katties Skrevet 20. mai #21 Skrevet 20. mai (endret) newman01 skrev (På 12.5.2025 den 14.56): Får Xpeng G6 AWD til 460'000 inkl hengerfeste og hvit lakk. XPENG G6 | Bilia Det er ikke så halvgæærnt. Er du bombesikker på at du trenger firehjulstrekk? Mange elbilmodeller har en fantastisk evne til å kontrollere kraften på dekkene og sitte godt fast selv med bakhjulsdrift. Det er ikke i nærheten av hvordan det var med fossilbiler. Er motsatt av det jeg har hørt (og erfart). Vi har en elbil og en bensinbil av samme merke og liten aldersforskjell, begge kun med forhjulstrekk, og elbilen sklir en god del mer. Om jeg ville sagt at en av disse bilene trenger firehjulstrekk så er det elbilen da batteriet er såpass tungt at den blir vanskelig å styre på glatt føre. Endret 22. mai av katties 2
newman01 Skrevet 20. mai #22 Skrevet 20. mai katties skrev (1 minutt siden): Er motsatt av det jeg har hørt (og erfart). Vi har en elbil og en bensinbil av damme merke og liten aldersforskjell, begge kun med forhjulstrekk, og elbilen sklir en god del mer. Om jeg ville sagt at en av disse bilene trenger firehjulstrekk så er det elbilen da batteriet er såpass tungt at den blir vanskelig å styre på glatt føre. Det er jo der problemet ditt ligger. Du har en fossilbil med tung motor oppå dekkene. Det kan være fordelaktig. Du har en elbil med tungt batteri BAK dekkene som trekker. Det er veldig ugunstig. Med bakhjulsdrift har man tungt batteri foran akslingen som trekker. Kia EV6 på vinterføre, vi testet både RWD og AWD (des 2021) - Nybiltester Hvis du ser den videoen og spoler til rundt 14 minutter kan du se hvor bra en elbil med bakhjulsdrift kan fungere. 1 1
katties Skrevet 20. mai #23 Skrevet 20. mai newman01 skrev (1 time siden): Det er jo der problemet ditt ligger. Du har en fossilbil med tung motor oppå dekkene. Det kan være fordelaktig. Du har en elbil med tungt batteri BAK dekkene som trekker. Det er veldig ugunstig. Med bakhjulsdrift har man tungt batteri foran akslingen som trekker. Kia EV6 på vinterføre, vi testet både RWD og AWD (des 2021) - Nybiltester Hvis du ser den videoen og spoler til rundt 14 minutter kan du se hvor bra en elbil med bakhjulsdrift kan fungere. Ja, stemmer nok dét
AnonymBruker Skrevet 20. mai #24 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det at Polestar 3 har nesten 45% større batteri netto enn Model Y, men kun 10 mil lenger rekkevidde er helt forferdige dårlig. Anonymkode: a73f2...760 Polestar og e-Tron bilene har alltid vært verstinger. Skjønner ikke at de ikke klarer å finne ut av det. Drittdårlige biler også. Hver gang jeg ser en Polestar på veien lurer jeg på om kjøperen aldri prøvekjørte en annen bil? En jalla Hyundai er jo ti ganger bedre. Anonymkode: d3023...ede 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #25 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Polestar og e-Tron bilene har alltid vært verstinger. Skjønner ikke at de ikke klarer å finne ut av det. Drittdårlige biler også. Hver gang jeg ser en Polestar på veien lurer jeg på om kjøperen aldri prøvekjørte en annen bil? En jalla Hyundai er jo ti ganger bedre. Anonymkode: d3023...ede Jeg kjører kanskje 60k km på motorvei hvert år og det er skremmende hvor få E-trons jeg ser i venstre fil i 110 sona. Mange som kjøper seg en "sporty" utgave, men ligger konsekvent i 95 i høyre fil i eco-mode 😛 Anonymkode: a73f2...760
AnonymBruker Skrevet 21. mai #26 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg kjører kanskje 60k km på motorvei hvert år og det er skremmende hvor få E-trons jeg ser i venstre fil i 110 sona. Mange som kjøper seg en "sporty" utgave, men ligger konsekvent i 95 i høyre fil i eco-mode 😛 Anonymkode: a73f2...760 Ganske fascinerende, er det ikke? Klart, store busser og vans slik som e-Tron er aerodynamisk utfordret, men Volkswagen-konsernet har jo heller ikke klart å presentere brukbare elbiler så langt. Men...folk kjøper. I hytt og pine. Forstå det den som kan. Anonymkode: d3023...ede
newman01 Skrevet 21. mai #27 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ganske fascinerende, er det ikke? Klart, store busser og vans slik som e-Tron er aerodynamisk utfordret, men Volkswagen-konsernet har jo heller ikke klart å presentere brukbare elbiler så langt. Men...folk kjøper. I hytt og pine. Forstå det den som kan. Anonymkode: d3023...ede ID.7 er ikke så ille da. Ok komfort, god rekkevidde og ikke så altfor ille pris. God plass er det også 2
Bokormsen Skrevet 21. mai #28 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 8.27): Hehe, ikke engang vi som selger Hyundai har lov til å si det Spørs hva en foretrekker. Vi har flere som har gått fra Hyundai over til Tesla. Svæært vanskelig å få noen til å gå andre veien.. 😕 Anonymkode: a73f2...760 Jeg gikk fra tesla til kia, veldig fornøyd, ble lei av rammeløse dører som frøs, ingen HUD/instrumentpanel foran fører, dårlige dørhåndtak og konstante oppdateringer som ikke resulterte i noen som helst bedring i selvkjøringen som jeg hadde betalt dyrt for men som aldri kom. Pluss at elon gikk full nazi da, men det var etter jeg byttet uansett. 1
Bokormsen Skrevet 21. mai #29 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 9.58): Det at Polestar 3 har nesten 45% større batteri netto enn Model Y, men kun 10 mil lenger rekkevidde er helt forferdige dårlig. Anonymkode: a73f2...760 Bilprodusentene står fritt til å velge enkelte konstanter under WLTP beregningen selv, enkelte (feks tesla) tyner det maks for å få høyest mulig tall til markedsføringen, andre som polestar og porsche har mer realistiske beregninger. Sjekk naf sine vinter og sommer tester, store avvik på tesla, selv om de går langt.
newman01 Skrevet 21. mai #30 Skrevet 21. mai Bokormsen skrev (15 minutter siden): Jeg gikk fra tesla til kia, veldig fornøyd, ble lei av rammeløse dører som frøs, ingen HUD/instrumentpanel foran fører, dårlige dørhåndtak og konstante oppdateringer som ikke resulterte i noen som helst bedring i selvkjøringen som jeg hadde betalt dyrt for men som aldri kom. Pluss at elon gikk full nazi da, men det var etter jeg byttet uansett. Dashbord med skjerm - Tesla Model 3 & Y - BeGood Eller andre morsomme duppedingser man kan montere: The S3XY Knob - Tesla Model 3 Highland - BeGood
AnonymBruker Skrevet 21. mai #31 Skrevet 21. mai Bokormsen skrev (1 time siden): Jeg gikk fra tesla til kia, veldig fornøyd, ble lei av rammeløse dører som frøs, ingen HUD/instrumentpanel foran fører, dårlige dørhåndtak og konstante oppdateringer som ikke resulterte i noen som helst bedring i selvkjøringen som jeg hadde betalt dyrt for men som aldri kom. Pluss at elon gikk full nazi da, men det var etter jeg byttet uansett. Nå er vel heller den såkalte selvkjøringen til tesla noe annet enn en lane assist som på andre biler. Men de som ikke vet bedre, tror det er mirakel at bilen kjører selv, som er helt feil! Anonymkode: 49723...ced
AnonymBruker Skrevet 21. mai #32 Skrevet 21. mai newman01 skrev (2 timer siden): ID.7 er ikke så ille da. Ok komfort, god rekkevidde og ikke så altfor ille pris. God plass er det også Sant, ID.7 begynner å bli på 2020-nivå, kanskje? Bare fem år bak markedet nå. Men ID.4, Buzz og alle de der som kom etter hvert...voldsomt overprisa, dårlig kvalitet, dårlig ergonomi, latterlig ytelse, få features. Ikke rart at Volkswagen er i knipe nå, altså. Anonymkode: d3023...ede
AnonymBruker Skrevet 21. mai #33 Skrevet 21. mai Bokormsen skrev (1 time siden): Bilprodusentene står fritt til å velge enkelte konstanter under WLTP beregningen selv, enkelte (feks tesla) tyner det maks for å få høyest mulig tall til markedsføringen, andre som polestar og porsche har mer realistiske beregninger. Sjekk naf sine vinter og sommer tester, store avvik på tesla, selv om de går langt. Mer realistiske beregninger? Sist test var det 10% avvik på Model 3 og 12% på Model Y. Taycan hadde 19.9% avvik... Polestar har ikke vært med i de siste 2 testene. Anonymkode: a73f2...760
AnonymBruker Skrevet 21. mai #34 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mer realistiske beregninger? Sist test var det 10% avvik på Model 3 og 12% på Model Y. Taycan hadde 19.9% avvik... Polestar har ikke vært med i de siste 2 testene. Anonymkode: a73f2...760 Ser en på flere tester, så hadde jo feks Model 3 LR 6.7% bedre resultat enn WLTP.. Og i 2021 hadde Polestar +0.2% og -6% ca. Anonymkode: a73f2...760
newman01 Skrevet 21. mai #35 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Sant, ID.7 begynner å bli på 2020-nivå, kanskje? Bare fem år bak markedet nå. Men ID.4, Buzz og alle de der som kom etter hvert...voldsomt overprisa, dårlig kvalitet, dårlig ergonomi, latterlig ytelse, få features. Ikke rart at Volkswagen er i knipe nå, altså. Anonymkode: d3023...ede Kjenner meg ikke helt igjen. Synes nå sittekomfort er ganske så god i ID7. Nok innstillinger på setet ihvertfall. Latterlig ytelse? Rundt 340hk, går fort nok. Støtter trådløs AppeCarplay/Android Auto. Ja, operativsystemet lugger litt og er kanskje ikke sååå fancy som en del andres system, men det fungerer. Syntes ikke prisnivået på modellen er så altfor ille. Lå på nivå med Xpeng G6, TeslaY og de andre modellene i spennet 550-600k inkl. vinterhjul og hengerfeste
AnonymBruker Skrevet 21. mai #36 Skrevet 21. mai ID7 er en vesentlig bedre bil enn ID4 og ID5. Anonymkode: a73f2...760 3
I Grosny Skrevet 21. mai #37 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 13.39): Hvilke biler og tilbud konkurrerer med Tesla Y LR kampanjen akkurat nå? Anonymkode: e1fe7...fbf Brukt Tesla y 1
Elaine Marley Skrevet 22. mai #38 Skrevet 22. mai Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 22. mai #39 Skrevet 22. mai Jeg vet ikke, har aldri kjørt Tesla. Men kjenner mange som har og de er helt frelst. Det er tydeligvis gode biler. Anonymkode: 38a61...178
AnonymBruker Skrevet 26. mai #40 Skrevet 26. mai Takk til alle som har tatt seg tid til å svare. Jeg er fortsatt i tenkeboksen og jeg synes markedet er veldig uoversiktlig. Jeg vil gjerne ha en bil med god rekkevidde og komfort. Så langt har jeg sett på Ford Explorer, Nissan Ariya og Peugeot E 3008. Jeg har vært innom Hyundai, Mercedes og Kia også. Aner ikke hva jeg ender opp med😅 Anonymkode: e1fe7...fbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå