AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Hvilke biler og tilbud konkurrerer med Tesla Y LR kampanjen akkurat nå? Det virker som det beste kjøpet i den klassen, men jeg sliter med å finne frem i jungelen av biler og kampanjer. Jeg kan ikke så mye om elbil og holder på å lese meg opp. Det viktigste er 4x4, sete varme, god plass i baksetet, og mulighet for å trekke liten henger. Den bør ha litt rekkevidde, da jeg kjører til slekt (ca. 70 mil) 2-3 ganger i året. Men 90 % av tiden er det småkjøring i byen. Mest sannsynlig beholder jeg bilen til den ikke går mer. Maks 650 000 Anonym da jeg ikke orker innblanding fra familie som har lagt sin elsk på ETT bestemt merke😅 Anonymkode: e1fe7...fbf 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Ingen meg bekjent som har tilsvarende rentekampanje som Tesla Y Anonymkode: 3c3b4...a8b 2
newman01 Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Får Xpeng G6 AWD til 460'000 inkl hengerfeste og hvit lakk. XPENG G6 | Bilia Det er ikke så halvgæærnt. Er du bombesikker på at du trenger firehjulstrekk? Mange elbilmodeller har en fantastisk evne til å kontrollere kraften på dekkene og sitte godt fast selv med bakhjulsdrift. Det er ikke i nærheten av hvordan det var med fossilbiler. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai https://www.hyundai.com/no/no/kjop/kampanje/ioniq-5-kampanje.html Hyundai Ioniq 5 er en så mye bedre bil enn TMY. Prøvekjør den og sammenlikn selv! Anonymkode: d3023...ede 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai newman01 skrev (6 timer siden): Får Xpeng G6 AWD til 460'000 inkl hengerfeste og hvit lakk. XPENG G6 | Bilia Det er ikke så halvgæærnt. Er du bombesikker på at du trenger firehjulstrekk? Mange elbilmodeller har en fantastisk evne til å kontrollere kraften på dekkene og sitte godt fast selv med bakhjulsdrift. Det er ikke i nærheten av hvordan det var med fossilbiler. Nei, jeg er ikke det. Hva ville du anbefale hvis jeg droppet det kravet? Anonymkode: e1fe7...fbf
newman01 Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, jeg er ikke det. Hva ville du anbefale hvis jeg droppet det kravet? Anonymkode: e1fe7...fbf Utvalget blir vesentlig større, og kostnadene synker betraktelig. Ikke alltid vits å betale for noe man ikke har bruk for. Ofte får man mange ekstrapakker med de dyrere modellene. Det er jo selvsagt at man må ha massasje i setet om man velger firehjulstrekk… slik er det hos VW om man handlet ID7. Firehjulsdrift? Ja, da må du ha oppgradert lydanlegg, massasje og ventilasjon i setet. Logisk. Trenger du 500 hestekrefter, performance pack, 21" felger og gullakkerte kalippere? Vil du trives i en Zeekr, Xpeng eller BYD? NIO har mye brukbart også
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai newman01 skrev (9 timer siden): slik er det hos VW Jeg har aldri sett et smart menneske kjøpe Volkswagen heller dog. Dårlige biler til høy pris med mye feil. Anonymkode: d3023...ede
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): https://www.hyundai.com/no/no/kjop/kampanje/ioniq-5-kampanje.html Hyundai Ioniq 5 er en så mye bedre bil enn TMY. Prøvekjør den og sammenlikn selv! Anonymkode: d3023...ede Hehe, ikke engang vi som selger Hyundai har lov til å si det Spørs hva en foretrekker. Vi har flere som har gått fra Hyundai over til Tesla. Svæært vanskelig å få noen til å gå andre veien.. 😕 Anonymkode: a73f2...760 2
newman01 Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri sett et smart menneske kjøpe Volkswagen heller dog. Dårlige biler til høy pris med mye feil. Anonymkode: d3023...ede Okai, da Polestar, BMW, Mercedes, KIA, Nissan da. Der får man heller ikke firehjulstrekkeren med lite batteri og kjipt lydanlegg og standard kupéinteriør. Hver gang man hopper opp på AWD følger det med litt ekstra som man ikke nødvendigvis har absolutt behov for. Så ønsker man seg en prisgunstig bil og driter litt i hva man faktisk kjøper kan man fort spare noen hundre tusen kroner
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hehe, ikke engang vi som selger Hyundai har lov til å si det Spørs hva en foretrekker. Vi har flere som har gått fra Hyundai over til Tesla. Svæært vanskelig å få noen til å gå andre veien.. 😕 Anonymkode: a73f2...760 Å, dette var interessant. Hva får folk til å bytte til Tesla, når du kan være helt anonym og ærlig? Eneste grunnen til at vi ikke kjøpte den nye Ioniqen med bakrutevisker (som var en idiotisk beslutning ikke å ha med) er at det lokalt er mobile som er forhandler. Helt ræva verksted. Anonymkode: d3023...ede
AnonymBruker Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å, dette var interessant. Hva får folk til å bytte til Tesla, når du kan være helt anonym og ærlig? Eneste grunnen til at vi ikke kjøpte den nye Ioniqen med bakrutevisker (som var en idiotisk beslutning ikke å ha med) er at det lokalt er mobile som er forhandler. Helt ræva verksted. Anonymkode: d3023...ede Tja, her er noen av tingene: 1. Teslaene føles mye "smarte" 2. Bedre plass 3. Flere mener Hyundaiene ser veldig billige ut inni, men det er jo billig-biler.. 4. Dårlige fargevalg (Helt enig..!) 5. Vesentlig bedre app hos Tesla 6. Mobil-service hos Tesla 7. Lenger ventetid på deler og service hos Hyundai 8. Ekstremt mye tilbehør hos Tesla 9. Bedre kampanjer 10. Folk har ofte venner eller familie som har Tesla og vil derfor ha det som første eller andre elbil Mange er fornøyd med Hyundaiene de kjøper av oss, spesielt 5-ern, men det er svært få under 40 som kjøper dem.. Vi er flere som mener Hyundaiene burde vært priset noe bedre. Ellers, er folkene hos oss veldig fornøyd og elbilene fra Hyundai er første gang folk kjøper seg en Hyundai i Norge. Anonymkode: a73f2...760 4 1
newman01 Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai Hvordan er det med Huyndai og app-støtte? Er det sømløs integrasjon med Google Maps, spotify, Tidal osv, eller må man gjennom Apple Carplay/Google Auto? Hvordan fungerer det? Trådløs oppkobling? Vil navigasjon med GoogleMaps være synlig i HUD eller annen skjerm? Oppdateres bilens programvare ofte nok til å være relevant om flere år? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #13 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, her er noen av tingene: 1. Teslaene føles mye "smarte" 2. Bedre plass 3. Flere mener Hyundaiene ser veldig billige ut inni, men det er jo billig-biler.. 4. Dårlige fargevalg (Helt enig..!) 5. Vesentlig bedre app hos Tesla 6. Mobil-service hos Tesla 7. Lenger ventetid på deler og service hos Hyundai 8. Ekstremt mye tilbehør hos Tesla 9. Bedre kampanjer 10. Folk har ofte venner eller familie som har Tesla og vil derfor ha det som første eller andre elbil Mange er fornøyd med Hyundaiene de kjøper av oss, spesielt 5-ern, men det er svært få under 40 som kjøper dem.. Vi er flere som mener Hyundaiene burde vært priset noe bedre. Ellers, er folkene hos oss veldig fornøyd og elbilene fra Hyundai er første gang folk kjøper seg en Hyundai i Norge. Anonymkode: a73f2...760 Takk for et veldig godt svar! Enig i at Hyundai ikke akkurat er billig, særlig når kineserne senker prisene så mye at man kan kompromisse seg til kommunistisk bil. Men forhandler folk litt på pris, er det rom for det? Liker egentlig å høre at det er mange eldre som kjøper også, kanskje de blir gode bruktbiler om litt. Skjønner at folk tror at Tesla er "smartere", men min erfaring med nesten alt av "smarte" løsninger er at det ikke fungerer. Har et knipe TM3 på jobb og de fantombremser hele tiden. Det er en del ansatte som foretrekker Ioniq - altså den simple, gamle, ikke Ioniq 5 - mye pga. dét. Også, til slutt, for å holde svaret litt kompakt - dere gir vel tilbakemelding til importøren og Hyundai? Tror de reagerer på dette, etter hvert? Anonymkode: d3023...ede
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for et veldig godt svar! Enig i at Hyundai ikke akkurat er billig, særlig når kineserne senker prisene så mye at man kan kompromisse seg til kommunistisk bil. Men forhandler folk litt på pris, er det rom for det? Liker egentlig å høre at det er mange eldre som kjøper også, kanskje de blir gode bruktbiler om litt. Skjønner at folk tror at Tesla er "smartere", men min erfaring med nesten alt av "smarte" løsninger er at det ikke fungerer. Har et knipe TM3 på jobb og de fantombremser hele tiden. Det er en del ansatte som foretrekker Ioniq - altså den simple, gamle, ikke Ioniq 5 - mye pga. dét. Også, til slutt, for å holde svaret litt kompakt - dere gir vel tilbakemelding til importøren og Hyundai? Tror de reagerer på dette, etter hvert? Anonymkode: d3023...ede Det er alltid rom for å forhandle på pris, men kanskje mindre hos oss enn noen andre. Kjøper du brukt, kan du ofte gjøre ganske gode avtaler. Spesielt Tesla sine smartløsninger fungerer utrolig bra. Da jeg var i Sør-Korea for å snakke med Hyundai-teamet, var de veldig tydelige på at de nesten hadde gitt opp å skulle "konkurrere" med Tesla på teknologi og heller ville lage sin egen greie, som gjorde bilene billigere for dem å produsere og enklere. De ville heller ta kunder fra segment-konkurrenter som Toyota, Honda, Nissan. Det er disse de skal slå, i neste runde blir det enda mer fokus på luksus. Dette gjør jo at bilene blir mindre attraktive for yngre, men de håper på å kunne konkurrere på andre punkter for andre aldersgrupper. Bilene fra Hyundai har veldig