Gå til innhold

Hvor mye brukte din ungdom på russetiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor mye Russedress, landstreff med overnattingssted og alt tilbehør til Russedress koster? På nettsiden til Russedress.no ser det ut til at selve dressen koster ca 2 000kr og da ville jeg regnet med at det ikke ble mer en 3 - 4 tusen med ferdig pyntet dress men folk sier det koster enda mer. Hvor mye brukte din ungdom på russetiden/du selv hvis du har vært russ di siste årene og hva var prisen på di forskjellige tingene?

Anonymkode: c458f...4aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare i klær gikk det nok med drøye 10 000,- det var dress, parkas, hettegensere (flere! -for kjæresten måtte få, andre måtte få, og det skulle være i flere farger). Først var det hettegenser med dekknavn (var vel bare kjæresten som fikk da) før de slapp konseptnavnet… blodig alvor dette, må vite 🤣
Så var det buss-utgiftene.. det har jeg ikke helt oversikt over, det strakk seg over flere år og ble betalt inn avdragsvis, ca 50000,- tenker jeg… så kom utgiftene i selve russetiden, til alkohol osv. 

Anonymkode: bfae6...11d

AnonymBruker
Skrevet

Min som skal starte 3 klasse neste år ønsker ikke å feire russ. Så tror ikke han bruker en krone.

Jeg selv kjøpte russedress, lue og kjepp + russekort i sin tid.

Dro på et par treff hvor eneste kostnad var togbillett og øl. Var og ute og festet natt til 17 og et par tre andre dager, da gikk det penger til drikke.

jeg nekter ikke barna å være russ, men dette får de betale selv om de vil da jeg synes det er tull å bruke penger på.

Anonymkode: d970a...838

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom han valgte å si nei til buss og er lærling så ble det null kroner, de som er på bussen han fikk tilbud om har brukt rundt 150 000  

Anonymkode: 57bda...9fd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

0 :)

Anonymkode: 38f41...ac5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare i klær gikk det nok med drøye 10 000,- det var dress, parkas, hettegensere (flere! -for kjæresten måtte få, andre måtte få, og det skulle være i flere farger). Først var det hettegenser med dekknavn (var vel bare kjæresten som fikk da) før de slapp konseptnavnet… blodig alvor dette, må vite 🤣
Så var det buss-utgiftene.. det har jeg ikke helt oversikt over, det strakk seg over flere år og ble betalt inn avdragsvis, ca 50000,- tenker jeg… så kom utgiftene i selve russetiden, til alkohol osv. 

Prøvde du å snakke med ungdommen om dette? Jeg tenker at å bruke 10000+ på klær som aldri blir brukt igjen egentlig er uheldig, hettegenser med dekknavn hvor er det blitt av denne? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste er russ i år og har ikke brukt spesielt mye. Fant en snekkerbukse på salg til 350, patches til kanskje 200 og et par tusjer til 100. Også russekort da: 500. Siden hun ikke er i en russegruppe og går et litt annet løp enn sine jevnaldrende droppa hun lue (og droppa dåp). Det har kanskje gått en tusenlapp på alkohol og annet til nå.

Hun bruker sine egne penger, men jeg er glad hun er såpass nøktern. Tenker det er viktig lærdom å ta med seg i livet: at festen blir like bra enten antrekket ditt koster 1000 eller 10000. 

Anonymkode: a52cb...7fd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare de to eldste som har vært russ her og det er mange år siden. vi betalte russedress, kort og russepass. Det ble rundt 5000 kr. Resten dekket de selv, usikker på hvor mye de brukte, men det ble ikke de store summene. Det var ikke like vanlig med buss da. Det var ingen diskusjon rundt dette

Nr 3 kunne vært russ nå, men har takket nei og har gått i lære. Smart valg

Anonymkode: 11dd8...b3c

AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke mye på ungdommen her heller

De hadde pakke tilbud der ho bestilte, bestilte da i august. fikk dress, lue, sko, vinterjakke, briller, russekort og fløyte for 2000kr.

Bestilte strykke merker på aliexpress , og en hvit tusj 

Så alt kom på under 3000kr.

Ikke ønsket å dra på slike store treff rundt, er ikke med på noe buss eller bil. Så 0 kr der.

Bruker sine egene penger tjent i forbindelse med sommerjobb

Anonymkode: d46d4...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor betalte du russeklær til ditt barns kjæreste og "andre"?

Anonymkode: cea1b...11f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var russ for 5 år siden så brukte jeg vel 3k tror jeg for russedress, patches, russekort, russelue og litt alkohol gjennom russetiden. Var ikke på noe buss/van så sparte en del der, og festet generelt lite pga. coronatid så brukte ikke mye penger på fester og alkohol. 

Anonymkode: e458e...034

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min eldste er russ i år og har ikke brukt spesielt mye. Fant en snekkerbukse på salg til 350, patches til kanskje 200 og et par tusjer til 100. Også russekort da: 500. Siden hun ikke er i en russegruppe og går et litt annet løp enn sine jevnaldrende droppa hun lue (og droppa dåp). Det har kanskje gått en tusenlapp på alkohol og annet til nå.

Hun bruker sine egne penger, men jeg er glad hun er såpass nøktern. Tenker det er viktig lærdom å ta med seg i livet: at festen blir like bra enten antrekket ditt koster 1000 eller 10000. 

Anonymkode: a52cb...7fd

Det er da festen blir best! ☺️  Å ta det som det kommer, uten stress, mas og statusjakt. Det er blitt et utmattende  jag etter å vise seg fram alt sammen. Moroa drukner i en kamp om å synes mest... 

Anonymkode: 7fd29...89f

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Sikkert rundt 50-70 tusen. Jeg betalte ikke noe

Anonymkode: bb7e3...ec6

AnonymBruker
Skrevet

Får russ neste skoleår. Har snakket mye med henne om hvor mye hun er villig å betale for fest. Jeg kommer sikkert til å bidra på russedress, men kommer ikke til å sponse fest. Hun har jobb og har spart en del, men jeg håper hun tenker på tiden etter også. 

Anonymkode: 89b84...199

AnonymBruker
Skrevet

Russebedriftene startet så vidt opp det året jeg var russ. Det året kunne vi skaffe oss russedress komplett til ca. 2500. Årene etter det har det tatt helt av på både priser og andre kostnader i russetiden. Det er sykt at markedet får lov til å skvise så mye penger ut av ungdommen.

Det er der man burde slå ned først. Aktivt arbeide med å få ned markedspresset og forventningspresset.

Jeg vegres.

Anonymkode: 7809b...bbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min som skal starte 3 klasse neste år ønsker ikke å feire russ. Så tror ikke han bruker en krone.

Jeg selv kjøpte russedress, lue og kjepp + russekort i sin tid.

Dro på et par treff hvor eneste kostnad var togbillett og øl. Var og ute og festet natt til 17 og et par tre andre dager, da gikk det penger til drikke.

jeg nekter ikke barna å være russ, men dette får de betale selv om de vil da jeg synes det er tull å bruke penger på.

Fornuftig sønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å arve russedress? Min eldste var russ under korona, så dress ble ikke brukt. Tenkte kanskje at nestemann som er russ neste år kan arve den 

Anonymkode: 1b84e...d17

AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Fornuftig sønn.

Jeg er sjeleglad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det dumt å arve russedress? Min eldste var russ under korona, så dress ble ikke brukt. Tenkte kanskje at nestemann som er russ neste år kan arve den 

Anonymkode: 1b84e...d17

Hvorfor ikke

Vennine av ene ungdommen her bruker dressen etter bror sin  står kun etternavnet, og noen merker på som de fleste kjøper.

Anonymkode: d46d4...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Prøvde du å snakke med ungdommen om dette? Jeg tenker at å bruke 10000+ på klær som aldri blir brukt igjen egentlig er uheldig, hettegenser med dekknavn hvor er det blitt av denne? 

Nei, det var greia her det. Det er 7 år siden, og det var hans penger (og tid som gikk med). Alle vennene og alle han kjente var på en buss/et konsept. De levde for dette i flere år.
Han har i ettertid sett at det gikk med (for) mye kr, men synes fortsatt det var verdt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...