Gå til innhold

Naboen har skaffet seg hund som gneldrer ute

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier så har naboene skaffet seg valp. Dette er en blanding av diverse små raser. Er nok mye pomeranian i den bl.a.. De har nå hatt den i noen uker til vår store fortvilelse. 

Problemet er at den gneldrer og gneldrer uten at de gjør noe. De kan la den stå ute på verandaen i evigheter alene, mens den konstant gneldrer på alt og alle. De slipper den også løs ute alene, så da løper den til flere av naboene som den står å bjeffer konstant på. Tidligere i dag sto den å gneldret utenfor hos en annen nabo i rundt 10 minutter før de ropte den inn. Den er ute alene uten bånd sikkert 95% av tiden. 

De påstår selv at de "trener" hunden, men man trenger jo ikke å være rakettforsker for å skjønne at den såkalte treningen ikke kommer til å føre noen vei når hunden mesteparten av tiden får lov til å løpe løs rundt i nabolaget uten at noen passer på den. Har nesten kjørt over den (med uhell såklart) to ganger bare denne uka da den løper mot bilen når man kommer kjørende og ingen følger med den ute. Den er så vanskelig å se også pga. størrelsen. De plukker heller ikke opp etter hunden for å ha det sagt. 

Dette er til stor irritasjon og sjenanse for oss og sikkert flere naboer. Er det noen som har noen tips eller råd å komme med? Holder på å bli sprø..

Anonymkode: 42b22...4e5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns du skal si ifra til naboen ' om dere ikke tar tak i problemene, melder jeg dere de til mattilsynet!' 

Mulig de tar seg sammen da. Høres ut som valpen er usikker og redd, dermed mye lyd. 

Anonymkode: a5057...fc3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg bekjed i postkassa.

Dra på kurs med bikkja og lær ordentlig hundehold, ellers kontaktes Mattilsynet. 

Anonymkode: 35624...145

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp, hvor gammel da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aii den er vanskelig å få gjort noe med, særlig om dere bor i eneboliger. Dere har ingen rettighet her. Mattilsynet kommer ikke til å gjøre noen ting. Beste er gjennom samtaler å finne en løsning, kanskje allier deg med enda en nabo, så hunde eieren forstår at hunden er til bry? Det er isåfall måten som kan gi best resultat og roligst naboforhold for fremtiden. 

Lovlig kommer dere ingen vei. Eneste mulighet er at du tar inn en advokat og konfliktråd, evt anmelde, men du vil nok tape og måtte betale hundre tusen i saksomkostninger. Er bare å søke på Google om tidligere hunde plager/naboer, ingen vinner frem med noe. Naboen din kunne hatt 10 huskyer i hagen som dreit overalt, Mattilsynet hadde ikke gjort noe med det. Dessverre har dyr i Norge veldig få rettigheter, folk kan mishandled de og fortsatt beholde dyrene

Anonymkode: 09802...34d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mattilsynet gjør vel ikke noe når det er i hovedsak er snakk om at hundeholdet er til sjenanse for andre? 

Jeg har snakket med dem og tipset de om hundetrener i området samt gratis hundetreninger som foregår i byen. De kommer neppe til å følge opp; til det er de for late. Er ganske sikker på at de kommer til å fortsette slik som nå. Hundeholdet deres er visst akkurat som barneoppdragelsen dessverre. De har hatt barnevernet på døra flere ganger uten at det hjelper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lurer også på noe, så kan dere hundemennesker svare?

Naboen har en diiiger valp på 7 mnd. Den står ute alene i bånd ca 15 timer daglig, og er bare inne kveld/natt. Den får to turer daglig på ca 500 meter hver gang. Er dette normalt hundehold? Den sover mye, ser jeg. Bjeffer med jevne mellomrom mot inngangen, som tegn på at den vil inn, tipper jeg.

Syns det er forferdelig rart at folk skaffer seg svære hunder når de ikke vil være sammen med den. Ser trist ut å være hund.

Jeg har ikke greie på hund, så derfor jeg spør.

Anonymkode: 2ace2...d6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste rette her er å melde dette til Mattilsynet og varsle om at hundeier ikke tar ansvar for hunden, ikke gir hunden trygghet, overlater hunden til seg selv ute. Naboen er tydelig overhodet ikke egnet til å ha hund, så å snakke med naboen har ingen hensikt alene.

Dette må meldes til Mattilsynet. Jeg ville i tillegg tatt hunden inn hver gang han kom over og ringt politiet og varslet om at hund X nå løper fritt igjen...

Anonymkode: 3f677...aa8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Naboen har en diiiger valp på 7 mnd. Den står ute alene i bånd ca 15 timer daglig, og er bare inne kveld/natt. Den får to turer daglig på ca 500 meter hver gang. Er dette normalt hundehold? Den sover mye, ser jeg. Bjeffer med jevne mellomrom mot inngangen, som tegn på at den vil inn, tipper jeg.

Syns det er forferdelig rart at folk skaffer seg svære hunder når de ikke vil være sammen med den. Ser trist ut å være hund.

Slapt hundehold. De har hatt lyst på hund men ikke tenkt igjennom hvor langvarig investment det egentlig er. Jeg vil tippe at halvparten av alle kjæledyr i Norge ikke får dekket sine behov

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke i nærheten av greit. Meld fra til Mattilsynet!