Korea-preg over seg, noe som mange elsker og andre hater. Personlig skulle jeg ønske de prøve å se mer hva vestlige produsenter gjør. Jeg har jobbet som bilselger store deler av livet mitt, min bror jobber som selger for Audi i Sverige og det er et veldig tøft marked nå. De tyske var nok ikke klar over at Tesla og Asia-biler skulle gjøre det SÅ bra for 10 år siden. VW har proppa ut mange modeller, så flere finner noe de liker hos dem. Av alt, er jeg svært spent på hvordan Mercedes, Audi, BMW vil gjøre det i årene fremover. Tror nok BMW vil ta større deler av det tyske premium segmentet. Jeg har kjørt det aller meste som har rørt norske veier og er ganske ærlig med mine kunder på hva Hyundai er gode på og dårlige på. Anonymkode: a73f2...760 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er alltid rom for å forhandle på pris, men kanskje mindre hos oss enn noen andre. Kjøper du brukt, kan du ofte gjøre ganske gode avtaler. Spesielt Tesla sine smartløsninger fungerer utrolig bra. Da jeg var i Sør-Korea for å snakke med Hyundai-teamet, var de veldig tydelige på at de nesten hadde gitt opp å skulle "konkurrere" med Tesla på teknologi og heller ville lage sin egen greie, som gjorde bilene billigere for dem å produsere og enklere. De ville heller ta kunder fra segment-konkurrenter som Toyota, Honda, Nissan. Det er disse de skal slå, i neste runde blir det enda mer fokus på luksus. Dette gjør jo at bilene blir mindre attraktive for yngre, men de håper på å kunne konkurrere på andre punkter for andre aldersgrupper. Bilene fra Hyundai har veldig Korea-preg over seg, noe som mange elsker og andre hater. Personlig skulle jeg ønske de prøve å se mer hva vestlige produsenter gjør. Jeg har jobbet som bilselger store deler av livet mitt, min bror jobber som selger for Audi i Sverige og det er et veldig tøft marked nå. De tyske var nok ikke klar over at Tesla og Asia-biler skulle gjøre det SÅ bra for 10 år siden. VW har proppa ut mange modeller, så flere finner noe de liker hos dem. Av alt, er jeg svært spent på hvordan Mercedes, Audi, BMW vil gjøre det i årene fremover. Tror nok BMW vil ta større deler av det tyske premium segmentet. Jeg har kjørt det aller meste som har rørt norske veier og er ganske ærlig med mine kunder på hva Hyundai er gode på og dårlige på. Anonymkode: a73f2...760 Du høres nå ut som en dyktig selger; og vi har jo regelmessig tråder her inne som konkluderer gang på gang at ærlighet og kunnskap varer lengst i yrket ditt. Jeg er jo blant kundene som reagerer positivt på "Korea-preg", så det er sikkert noe slagside der. Forstår også at Hyundai skal være det litt finere merket i segmentet mot "folkemerket" Kia. Men de har heller ikke sjokkerende lave priser lenger. Jeg tror det blir trangt i segmentet "vanlig, men fint", hakket under premium, og hardt presset nedenfra av kinesiske konkurrenter propp full med utstyr. BMW var jo tidlig ute med sine batteridrevne biler og i3 er den dagen i dag et godt alternativ i bruktmarkedet fordi bilene i aluminium og kompositt varer lenge. Brukbare batterier og flotte interiør taler for de. Blant nyere biler er satsingen veldig tydelig premium også, ser jo at de selger mye. Anonymkode: d3023...ede 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai Har ikke sjekket pris eller kampanje, men kan anbefale NIO EL6 eller EL7. NIO er suveren på kjørekomfort og genialt med BAAS batteribytte, sånn at man ikke eier batteriet og heller ikke får verditap forårsaket av dårlig batteri. Anonymkode: f8a98...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #18 Skrevet 20. mai newman01 skrev (På 14.5.2025 den 16.55): Polestar har 0% rente på kjøp av Polestar 3 og 4 Men Polestar 3 og 4 kan man ikke sammenligne med Tesla Y. Begge er mye dyrere enn Tesla Y. 4x4-utgaven av Polestar 4 med tilsvarende utstyrsnivå som Tesla Y starter på godt over 700k. For Polestar 3 må du fort opp i millionen. Anonymkode: 3d691...bb5
AnonymBruker Skrevet 20. mai #19 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men Polestar 3 og 4 kan man ikke sammenligne med Tesla Y. Begge er mye dyrere enn Tesla Y. 4x4-utgaven av Polestar 4 med tilsvarende utstyrsnivå som Tesla Y starter på godt over 700k. For Polestar 3 må du fort opp i millionen. Anonymkode: 3d691...bb5 ...og så er begge overraskende dårlige biler. 4 har vel ikke en gang bakrute? De er trange og mørke inni. Anonymkode: d3023...ede 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #20 Skrevet 20. mai Det at Polestar 3 har nesten 45% større batteri netto enn Model Y, men kun 10 mil lenger rekkevidde er helt forferdige dårlig. Anonymkode: a73f2...760
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå