Gå til innhold

Dere som hadde 2 konfirmasjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som hadde to selskaper for barnet deres (pga skilsmisse eller andre ting); 

hadde dere begge selskaper samme helg? Eller hadde dere på ulike helger? Litt usikker på hvordan vi skal løse det. Blir det slitsomt for konfirmanten med selskap to dager på rad, evnt om det blir rart å ha selskap en annen helg når alle andre er ferdig med konfirmasjon? Noen som har noen innspill? :) 

Anonymkode: 38cf2...f46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke du å x-partner å samarbeide litt for barnet deres...

Anonymkode: 3687b...884

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Eneste innspillet jeg har er at det er helt sprøtt å ha to selskap!
Hva lærer dere konfirmanten som skal ut i voksenlivet egentlig?
Tenker dere på åssen det er for hen? Dere er voksne, ta dere sammen og feir sammen.
Noe annet er bare fryktelig pinlig og egoistisk. Skam dere. 

Anonymkode: c99fc...8ff

• Liker 25
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det helt umulig å ha en fest? Selv mine foreldre som gikk rettens vei for å bli enig om fordelingen, klarte å ha en felles feiring for meg.. 

Anonymkode: b7ee7...1db

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv 2 konfirmasjoner da jeg konfirmerte meg midt på 80-tallet.

Det var da selskap 2 helger på rad,  og kun den ene siden av familien var med i kirken osv. 

Jeg synes det var en kip løsning, og synes det er smålig at foreldre ikke kan ta seg sammen for konfirmanten og feire sammen akkurat disse timene,  den ene dagen.

På den annen side - hos meg var konfliktnivået så høyt at det er mulig jeg ville gått på tå hev hele dagen og uansett fått dagen ødelagt på den måten.  🤷‍♀️

Anonymkode: e30b2...f35

• Liker 7
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jesus 🙈 Jeg spurte ikke om meninger om det å ha to selskaper - det er allerede bestemt og planlagt etter konfirmantens eget ønske :) Jeg spør om hvordan dere andre i samme situasjon har løst det. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnet selv ønsker to selskaper. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venninner som har hatt to separate selskaper pga dårlig samarbeid. (Jeg forundres over dette selv, jeg er også skilt, men gjennomførte felles selskap med min eks, hans nye kone, deres nye baby og hennes foreldre likevel, og ja, det var tidvis ubehagelig for meg.)

I de to tilfellene jeg kjenner til hadde mor selskap lørdag og far på søndag. Hvordan den ene konfirmanten håndterte dette vet jeg ikke. De to andre (søsken) håndterte det tilsynelatende greit, men de var jo også smertelig klar over det skyhøye konfliktnivået mellom foreldrene. Og nei, det går ikke bra med dem i dag. 

Slik jeg ser det er det det manglende samarbeidet og konfliktnivået over tid som påvirker barna. Adskilte selskaper blir bare en ytterligere markering av dette, men det er tross alt bare en dag. Min ene venninne valgte å invitere en haug med vennene sine til selskapene for å kompensere. 

Anonymkode: bb38b...233

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jesus 🙈 Jeg spurte ikke om meninger om det å ha to selskaper - det er allerede bestemt og planlagt etter konfirmantens eget ønske :) Jeg spør om hvordan dere andre i samme situasjon har løst det. 

Jeg kjenner en familie som gjorde det for to av sine barn, der ble festene holdt ved forskjellige helger, ene festen ble holdt samme dag som konfirmasjonen, den andre festen ble holdt da det var mor/far sin faste helg. 

Anonymkode: b7ee7...1db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to fester som ble avholdt to helger på rad

Anonymkode: 968f9...dac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selve konfirmasjonsfesten hos pappa den helgen jeg konfirmerte meg og en hos mamma helga etter. Jeg syns det var pyton. Men dersom konfirmanten virkelig ønsker det og ikke bare sier det fordi den ikke orker konfliktnivået dere i mellom er det jo greit. Jeg har hørt om flere som har hver sin helg, men ingen som har hatt to selskap samme helg

Anonymkode: 507ab...bf5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eneste innspillet jeg har er at det er helt sprøtt å ha to selskap!
Hva lærer dere konfirmanten som skal ut i voksenlivet egentlig?
Tenker dere på åssen det er for hen? Dere er voksne, ta dere sammen og feir sammen.
Noe annet er bare fryktelig pinlig og egoistisk. Skam dere. 

Anonymkode: c99fc...8ff

Det som er pinlig her er at dere langer ut mot TS uten å vite årsakene til hvorfor to selskaper er et tema. Sitatet under oppsummerer godt hvorfor:

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg hadde selv 2 konfirmasjoner da jeg konfirmerte meg midt på 80-tallet.

Det var da selskap 2 helger på rad,  og kun den ene siden av familien var med i kirken osv. 

Jeg synes det var en kip løsning, og synes det er smålig at foreldre ikke kan ta seg sammen for konfirmanten og feire sammen akkurat disse timene,  den ene dagen.

På den annen side - hos meg var konfliktnivået så høyt at det er mulig jeg ville gått på tå hev hele dagen og uansett fått dagen ødelagt på den måten.  🤷‍♀️

Anonymkode: e30b2...f35

Det er akkurat det, hva er den beste løsningen for konfirmanten. Hva gjør minst vondt.

Jeg sitter selv med det samme spørsmålet. Hva er best?

Invitere begge sider: Konfirmanten har egentlig ikke lyst til dette grunnet den andre siden oppførsel og fraværende familieforhold ellers i hverdagen. Konfirmanten kommer til å gå med en vannvittig uro hele dagen, grue seg til dagen og ha mange sammenbrudd før, under og etter. Konfirmanten føler allikevel at konfirmanten må da det er ett familiemedlem konfirmanten vil ha tilstede, og for å få det til så må det bli sånn.

Invitere bare det eneste ønskede familiemedlemmet fra den siden: Da får ikke det familiemedlemmet lov av sine å reise. Konflikten eskalerer.

To selskaper: Ville vært det beste alternativet om konfirmanten hadde vært trygg nok til å være sammen med øvrig familie alene.

Her lander vi nok da på det verste, men eneste mulige og jeg får gjøre mitt beste for å distrahere konfirmanten underveis for å forhåpentligvis begrense skadene mest mulig. Jeg håper bare så inderlig at hun klarer å ta med seg det gode fra dagen. Jeg har egentlig gruet meg i flere år allerede til dette da jeg vet jeg sitter alene med hele feiringen.

Men tenk litt før dere ytrer dere så skarpt. Dette er et vanskelig tema for TS. Garantert.

Anonymkode: b928a...1d4

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er pinlig her er at dere langer ut mot TS uten å vite årsakene til hvorfor to selskaper er et tema. Sitatet under oppsummerer godt hvorfor:

Det er akkurat det, hva er den beste løsningen for konfirmanten. Hva gjør minst vondt.

Invitere begge sider: Konfirmanten har egentlig ikke lyst til dette grunnet den andre siden oppførsel og fraværende familieforhold ellers i hverdagen. Konfirmanten kommer til å gå med en vannvittig uro hele dagen, grue seg til dagen og ha mange sammenbrudd før, under og etter. Konfirmanten føler allikevel at konfirmanten må da det er ett familiemedlem konfirmanten vil ha tilstede, og for å få det til så må det bli sånn.

Invitere bare det eneste ønskede familiemedlemmet fra den siden: Da får ikke det familiemedlemmet lov av sine å reise. Konflikten eskalerer.

To selskaper: Ville vært det beste alternativet om konfirmanten hadde vært trygg nok til å være sammen med øvrig familie alene.

Her lander vi nok da på det verste, men eneste mulige og jeg får gjøre mitt beste for å distrahere konfirmanten underveis for å forhåpentligvis begrense skadene mest mulig. Jeg håper bare så inderlig at hun klarer å ta med seg det gode fra dagen. Jeg har egentlig gruet meg i flere år allerede til dette da jeg vet jeg sitter alene med hele feiringen.

Men tenk litt før dere ytrer dere så skarpt. Dette er et vanskelig tema for TS. Garantert.

Vil legge til at å bruke penger jeg ikke har på en familie som har meldt seg ut av familien, og som konfirmanten ikke er trygg på er så søkt og langt bak mål. Men jeg gjør det for konfirmanten. Jeg må bare krysse fingrene for at det blir en god opplevelse til tross.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Barnet selv ønsker to selskaper. 

Stakkars barn. Konfliktnivået må være høyt, om et barn ønsker å dele seg i to.

Anonymkode: 7dd58...38c

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner til har hatt hver sin helg. Her er det uansett konfirmasjon hver helg i mai pluss i september så det ble ikke rart. 

Anonymkode: c23de...356

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde invitert det ene familiemedlemmet, og latt det være opp til dem. De er voksne. Blokker de som lager drama.

Dette er ungdommens dag. Det er ikke en dag dette unge menneske skal være dørmatte, og måtte vike for emosjonelt umodne voksne, som ungdommen ikke en gang har særlig kontakt med. Hva lærer ungdommen av det? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver at det er så fælt, det er ikke alle som har plass til å ha alle hjemme og som heller ikke har råd til å leie et svært lokale samt mat. Vi har veldig godt samarbeid men kommer til å ha to konfirmasjoner rett og slett på grunn av at det blir for svært om vi skal inkludere alle i en fest. 

Anonymkode: 730e6...c9b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Stakkars barn. Konfliktnivået må være høyt, om et barn ønsker å dele seg i to.

I alle dager 😅 Spesielt at alt skal tolkes i verste mening her inne. Konfirmantens ønske var 2 konfirmasjoner rett og slett fordi h*n har nye hel- og halvsøsken, bonusbesteforeldre og venner. Det er to store flokker og helt naturlig å ha 2 store selskaper istedenfor et med ca 80-90 gjester... Ikke alt må være negativt :) TS

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos ei  vennine tok de samme dag. Mor først på dagen og far tok kvelden etter seremonien. Føltes jævli rart for å si det slik. Hadde samme lokalet da

Anonymkode: a26fd...980

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta to helger. En hos mor og en hos far. Så får de som hører til mors side komme den helga, og de som hører til fars side komme den helga.

Anonymkode: 2ca68...cec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...