AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Tar dere det på dager dere ikke trener også? Blir litt forvirret her av det jeg finner på nett… Anonymkode: e32a1...006
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai 5 gram hver dag, selv om det er en hviledag. Anonymkode: 24366...4dd 1
Lilafit Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli (endret) Ja, jeg tar kreatin hver dag, også på hviledager. Det er viktig for å holde nivåene stabile i kroppen. Jeg har merket bedre utholdenhet på trening og raskere restitusjon etter at jeg begynte med kreatin, jeg var også litt usikker i starten, men kreatin er faktisk helt trygt og har gitt meg bedre effekt av styrketreningen. Fant en kort guide som forklarer det enkelt, hvis noen vil lese mer: Kreatin for kvinner Endret 6. august av Lilafit
Lilafit Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva blander dere det ut i? Anonymkode: 0c007...4e4 Jeg blander det enten ut i vann eller i en proteinsmoothie etter trening. 1
pia mater Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Hver dag, 4-5 gram. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva blander dere det ut i? Anonymkode: 0c007...4e4 Vann, smoothie, grøt.. hva enn som er praktisk den dagen. 1
LillaGorilla<3 Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli Jeg tar det hver dag, det er bra for mye mer enn trening og muskelvekst. Bruker en med ferskensmak fra Bodylabs. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Jeg også er utrolig fornøyd med det! Jeg er 39 år og har trent en del opp igjennom, men har mer synlige muskler nå enn da jeg var 25. merker stor forskjell! Anonymkode: e32a1...006 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august Personlig tror jeg at jeg får i meg det kreatinet jeg trenger naturlig via mat (ikke kunstig tilskudd). Jeg har et sunt kosthold med mye rødt kjøtt, fisk, egg og melk i tillegg til noe bær og grønnsaker (ikke kreatin i mat fra planteriket – det spiser jeg av helt andre årsaker). Kreatin kommer av ordet kreas som betyr kjøtt på gresk Tror jeg derfor har fulle (eller ganske fulle) kreatinlagre i kroppen, og effekten av ekstra tilskudd kunstig vil sannsynligvis være lav eller ikke-eksisterende. Ca. 30% av de som tar tilskudd av kreatin får ingen effekt av tilskuddet. Årsaken er at de har et så sunt kosthold fra før at de får nok via maten. Kunstig tilskudd har nok størst effekt for de som lever på et dårligere kosthold med mye planteprodukter eller kombinasjonen kylling (som inneholder mindre kreatin sammenlignet med rødt kjøtt) + planter Kroppen produserer mindre kreatin ved tilskudd. Derfor bør en ta pauser innimellom (ikke ta kunstig tilskudd hele tiden året rundt) For å svare på spørsmålet: ja, jeg tar kreatin også på hviledagene. Men på den naturlige måten via mat. Rødt kjøtt inneholder også andre sunne stoffer som er viktig når en trener og ellers i livet Det naturlige er ofte det beste Jeg føler jeg bygger muskler, blir sterk og fungerer bedre mentalt ved å spise mat som inneholder kreatin. Jeg er åpen for at det også kan være andre stoffer i maten som gir denne effekten Anonymkode: 9cf99...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 10.19): Tar dere det på dager dere ikke trener også? Blir litt forvirret her av det jeg finner på nett… Anonymkode: e32a1...006 Ja. Skal tas hver dag om du vil opprettholde metning. Spiller ingen/marginal rolle når du tar det i løpet av dagen. Anonymkode: abcb8...f72 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 15.07): Hva blander dere det ut i? Anonymkode: 0c007...4e4 Kan blande i hva du vil. Ifølge legen min, så vil opptak gå raskere om det blandes i varm drikke, men det har ingen praktisk betydning, da opptaket totalt er det samme. Selv rører jeg ut 5g i et glass vann hver morgen. Spiller ingen rolle når du tar det. Ta det på tidspunkt som gjør det enklest å huske. Å tander rett før eller rett trening har ingen hensikt utover at man husker å ta det. Anonymkode: abcb8...f72
Meltzer Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august (endret) Kreatin hjelper med atp-nivåer i kroppen (adenosinet, som er reseptorene coffeinet binder seg til, er engerginivåmålingen til kroppen) Vel, kreatin hjelper med adenosinnivået i kroppen. Det er også nyere studier som mener at kreatin kan hjelpe med hjernefunksjon osv. også. Dette over 15g per dag dog Endret 1. august av Meltzer
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august LillaGorilla<3 skrev (På 31.7.2025 den 20.26): Jeg tar det hver dag, det er bra for mye mer enn trening og muskelvekst. Bruker en med ferskensmak fra Bodylabs. Å trekke væske inn i muskulatur er jo egentlig kanskje den minst viktige funksjonen til kreatin. Som treningsfolk er det jo det vi liker med kreatin selvfølgelig. Vi elsker at vi klarer en ekstra rep eller to og at kanskje restitusjon blir 1-3 % mer effektiv. Men det er jo ikke dette som er de virkelig viktige gevinstene ved kreatin. Kreatin spiller en rolle i energiproduksjonen i hjernen ved å øke tilgjengeligheten av ATP (adenosintrifosfat). Studier antyder at kreatin kan forbedre kortsiktig hukommelse, oppmerksomhet og reaksjonstid, spesielt under mentalt krevende oppgaver eller ved søvnmangel. Kreatin kan også ha potensielle nevrobeskyttende effekter, og det forskes på bruken i forhold til nevrologiske tilstander som Parkinsons, Alzheimers og hjerneskader. Det kan bidra til å støtte energimetabolismen i hjerneceller. Kort sagt, kreatin påvirker ikke bare muskler og treningsytelse, men kan også støtte hjernens funksjon, hormonbalanse, antioksidantforsvar, kroppssammensetning og generell energimetabolisme. Anonymkode: abcb8...f72
anonymLala Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august (endret) Tar 5 gram hver dag, for hodet og kroppen. Pleier ta det tørt i munnen og svelge det ned med et par slurker drikke. Har en rød boks (Pure Line) som løser seg opp i munnen umiddelbart, da unngår jeg den kornete følelsen andre merket har. Endret 1. august av anonymLala
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå