Gå til innhold

Om du bare kunne gitt ett råd til ferske hundeeiere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 13.01):

Valper må aldri få hilse på fremmede. La bare kjente folk og hunder som han skal være med i hverdagen/livet. 

Å sosialisere en hund handler ikke om å få hilse på fremmede folk og hunder. En valp/hund skal ikke hilse på noen, ikke en eneste fremmed person eller hund. Den skal lære seg å være trygg og rolig i ukjente situasjoner og blant fremmede. Og det krever ikke å fysisk være borti fremmede. Du skaper en reaktiv hund ved å hilse på alt og alle. På tur så skaper du en forventning om å få hilse på alt og alle og du lager deg et problem som blir vanskelig å trene bort senere. 

Å hilse på tur i ny og ne kan de gjøre når de er voksen og ferdig trent. Aldri som valp og unghund. 

Anonymkode: 38f1b...c59

Ville heller latt valpen lære seg å hilse på fremmede, fremfor å starte med det som voksen. Selvsagt må du som hundeeier ta noen vurderinger, slik at det blir hilsing på en kontrollert og trygg måte, men valper trenger å bli vant til forskjellige typer mennesker (for eksempel barn, elder, folk med hatt, folk i rullestol osv.) Det bygger trygghet og reduserer sjansen for frykt eller aggressivitet senere. Så, kontrollerte og trygge møter med fremmede lærer valpen å takle nye situasjoner og regulere seg selv.

Men man må selvsagt ta vurderinger her, basert på feks. hvor stimulert valpen allerede er (man ønsker jo ikke å overstimulere hundene) og så trenger man ikke å lære hunden at man skal hilse på alle. Det er heller ikke alle som håndterer valper bra, så det må man også ta en vurdering på. 

Tren derimot gjerne på at valpen skal spørre deg om lov før den hilser (eks må sitte rolig først) og avslutt møtet om valpen virker usikker, overivrig eller stresset.

Anonymkode: 5daef...4cd

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les deg opp så mye du kan om hunden, adferd, instinkter.

Forstå hvordan en hund fungerer.

Ikke forvent for mye av en valp. 

Start trening med en gang. For meg så er den viktigste treningen rolighet og øyekontakt. Lær hunden å være rolig i forskjellige settinger. Lær den øyekontakt. Hunden må kunne se på deg og fokusere på deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lær valpen at det alltid er på en eller annen måte kjekt å komme til deg når du roper. Når han hører innkalling skal han assosiere det med lek, moro eller godbiter, ikke at han skal rett i bånd eller inn døren. La ham så ofte som mulig løpe fritt igjen etter at du har kalt ham inn. Innkalling = supergøy!

(Og belønn valpen når han oppsøker deg frivillig også).

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt noen hunder i mitt liv, fra de enkle selskapshundene til de med helt rasebestemte egenskapene. 

Om det er en ting du skal lykkes med så er det relasjon. Skap en god og trygg relasjon med hunden. Uten relasjon kommer du ingen vei med dressuren din. 

Enkleste vei til en god relasjon med valpen er gjennom lek, så lek minst 2 til 3 ganger hver dag med valpen. Fortsett å lek i tenårene og opp i voksenlivet. 

Anonymkode: ff0e4...efc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå på kurs!

Anonymkode: 90dc6...fb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosialisering er ikke frislipp med masse andre hunder. Sosialisering er å oppsøke miljøer og la hunden roe seg ned. Dvs ikke hilse på folk og dyr.

Anonymkode: b426f...a5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tren kloklipp og håndtering fra dag 1. Be gjerne venner og familie om å feks se på tenner, kikke på labbene litt nøye osv. Med belønning selvfølgelig. Kan være nyttig å bruke en form for tubeost i starten for å få valpen til å stå mens den blir vant med å bli kjent på (du lar hunden slikke av tubeosten mens en annen kjenner på hunden og klemmer litt på den (ikke vondt, men sånn som en dyrlege kan være nødt til å gjøre ved undersøkelser)) få den andre personen til å se i ørene osv. Det kan også være nyttig å etterhvert lære hunden omvendt lokking ifht håndtering, men man kan fint starte med tubeost, da får valpen kontinuerlig belønning for håndtering. Jeg synes det er litt viktig at hunden på sikt kan stå stille under håntering, og det er derfor jeg gjerne starter med tubeost og så går gradvis over på omvendt lokking når valpen har lært seg det godt. Jeg lærer også hundene mine at jeg kan flytte på beina deres og de skal stå stille der jeg setter beinet mtp undersøkelser hvis de skulle skade seg og vanlige undersøkelser hos dyrlege. 

