis har barna en god far. ❤️

Noen ganger, kanskje en gang i måneden, treffer jeg en ufør venninne på dagtid. Har også noe kontakt med venner og familie på kveldstid og i helger. Men det er ensomt å være syk. Jeg savner jobben og det sosiale fellesskapet, å være nyttig. Jeg har høy utdanning, hadde en lederstilling og høy arbeidskapasitet før jeg ble syk. 

Anonymkode: db34b...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vonde dager: hvile eller lette psykomotoriske øvelser

Litt vonde dager; svømming eller styrketrening

Gode dager; går lang tur i skogen ,får gjort de tunge tingene som har blitt utsatt på de vonde dagene.

Vet aldri om neste dag blir en god eller vond dag så må ta alt på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
butterfly28 skrev (5 minutter siden):

Veldig vonde dager: hvile eller lette psykomotoriske øvelser

Litt vonde dager; svømming eller styrketrening

Gode dager; går lang tur i skogen ,får gjort de tunge tingene som har blitt utsatt på de vonde dagene.

Vet aldri om neste dag blir en god eller vond dag så må ta alt på sparket.

Kjenner meg igjen i dette ❤️

Anonymkode: ecad3...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjøre ting som er bra for meg, slik at jeg fungerer best mulig tross sykdom og dårlig helse. 
Er avhengig av trening, det hjelper mot smerter. Men det gjør også at jeg må hvile mye og hente meg inn igjen, treningsøktene koster. 
Ellers gjør jeg det samme som da jeg var i full jobb, følger opp ungdommenes skolegang, gjør husarbeid, lager mat og handler. Leser. Følger opp familie. Går tur. 
Prioriterer mer og mer alenetid fremfor noe sosialt. Får energi av å være alene eller sammen med en jeg kan ha gode samtaler med, sosiale sammenhenger tapper meg for energi og gjør meg bare sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidligere var jeg for syk til noe annet enn legebesøk, behandlinger osv. Nå går tiden til opptrening og ta vare på helsa og prøver å komme meg tilbake delvis i arb.livet

Anonymkode: a86dd...e22

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 100% ufør, kronisk utmattelse som slo ut da jeg ble gravid.

Starter dagen 06.15 og står opp med barnet. Barnet har spesielle behov så trenger et øye på seg 24/7.

07.00 står resten av huset opp og mann og to bonus barn preppes til jobb og skole 

Når ene hentes av skole taxi 07.45 og de to andre har gått til skolen trener jeg på Ellipsemaskin og trener lett styrke.

Så er det små rydding, vasker hus/klær etc.

Tar gjerne en tur med musikk. Noen dager må jeg sove noen timer.

Så er det fullt hus fra ca 15.00 med middager, lekser, venner, fritidsaktiviteter etc.

Så den tiden fra 08-15ish er min tid til å bare gjøre ting for meg selv og husmor ting etter hva jeg orker. 

Mannen forventer ikke at jeg skal vaske huset. Jeg som sa nei til vaskehjelp. Ellers bidrar han på alle andre områder som rydding, klesvask, oppvask, kjøring etc. Vi lager begge mat og avlaster hverandre mht barna om vi vil gjøre egne ting ettermiddager/helger.

Anonymkode: e2871...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...