AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Begynn å trene lydighet fra dag 1. Gå alltid først inn og ut av huset for å vise hvem som er sjefen. Anonymkode: 527fa...493 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Nøkkelen til forståelsen er at du ikke alltid kan planlegge hvordan det utarter seg. Anonymkode: 8f344...82d
Hengebuksvinet Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Skjerm hunden for stressende situasjoner i starten. La den bli kjent med det/ de nære først. 5
Gliffy Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai Pass på hvem du tar råd fra. Alle har en mening om hund og mange er også svært påståelige og tror de vet mye. Ikke hør på naboen som «har hatt hund i 30 år», det går an å ha hund i 30 år uten å kunne noe som helst om hunder. Har sett så mange tilfeller av at folk har behandlet hundene sine helt feil på bakgrunn av sånne råd, så søk oppdatert kunnskap er mitt viktigste tips. 5 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Valper må aldri få hilse på fremmede. La bare kjente folk og hunder som han skal være med i hverdagen/livet. Å sosialisere en hund handler ikke om å få hilse på fremmede folk og hunder. En valp/hund skal ikke hilse på noen, ikke en eneste fremmed person eller hund. Den skal lære seg å være trygg og rolig i ukjente situasjoner og blant fremmede. Og det krever ikke å fysisk være borti fremmede. Du skaper en reaktiv hund ved å hilse på alt og alle. På tur så skaper du en forventning om å få hilse på alt og alle og du lager deg et problem som blir vanskelig å trene bort senere. Å hilse på tur i ny og ne kan de gjøre når de er voksen og ferdig trent. Aldri som valp og unghund. Anonymkode: 38f1b...c59 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Tren på kloklipp tidlig og jevnlig gå på valpekurs og sosialisering ikke la valpen/hunden hilse på alt og alle på tur vær kritisk til hvilke typer hunder du lar valpen møte. Måtte avlive hunden min etter den ble filleristet av et familiemedlems hund, og ble nervevrak etterpå. Den måtte til dyrlegen etterpå å sy Anonymkode: 3b93b...de2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai Og behandl den som en valp og ikke et barn eller leke. Samme om du har barn, pass på at de også behandler den ordentlig! Ser nok av mennesker som lar barna slenge rundt og løfte på hunder hvor man ser de ikke liker de og gir tydlig signal Anonymkode: 3b93b...de2 2 1
Flareon Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai Lære deg om rasen du ønsker så du anskaffer riktig hund til din situasjon. 8 3
Mezzosoprena Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai "Du er ikke den eneste i verden som har hund, husk at den ikke er midtpunktet i livet til alle rundt deg!" 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai Hvis du får en umulig hund slik som på Bølle-TV, så avliver du hunden og kjøper en ny. Sparer deg for 10-15 år med slit. Anonymkode: 5f0e2...e9d 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai Mitt tips er at du ikke må stille for høye krav til deg selv. Ikke gå i kjelleren om ting ikke blir akkurat slik du planla. Har hatt mange opp og nedturer med min hund ( som er min første hund). Men legg selvsagt inn mye jobb og trening fra dag en. Anonymkode: d7f84...458 2
Seff Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du får en umulig hund slik som på Bølle-TV, så avliver du hunden og kjøper en ny. Sparer deg for 10-15 år med slit. Anonymkode: 5f0e2...e9d Tror du hunder blir født ulydige? 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du får en umulig hund slik som på Bølle-TV, så avliver du hunden og kjøper en ny. Sparer deg for 10-15 år med slit. Anonymkode: 5f0e2...e9d Eller man kan ta en "se på bølle til bestevenn og se hva du ikke skal gjøre, så slipper du å få en sånn hund"... Mitt beste råd er å tenke gjennom hva man vil med hunden. Hva er viktig for deg? Hva er du komfortabel med av utallige treningsmetoder som finnes? Så finner du gode trenere og folk med samme filosofi, eller tilnærmet samme filosofi, og så ignorerer du resten. Mange gjør ting som funker (?) for dem, som jeg ikke er komfortabel med. Da lar jeg det gå inn et øre, ut det andre, og så lytter jeg til de som har og trener hund på en måte som gjør meg og hunden glad. Anonymkode: 08ee8...d56 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai #16 Skrevet 11. mai I valpeperioden ville jeg rådet deg til å huske å puste med magen og huske at mye går over "av seg selv". Min hund hadde f.eks. - som mange - en tendens til å bite å båndet og til tider bena mine på tur. Jeg jobbet selvsagt med det, men jeg tror faktisk ikke det var så mye det som løste det. For han sluttet bare med neste over natten, og jeg tror nesten han bare ble for voksen til å holde på med sånt? Dette betyr også at du kanskje kan velge dine kamper litt. Hva må du ordne, og hva kan du leve med til det går over. Anonymkode: 491a9...cf8 3
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai Sett deg grundig inn i hundens behov (her er det ytterst viktig at man oppsøker oppdatert og vitenskapelig forankret kunnskap!), og sørg for å dekke disse. 2
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 13. mai #18 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.39): Begynn å trene lydighet fra dag 1. Gå alltid først inn og ut av huset for å vise hvem som er sjefen. Anonymkode: 527fa...493 Sludder og pølsevev. 7 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai #19 Skrevet 13. mai VisningsnavnPÅKREVD skrev (8 minutter siden): Sett deg grundig inn i hundens behov (her er det ytterst viktig at man oppsøker oppdatert og vitenskapelig forankret kunnskap!), og sørg for å dekke disse. Det samme, og les deg også opp på norsk lov om dyrehold. Se på Mattilsynet sine sider før anskaffelse av hund (eller annet dyr), da de både har gode veiledere og forenklede lovtekster. Ser dessverre veldig mange tilfeller der hundens behov og rettigheter ikke blir fulgt opp, og heller ikke kravene folk som dyreholdere har. Særlig bomiljø, tilsyn, frakt/reise og avl. Anonymkode: ba228...18e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai Mitt tips er å være med valpen hele tiden i starten, gjør den hundre prosent trygg på deg. Trygghet er viktig. Anonymkode: 52a64...5d2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå