AnonymBruker Skrevet 13. mai #21 Skrevet 13. mai Tenk deg nøye om hva du har å tilby en hund, og om en livsstil (12-15 år fremover) du tilrettelegger for det livet en hund fortjener å ha er noe du egentlig ønsker deg. Ingen hunder er heller perfekte og komplikasjoner på veien mammaen ta høyde for. Anonymkode: 13792...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #23 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.59): Gå kurs! Så husk båndtvang! Du bør alltid ha hunden i bånd ute blant mennesker, uansett. Anonymkode: fd9c9...eff Haha. Har ikke hundene mine i bånd når det ikke er båndtvang. Livet deres skal ikke være et fengsel. Det verste jeg vet er folk som bare drar med seg hundene sine selv om de vil hilse... De hundene får ikke levd ut sine ønsker og behov... Anonymkode: 81370...4f6 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #24 Skrevet 13. mai Husk at en valp er en baby, gi kjærlighet, sett regler for barn i huset feks; la valpen sove. Den trenger mye søvn.Forbered deg på at det blir litt styr til den tisser ute. Anonymkode: 71ed0...f85 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #25 Skrevet 13. mai Ikke gi opp når puppy blues kommer! Anonymkode: 092ff...b42 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #26 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 13.40): Hvis du får en umulig hund slik som på Bølle-TV, så avliver du hunden og kjøper en ny. Sparer deg for 10-15 år med slit. Anonymkode: 5f0e2...e9d Det var litt for enkelt, at et liv skal bøtes på uten at en prøver alt! Anonymkode: 46498...855 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #27 Skrevet 13. mai _ems skrev (På 11.5.2025 den 12.28): .. hvilket råd ville du gitt? 🤗 Bruk angreretten og lever den tilbake. Anonymkode: 1cad0...d30 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #28 Skrevet 13. mai Begynn å tren innkalling fra dag 1. Og ha tålmodighet. Og tren håndtering. Anonymkode: a5628...e75 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #29 Skrevet 13. mai Sosialisering! Altfor mange overfører sine egne sosiale problemer over på hunden. Anonymkode: b27d6...462 3
got2go Skrevet 13. mai #31 Skrevet 13. mai Flareon skrev (På 11.5.2025 den 13.17): Lære deg om rasen du ønsker så du anskaffer riktig hund til din situasjon. Dette er kanskje en av de viktigste rådene her. 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #32 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 13.40): Hvis du får en umulig hund slik som på Bølle-TV, så avliver du hunden og kjøper en ny. Sparer deg for 10-15 år med slit. Anonymkode: 5f0e2...e9d Disse tilfellene er 100% eier sin feil, så det er ikke hunden som bør straffes først. Eneste unntaket er Bosse, der er det ikke hun som stiller med hunden sin feil at det er problemer. Anonymkode: 2ee4c...7ec 2
Gjest Yvonne Skrevet 13. mai #33 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.39): Begynn å trene lydighet fra dag 1. Gå alltid først inn og ut av huset for å vise hvem som er sjefen. Anonymkode: 527fa...493 Dette stemmer ikke.
venus24 Skrevet 13. mai #34 Skrevet 13. mai Tren ro og kontakt hver dag. Unngå å la hunden hilse på folk og hunder mens den er i bånd, så slipper du en hund som forventer at den alltid skal hilse og nekter å gå videre før den har fått hilse. Har du en liten hund: Oppdra den som om den skulle vært en stor hund. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #35 Skrevet 13. mai Ikke hør på alle rådene du får. Anonymkode: 15026...59f
Anonymbruker*** Skrevet 14. mai #36 Skrevet 14. mai Yvonne skrev (9 timer siden): Dette stemmer ikke. Kan si meg enig, men det er utrolig kjekt å ha en hund som ikke løper ut av åpne dører før den får lov. Kjedelig med hunder som piler av gårde bare en dør står på gløtt. 1
Million Skrevet 14. mai #37 Skrevet 14. mai (endret) ALDRI mat hunden ved bordet eller ved kjøkkenbenken med menneskemat. Da skaper du en evig tigger, som kan begynne og stjele om den får sitt snitt (hoppe opp på bordet etc). Å gi den menneskemat fra bord eller kjøkkenbenk EN gang er nok, da har hunden lært at den kan få mat på den måten, og en tigger og sikler er skapt. Har en venninne som aldri noensinne har gitt hunden annet enn dens egen hundemat i skål. Hun fikk en hund som aldri tigget ved bordet.Den gikk og la seg eller oppholdt seg andre steder enn rundt matbordet når de spiste middag osv, fordi den aldri hadde opplevd at det kom noe mat derfra uansett. Hunden min tigget alltid, takket være min egen dumsnillhet.... Endret 14. mai av Million rettet et ord
AnonymBruker Skrevet 14. mai #38 Skrevet 14. mai Som dyrlege: håndteringstrening (kloklipp, sjekke ører og tenner ++), og ha FORSIKRING. Og les nøye vilkår. Anonymkode: 9fcb6...0e9 4
Anonymbruker*** Skrevet 14. mai #39 Skrevet 14. mai Vær tålmodig i trening og ikke gi opp. De fleste har alt for høye forventninger til hundene sine. Har de f.eks lært hunden å sitte på kommando inne i egen stue forventer de at hunden også kan sitte på kommando i parken. Da er det veldig lett å bli frustrert og betegne hunden som dum eller ulydig. Videre blir det gjerne kjefting og straff som ikke fungerer, så gir de opp. Sannheten er at det tar uker og måneder og lære inn nye egenskaper på det nivået man ønsker. For oss amatører kan det ta år før hunden er der man ønsker. Men plutselig er hunden 3-4 år, "voksen og landet". Da har man mange år igjen med en snill og medgjørlig skapning man ha med seg på mye rart. Alternativet om man gir opp kan f.eks bli en Kaja fra Bølle til bestevenn 😅
Anonymbruker*** Skrevet 14. mai #40 Skrevet 14. mai Million skrev (41 minutter siden): ALDRI mat hunden ved bordet eller ved kjøkkenbenken med menneskemat. Da skaper du en evig tigger, som kan begynne og stjele om den får sitt snitt (hoppe opp på bordet etc). Å gi den menneskemat fra bord eller kjøkkenbenk EN gang er nok, da har hunden lært at den kan få mat på den måten, og en tigger og sikler er skapt. Har en venninne som aldri noensinne har gitt hunden annet enn dens egen hundemat i skål. Hun fikk en hund som aldri tigget ved bordet.Den gikk og la seg eller oppholdt seg andre steder enn rundt matbordet når de spiste middag osv, fordi den aldri hadde opplevd at det kom noe mat derfra uansett. Hunden min tigget alltid, takket være min egen dumsnillhet.... Min hund får menneskemat og tigger, men det er aldri et problem å holde henne unna matlaging eller middagsselskap fordi hun har "på plass" og "gå bort" kommando. Det samme gjalt hundene når jeg vokste opp. Da var det såpass rutine at hundene (stort sett) automatisk gikk ut av kjøkkenet når det ble matlaging og måltid. De fikk likevell restemat i skåla og brød/pålegg som godis av og til. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå