AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Er det vanlig å få penger av foreldrene sine etter fylte 18 år / etter vgs når foreldrene har god råd (skjønner at det er lite aktuelt hvis foreldrene har dårlig råd)? Hvor lenge, hvor mye? Tenker da på f eks tilskudd til studier, hjelp i etableringsfasen, forskudd på arv eller annen økonomisk bistand. Anonymkode: 8e8fb...e9d
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Jeg har venner i midten av 30-årene som fremdeles får økonomisk støtte fra foreldrene, til tross for at de jobber heltid. Anonymkode: cafb3...ccf 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Jeg er strax 40 og får enda penger av mine foreldre.. ikke hver måned men inimellom overfører du ofte mellom 5000-10 000. Ofte når det er sommer,jul og ofte i mars måned da de vet det er mye utgifter. Jeg setter veldig stor pris på de pengene men jeg tar det ikke forgitt Anonymkode: be1c0...660 1 5
Hill83 Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Tar min sønn en tung utdanning vil jeg støtte han så lenge som nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Det er ikke vanlig i min familie, men jeg har kolleger som betaler månedlige utgifter for sine godt voksne barn😵💫 Anonymkode: 3de7f...97d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er strax 40 og får enda penger av mine foreldre.. ikke hver måned men inimellom overfører du ofte mellom 5000-10 000. Ofte når det er sommer,jul og ofte i mars måned da de vet det er mye utgifter. Jeg setter veldig stor pris på de pengene men jeg tar det ikke forgitt Anonymkode: be1c0...660 Mye av det samme her, men jeg er over 40. Jeg har helt ok økonomi, men min mor og samboeren hennes har mye penger og liker å hjelpe. Forventer aldri noe, og setter så klart stor pris på den hjelpen jeg får. Anonymkode: c1872...e26 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Like vanlig som uvanlig - mine foreldre betalte 1500 i måneden mens jeg studerte, som hjelp til husleien. Det er over 20 år siden, så utgjorde jo en del mer da enn nå. Anonymkode: 3736e...8e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Så lenge de går på vgs har man som forelder ikke noe valg 🤷♀️ man mister alt av støtte til dem og må plutselig finne penger til å gi dem samtidig. Helt utrolig dårlig løsning som jeg ikke forstår hvordan det forventes at kabalen skal gå opp for lavinntekstfamilier. Her i hus er mor ufør og vi lever på bidrag (barnetillegg, barnetrygd, bidrag fra far), men plutselig over natten skal man miste mange tusen i husholdningsinntekt ITILLEGG til å få flere utgifter?? Nåde... 🙈 Anonymkode: 59a71...e5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai Noen hjelper mye økonomisk, andre har ikke den muligheten. Ville aldri kastet ungdommen ut hvis de ikke hadde økonomi til å brødfø seg selv. Her så har eldste bodd hjemme u lærlingtiden. Betalt litt frivillig og handlet inn mat 1 gang i mnd. Og avtalen er å spare halve lønna til bolig. Vi ser her så får vi til tider hjelp fra svigers. Er det ting som går i stykker og vi ikke har mulighet til å kjøpe det med en gang eks vaskemaskin så får vi hjelp til det. Men er ikke slik at vi får penger fast. Som de sier bedre vi kan hjelpe nå mens vi er i live Anonymkode: 39be8...d00
AnonymBruker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge de går på vgs har man som forelder ikke noe valg 🤷♀️ man mister alt av støtte til dem og må plutselig finne penger til å gi dem samtidig. Helt utrolig dårlig løsning som jeg ikke forstår hvordan det forventes at kabalen skal gå opp for lavinntekstfamilier. Her i hus er mor ufør og vi lever på bidrag (barnetillegg, barnetrygd, bidrag fra far), men plutselig over natten skal man miste mange tusen i husholdningsinntekt ITILLEGG til å få flere utgifter?? Nåde... 🙈 Anonymkode: 59a71...e5c En jeg kjenner sa er helt utrolig vi har forsørger ansvaret til de er 21 så lenge de er under videregående utdanning. Men barnebidrag og evnt barnetillegg forsvinner med en gang ved 18 årsdagen. Anonymkode: 39be8...d00
AnonymBruker Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai Har ikke fått en krone etter at jeg flytta ut den måneden jeg ble 18 år for å ta læringetiden min i et annet fylke... Hører dog stadig om godt voksne folk som enda får penger. Selv min lillebror (som straks er 40 år) får penger av foreldrene våre enda til tross for at han også er godt etablert. Anonymkode: 6d3a2...32b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai Det er vel ganske vanlig. Foreldrene mine fikk god råd som pensjonister, etter å ha hatt det relativt trangt. Fikk penger i studietiden, som ble ført som forskudd på arv. Fikk også forskudd på arv til kjøp av lelighet. Og da jeg var oppe i 30-årene fikk jeg overført et ekstra beløp da renten var på det høyeste. Har også fått enda et forskudd på arv for å redusere renteutgifter på lånet, ,og jeg er nå over 40 år. Det siste er også da forskudd på arv. Foreldrene betaler jo formuesskatt på innskudd, så like greit å få dette nå i stedet for om 10-20 år. Anonymkode: c2627...eff
AnonymBruker Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai Her kommer en liten rant og noe svar på spørsmålet. I min familie har de som har hatt "behov" fått ekstra hjelp. Her har det vært mye rart... Det er snakk om spillegjeld og rusmisbruk. Foreldrene har tatt barna ut av barnehagen for å spare penger, der besteforeldre på aap etter hoftebrudd, måtte være fast barnevakt mens foreldrene jobbet. De som har fått (flere!) barn mens de var studenter og ikke egentlig hadde råd til faste utgifter. De har fått bo gratis hjemme i forbindelse med flere brutte forhold. Masse hjelp med oppussing, både i arbeidstimer og materiell. Det har vært fint å vite at jeg ikke har hatt slike "behov", men det har jo gjort at foreldrene mine ikke har hatt råd (eller tatt seg råd?) til å besøke meg mer enn 1 gang på 15 år. Anonymkode: 42496...d94 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Her kommer en liten rant og noe svar på spørsmålet. I min familie har de som har hatt "behov" fått ekstra hjelp. Her har det vært mye rart... Det er snakk om spillegjeld og rusmisbruk. Foreldrene har tatt barna ut av barnehagen for å spare penger, der besteforeldre på aap etter hoftebrudd, måtte være fast barnevakt mens foreldrene jobbet. De som har fått (flere!) barn mens de var studenter og ikke egentlig hadde råd til faste utgifter. De har fått bo gratis hjemme i forbindelse med flere brutte forhold. Masse hjelp med oppussing, både i arbeidstimer og materiell. Det har vært fint å vite at jeg ikke har hatt slike "behov", men det har jo gjort at foreldrene mine ikke har hatt råd (eller tatt seg råd?) til å besøke meg mer enn 1 gang på 15 år. Anonymkode: 42496...d94 Jeg glemte å nevne: de som har fått bo dritbillig i sokkelleiligheten i en årrekke, der foreldrene mine har tapt minst halvparten av leieinntektene på denne tjenesten. Og fått alt annet enn ydmykhet i retur. Anonymkode: 42496...d94 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai Som min egen mamma sier, så representerer hun dessertgenerasjonen. Hun og pappa ble født mellom 1955 og 1960. Selv om det ikke var noen overflod, så var de mette og trygge med tak over hodet. De gikk rett ut i jobb når de var 15-16 og jobbet seg begge opp til veldig gode stillinger med bare 7 års realskole i baklomma. De kjøpte ny enebolig sammen når de giftet seg i starten av 20-årene, mamma jobbet deltid til yngstemann var 10, og de var gjeldsfrie når de var 40. Da hadde også begge barna flyttet ut så da ble det motorsykkel, campingvogn og båt osv. De har spandert flere ferieturer på begge barn med familie, og vi har begge fått forskuddsarv på 1 mill hver. Vi er svært takknemlige og veldig glade for at de ser hvor vanskelig det er å vokse opp i dag sammenlignet med den gangen. Jeg har selv en skolelei 14-åring, men han er født 40 år for sent mtp å kunne avslutte skolen nå og heller jobbe seg opp og frem slik bestefaren gjorde. Nå må man ha 13 års skolegang for å få seg jobb i det hele tatt, og 16-18 års skolegang hvis man kunne tenke seg å eie egen bolig en vakker dag langt inn i fremtiden. Anonymkode: 65f1d...85e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #16 Skrevet 11. mai Har ikke fått en krone av foreldrene mine etter jeg fylte 18 år. Har måtte klare meg selv gjennom studietiden, etableringsfasen og alt. Men greit nok, man er per definisjon voksen etter fylte 18 år. Jeg kommer til å bidra mer til mine egne barn Anonymkode: 74ea1...15f 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #17 Skrevet 11. mai Det er vanlig hos foreldre som ikke vil ha selvstendig barn. Anonymkode: 1b114...bd1 1
Jadaomatte Skrevet 11. mai #18 Skrevet 11. mai Visste ikke at det var vanlig å få penger i godt voksen alder 😳 Da har jeg noe å ta opp under familiemiddagen😆 Jeg fikk et engangsbeløp på 15.000 for 25 år siden, ikke noe etter dette. Jeg hjelper datteren min med 2000 i måneden så lenge hun er under utdannelse og bor i kollektiv. Hun andre som er lærling og tjener helt greit, klarer seg selv. Tror ikke de hadde kommet på å spør om penger. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #19 Skrevet 11. mai Jeg har fått noen beløp av mine foreldre. Kanskje til sammen har det blitt 300 000kr siden jeg var 18- i begynnelsen av 40 års som jeg er nå. I tillegg var de kausjonister for meg. De har vært rause mtp at vi barna har fått bunader, førerkort etc. De har aldri hatt allverdens selv. De har ikke vært så opptatt av investeringer og langsiktig tanke mtp penger. Som pensjonister har de fått litt grunnet salg av eiendom, dette har de brukt utelukkende på seg selv, reiser , ny bolig, bil og de vil være gjeldsfrie. Det er dem absolutt undt. Mine svigers har derimot svært mye penger men har aldri vist interesse for å gi noe som helst. Det er vel greit det også. Mine svigers fikk selv mye, men de gir uttrykk for å ha mentaliteten om at «voksne barn må klare seg selv» Selv ser jeg hvordan hver generasjon får sine utfordringer. Det blir ikke like lett for mine barn å komme inn på et boligmarked som det var for meg (og selv vi har slitt..) Derfor investerer og sparer meg og mannen min så vi forhåpentligvis kan gi barna våre en større sum hver når de skal etablere seg. Vi ønsker for barna våre at de skal få etablere seg der de ønsker, uten å måtte flytte til steder i landet de ikke ønsker å bo, grunnet høye boligpriser. Det er langt fra gitt at dine foreldre faktisk har midler til å gi deg noe. Det fordrer at de har verdier og kapital. For å ha det må de ha investert, selv arvet og vært bevisst på dette i lang tid.. penger havner jo som kjent sjeldent i fanget Man må tenke langsiktig. Anonymkode: b0b14...6e5
AnonymBruker Skrevet 11. mai #20 Skrevet 11. mai Har en datter på 35 år og gir henne stadig vekk små og store summer. Mest fordi jeg har lyst og tjener rimelig greit. Vil at hun skal ha mulighet til å kose seg litt ekstra. Anonymkode: 923d2...ec8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå