Gå til innhold

Å planlegge for sex (i parforhold)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du viser fremdeles en uvilje til å forstå at par-forhold handler om par og ikke bare du som skal overkjøre andre. Jeg vil anbefale deg å lese litt. Det gjør godt for forståelsen. Ofte kan man bli litt mer ydmyk også.

Anonymkode: 255e5...38d

Ikke egentlig, nei. 

Si hva jeg skal lese, så skal jeg lese.

Anonymkode: bfeb9...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi er et par sent i 40-årene som har vært sammen i over 30 år. De siste 25 årene har vi slitt med ubalanse i sexlyst. Jeg vil ofre, hun vil sjelden. De siste årene har det ligget på ca. en gang pr måned. Når vi først har sex, så er den bra. Vi har det veldig bra i hverdagen, og har et harmonisk forhold. 

Det er bare at hun har sjelden lyst. Jeg tror det er hverdagens mas som kommer i veien: hun jobber mye og har en jobb (selvstendig) hvor hun er tilgjengelig 16 timer i døgnet. 

For noen år siden foreslo hun at vi skulle avtale hvilke dager vi skulle ha sex. Jeg reagerte umiddelbart negativt på dette, og avslo det fordi jeg mener dette må komme naturlig. 

Men jeg begynner lure på om hun kan ha rett. At dette kan ha noe for seg for oss. 

Noen her som har erfaring med dette?

Anonymkode: ec0f6...e29

1 gang i mnd er jo ganske mye da

Anonymkode: 7c59f...7c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som en annen lenger opp skriver, så planlegger jeg sex uten å si det til mannen. Det er fordi vi er midt i småbarnstiden, og mitt overskudd er ikke der nå. Men jeg elsker sex med mannen, og vet at når vi kommer i gang så er det godt for meg også. Og sex gir oss en annen nærhet, som jeg vil beholde. 

Er som regel med når han tar initiativ også, men legger opp til at det ikke går mer enn en uke mellom hver gang. 

Anonymkode: 02ca2...140

Dette er veldig mye til å være småbarnsforeldre! Kudos til dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi er et par sent i 40-årene som har vært sammen i over 30 år. De siste 25 årene har vi slitt med ubalanse i sexlyst. Jeg vil ofre, hun vil sjelden. De siste årene har det ligget på ca. en gang pr måned. Når vi først har sex, så er den bra. Vi har det veldig bra i hverdagen, og har et harmonisk forhold. 

Det er bare at hun har sjelden lyst. Jeg tror det er hverdagens mas som kommer i veien: hun jobber mye og har en jobb (selvstendig) hvor hun er tilgjengelig 16 timer i døgnet. 

For noen år siden foreslo hun at vi skulle avtale hvilke dager vi skulle ha sex. Jeg reagerte umiddelbart negativt på dette, og avslo det fordi jeg mener dette må komme naturlig. 

Men jeg begynner lure på om hun kan ha rett. At dette kan ha noe for seg for oss. 

Vi planlegger alltid. Bare vært sammen et par år. Men det fungerer for oss.

Vi er veldig renslige så det er alltid dusjing osv. først (samtidig på hver vårt bad). Vi planlegger fordi vi må ha tid og han må ta  medisiner.

Anonymkode: f985a...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi planlegger ikke sex, men vi planlegger date- nights, og det skjer vel egentlig ikke at det ikke fører til sex. Likevel ikke så låst i at det må bli sex. Hvilket jeg ikke hadde likt avtale om, siden sex uten lyst er uaktuelt. 

Anonymkode: bcd0f...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi planlegger ikke sex, bare hvis det skal være noe litt ekstraordinært med kanskje noe leketøy lagt frem eller sexy undertøy eller en datenight som ender i senga.

Jeg tror kalendersex kan funke hvis den eneste grunnen til at man har lite sex er tidsklemma og manglende prioritering. Da kan det hjelpe å sette av tid og blokke ut kalenderen til hverandre. Men i det øyeblikket lite sex handler om svært ulike behov for sex, har jeg liten tro på kalendersex. Da er det altfor stor risiko for pliktsex og at man ender opp med en kjip situasjon på «sexdagen» hvis man egentlig ikke har lyst men vet det er en høy forventning hos partner. Så nei, når behovene er svært ulike tror jeg det fungerer mindre bra å avtale sex i forveien.

Anonymkode: 76062...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.13):

«Når det kommer til kropp og sex, så VET faktisk kvinner hvordan de fungerer. Og nei, de er IKKE hemmet av kirken eller skam, eller behøver å reddes av oss menn, selv om de fungerer annerledes enn oss menn. Og ja, vi bør LYTTE til det de sier om seg selv, første gangen, og med én gang.»

Sånn, vær så god :) 

Anonymkode: bfeb9...e9b

Her skriver du, ditt anonyme krek, om noe ganske annet enn jeg skrev om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

1 gang i mnd er jo ganske mye da

Seriøst?? En gang i måneden er vel ikke mye sex for de fleste håper jeg.

Jeg hadde aldri orket et forhold der det ikke var sex oftere enn dette i alle fall.  Men mulig jeg er et utskudd av en kåt særing eller noe.. 

Anonymkode: d8aaf...66d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 11.12):

Hun hadde rett.

Det er større sjanse for å komme i stemning når man er forberedt og gleder seg til at det skal skje.

Hvis du skal prøve deg på spontan sex etter 30 år så vil hun som regel være innstilt på at hun skulle sove, se TV eller annet.

Når nyforelskede kjærester har "spontan sex" så er den ofte egentlig ikke spontan. Begge forventer at det skal ende i sex på en eller annen måte. Det er annerledes når det går uker i mellom.

Anonymkode: 94a49...6a7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde aldri orket et forhold der det ikke var sex oftere enn dette i alle fall.  Men mulig jeg er et utskudd av en kåt særing eller noe.. 

Jeg hadde heller ikke orket noe særlig oftere i den livsfasen/situasjonen jeg er i nå.

Jeg kunne ikke vært i forhold med en som var avhengig av sex etter en fast frekvens for å være lykkelig. Men nå er jeg heldig som har en kompatibel partner da. Det er tross alt nøkkelen 😊

Anonymkode: 562a0...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På en måte enig i at det skal komme naturlig. Men kanskje hun trenger litt drahjelp ved å sette av tid og forberede seg litt. Så kan du heller ta opp etterhvert at du ønsker det skal komme naturlig. Kan jo være at dette løsner av seg selv hvis dere feks starter med en gang i uken. Og så kan du si at hvis hun opplever endring i behov så kan hun si ifra. 

Anonymkode: cb0a9...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke orket noe særlig oftere i den livsfasen/situasjonen jeg er i nå.

Jeg kunne ikke vært i forhold med en som var avhengig av sex etter en fast frekvens for å være lykkelig. Men nå er jeg heldig som har en kompatibel partner da. Det er tross alt nøkkelen 😊

Det er fint for deg. Men et tips: Sørg for å doblet og trippelsjekk at dere virkelig er kompatible. At han faktisk oppriktig ikke har noe som helst ønske om et hyppigere sexliv. Hvis det er tilfellet så har dere selvsagt gode forutsetninger for å få det bra 

Hvis han egentlig kunne tenke seg mer og kjenner mye på det, men undertrykker det litt for å ikke legge press på deg til noe du ikke vil, så kan dette bli vanskelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at du ikke vil planlegge. Men hvis dette er en mellomting som kan føre til oftere sex, så hvorfor ikke? Om hun ikke har så ofte lyst, og føler på det hver dag at hun gruer seg til å si "ikke i dag heller", så er det bra å få slippe denne byrden. Kanskje det vil gi henne tilbake sexgleden, og føre til enda oftere sex?

Uansett. Sex når man er sliten og stresset er ikke så lett. Vanskelig å bli tent da.

Anonymkode: 7d2a8...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er fint for deg. Men et tips: Sørg for å doblet og trippelsjekk at dere virkelig er kompatible. At han faktisk oppriktig ikke har noe som helst ønske om et hyppigere sexliv. Hvis det er tilfellet så har dere selvsagt gode forutsetninger for å få det bra 

Dette er nok «kvalitetssikret» igjennom våre 20+ år sammen😊

Jeg vet at vår kommunikasjon om dette, på lik linje som alt annet er meget god. Hun er heldigvis både åpen og direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier at du tror det er hverdagens mas som kommer i veien. Hvis hun er tilgjengelig for jobben i 16 av 24 timer i døgnet, ligger det nok og surrer i bakhodet hennes hele tiden, selv om hun kanskje gjør andre ting når jobben ikke "trenger" henne. (Jeg regner med at å "være tilgjengelig" går ut på å besvare telefoner og mailer og sånt?) Og sexlyst er et overskuddsfenomen for ganske mange. Når så mye av hennes mentale kapasitet går til jobben, i tillegg til andre ting som må gjøres, hvor mye er det da igjen til å helt spontant og naturlig bli kåt? Og da helst på et tidspunkt hvor det er praktisk mulig for dere å faktisk gjennomføre sexen? Og nå fokuserte jeg bare på jobben hennes, jeg tok ikke med alt annet i livene deres; husarbeid, regninger, spise, sove, hygienerutiner, sosialisering med venner og familie ...

Hva da om du ser på planleggingen av sex som at hun rydder plass til sex og intimitet i både kalender og hode på den måten, og slik prioriterer sexlivet deres foran andre ting hun kunne gjort på den tiden? Det kan være litt lettere å "innstille seg" og dermed finne frem igjen lysten slik, når hun vet at i denne tiden skal hun la alt annet ligge. Det vil også fjerne eller dempe "presset" de andre dagene, da man ikke trenger å grue seg til å si "ikke i dag heller".

Forutsetningen er jo da at hun gjør det fordi hun også egentlig oppriktig ønsker mer sex, da. Hvis det er for husfredens skyld eller av andre grunner prøve å overkjøre den naturlige lysten/driften, kan det fort virke mot sin hensikt. Da blir det bare enda et gjøremål som må huskes, planlegges og gjennomføres. 

Anonymkode: 038aa...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mye for de med barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det vil si du ikke hadde orket forholdet til majoriteten i Norden. Er snitt for foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 11.12):

Vi er ett par midt i 40 årene, som strevde med det samme. 

Vi fikk råd om å sette sex på timeplanen. Vi var faktisk begge negative til dette. Men etter noen måneder så tenker vi "detskader jo ikke å prøve". 

Vi gjorde det, og holdt på med det i 8-10 måneder tenker jeg. 

Nå har vi samleier 2-5 ganger pr uke (avhengig av hva vi gjør ellers i hverdagen) uten å ha det på timeplanen. Så det må jo ha funket.

Om det fungerer for dere skal ikke jeg si så mye om. Men jeg vil anbefale å prøve.  Vi hadde samme utfordring som dere. Han mye lyst og jeg lite.  Og jeg elsker at vi gjorde dette. 

Ps: vet du noe om hun er i begynnelsen av overgangs alderen? 

K44

Anonymkode: db934...6c2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med å planlegge sex i en travel hverdag. Det betyr at det er noe som er viktig nok og blir høyt nok prioritert til at det garantert får plass. Selvsagt er det topp med spontanitet, men det kommer jo gjerne i tillegg. Hvis det funker så fortsett med det, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er mye for de med barn

For noe tull 😅

Anonymkode: b9776...172

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...