AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Meningen med at grønnsaker er sunt og kalorifattig betyr jo ingenting når man tilsetter 3-400 kcal ved å ringle over 3-4 ss med olje under steking. Kan man steke grønnsaker i vann? Hva med i ovn? Jeg er svært overvektig og fikk sjokk når jeg leste hvor mange kcal det er i olje som brukes til steking i panne og ovn. Har jo fått i meg 3-400 kcal mer enn jeg har trodd til alle disse måltidene, ikke rart jeg ikke gikk ned i vekt... Anonymkode: f8bf0...a35
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai I teflonpanne bruker jeg ikke olje i det hele tatt. Men viktig å huske på å kvitte seg med den med EN gang det er en eneste skrape i teflonen! Så aldri bruk metall og skarpe ting. I ovnen blir det fort for mye ja. Det lønner seg veldig å bruke olje på spray, det er det alle bodyfitnessfolk gjør når de skal kutte på kaloriinntaket. Anonymkode: b763e...a63 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Det kalles å koke eller dampe grønnsaker i så fall☺️ Anonymkode: 3b92f...b0c 13 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai For øvrig bruker du jo eksreeeemt mye olje hvis du bruker 3-4 spiseskjeer?! Tror aldri jeg har brukt mer enn kanskje maks én spiseskje, med mindre det er for fritering... Anonymkode: b763e...a63 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Jeg skjønner ikke hva du mener med å «steke i vann»? Du kan jo dampe grønnsakene. Eller ovnsbake Anonymkode: 11d88...4ba 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai Hæ? Ovnsbak dem eller damp grønnsakene, det er løsningen. Anonymkode: 2e5c0...00b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Ovnsbakte grønnsaker er helt supert. Bruker det mye, så enkelt å putte alt i en form ☺️ du finner oppskrifter på både torsk og kylling f.eks med grønnsaker og/eller tomatsaus i form. Du kan ‘steke’ med en skvett vann, men det blir da mer som dampkokte grønnsaker. I fitnessbutikker kan du finne stekefett som spray, så en bruker mye mindre. Anonymkode: dc00e...c72 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Airfryer? Putt grønnsakene i en plastpose eller boks med lokk med 1 ts olje og evt krydder og rist til grønnsakene er jevnt dekket før du steker dem. Trodde faktisk at "alle" visste hvor mye kalorier det er i olje, og de fleste bruker nok ikke 3-4 ss heller. Anonymkode: 74a3c...518 3
Gjest Lawyam Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Meningen med at grønnsaker er sunt og kalorifattig betyr jo ingenting når man tilsetter 3-400 kcal ved å ringle over 3-4 ss med olje under steking. Kan man steke grønnsaker i vann? Hva med i ovn? Jeg er svært overvektig og fikk sjokk når jeg leste hvor mange kcal det er i olje som brukes til steking i panne og ovn. Har jo fått i meg 3-400 kcal mer enn jeg har trodd til alle disse måltidene, ikke rart jeg ikke gikk ned i vekt... Anonymkode: f8bf0...a35 Få deg en airfryer. Kan aldri kalles steking hvis du skal fylle på vann, da heter det koking/damping.
AnonymBruker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Meningen med at grønnsaker er sunt og kalorifattig betyr jo ingenting når man tilsetter 3-400 kcal ved å ringle over 3-4 ss med olje under steking. Kan man steke grønnsaker i vann? Hva med i ovn? Jeg er svært overvektig og fikk sjokk når jeg leste hvor mange kcal det er i olje som brukes til steking i panne og ovn. Har jo fått i meg 3-400 kcal mer enn jeg har trodd til alle disse måltidene, ikke rart jeg ikke gikk ned i vekt... Anonymkode: f8bf0...a35 For å steke, må det være noe fett. Ellers så blir det kokt. Men det trenger ikke være mye fett. 3-4 spiseskjeer er for mye. Jeg har vært veldig overvektig, og tatt av 30kg til normal vekt. Jeg har spist som før, men halvert alle porsjoner og kuttet ut småspising. Av fett blir man mett, så har brukt fullfete produkter hele veien ned i vekt - men begrenset mengden. Jeg har ingen tro på volumspising. Magen venner seg fort til små porsjoner. Anonymkode: 5bd42...93f
AnonymBruker Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai 3-4 spiseskjeer er veldig mye. Jeg bruker 1 teskje eller 1 spiseskje. Jeg bruker mest flytende margarin da, ikke olje. Men nja, du kan ikke steke i vann, men du kan tilføre litt vann hvis det blir tørt i panna. Jeg steker i flytende margarin, men har ofte en skvett vann i også, for å forhindre at det blir for tørt. Anonymkode: 50fc1...19e 2
Tripptrapp1 Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Meningen med at grønnsaker er sunt og kalorifattig betyr jo ingenting når man tilsetter 3-400 kcal ved å ringle over 3-4 ss med olje under steking. Kan man steke grønnsaker i vann? Hva med i ovn? Jeg er svært overvektig og fikk sjokk når jeg leste hvor mange kcal det er i olje som brukes til steking i panne og ovn. Har jo fått i meg 3-400 kcal mer enn jeg har trodd til alle disse måltidene, ikke rart jeg ikke gikk ned i vekt... Anonymkode: f8bf0...a35 Hvis du «steker» i vann, så blir det vel mer koking eller damping enn faktisk steking. Koking og damping tilfører ingen ekstra kalorier, baking i ovn uten oljer likeså. Hvis du bruker olje, så bruk en skje til å måle mengde. Man trenger ikke så mye, og når man tar «en skvett», så er det lett å overdrive.
