Gå til innhold

Høygravid og ønsker skilsmisse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

2 barn på aap? 

Anonymkode: 8d462...b8a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette høres ut som en dårlig og lite gjennomtenkt plan.

Hvorfor er du på aap? Er du i behandling og skal tilbake i arbeid, eller går det mot ufør? I så fall, har du da ork og kapasitet til å følge opp to små barn alene?

Barna har rett til sin far. Hvordan skal dere fordele samvær? 

Det mest praktiske er å bo i nærheten av hverandre. Har du sjekket hvordan det ligger an med leiligheter/hus i området? 

Hvordan har du tenkt å få til hverdagen med to som skal leveres og hentes i barnehage, mens du skal rekke jobb? Har du bil eller må du satse på kollektivtransport? Mange av oss jobber et stykke unna, og sliter med å rekke åpningstidene til barnehagen. Er dette noe du har tatt med i beregningen?

Har du noe nettverk rundt deg, som kan trå til med barnevakt og praktisk hjelp?

Jeg er litt krass nå, men du har faktisk flere å ta hensyn til enn at "du føler dere ikke passer sammen som par".  Det skal litt mer til når man har barn sammen. Og den treåringen VIL merke at dere flytter fra hverandre, og ting blir annerledes. Og hvor lett tror du det blir å følge opp og underholde en treåring (som da gjerne sliter med vonde følelser ifht skilsmissen samt søskensjalusi) mens du selv er i barsel med alt som følger med? Hva om babyen får kolikk og ikke sover? Hadde det ikke vært fint å ha barnefar der, slik at dere kan avlaste hverandre?

Har du tenkt gjennom alt dette, trådstarter? 

Anonymkode: 6872d...170

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må først bestille mekling på familievernkontoret. Da får både du og far brev om time og begge må dukke opp til timen for å avklare samvær. 

Da får du en meklingsattest som må legges ved når du søker om separasjon. Du får ikke støtte av nav før du har gjort de to tingene og fått separasjon godkjent. 

Men du må jo på et tidspunkt snakke med mannen din om dette.

Siden du er 34 uker på vei må du sette i gang nå  for ting tar tid. Det kan ta flere uker å få time til mekling.

Anonymkode: 45f27...c9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjorde jeg det: 

1. Jeg sa til han at jeg ønsket å avslutte forholdet. 

2. Jeg fant meg nytt bosted. 

3. Vi var på mekling. 

4. Jeg søkte om separasjon. La ved dokumentasjon på mekling og ny adresse. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår litt her, men etter lest start-innlegg og litt i tråden, får jeg følelsen av at ts lurer på hvordan man starter prosessen og fyller ut papirer sånn at "skilsmisse blir ordnet". Som om ts tror at hun kan bestille en skillsmisse, og så er det noen som fikser det for henne. Håper jeg har misforstått.

Ts; for å bli skilt er det mye DU må ordne. Og det er mye mer arbeid FØR man kommer til at papirer skal fylles ut. Papirene er det enkleste, det ordner dere til slutt. Først må du planlegge hvor du skal bo. Se over økonomien din og regne hva du har råd til. Tenke over alle viktige forhold for barn, jobb etc. Om du eier del av felles bolig må du finne ut hva din andel er verdt, sånn at du vet hvor dyrt du kan kjøpe nytt. Om du skal leie må du regne på din inntekt og hva som er maks utgifter.

Men først av alt, så fremt mannen din er mentalt moden og ikke blir voldelig eller veldig vanskelig av beskjeden om at du vil skilles, så starter du selvfølgelig med å fortelle dette til han. At du vil skilles. Kanskje kan han hjelpe deg og finne deg annen leilighet, eller at må han kjøpe deg ut, eller kanskje dere må selge felles hjem? Men før du du får flyttet ut fra deres felles hjem er det ingen papirer som skal fylles ut.

Det er først når du har flyttet fra ham og har ny bostedsadresse, at du kommer til papirene og søknader. Da først kan du søke separasjon, søke utvidet barnetrygd og overgangsstønad. Disse skjemaene finner du enkelt på nav.no. Og så bestiller dere time til familievernkontoret for å drøfte hvordan dere skal fordele bosted og samvær med barna.

Anonymkode: 9ac72...4c5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.40):

Ok.

Huff, har ikke lyst til det. Men har første time til parterapi i morgen kanskje det blir lettere å si noe da.

Han er en veldig god far. Er ikke bekymret for dette. Vi bare passer ikke sammen som par. Takk uansett for godt råd.

Anonymkode: d27bb...46b

Hvis det er bare det som er problemet,  så foreslår å vente, eventuelt prøve terapi. 

Anonymkode: 652f3...572

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke kommet litt lenger enn å si til en kvinne "men har du råd til å dra fra mannen din da"? 

Anonymkode: 42adf...83a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må på samtale om barna, samvær og lage avtale før dere kan sende sepwrasjonssøknad, så dere må nok snakke sammen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke det mest optimale tidspunkt for et samlivsbrudd? 😅 Du har jo valgt å lage et barn med denne mannen for et drøyt halvår siden, så så ille kan det da ikke være. Hadde det vært meg så hadde vi gått i samtale hos familievernkontor og ventet til barnet var ferdig med den værste nyfødt-tiden i alle fall. 

Anonymkode: 9ce89...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har vi ikke kommet litt lenger enn å si til en kvinne "men har du råd til å dra fra mannen din da"? 

Nei vi har ikke det. Du ser vel det på alle som sliter økonomisk, spesielt de som er alene med barn.

Det er stort sett kvinner som velger å være hjemme lengre med barna sine, på bekostning av sin egen økonomi.

Det stort sett kvinner som står fast på at de absolutt skal ha de barna de alltid har ønsket seg, uten å tenke på hvordan det skal gå økonomisk.

Mange kvinner og menn planlegger ikke for at livet skjer. Forhold er ikke skrevet i stein og sykdom og skader kan inntreffe som igjen kan gå utover økonomien pga ufør. 

Jeg stiller akkurat det samme spørsmålet til en mann som planlegger å gå fra partneren sin, men menn har oftere litt mere kontroll en mange kvinner.

Anonymkode: 2cd97...a68

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei vi har ikke det. Du ser vel det på alle som sliter økonomisk, spesielt de som er alene med barn.

Det er stort sett kvinner som velger å være hjemme lengre med barna sine, på bekostning av sin egen økonomi.

Det stort sett kvinner som står fast på at de absolutt skal ha de barna de alltid har ønsket seg, uten å tenke på hvordan det skal gå økonomisk.

Mange kvinner og menn planlegger ikke for at livet skjer. Forhold er ikke skrevet i stein og sykdom og skader kan inntreffe som igjen kan gå utover økonomien pga ufør. 

Jeg stiller akkurat det samme spørsmålet til en mann som planlegger å gå fra partneren sin, men menn har oftere litt mere kontroll en mange kvinner.

Anonymkode: 2cd97...a68

Det var ikke poenget. Poenget er at man idag ikke bør bli fortalt at man skal bli i et dårlig forhold eller ekteskap av økonomiske grunner. Man klarer seg, selv om økonomien kan bli stram. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var ikke poenget. Poenget er at man idag ikke bør bli fortalt at man skal bli i et dårlig forhold eller ekteskap av økonomiske grunner. Man klarer seg, selv om økonomien kan bli stram. 

Jeg vet ikke om noen har "fortalt at man bør bli i et forhold av økonomiske grunner".. Men det er jo virkelig noe alle tenker over før de skiller seg, mann eller kvinne. Og her virker ts som hun har falt ned fra månen, i går. Hun er høygravid og har nå plutselig funnet ut at hun bare ikke "passer sammen" med mannen lengre. Og hun vet ikke "hvordan man blir skilt" og har derfof stilt spørmål om det i et forum..

Når man ikke vet hvordan man blir skilt, så er det også godt mulig hun ikke har tenkt på, eller har evne til å regne på økonomien som alenemor heller.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om noen har "fortalt at man bør bli i et forhold av økonomiske grunner".. Men det er jo virkelig noe alle tenker over før de skiller seg, mann eller kvinne. Og her virker ts som hun har falt ned fra månen, i går. Hun er høygravid og har nå plutselig funnet ut at hun bare ikke "passer sammen" med mannen lengre. Og hun vet ikke "hvordan man blir skilt" og har derfof stilt spørmål om det i et forum..

Når man ikke vet hvordan man blir skilt, så er det også godt mulig hun ikke har tenkt på, eller har evne til å regne på økonomien som alenemor heller.

Det tenker jeg nok hun, som de fleste andre, helt greit finner ut av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde ikke råd. Prøvde da i det minste. 

Anonymkode: b1cac...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo det folk ikke gjør. Så blir det til t vi andre (altså samfunnet) må tre støttende til fordi folk ikke klarer å holde sammen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.43):

Du MÅ snakke med mannen din. Du har fått link 2 ganger i tråden om å søke seperasjon.

Det er obligatorisk å måtte reise på Meklingsmøte ved samlivsbrudd og man har barn under 16 år. 

Meklingsattesten må lastes opp som vedlegg å seperasjons søknaden....

Anonymkode: 36c8c...1d0

💯

Anonymkode: e91fd...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 6.16):

Dette høres ut som en dårlig og lite gjennomtenkt plan.

Hvorfor er du på aap? Er du i behandling og skal tilbake i arbeid, eller går det mot ufør? I så fall, har du da ork og kapasitet til å følge opp to små barn alene?

Barna har rett til sin far. Hvordan skal dere fordele samvær? 

Det mest praktiske er å bo i nærheten av hverandre. Har du sjekket hvordan det ligger an med leiligheter/hus i området? 

Hvordan har du tenkt å få til hverdagen med to som skal leveres og hentes i barnehage, mens du skal rekke jobb? Har du bil eller må du satse på kollektivtransport? Mange av oss jobber et stykke unna, og sliter med å rekke åpningstidene til barnehagen. Er dette noe du har tatt med i beregningen?

Har du noe nettverk rundt deg, som kan trå til med barnevakt og praktisk hjelp?

Jeg er litt krass nå, men du har faktisk flere å ta hensyn til enn at "du føler dere ikke passer sammen som par".  Det skal litt mer til når man har barn sammen. Og den treåringen VIL merke at dere flytter fra hverandre, og ting blir annerledes. Og hvor lett tror du det blir å følge opp og underholde en treåring (som da gjerne sliter med vonde følelser ifht skilsmissen samt søskensjalusi) mens du selv er i barsel med alt som følger med? Hva om babyen får kolikk og ikke sover? Hadde det ikke vært fint å ha barnefar der, slik at dere kan avlaste hverandre?

Har du tenkt gjennom alt dette, trådstarter? 

Anonymkode: 6872d...170

💯

Anonymkode: e91fd...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Det er jo det folk ikke gjør. Så blir det til t vi andre (altså samfunnet) må tre støttende til fordi folk ikke klarer å holde sammen. 

Ja godt er det at vi har støtteordninger for de som trenger det. Det bidrar jeg gladelig til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja godt er det at vi har støtteordninger for de som trenger det. Det bidrar jeg gladelig til. 

Ikke jeg. Det mest dustete er at folk som har god råd også får støtte i en del situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...