Når det kommer til kloklipp er det viktig å heller klippe kort og ofte, en sjeldent og langt. Jeg har jobbet i dyrebutikk der vi fikk inn utrolig mange hunder som ikke var vant med kloklipp fordi eierne synes det var skummelt. Så lenge man klipper kort og ofte er det grenser for hvor galt det kan gå, selvom det ser ut som et blodbad hvis man klipper bittelitt for langt. Bare pass på å oppfør deg som vanlig hvis det skjer og fortsett videre. Klipp gjerne et par klør til før du begynner å styre med griset, så dere avslutter bra. Man trenger ikke blodstoppulver om man klipper for langt, potetmel funker fint. Kjøp en god klosaks (anbefaler millers) og evt en god pelssaks (jeg bruker roseline) til å klippe pels mellom potene om rasen får det. Da er det lettere å klippe klør fordi de ikke er gjemt i all pelsen, men også lettere å se etter kutt og skader under potene.

Tren også på at valpen er på bord og håndtering på bord mtp veterinærbesøk. 

Anonymkode: 444a1...5e4

Skrevet
got2go skrev (På 14.5.2025 den 10.59):

Start trening med en gang. For meg så er den viktigste treningen rolighet og øyekontakt. Lær hunden å være rolig i forskjellige settinger. Lær den øyekontakt. Hunden må kunne se på deg og fokusere på deg. 

Akkurat de to samme prioriteringene jeg ville ha begynt relasjonen med. Få hunden til å finne roen sammen med deg, og evt senere i flest mulige settinger. Oppmuntre til øyekontakt. Snakk derfor med hunden. og belønninger/ros. Teit ?..

Noen snakker til og med med kaktusen sin. Kanskje ikke like lett med øyekontakt der.😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Senk skudrene. Slapp av!

Anonymkode: 947eb...774

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 13.40):

Hvis du får en umulig hund slik som på Bølle-TV, så avliver du hunden og kjøper en ny. Sparer deg for 10-15 år med slit. 

Anonymkode: 5f0e2...e9d

Bare husk på at nesten alle valper er umulige😄Derfor er det så viktig å sette seg inn i /lese seg opp på hva godt hundehold er! Nå virker det nesten som at dagens hundeeiere er fullstendig kunnskapsløse😫

Anonymkode: 947eb...774

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å ha en forsikring som gjelder fra ung alder og velg en forsikring som faktisk dekker relevante sykdommer og medisiner. Det er mye klaging på veterinærenes takster, men ingen av dere hundeeiere reagerer på at apotekene he lov å ta så mye avanse de bare vil på legemidler til dyr. Får du en med kroniske sykdommer koster det å bada hos veterinæren, mens de beste medisinene koster flesk. Da er det fint med en medisinforsikring. 

Jeg hadde for øvrig valgt Agria og styr langt unna kranglefantene Framtind og If. De har null kompetanse og dekker jo ingenting med mindre det er snakk om helt akutte skader. 

Anonymkode: bcc2f...d59

Skrevet

Før du skaffer hund :finn en rase som passer din livsstil og ikke kjøp en hun bare fordi den er søt, og les deg opp på rasene du kan ønske med tanke på helseutfordringer osv,nytter ikke å komme i ettertid å klage på feks høye dyrlege regninger om du valgte en hund med mye sykdommer og den slår ut på alle. Velg også seriøs oppdretter som avler på friske individer,hvor både mor og far har ad/hd røntgen osv.

Det sies at det du vil hunden skal tåle som voksen må den "utsettes for" før 12 uker. Tren på å ligge i bur. Det kan jo være du finner ut den skal være med deg på tur en gang, kanskje må den ut å fly, legges inn på dyreklinikk, overnatte hos noen som ikke vil ha den i sofa/seng om natten, da er det veldig greit med en hund som takler å ligge i bur. 

La besøk plukke på den, se på tenner, se inn i ører og fikle med poter. En ting er at den blir flink når du gjør det, men den bør også tåle at fremmede gjør det, til den skal til dyrlegen på faste kontroller og vaksiner. 

Tren innkalling.... Værste folk vet med løse hunder er de man møter 200meter før eier kommer rundt en sving. 

AnonymBruker
Skrevet

Skryt!!!!!!!! Gjør trening morsomt, ikke stressende. 

Anonymkode: f0a39...e6e

Skrevet

Åh, denne tråden likte jeg skikkelig godt!! Takk for alle gode tips og råd. Hatt valpen i 3 dager nå, og jeg er heeelt bergtatt🥹

Skrevet
got2go skrev (På 14.5.2025 den 10.59):

Enig. Den trenger bokstavelig talt ikke kunne gi labb. Innkalling er viktig, men kommer når kontakten er opprettet. 

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (1 time siden):

Enig. Den trenger bokstavelig talt ikke kunne gi labb. Innkalling er viktig, men kommer når kontakten er opprettet. 

Hunden min kan ikke å gi labb. Men hun kan alt det viktige. "Sitt" på avstand er greit å kunne når hun er på vei mot noe hun ikke skal bort til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...