Gå til innhold

Noen som har erfaringer med koloskopi? Tar de beroligende i sånn greie i hånda?😭😭😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er redd

Anonymkode: 73e58...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får beroligende/smertestillende intravenøst hvis du ønsker det. Men da må du huske at du må hentes etter undersøkelsen, for det er veldig sterke saker. Har tatt koloskopi 2 ganger; første gangen gikk veldig bra, andre gangen ikke (mer komplisert situasjon). 

De aller fleste klarer seg fint uten smertestillende, det som er viktig er at du slapper godt av og får tømt deg skikkelig før undersøkelsen. 

Anonymkode: 8016a...501

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk så mye bedøvelse eller beroligende at jeg ikke husker noe😅 si ifra på forhånd😊

Anonymkode: 83a64...eef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn greie i hånden kalles veneflon, eller på fagspråket PVK, perifert venekateter. 

Nei, du får neppe en PVK, de fleste bruker en sprøyte og legger beroligende rett i en blodåre, tilnærmet likt prinsipp som når når du tar blodprøve.

Mange gjør koloskopi uten bedøvelse. Finnes rikelig med nyere tråder på temaet. 

Anonymkode: 35835...3a1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den klarer de fleste uten noe bedøvelse, men ta imot det du kan få av sedasjon om du er nervøs :) Jeg tok den uten, gikk veldig bra! Er jo hvem utførerer undersøkelsen som teller. Valgte det private etter på ha lest om en dyktig mann.

Anonymkode: 13385...359

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn greie i hånden kalles veneflon, eller på fagspråket PVK, perifert venekateter. 

Nei, du får neppe en PVK, de fleste bruker en sprøyte og legger beroligende rett i en blodåre, tilnærmet likt prinsipp som når når du tar blodprøve.

Mange gjør koloskopi uten bedøvelse. Finnes rikelig med nyere tråder på temaet. 

Vil bare ikke ha veneflon😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg pleier å fokusere på pust for å slappe av. Har bestandig gått greit. Litt ubehagelig underveis, men ikke særlig smertefult.

Har blitt undersøkt både offentlig og på Volvat henvist av sykehuset pga kapasitetsproblemer. Ingen forskjell mellom privat og offentlig. 

Anonymkode: cc5eb...d1e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får beroligende/smertestillende intravenøst hvis du ønsker det. Men da må du huske at du må hentes etter undersøkelsen, for det er veldig sterke saker. Har tatt koloskopi 2 ganger; første gangen gikk veldig bra, andre gangen ikke (mer komplisert situasjon). 

De aller fleste klarer seg fint uten smertestillende, det som er viktig er at du slapper godt av og får tømt deg skikkelig før undersøkelsen. 

Wææ er ikke intravenøst sånn veneflon?😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke hentes etterpå👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Veneflon er ikke farlig! Det har jeg fått satt massevis av. Det er vondt i 1-2 sekunder, så er det over. Hvis du må det, så kommer det til å gå kjempefint, jeg lover.

Anonymkode: 2c4a2...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men det velger du jo helt selv. 

Anonymkode: ee381...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du MÅ ingenting.

Anonymkode: 6bfce...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke hentes etterpå👀

Du kan i hvert fall ikke kjøre selv. 

Altså det går bra å ta koloskopi, de fleste gjør det helt uten bedøvelse og beroligende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wææ er ikke intravenøst sånn veneflon?😭😭

Intravenøst betyr rett i blodbanen. Der er flere måter å stikke(sette medisiner m.m. intravenøst som beskrevet over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk beroligende og smertestillende, og beskjed om å ikke kjøre selv etterpå. Merket ikke noe til beroligende/smertestillende da jeg gikk ut fra behandlingen, så tror ikke det er så mye en får?

Kjente det fortsatt, men jeg har arrvev etter både keisersnitt og fjerning av blindtarmen for ikke så lenge siden.

Anonymkode: d0e8d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var så redd så jeg fikk narkose. De tok vevsprøve og alt mulig, men null smerter i etterkant 

Anonymkode: ebd07...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er redd

Tok det for noen uker siden. Og jeg gruet meg veldig, pleier vanligvis ikke være nervøs for slike ting. Men det var langt ifra så ille som fryktet, litt lette smerter i starten, så gikk det over, men langt ifra så ikke at jeg måtte spørre om smertestillende. Det høres mye mer skummelt ut enn det egentlig er, fortere enn forventet gikk det også 

Anonymkode: 72b04...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er redd

Nøyaktig hva er det du er redd for? ❤️

Du trenger ikke beroligende/smertestillende for undersøkelsen, mange gjennomfører helt fint uten ☺️

En veneflon stikker inn i armen ved hjelp av en nål, men så fjernes nålen. Da er det bare ett tynt plastrør under huden din som kan bøyes og beveges. Jeg synes veneflon er mye bedre enn når jeg tar blodprøver, da kjenner jeg nåla liksom 😅

Anonymkode: 96a52...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt koloskopi flere ganger fordi jeg har en mage-tarm sykdom. Personlig så har jeg aldri brukt noe bedøvelse eller beroligende under koloskopi. Men det kan man få, bare si ifra til de på sykehuset at du er redd og at du ønsker å få medisiner så kan du få det. Da får du de intravenøst, altså rett inn i blodet gjennom en sånn PVK på hånda eller i arma. Det er bare et plastrør som ligger i åren, ikke nål. Nålen de stikker inn med tas ut med engang så man har ikke "nål i arma". Bare vær obs på at hvis du får medisiner før undersøkelsen så har du ikke lov til å kjøre bil etterpå så da må du ordne deg med skyss når du skal hjem, ta kollektivtransport eller få noen du kjenner til å kjøre deg f.eks. 

Vet at noen kan syns det er veldig skremmende eller vondt med koloskopi, men for meg så er det faktisk ikke noe smertefullt og bare litt ubehag. Men de gjennomfører undersøkelsen ganske raskt som regel. Det kan være litt ubehag fordi de underveis ber deg om å endre litt stilling og noen ganger må sykepleier som er med under undersøkelse kanskje presse/klemme litt forsiktig på magen under undersøkelsen. Noen ganger tar de biopsi, som vil si at de tar ut en eller flere små biter av vevet for å undersøke det. Men det gjør ikke vondt, det er bare en litt rar følelse fordi man kjenner det når de "napper" ut en liten bit. Men som sagt, ikke smertefullt. 

Anonymkode: d9195...e29

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...