Forsøk å dokumentere dette også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som tipser Mattilsynet, det vil ikke funke….. mye bedre å sosialt gjøre det kleint for hundeeieren (at hen er til bry i nabolaget). Gå sammen flere naboer så hundeeier forstår alvoret 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aii den er vanskelig å få gjort noe med, særlig om dere bor i eneboliger. Dere har ingen rettighet her. Mattilsynet kommer ikke til å gjøre noen ting. Beste er gjennom samtaler å finne en løsning, kanskje allier deg med enda en nabo, så hunde eieren forstår at hunden er til bry? Det er isåfall måten som kan gi best resultat og roligst naboforhold for fremtiden. 

Lovlig kommer dere ingen vei. Eneste mulighet er at du tar inn en advokat og konfliktråd, evt anmelde, men du vil nok tape og måtte betale hundre tusen i saksomkostninger. Er bare å søke på Google om tidligere hunde plager/naboer, ingen vinner frem med noe. Naboen din kunne hatt 10 huskyer i hagen som dreit overalt, Mattilsynet hadde ikke gjort noe med det. Dessverre har dyr i Norge veldig få rettigheter, folk kan mishandled de og fortsatt beholde dyrene

Ja, det er det jeg frykter. Vi kan ikke bo her dersom de ikke får skikk på hunden sin. 

Hmmmmmm skrev (4 minutter siden):

En valp, hvor gammel da? 

De har vel hatt den minst 2 måneder nå, så sa er den sikkert 4-5 måneder gammel. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eneste rette her er å melde dette til Mattilsynet og varsle om at hundeier ikke tar ansvar for hunden, ikke gir hunden trygghet, overlater hunden til seg selv ute. Naboen er tydelig overhodet ikke egnet til å ha hund, så å snakke med naboen har ingen hensikt alene.

Dette må meldes til Mattilsynet. Jeg ville i tillegg tatt hunden inn hver gang han kom over og ringt politiet og varslet om at hund X nå løper fritt igjen...

Vi får gi det et forsøk å melde det inn. Skjønner jo at dette kanskje er den eneste fremgangsmåten som kan fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slapt hundehold. De har hatt lyst på hund men ikke tenkt igjennom hvor langvarig investment det egentlig er. Jeg vil tippe at halvparten av alle kjæledyr i Norge ikke får dekket sine behov

Er en alenemor med et lite barn og full jobb, så hun har vel ikke tid til hunden da 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om det ikke fungerer, forsøk sosial shaming.

Ta bilde, legg ut på diverse lokale Facebook grupper og skriv "noen som vet hvem som eier denne valpen? Den er ute og løper alene og bjeffer på alt og alle hver dag".

Anonymkode: 8e67d...99b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hunden inn og ha den inn i noen dager...se om de bryr seg. Om ikke levere den til veterinæren og de ol den er chippet .

Om ikke..levere til fod å si du fant den er sted 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta hunden inn, ring politiet og få den henta. Da må de betale for å få den ut. Gjenta et par ganger, så løper den neppe løs ute alene lenger iallfall 😜

Anonymkode: 8ceb8...2ed

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan prøve å melde til Mattilsynet, men ikke sikkert at de ønsker å ta tak i det. Vi hadde en lignende problemstilling der jeg bodde da jeg var yngre med en mindre hund (papillon tror jeg?) som hele tiden kom seg løs og plagde alle andre hunder i nabolaget. Da vi ringte Mattilsynet fikk vi beskjed om at hunden "sikkert har det fint når det får løpe så mye fritt"🙃 Men du kan jo hvertfall prøve å true med det da.

Anonymkode: 90ccb...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For hubens beste - omplassert. Å få den henta av politi eller levere til fod gården vil gjøre den usikker og skremt, og med det føre til mer bjeffing. Blir ikke hunden hentet hos politiet blir den avlivet, og det kan man prøve unngå da…

For naboene sin del - hunden omplassert eller at hunden er inne. Den er nok plassert ute pga bjeffing. For alle sitt beste er at hunden flytter til et hjem hvor den får føle på trygghet eller få brukt energien sin på andre ting slik at den ikke får utløp gjennom bjeffing. Er nok en understimulert hund. At hunden står ute så vil det si at dynamikken i huset ikke fungerer. 

Eneste måten å få hunden omplassert på er at eierne selv gir opp hunden. Og eneste måte det kan gjøres på er gjennom samtale. Hva om å evt finne et nytt hjem til hunden? Kanskje ta kjenner noen andre med hund, forklare at denne pomeranianen ikke har det bra. Ja, det er mye jobb og ja, egentlig ikke deres ansvar, MEN det vil få situasjonen løst. 

I forhold til hunden og naboene så er omplassering eneste utvei. Enten det eller at hunden blir avlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet gjør 0 desverre. Ring politiet ved mye bråk. Sliter med det samme selv desverre, og det er veldig slitsomt å bo ved siden av slikt bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen. Tror ikke mattilsynet gjør noe, men kan selvfølgelig gi det et forsøk. Her blir det nok å ta en prat med øvrige naboer i første omgang for å se om vi kan "shame" de litt sosialt. Har litt tro på det. Så kan vi ringe politiet hvis ikke det fører frem. 

Dette er et "hundenabolag" med mange hundeeiere, så jeg tenker at vi nok er mange som er både sint og irritert på hundeholdet til disse naboene. Det er både hensynsløst overfor oss som bor her, men det er ikke greit overfor hunden heller som fortjener bedre. Ideelt sett skulle nok den hunden fått seg nye eiere, men tviler på at de kommer til å gi den bort frivillig. De har dessverre svært dårlig selvinnsikt slik jeg opplever dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...