AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #1 Skrevet 11. mai 2025 Hei. Er en kvinne i slutten av 30 årene, har ett barn på 3 år og en mann. Har etter jeg fikk barn slitt ekstremt med PMS og utifra det jeg har lest meg opp til ligner det svært mye på PMDD og påvirker oss som familie veldig mye. Jeg blir i ca 1,5 uke hver mnd sint, lei meg, holder på mye vann, dårligere selvbilde, verk i mage, uro i kroppen osv. Jeg har er på venteliste til en kvinnelig lege (nr 19 på lista), og ønsker ikke ta dette opp med min nåværende lege. Men fikk skrevet ut yasmine p-piller i fjor og har hørt flere synes det hjelper mot sterk pms. Startet på disse pillene for 3 uker siden og sliter med kvalme, dårligere matlyst, verk i mageområdet, flatt humør og blir lett trist. Merker det hjelper mot de store pms-toppene men jeg føler meg ikke bra inni meg. Men håper det blir bedre i løpet av noen uker. Er det noen som har noe erfaring med PMDD og om yasmine p-piller eller annen prevensjon som etterhvert hjalp? Trenger positive ord da jeg begynner å miste troen på å få det bedre. Anonymkode: d8ea3...c80
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #2 Skrevet 11. mai 2025 Følger med her! Jeg har det likt som deg, rundt 2 uker i mnd og fikk skrevet ut Qlaira p-pille av gynekolog. Er bare på min andre pille nå, men håper virkelig at det hjelper, for det er helt jævlig å leve med. Jeg sliter også under eggløsning, så det er ikke mange dagene i løpet av en mnd jeg føler meg ok. Opplever du en superuke som andre sier at de har? Sånn er det ikke for meg. Anonymkode: b7047...c59 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #3 Skrevet 11. mai 2025 Et generelt svar fra meg som ikke har prøvd Yasmine: Jeg mener det kan ta opp til 3 måneder før man blir stabilisert etter p-pille oppstart, så jeg ville nok prøvd å smøre meg med litt tålmodighet... Forstår at det ikke er lett! Oddsen for at dette blir bedre med tida er på din side. Jeg tar også det i betraktning at du ikke kan regne med å få noen time hos den nye legen i nærmeste fremtid når du står som nr. 19 på venteliste. Jeg ville altså sett om jeg kunne holde ut et par måneder til før jeg vurderte å slutte. Håper du får svar fra noen som har brukt Yasmine. Anonymkode: 51579...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #4 Skrevet 11. mai 2025 Flere som har brukt yasmine før og som sliter med pmdd? ts Anonymkode: d8ea3...c80
Anjatapinjata Skrevet 11. mai 2025 #5 Skrevet 11. mai 2025 Jeg merket nylig at jeg også får ekstremt dårlig humør i nesten 2uker i mnd. Så jeg begynte på p-piller igjen, da jeg skjønte at jeg måtte ha kraftig pms. Noe som tydeligvis er vanlig å få når man er i midten av 30årene. I tillegg begynte jeg på antidepressiva, noen jeg har gått på tidligere som jeg vet ikke tar fra meg livsgnisten. Og vil si at plagene er minimale nå😊 jeg er alene med et barn på nesten 6år og, så mitt elendige humør halve mnd var rett og slett ikke ok lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #6 Skrevet 13. mai 2025 Flere med erfaringer? ts Anonymkode: d8ea3...c80
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #7 Skrevet 13. mai 2025 Jeg har brukt Yasmin. Kort fortalt, på hormonell prevensjon er jeg konstant nedfor og «ustabil». Uten hormoner har jeg i det minste en god uke i måneden, kanskje tre. Mitt PMS-problem er hovedsakelig dype depresjoner og selvmordstanker, ikke så mye sinne. Har prøvd Yasmin, Yasminelle, en rekke andre p-piller og minipiller, p-plaster og p-ring. Tåler hormoner dårlig. Har også prøvd HRT-plaster og progesterone piller da legen mente det kom av perimenopause, men det gjorde alt mye verre. Noen har nytte av antihistaminer. Andre av vitaminer og kosttilskudd, eller antidepressiva. Anonymkode: 96aa1...2e7
Elinroe Skrevet 16. november 2025 #8 Skrevet 16. november 2025 Hei litt sent svar her, men tenkte jeg ville dele min historie, som er ganske lik din. Det kan høres ut som om du er i perimenopause, årene før du mister menstruasjonen og det kan ta mange år. Les deg opp på symptomer perimenopause og se om du kjenner deg igjen. Jeg fikk helt helt nytt liv etter oppstart på claira p piller( min gyn.sa denne p piller er god for perimenopause alder) og har gått på dem i 3 år nå. Nå skal jeg starte på hrt( bioidentisk hormonbehandling) da en helst ikke skal gå på p piller etter en blir 50 år. ønsker deg lykke til og et tips er at fastleger kan veldig lite om dette, så kontakt heller en gynekolog, og gjerne en som kan noe om overgangsalderen.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #9 Skrevet 16. november 2025 Jeg husker ikke om jeg gikk på akkurat yasmine, men de p-pillene jeg gikk på gjorde meg iallfall veldig flat og nummen. Jeg valgte derfor å være uten hormonprevensjon og heller ha PMDD. Opplevde det samme på hormonspiral og med antidepressiva. Det som har hjulpet meg veldig er ketaminbehandling. Fikk det pga kompleks ptsd (privat), men det fjernet altså den fæle depresjonen som fulgte med PMDD også. Hadde fremdeles mange andre plager knyttet til pms, som utmattelse, lettrørt, asosial, leddsmerter osv, men det var himmelsk å ikke føle at livet gikk i oppløsning hver eneste måned. Nå har jeg begynt på hormonbehandling mot perimenopause (er 42 år) og har det enda bedre! Østrogen har fjernet hetetokter, leddsmerter og indre uro, og testosteron har gitt meg mer sexlyst, mindre hjernetåke og mer pågangsmot. Endelig føles livet godt å leve! Det gjør meg utrolig trist å tenke på at jeg måtte passere 40 før jeg skulle få kjenne på det (har slitt med ptsd siden barndom og PMDD siden tidlig 20-årene), men jeg blir også veldig takknemlig for at jeg har det så bra nå ❤️ Anonymkode: 43e54...888
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #10 Skrevet 16. november 2025 Jeg forstår så godt hvordan du har det. Jeg er 40 år og har antakelig slitt med PMDD siden jeg var 19. Jeg blir bare verre av hormoner, så kan ikke gå på p-piller. Anonymkode: d1aac...e7a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #11 Skrevet 16. november 2025 Jeg har PMDD og vært godt medisinert for det i mange år. Brøyt også ut for fullt hos meg etter første barnet kom. Har i ettertid forstått at jeg ved en ren tilfeldighet har medisinert bort de verste symptomene før barn med Yasmine p-piller som jeg har gått på siden tenårene. Etter at jeg fikk barn har imidlertid ikke p-piller alene vært nok behandling og jeg har de siste 8 årene stått på én kombinasjon av Yasmine og lav dose Zoloft (antidepressiva). Dette fjerner så og si alt av symptomer, og på det «verste» kan jeg så vidt det er merke at jeg har en litt dritt dag, mot tidligere hvor livet falt i grus 1-2 uker hver mnd. Hvis du har mulighet ville jeg bestilt time hos en privat lege med kompetanse på dette for å høre om du kan kombinere p-piller med annen behandling. På spørsmål om hvor lang tid det tar før man merker bedring med p-piller alene har jeg dessverre ingen svar å komme med da jeg har gått på disse i 15+ år allerede. Ønsker deg masse lykke til❤️ Vet hvor grusomt dette er! Anonymkode: 892c9...7e1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #12 Skrevet 17. november 2025 Jeg har pmdd. 💕Sliter mest ved eggløsning og tror østrogen er det jeg tåler minst her. Har etter første barn hatt hormonspiral og gått på lavdose sertralin de to ukene før menstrasjon. Etter barn nummer to har eggløsning vært helt ulevelig og jeg er nå satt på Cerazette (progresteron). Avventer sertraline fordi jeg ammer. Foreløpig var eggløsning helt brutal med så mye angst og uro, men i fasen fram mot mens har jeg merket bedring. Har også etterspurt å kunne få teste en DAO-hemmer for mulig histaminintoleranse, men legen mente det var eksperimentell og alternativ behandling. Hva så, tenker jeg? Om noen år tror jeg det med histaminintoleranse er forsket mer på, og med denne tilstanden er man ofte villig til å snu hver stein for bedring. Daosin fås i Sverige uten resept da, og Quercetine er anbefalt som kosttilskudd. Anonymkode: 50765...bdd
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #13 Skrevet 17. november 2025 Den nye mimipillen Slinda har vist stor forbedring spesifikt for PMS/PMDD og humørstabilisering. Den hjelper også i overgangen til overgangsalderen. Men som med annen hormonell prevansjon, er det viktig å være tålmodig de første tre måneder. Dessverre. Anonymkode: df87e...9bf
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #14 Skrevet 17. november 2025 Jeg prøvde Drovelis, men 3 uker med pmdd-plager ble for mye, så jeg ga opp. Ble anbefalt progesteronkrem fra helsekost og merka bedring på humør og energi med en gang. Skal spørre gynekologen om jeg kan bruke det utover de to ukene som står på bruksanvisningen, for merka nedturen kort tid etter opphold. Har for første gang på flere år ikke fått høstdepresjon og lurer på om den kremen er grunnen🤷♀️ Anonymkode: 28e33...9b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå