Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Hvordan syntes du det var eller er å bo i kollektiv? Jeg skal leie for første gang nå, men er litt skeptisk til kollektiv..Det som bekymrer meg mest er om folk er sent oppe og bråker,da jeg begynner kl 8 på jobb hver dag...Er folk studenter blir det vel litt sene kvelder i stua m TV og sånn...Har du noen erfaring med dette? Ellers andre positive/negative erfaringer?
Svart Katt Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har bodd i to forskjellige kollektiv. Har trivdes i begge, men nå kjente jeg alle jeg bodde sammen med fra før av også da. Om det er stille eller bråkete kommer jo helt an på menneskene du eventuelt skal flytte sammen med, så det er vel egentlig de du må se an. Forhør deg og forklar hvordan du helst vil ha det før du flytter inn et sted. Spesielt om du flytter inn hos fremmede mennesker.
tommeline Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Har bodd i kollektiv mens jeg studerte. Noen fungerte bra, andre ikke. Det kommer helt an på personene du bor sammen med! Viktig med litt lik innstilling til festing, oppvask og vasking generelt, bråk osv. Tror sånt er viktig å få ett bilde av før du flytter inn.
salsera Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Det finnes forskjellige kollektiv. Forhør deg om hva slags folk som bor der, hvordan døgnrytmen er, om de har noen spesielle regler. Har selv bodd i kollektiv og det gikk veldig bra til en dro til utlandet for et semester og vi fikk inn en hasjrøykende type inn i vårt ikke-røyker-kollektiv... Jeg kjente ingen da jeg flyttet inn og jeg måtte bestemme meg fort, så jeg stolte på magefølelsen. Det var en fin tid i et ganske rolig kollektiv!
Elze Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har bare gode erfaringer med å bo i kollektiv. Der jeg bodde var vi fem stykker, alle over 30 og alle i jobb, så det var aldri noe problem med festing og bråk midt i uka. Det beste er vel å finne noen som er i noenlunde samme livssituasjon som deg selv for å unngå kræsj.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har bare bodd i ett kollektiv, men det har vært litt ulikt med folk som bodde der. Vi var tre gode venninner som flyttet inn og bodde sammen ca 1,5 år. Den perioden gikk igrunn ganske knirkefritt. Var det noe som plaget oss (om det var manglende oppvask eller for mye bråk) så sa vi ifra til hverandre, og gjorde det vi kunne for at alle skulle ha det bra. Vi hadde det kjekt i hverandre selskap, delte utgifter og ga hverandre også litt "alenetid", slik at to av oss gikk ut en kveld slik at den siste kunne få ha huset for seg selv litt. De fleste har behov for alenetid innimellom, evt. ha besøk uten at de andre er der. Etterhvert flyttet hun ene ut og en annen inn. Det gikk vel forsåvidt også greit, men hun hadde noen sære matvaner med masse krydder og slikt som faktisk sjenerte meg litt siden det konstant luktet intenst hvitløk eller curry i leiligheten. Men utover det gikk det greit. Så flyttet hun også ut og en kollega av hun venninnen min som hadde bodd der hele tiden flyttet inn. Det skar seg fullstendig (hvertfall for min del, de andre to tror jeg hadde det bra) og jeg hadde rett og slett er dårlig år. Å bo sammen men noen en ikke kommer overens med er ikke kjekt! Vi hadde problemer med at hun ikke tok sin del av renholdet og ryddingen, hun hadde masse venner på besøk som jeg ikke hadde sansen for, og de to andre tuppelurene hadde i perioder veldig mange fester, vorsiel og nachspiel. Det ble tatt lite hensyn til at andre (stort sett meg) skulle tidlig opp på jobb eller skole neste dag. Så kollektiv kan være veldig bra det - men det kan også være helt ille. Jeg er kjempeglad for at jeg har fått den opplevelsen, men angrer på at jeg ikke flyttet før det siste året. Å bo i kollektiv er vell verdt et forsøk!
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Jeg hadde aldri fixa å bo i kollektiv............................
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Bor i kollektiv nå, sammen med tre andre jenter. Jeg trives kjempegodt sånn sosialt sett, men det kan bli fryktelig mye oppvask og rot. Selv om vi har prøvd å fordele så godt som mulig, så sklir det ut. Du må rett og slett innrette deg til situasjonen. Hvis man irriterer seg lett over å måtte plukke opp rot, eller at noen har slengt fra seg håndklær på gulvet, så blir du sprø. Men sett inn en annonse selv, der du vil bo med rolige og sosiale mennesker, så slipper du masse fyll og bråk i ukedagene. Jeg har vært veldig heldig med folkene jeg bor med, vi passer godt i lag alle sammen. Blir som en venninnegjeng, som holder fester sammen, lage middag sammen og skravler i sofaen på kveldstid. Kunne ikke tenkt meg å bo alene!
Gjest camillo Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Du må være tolerant for å kunne bo i kollektiv. Jeg har bodd i mange forskjellige, og synes det er greit nok. Det beste er å bo sammen med folk jeg kjenner fra før, for min del, siden man for det første fort kommer bort i folk man ikke går overens med mtp søvnmønster, rydding osv, og for det andre så er ikke jeg en type som trives sammen med absolutt alle jeg møter. Men dette kommer jo an på deg selv, er du en supersosial type er sikkert ikke slike ting så viktig heller. Hovedpoenget må være å finne ut av hvordan de har det fra før av når det gjelder disse tingene med festing, ro, søvn, rydding etc. som andre har nevnt før. Det er koselig å bo sammen med andre da, man har alltid noen å småskravle med.
salsera Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Kom på en ting til: vi hadde oppvaksmaskin og jeg er overbevist om at det var den som berget husfreden hos oss!
liv Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Ja finn et som har oppvaskmaskin! Det er viktig for husfreden!
Gjest Jalileh Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har en veldig negativ erfaring i fra å bo i kollektiv, men jeg tror at mye av grunnen til at ting ble som de ble er fordi vi alle tre er/var venner. Da ble det veldig "tight", mye baksnakking, og lite pusterom. Bortsett i fra det, så er det andre ting jeg vet ville irritert meg ved å bo med fremmede i et kollektiv. F.eks at kun en person er den som holder ting ryddig, folk som glemmer nøkler og ringer på i stedet, folk som fester mye, osv... Kommer nok veldig an på hvilket kollektiv man velger. Se an leieboerne.
Gjest Ole Skrevet 15. mars 2006 #14 Skrevet 15. mars 2006 Oppvaskmaskin er helt nødvendig. Jeg takker ingeniøren for oppvaskmaskinen hver dag Jeg bor i kollektiv nå, og det er helt ok.
Caramba Skrevet 15. mars 2006 #15 Skrevet 15. mars 2006 Har bodd i kollektiv, men da med venner jeg kjente fra før. Har bare gode erfaringer med det. Oppvaskmaskin er alfa og omega, pluss at man være litt romslig. Å vise hensyn til de andre er også et must!!!! Noen ganger må man svelge iritasjonen sin, gå på rommet ditt og tell til ti. Stort sett syntes jeg det bare var koselig med selskap
Gjest GreenSky Skrevet 15. mars 2006 #16 Skrevet 15. mars 2006 Både bra og dårlig. Minus: - Fest når jeg skulle opp tidlig - Sex når jeg skulle opp tidlig (og det var som regel ikke jeg som hadde sexen) - Tynne vegger - Knirkete senger (henger sammen med de to foregående punktene ) - Oppvask høye som tårn - Ingen gadd tømme søpla - sur husvert - skitne fellesrom - folk var slappe på vaskinga Pluss: - Fikk gode venner - Lære å gi albuerom