AnonymBruker Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai Tusen takk for mange gode råd. Jeg er mest redd for at ting brenner seg (fast) om jeg steker det tørt i panna. Men leser her at teflonpanne er smart, så da blir det å kjøpe det neste gang. Så går jeg heller for å steke grønnsaker i ovnen oppå bakepapir i stedet så lenge, og å ha olje på sprayflaske i stedet for å bare "ta en god klunk" i stekepanna. TS Anonymkode: f8bf0...a35
AnonymBruker Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai Tripptrapp1 skrev (1 time siden): Hvis du bruker olje, så bruk en skje til å måle mengde. Man trenger ikke så mye, og når man tar «en skvett», så er det lett å overdrive. Det skal jeg absolutt starte med! TS Anonymkode: f8bf0...a35
AnonymBruker Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å steke, må det være noe fett. Ellers så blir det kokt. Men det trenger ikke være mye fett. 3-4 spiseskjeer er for mye. Jeg har vært veldig overvektig, og tatt av 30kg til normal vekt. Jeg har spist som før, men halvert alle porsjoner og kuttet ut småspising. Av fett blir man mett, så har brukt fullfete produkter hele veien ned i vekt - men begrenset mengden. Jeg har ingen tro på volumspising. Magen venner seg fort til små porsjoner. Anonymkode: 5bd42...93f Dette fungerer for noen, men ikke for alle. For meg er volumspising den desidert mest behagelige måten å gå ned på. Anonymkode: b763e...a63 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #16 Skrevet 11. mai Den voksne datteren min har brukt teflonpanne med noen dråper vann i for å unngå olje. Hun mener det går fint. Jeg mener at man kan unne seg en liten dæsj olje, man trenger jo svært lite i teflonpanne uansett. Datteren min damper gjerne grønnsaker i riskoker for øvrig. Jeg damper på gammeldags vis med rist. I ovn og airfryer trengs litt olje, synes jeg, men det er jo ikke snakk om store mengder. Anonymkode: 7edce...da7 1
Frøkenfryden Skrevet 11. mai #17 Skrevet 11. mai (endret) Hvis jeg lager gryter med veldig små grønnsaksbiter som skal stekes først, så har jeg på vann på de. F eks minigulrotbiter og selleri, har på vann og lar det koke bort, ca ti min. Så bittelitt olje i gryta før jeg tar løk og sånn oppi. Heller det enn flere runder olje👍 Endret 11. mai av Frøkenfryden Dårlig formulert 1
Maia70 Skrevet 11. mai #18 Skrevet 11. mai Ja det kan man, selv om det ikke blir det samme som å steke i olje, det blir mer som sautering. https://www.graciousvegan.com/blogs/2021/3/6/eqzoo5eng7w48yiu0zc3yrcpf1inao 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #19 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Meningen med at grønnsaker er sunt og kalorifattig betyr jo ingenting når man tilsetter 3-400 kcal ved å ringle over 3-4 ss med olje under steking. Kan man steke grønnsaker i vann? Hva med i ovn? Jeg er svært overvektig og fikk sjokk når jeg leste hvor mange kcal det er i olje som brukes til steking i panne og ovn. Har jo fått i meg 3-400 kcal mer enn jeg har trodd til alle disse måltidene, ikke rart jeg ikke gikk ned i vekt... Anonymkode: f8bf0...a35 Du kan dampe grønnsaker, ja. Du kan også koke dem. Og varme dem i ovnen helt uten olje. Men du kan også bare vært normalt fornuftig, og heller bruke bare den strengt nødvendige mengden olje for å steke eller bake noe: 1-2 ts på 500-1000g grønnsaker knekker ikke dagsmengden din for kcal. Og det er likevel plenty for å oppnå streking. Om du likevel tenker det er «for mye» olje kan du trolig bedre kompensere med å øke mengden frukt og grønt. 800 g per dag er minimum, tross alt. Ikke maksimum. Men, nei, du kan ikke få smaken av ovnsbakte eller stekte grønnsaker uten å bruke verken olje eller smør. Anonymkode: c52c3...904 1
Daisy-love Skrevet 12. mai #20 Skrevet 12. mai Stek løk eller sopp først for det avgir væske som du kan steke resten av grønnsakene i. Det er et godt generelt tips. Jeg har ikke brukt olje på over ett tiår, og har god panne, og det er ikke noe problem. Jeg hiver litt tilfeldig i pannen mens jeg kutter, og det går helt fint. Kan tilsette bittelitt vann ekstra ved behov. Det blir ikke noe koking eller damping av så små mengder vann uansett. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå