Gå til innhold

Å planlegge for sex (i parforhold)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par sent i 40-årene som har vært sammen i over 30 år. De siste 25 årene har vi slitt med ubalanse i sexlyst. Jeg vil ofre, hun vil sjelden. De siste årene har det ligget på ca. en gang pr måned. Når vi først har sex, så er den bra. Vi har det veldig bra i hverdagen, og har et harmonisk forhold. 

Det er bare at hun har sjelden lyst. Jeg tror det er hverdagens mas som kommer i veien: hun jobber mye og har en jobb (selvstendig) hvor hun er tilgjengelig 16 timer i døgnet. 

For noen år siden foreslo hun at vi skulle avtale hvilke dager vi skulle ha sex. Jeg reagerte umiddelbart negativt på dette, og avslo det fordi jeg mener dette må komme naturlig. 

Men jeg begynner lure på om hun kan ha rett. At dette kan ha noe for seg for oss. 

Noen her som har erfaring med dette?

Anonymkode: ec0f6...e29

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du har føkka det til én gang, ved å reagere negativt på hennes initiativ og avslå og overstyre?

Og nå ønsker du å føkke det til igjen, ved å spørre her inne fremfor å snakke med henne?

Forstår jeg problemstillingen riktig?

Anonymkode: bfeb9...e9b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger sex, men mannen veit det ikke 😂 

Det er som du sier, det er så mye tanker som spinner i hodet mitt, at jeg rett og slett får ikke tid til å tenke samliv. Det er jobb, studier, barn, hund, hus, oppussing, foreldre og annen familie, en logistikk ut av en annen verden. Jeg kan bli spontant kåt i blant altså, det er ikke det, men jeg helt ærlig kan planlegge uka og legge inn sex de dagene som passer for meg, kanskje de dagene som ikke er like krevende som andre dager. Jeg får en påminnelse og da legger jeg til rette. Mannen min er nok som deg, han vil at det skal skje spontant osv, men sånn som livet er nå så får jeg det ikke til. 
er ikke for å skjule ting for partneren, men akkurat dette tror jeg det er bedre at han lever lykkelig uvitende om altså 🙊 

Anonymkode: 3127e...8ff

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg begynner lure på om hun kan ha rett. At dette kan ha noe for seg for oss. 

I en travel småbarnshverdag planla vi å ha sex minst hver fredag for å opprettholde intimiteten og varmen oss mellom. Dette var da en mininmunsavtale, ikke en avtale som begrenset oss til BARE hver fredag.

Dett hjalp godt ganske lenge i den mest stressede perioden. Vi avtalte dette FØR hyppigheten ble veldog lav, så det kan ha bidratt til at det fungerte for oss.

Jeg er glad i sex og glad i spontan sex, så jeg ville ikke gått inn i en avtale som begrenser hyppighet oppover.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg planlegger sex, men mannen veit det ikke 😂 

Det er som du sier, det er så mye tanker som spinner i hodet mitt, at jeg rett og slett får ikke tid til å tenke samliv. Det er jobb, studier, barn, hund, hus, oppussing, foreldre og annen familie, en logistikk ut av en annen verden. Jeg kan bli spontant kåt i blant altså, det er ikke det, men jeg helt ærlig kan planlegge uka og legge inn sex de dagene som passer for meg, kanskje de dagene som ikke er like krevende som andre dager. Jeg får en påminnelse og da legger jeg til rette. Mannen min er nok som deg, han vil at det skal skje spontant osv, men sånn som livet er nå så får jeg det ikke til. 
er ikke for å skjule ting for partneren, men akkurat dette tror jeg det er bedre at han lever lykkelig uvitende om altså 🙊 

Anonymkode: 3127e...8ff

At du gidder :) 

Jeg tenker at hvis en mann ikke evner å hensynta kvinners seksuelle behov, enten det er å kunne planlegge og glede seg til det, eller det er å bruke prevensjon som gjør henne bra, da er det bare lurt å avstå. Det er noe dypt biologisk i oss som gjør at vi ikke vil risikere å spre videre slike gener. Jeg henviser slike menn til å lese Artenes opprinnelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt enig i at dette er noe som skal komme naturlig, hadde nok mislikt tanken selv på å måtte planlegge slikt. På den andre siden så kan jeg alikevel se at det kan være en god løsning for enkelte om hverdagen er veldig travel. Alle har tross alt tid til sex iblant, det handler bare om en ønsker å prioritere det 

Anonymkode: b9776...172

AnonymBruker
Skrevet

Når dere sliter med sexlivet, så er det jo litt spesielt å bli umiddelbart negativ til et forslag som ikke hadde skadet å teste.

Og så to år senere komme til KG og spørre om det kanskje var noe likevel. 

Hva med å bare prøve om det funker for dere?

Å planlegge sex kan være sexy det også. Jeg har ikke erfaring med situasjonen deres, men sånn med elskere og kjærester man ikke møter hver dag, så planlegger man jo gjerne sex på en måte. Da kan jeg se frem til det, tenke på det, shave leggene, kjøpe nytt undertøy. 

Anonymkode: e97f0...e29

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd det, det ble bare negativt. Sex hver lørdag - som først virket bedre enn mas, ble ren pliktsex etter hvert. Ikke gjør det. 

Anonymkode: b7fbd...0fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan gjerne planlegge sex. Da har man en forventning og kan glede seg til at det kommer til å skje. Nå har vi sex ofte da men likevel kan hverdagen lage krøll her også om vi ikke tenker oss om.

Anonymkode: 44f68...b17

• Liker 1
Skrevet

Sex og det to eller flere har mellom seg med det har vel den underlige egenskapen at hvis det "funker" så er alt ok: spontant, planlagt, ute, inne, tidlig, sent, i tide og utide. Og funker det ikke så er det håpløst uansett hva man prøver og hvem som prøver det.

• Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (30 minutter siden):

Vi avtalte dette FØR hyppigheten ble veldog lav, så det kan ha bidratt til at det fungerte for oss.

Det er jeg helt sikker på du har rett i! Jeg ble helt glad av å lese om noen som fikk sagt og ordnet slikt i tide :)

Og så håper jeg inderlig at jeg får budskapet videre til pjokken på 18 uten samtidig å si at jeg gjorde tabben å håpe for lenge at det "ordnet seg". Jeg tror egentlig ikke at det noen gang gjør det, men man kan leve fint sammen for det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
carlberner1 skrev (14 minutter siden):

Og så håper jeg inderlig at jeg får budskapet videre til pjokken på 18

«Når det kommer til kropp og sex, så VET faktisk kvinner hvordan de fungerer. Og nei, de er IKKE hemmet av kirken eller skam, eller behøver å reddes av oss menn, selv om de fungerer annerledes enn oss menn. Og ja, vi bør LYTTE til det de sier om seg selv, første gangen, og med én gang.»

Sånn, vær så god :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere heller skal planlegge noe som kan lede til sex, så blir det ikke så "planlagt og turnoff"? Typisk si at du har tenkt at dere ikke har verdsatt egentid i så stor grad på en stund, og at dere kan finne på noe bare dere, noe dere liker begge to?

Anonymkode: 8af8d...535

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke ts som startet en tråd på seksualitet nylig om hvordan han fantaserte om at hun skulle være spontan seksuelt? 

Altså, det kan man jo fantasere om, men noen av oss har jo partnere med responsiv lyst, og de kan ikke bare plutselig bli mer spontane i hvordan de får lyst og tenner. Derfor ser man iblant sexologer anbefale at sex er noe man mer planlegger, for par som ikke kan holde sexlivet gående bare på spontan lyst. Det fungerer jo mindre bra eller knapt i det hele tatt hvis bare den ene tenner spontant.

I vårt forhold har dette vært det som har fungert best i alle år. At vi har litt vaner rundt det, at det settes av tid og ofte "er en plan". At vi "har en date" en kveld. At vi pleier å ha sex på helgemorgener når begge er uthvilt. Alt dette rundt en enighet om at det er noe vi prioriterer i forholdet.  Vi har hatt sex flere ganger i uka i snart to tiår på denne måten.

Og klart man kan mene at det er usexy og litt kjedelig når så lite skjer spontant, men så kan det være mulig å ha mye god sex likevel, om man godtar at det er noe det i stedet må planlegges og tilrettelegges for. 

For manges del kan det også være mer sånn det må bli når man må forholde seg til barn/ungdommer i huset osv.

Jeg tror ts gjør klokt i å høre på sin kone, for om det er hennes forslag at sex er noe de kan planlegge for, kan det godt hende at hun skjønner bedre enn ham at det er noe som vil fungere bedre enn å ønske at det skal skje mer spontant. Her kan gjensidig kompromissvillighet være helt nødvendig.

Ja, jeg/vi har absolutt erfaring med dette...

Anonymkode: 9322e...870

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at hvis en mann ikke evner å hensynta kvinners seksuelle behov, 

Kanskje du burde lese deg litt opp på par-forhold?

Anonymkode: 255e5...38d

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei uff det har jeg ikke klart. Det blir sånn press på da må jeg ha sex. Også vil jeg bare at den skal bli over. Beste sexen er jo når jeg virkelig ønsker sex og forføre han. Vi er i midten av 40 årene selv. Og jeg kan gledelig innrømme at sex har vi kunna hatt oftere. Men så kommer natten og jeg blir trøtt. Så skal jeg ha sex oftere så må jeg gripe sjansen når jeg kjenner jeg blir kåt. No er begge barna flyttet ut og vi kan ha sex når det faller oss inn. Ikke etter barna har lagt seg. 

Anonymkode: 53520...5bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du burde lese deg litt opp på par-forhold?

Ikke egentlig. Når det gjelder sex er normalen at det er menn som overkjører og kvinner som ikke vil. At det finnes noen utskudd som skiller seg fra dette, får være noe som sexologene og andre spesielt interesserte tar seg av.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel det at man skal sette av tid til hverandre i en hverdag som spiser oss opp
Vi planlegger som regel "date night" med litt god mat og en flaske vin før 'hopp i høyet' 

Endret av test1e
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke egentlig. Når det gjelder sex er normalen at det er menn som overkjører og kvinner som ikke vil. At det finnes noen utskudd som skiller seg fra dette, får være noe som sexologene og andre spesielt interesserte tar seg av.

Du viser fremdeles en uvilje til å forstå at par-forhold handler om par og ikke bare du som skal overkjøre andre. Jeg vil anbefale deg å lese litt. Det gjør godt for forståelsen. Ofte kan man bli litt mer ydmyk også.

AnonymBruker
Skrevet

Som en annen lenger opp skriver, så planlegger jeg sex uten å si det til mannen. Det er fordi vi er midt i småbarnstiden, og mitt overskudd er ikke der nå. Men jeg elsker sex med mannen, og vet at når vi kommer i gang så er det godt for meg også. Og sex gir oss en annen nærhet, som jeg vil beholde. 

Er som regel med når han tar initiativ også, men legger opp til at det ikke går mer enn en uke mellom hver gang. 

Anonymkode: 02ca2...140

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...