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #17 Skrevet 15. mars 2006 huff... jeg flyttet inn med mine 2 beste kamerater i studietiden, og angret som en hund. for noen grisunger, og ingen hadde hørt om å ta hensyn! i tillegg ble det et h... da vi skulel flytte ut fordi alle reiste på forskjellige tider. aldri mer kollektiv på meg. jeg bodde en mnd hos kjæresten min da han bodde i kollektiv i januar så fikk friska opp minnene litt. jeg går overens med de fleste, men hadde vært utrooolig kresen hvis jeg skulle valgt kollektiv-samboere nå. min erfaring er at folk er utrolig korttenkte, de tenker bare ikke. denne mnd da jeg bodde hos kjæresten min så kom jeg hjem fra jobb, gikk inn i stua og sto plutselig oppi en pøl med glasskår. noen hadde knust noe glass kvelden før og ikke orka å ta det opp. jeg har hund, så jeg ble rimelig forbanna på dette. en annen gang opplevde jeg at noen bare hadde sluppet ut hunden min (huset lå ved hovedveien). skrekk og gru... i tillegg stjal folk både av mat og vaskepulver, bråkte på natta uansett om folk skulle på jobb dagen etter eller de hadde eksamen, stua var full til en hver tid og vi som faktisk bodde der kunne bare glemme å få sitteplass. og hadde jeg dekket på og laget i stand romantisk middag til meg og kjæresten, kom han ene roomien ut og satte seg på den ene plassen... aldri mer sier jeg bare
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #18 Skrevet 15. mars 2006 har bare bodd i ett kollektiv, og det er jo så forskjellig fra person til person, men du kan jo få høre hva jeg mener:) Jeg kjente ikke de jeg flyttet sammen med, og hadde vel ikke verdens beste kjemi med de jeg bodde sammen. Samtidig er jeg litt sjenert og vanskelig å få kontakt med (andre må helst ta kontakt med meg) men det spørs på hvem jeg snakker med også da ... Uansett så var to av de tre jeg bodde sammen med veldig sjefete, rappkjefta og bestemmende, og så klagde de på at jeg ikke var sosial nok selv om jeg var sosial- så jeg trivdes ikke såå godt i kollektiv. Men det var helt greit da... Dog, jeg foretrekker å bo med kjæresten
mulle Skrevet 18. mars 2006 #19 Skrevet 18. mars 2006 I et kollektiv kan man ikke gå ut ifra at andre vil tilpasse seg ens timeplan. For studenter med fleksibel timeplan går det ofte fint, men skal man jobbe/ trenger ro/ ikke takler rot bør en vurdere kollektivlivet nøye. husk på at jo flere kokker- jo mere rot (evt.bråk), og at arealet bør være stort nok for det antallet mennesker som skal bo der (sitteplasser og antall mennesker som deler bad). Et problem for meg når jeg skal på jobb er at badet kan være opptatt på et kritisk øyeblikk, for eksempel slik at jeg ikke får pusset tennene før jeg må løpe. Frustrerende! Ellers mange viktige aspekter som er nevnt tidligere ser jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #20 Skrevet 18. mars 2006 Jeg bodde i kollektiv i to år av studietida mi. bodde da på studentby, så bodde jo bare sammen med andre studenter. Heldigvis var det ikke så mye festing der, siden jeg jo er typisk A-menneske (ikke alle studenter sover til langt på dag). Er glad jeg har prøvd å bo i kollektiv, men skal aldri mer bo på den måten mer. Man lærer mye når det gjelder toleranse og får utfordret egne rutiner. Selv mislikte jeg å se på andres rot. Nå når jeg bor alene kan jeg selv velge om jeg vil ha det rotete eller ikke. Selv var jeg litt romslig når det gjaldt oppvasken som sto igjen fra andre: hvis jeg først fylte en kum kunne jeg godt vaske noen av de andres tallerkener. Men de andre jeg bodde sammen med brukte mer tid på å sortere ut akkurat hvilket bestikk de hadde brukt i stedet for å bare slenge det i kummen sammen med det andre. Fordelen med å bo på studentby er at man kan velge hvor mye man vil ha med de andre å gjøre. Husleie og alt praktisk går jo gjennom studentskipnaden. og man kan klage dit hvis det blir uutholdelig mtp vasking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå