Gå til innhold

Hvordan få vekk oljete flekker fra kjøkkenskapet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har bodd 5 år i en studentbolig og nå er det på tide å flytte ut. Vi holder på med utvask av leiligheten. Men det er noen vanskelige flekker på kjøkkenskapet som ikke går vekk. (Se bilde) Jeg har prøvd zalo på svamp og jif skurekrem  på svamp. Men disse flekkene går ikke vekk. 

Disse flekkene er på kjøkkenskapet rundt håndtaket. Jeg er også redd for å ødlegge skapet av å bruke sterke midler

Vet noen hvordan jeg får disse vekk?

IMG-20250510-WA0010.jpg

IMG-20250510-WA0009.jpg

Anonymkode: ce24e...064

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd zalo/oppvaskmiddel? Mye zalo, liten dråpe vann og så en klut. Og så må du selvsagt vaske vekk såpa etterpå

Anonymkode: 3df14...c35

AnonymBruker
Skrevet

Salmiakk er best på fett på kjøkken. Men er usikker på hva denne overflaten er. Det kan være uheldig på malte overflater/lakk. Men skal gå fint på vanlige kjøkkenfronter. 

Men mistenker nesten at dette er materiale som er "mettet" av fett, og da får man ikke vasket det bort. Du kan sammenligne det med hvis du søler litt olivenolje på ubehandlet tre. Da er det umulig å vaske det bort igjen. 

Anonymkode: 993c0...6fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøvd zalo/oppvaskmiddel? Mye zalo, liten dråpe vann og så en klut. Og så må du selvsagt vaske vekk såpa etterpå

Ts skriver jo at Zalo er prøvd?

Anonymkode: 639e4...b5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prøvd å lese hi? 

Anonymkode: 7ce62...92a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag en blanding av lunkent vann, litt zalo og en klunk med salmiakk. Det pleier å gjøre susen på det meste. Syns også strikkede kjøkkenkluter fungerer mye bedre enn mikrofiber kluter. 

Skrevet

Gå på bilextra, så kjøper du skum beregnet til bilglass. 

Disse gjør underverker på kjøkkenfronter der zalo og andre ting ikke har noen effekt 

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 time siden):

Gå på bilextra, så kjøper du skum beregnet til bilglass. 

Disse gjør underverker på kjøkkenfronter der zalo og andre ting ikke har noen effekt 

Noen andre som har prøvd den?? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen andre som har prøvd den?? Ts

Du finner video fra den originale Sinnasnekker'n som bruker den, samt Ikea anbefaler den også til sine fronter som er plaget med mye fingermerker 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.tiktok.com/%40tipsogtriksihverdagen/video/7290146539878616353&ved=2ahUKEwie4N7auJuNAxXTKRAIHdtuNGQQo7QBegQIEBAE&usg=AOvVaw3GREiz88x43Xb_nbBiBTXt

Endret av PhilosopherSe7en
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prøvd å lese hi? 

Ja, men ikke zalo på svamp. En tjukk blanding av zalo og bare litt vann-det funker på en litt anna måte når noe er fettete. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei

Vi har bodd 5 år i en studentbolig og nå er det på tide å flytte ut. Vi holder på med utvask av leiligheten. Men det er noen vanskelige flekker på kjøkkenskapet som ikke går vekk. (Se bilde) Jeg har prøvd zalo på svamp og jif skurekrem  på svamp. Men disse flekkene går ikke vekk. 

Disse flekkene er på kjøkkenskapet rundt håndtaket. Jeg er også redd for å ødlegge skapet av å bruke sterke midler

Vet noen hvordan jeg får disse vekk?

IMG-20250510-WA0010.jpg

IMG-20250510-WA0009.jpg

Jif er en skurekrem, skuresvam er en enda mer skurrete måte å ødelegge materialer som ikke er stål, glass eller tre. Begge deler lager riper, enorme mengder små riper, der du i tillegg polerer problemet inn i materialet som syne så være syntetisk. 
Ta bildet med deg til en fargehandler eller en kjøkkenbutikk og spør om hjelp der ekspertisen finnes. 
Prøver og feiler du særlig mye mer så kan du like godt kjøpe nye skapdører. 

Anonymkode: d8ac9...e3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jif er en skurekrem, skuresvam er en enda mer skurrete måte å ødelegge materialer som ikke er stål, glass eller tre. Begge deler lager riper, enorme mengder små riper, der du i tillegg polerer problemet inn i materialet som syne så være syntetisk. 
Ta bildet med deg til en fargehandler eller en kjøkkenbutikk og spør om hjelp der ekspertisen finnes. 
Prøver og feiler du særlig mye mer så kan du like godt kjøpe nye skapdører. 

Anonymkode: d8ac9...e3e

Jeg tok med bilde til obs og obs bygg. Men de fleste som jobber der er kanskje 20 åringer som ikke har så mye erfaring og liten kunnskap om dette. Så fikk ingen hjelp der

Ts

Skrevet

Isopropanol eller vanlig alkohol kan fungere, men ville sjekket på et litt diskret og lite synlig område først i tilfelle alkoholen løser opp fargen eller matter fronten. 

Ellers er Selaclean glassrens til bil, som nevnt oppi her, et veldig bra alternativ. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...