Gå til innhold

Hadde du tvunget barnet ditt til å gå på en videregående h..n ikke ville gå på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjorde mine foreldre og det er noe jeg ikke klarer å tilgi dem for. Jeg fikk ikke en gang skrive på søknadskjemaene selv for dette var bestem og skulle være førstevalget. Ingen ville snakke med meg om det og høre på hva jeg hadde å si for mor og far og noen som jobbet på ungdomsskolen hadde bestemt at jeg skulle gå på den skolen. Gikk der i 3 år og trivdes ikke, men ble tvunget av foreldrene mine til å si til alle som spurte at jeg trivdes. De driver fortsatt på med dette og juger om hvor godt jeg trivdes og de sier at de hadde tvunget meg til å gå et år til hvis det var mulig. De blir sure på meg om de noen ganger snakker om skolen når jeg er hos dem og jeg sier jeg ikke vil snakke om det. Det var spesialskole og vi fikk ikke studiekompetanse, så tre år bortkastet for meg. Det var også sånn at vi bodde på internat på skolen så fikk ikke komme hjem så ofte. Jeg vet jeg kunne gått på en annen vgs, fått studiekompetanse og tatt utdannelse. Jeg er snart 40 år nå og føler at det er for sent å begynne å ta studiekompetanse. Jeg har Asperger derfor vil nok noen her si at det var riktig av foreldrene mine å gjøre dette. Jeg mener at jeg burde blitt hørt uansett. At jeg kunne hatt noen voksne å prate med den gangen som lyttet til meg og tok meg på alvor. Jeg tror jeg fint hadde klart å gå på en vanlig vgs hvis jeg bare hadde fått lov. Idag er det ingenting jeg kan gjøre med dette desverre. Jeg har samboer nå, har jobb og styrer økonomien selv så ikke noe problemer på det området. 

Er du enig eller ikke enig i det foreldrene mine bestemte?

Kunne du bestemt vgs for barnet ditt?

Anonymkode: d8388...3de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke greit ut ts. Det er nok dessverre en del foreldre som tror de vet best for sine barn, vi vet jo at Kong Charles ble sendt til en internatskole hvor han mistrivdes i fem år fordi hans far var overbevist om at dette var det rette.

Jeg tror at du fint kan klare å få studiekompetanse i dag, det er ikke for sent for deg!

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommer skal selv velge sin videregående! Vi kan veilede, men ungdommen skal ha siste ordet i sitt valg om sin fremtid. Men vet at det finnes foreldre som bestemmer, synes de er rett og slett idiotforeldre!

Anonymkode: f1298...5e4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar ♥️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg anbefaler deg å ikke bruke tid og energi på å gruble over dette nå - så mange år etterpå. 
Du kan heller sette deg mål om å ta fag som privatist så du kan få den studiekompetansen om det er viktig for deg i livet ditt nå. Anbefaler at du leser om den nye ordningen som erstatter 23/5-regelen. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

Anonymkode: 6b6d4...9f4

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De driver fortsatt på med dette og juger om hvor godt jeg trivdes og de sier at de hadde tvunget meg til å gå et år til hvis det var mulig.

Du kan fint si direkte til dem at du mistrivdes stort og at alt annet er blankt løgn og fornektelse. Om de blir sure for det, så får det bare være. Du er ikke ansvarlig for deres reaksjon. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har samboer nå, har jobb og styrer økonomien selv så ikke noe problemer på det området. 

Er du enig eller ikke enig i det foreldrene mine bestemte?

Kunne du bestemt vgs for barnet ditt?

Det er godt å høre at du har et godt liv nå. Og nei, jeg mener vgs er ungdomens valg. Med mindre ungdommen har kognitiv svik. Det heter vel ikke asberger lenger, men alt går vel under paraplyen autisme? Det er jo et vidt begrep. 

Jeg bestemmer ikke vgs for mitt barn. Det velger barnet helt selv. På samme måte som jeg også valgte det selv. Som nevnt over, vår oppgave som foreldre er å veilede. 

Anonymkode: e71f6...c5f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel mer om ansvar for egne valg, du har selv valgt å gå på den skolen? Da jeg valgte skole, tenkte jeg på flere skoler, men valgte å høre på noen råd da jeg var i tvil. Men det var jeg som valgte skolen selv.

Anonymkode: d32a6...cc2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man er 15 år og eldre bestemmer man selv over utdanning og valg rundt det. Det vil si de aller aller fleste 10. klassinger (med mindre man hadde fremskutt skolestart da, og det gjelder svært få). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler vel mer om ansvar for egne valg, du har selv valgt å gå på den skolen? Da jeg valgte skole, tenkte jeg på flere skoler, men valgte å høre på noen råd da jeg var i tvil. Men det var jeg som valgte skolen selv.

Leste du i det hele tatt hva ts skrev?🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde ikke noe valg nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts, jeg anbefaler deg å ikke bruke tid og energi på å gruble over dette nå - så mange år etterpå. 
Du kan heller sette deg mål om å ta fag som privatist så du kan få den studiekompetansen om det er viktig for deg i livet ditt nå. Anbefaler at du leser om den nye ordningen som erstatter 23/5-regelen. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

Takk ♥️👍

AnonymBruker
Skrevet

Her valgte ungdommen selv hvor de ønsket å gå og linje. Vi veiledet de litt på veier, slik at de viste hvilke linjer og hva de kunne bli ut fra det.

Yngste dka ut i lære nå, likt linja osv men ikke skolen pga mye mobbing, dårlige lærere osv. Men siden det ikke fantes noen anne  skole i fylket Her med den linja hadde en ikke så mye valg. Sier selv at det kan tenkes søker på ny skole etter læretiden, hvis der føler yrke er feil. Noe vi støtter opp om

Anonymkode: bf547...de1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har også autisme, men han skal selvsagt velge videregående skole selv. Det er mulig det går helt fint med vanlig skole, og det er mulig det ikke går, men det er hans valg om han vil prøve eller ikke. Jeg kommer til å hjelpe og støtte ham i prosessen uansett.

Anonymkode: 946fe...5ad

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort som foreldrene dine. 

Jeg synes absolutt ikke at det er for sent å ta studiekompetanse. You go!

Anonymkode: b730a...4eb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva slags spesialskole, TS?  Var du på den tiden diagnostisert som psykisk utviklingshemmet? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (31 minutter siden):

Hva slags spesialskole, TS?  Var du på den tiden diagnostisert som psykisk utviklingshemmet? 

For de som hadde lærevansker og sånn, og de med diagnoser, men tror ikke det var noen der med psykisk utviklingshemming. Jeg har ikke diagnosen psykisk utviklingshemming, jeg har Asperger. Jeg har heller aldri hatt noe problemer med å lære. Men likevel måtte jeg gå på den skolen. Regner med de egentlig ikke ville ha meg så mye hjemme og fikk meg inn på skolen på grunn av diagnosen. Dermed slapp de å se meg så mye. De har alltid verdsatt min bror mer en meg. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For de som hadde lærevansker og sånn, og de med diagnoser, men tror ikke det var noen der med psykisk utviklingshemming. Jeg har ikke diagnosen psykisk utviklingshemming, jeg har Asperger. Jeg har heller aldri hatt noe problemer med å lære. Men likevel måtte jeg gå på den skolen. Regner med de egentlig ikke ville ha meg så mye hjemme og fikk meg inn på skolen på grunn av diagnosen. Dermed slapp de å se meg så mye. De har alltid verdsatt min bror mer en meg. 

Se fremover ts, det høres ut som at du har en del sårhet og traumer fra oppveksten og det er fullt forståelig. Men det hjelper deg nok ikke.

Kanskje foreldrene dine gjorde det i beste mening, kanskje de oppfattet situasjonen på sin måte. Vi er nok kommet lenger i dag og vet mer om Asperger blant annet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis tar du helt feil. 

Skrur du klokken 20 år tilbake så var du ikke den du er i dag. 

Hilsen meg_san som har jobbet med barneautisme og aspergerrelatert problemstillinger. 

Anonymkode: 2ed07...447

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fy søren! Jeg skjønner at du har hatt det vanskelig når du ble sendt bort for å gå på skole og bo på hybel mot din vilje.💜

Hvis du ønsker å ta noe mer utdanning, trenger du faktisk ikke studiekompetanse hvis du har jobbet i mer enn 5 år. Det kalles realkompetanse. Anbefaler deg å sjekke det ut. 

Masse lykke til! ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sannsynligvis tar du helt feil. 

Skrur du klokken 20 år tilbake så var du ikke den du er i dag. 

Hilsen meg_san som har jobbet med barneautisme og aspergerrelatert problemstillinger. 

Anonymkode: 2ed07...447

Det kan hende. Men man har vel rett til å velge vgs selv selv om man har Autisme? Det er jo forskjellige grader av det. Men er man i stand til det bør man vel få velge selv?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...