Frooken Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Hei folkens. I går var jeg tilfeldigvis innom samordna opptak og fikk mildt sagt panikk når jeg så at studiet jeg hadde på 1. plass ikke er der, og heller ikke er lengre nede i listen. Jeg må altså ha klart å slette dette studiet fullstendig fra lista. Nå er vi etter fristen og jeg kan naturligvis ikke endre søknaden. Det er mulig å endre prioriteringsrekkefølgen i studiene, men det hjelper ikke når studiet ikke er på listen i det hele tatt. Jeg har sendt mail til samordna opptak, og håper de er nådige, da jeg har søkt årrstudium ved samme studiested som backup hvis jeg ikke skulle komme rett inn, og at de da vil forstå at det har skjedd en faktisk feil. Har dette skjedd med noen andre, og ble det rettet opp i? Krysser fingre og ber! 🙏
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Dette skjer med flere hvert år, og nei, det kan ikke rettes opp. Du får håpe at studiet havner på restetorget, da kan du søke det. Anonymkode: 4cf4c...239 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Nei, du får ikke retta opp i det. Sjekke restetorget, når det legges ut Anonymkode: 1f3f1...67f 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Du får ikke lagt til flere studier nå. Men hvis det er snakk om en bachelor og du har søkt første året av den som årsstudium så kan du jo bare begynne og så søke bacheloren til neste år. Anonymkode: 287d5...add 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Dette har de dessverre fast praksis på og det er ingen mulighet for at det rettes opp. Som det sies over meg her er det jo noen (men ikke alle) steder man kan gjøre om årsstudium til et tellende førsteår av en bachelor, eventuelt. Anonymkode: 54e70...4b0 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai Hva skyldes det at mange klarer å gjøre dette? Kan det være noe feil i systemene? Bør man ta skjermbilde av det man søker på før man sender inn? Anonymkode: 1008e...41d
MollyJones Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Få årsstudie opp på første plass - så starter du på det. Så bestiller du time hos studiekonsulent rett etter oppstart og snakker med vedkommende om hvordan dette kan løses. Enten kan de flytte på deg internt, eller så kan du søke BA neste år - og du vil slippe å ta de samme fagene om igjen, og vil dermed kunne begynne rett på 3. semester. Dette ordner seg! ❤️ Så lur du var som hadde med årsstudie på lista!
AnonymBruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai På noen institusjoner kan du ta emner som tilhører andre program enn det du er tatt opp til. Hør med studiekonsulent. Anonymkode: 2d9d8...a7d
AnonymBruker Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai Ta kontakt direkte med studiestedet. Hvis det ikke er adgangsbegrensning kan det hende du kommer inn allikevel. Mye tull med SO i år for øvrig, jeg får til stadighet mail og SMS om at jeg må laste opp dokumentasjon, men all nødvendig dokumentasjon ligger allerede inne... Anonymkode: 72f37...872
AnonymBruker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai Frooken skrev (5 timer siden): Hei folkens. I går var jeg tilfeldigvis innom samordna opptak og fikk mildt sagt panikk når jeg så at studiet jeg hadde på 1. plass ikke er der, og heller ikke er lengre nede i listen. Jeg må altså ha klart å slette dette studiet fullstendig fra lista. Nå er vi etter fristen og jeg kan naturligvis ikke endre søknaden. Det er mulig å endre prioriteringsrekkefølgen i studiene, men det hjelper ikke når studiet ikke er på listen i det hele tatt. Jeg har sendt mail til samordna opptak, og håper de er nådige, da jeg har søkt årrstudium ved samme studiested som backup hvis jeg ikke skulle komme rett inn, og at de da vil forstå at det har skjedd en faktisk feil. Har dette skjedd med noen andre, og ble det rettet opp i? Krysser fingre og ber! 🙏 Det går ikke an å «rette opp» det. Du får følge med på eventuelle resteplasser. Anonymkode: 4e0dd...a19 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai Jeg byttet etter 6 måneder til det studiet jeg egentlig ville gå på, som jeg ikke hadde søkt på. Dette var på NTNU. Vi hadde lignende fag, men noen måtte jeg ta igjen. Det er stor sjanse for at noen slutter etter ett semester, og de som er på venteliste har ofte startet på noe annet eller slått det fra seg innen da. Så om årsstudiet ligner tar du det øverst. Anonymkode: aa45b...d6b
AnonymBruker Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mye tull med SO i år for øvrig, jeg får til stadighet mail og SMS om at jeg må laste opp dokumentasjon, men all nødvendig dokumentasjon ligger allerede inne... Anonymkode: 72f37...872 Altså hallo?!! 🙃 Du skjønner vel at det er en automatisk mail / SMS som går til alle, uavhengig om de har lastet opp dokumentasjon eller eller ei…. ? De har ikke oversikt over hvem som spesifikt lastet opp dokumentasjon, så de sender en påminnelse til alle.. Anonymkode: 5b0c8...19e 1
Frooken Skrevet 11. mai Forfatter #13 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva skyldes det at mange klarer å gjøre dette? Kan det være noe feil i systemene? Bør man ta skjermbilde av det man søker på før man sender inn? Anonymkode: 1008e...41d Lurer jeg også på. Følte jeg dobbeltsjekket 100 ganger og likevel ble det feil!
Frooken Skrevet 11. mai Forfatter #14 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det går ikke an å «rette opp» det. Du får følge med på eventuelle resteplasser. Anonymkode: 4e0dd...a19 Søren heller, det er rettsvitenskap jeg vil inn på, så det blir neppe noen plasser til overs igjen der. Helt ufattelig kjedelig når jeg ligger an til å komme inn med god margin. Jaja, da får jeg vel bare ta det årsstudiumet først. Uansett dritkjedelig da jeg er alenemamma og har fått barnehage i nærheten av det juridiske fakultet. Kan evt. studere på BI, som jeg også søkte på som en mulig plan B, men da må jeg bruke 1.2 timer hver vei for å komme oss fram og tilbake😭.
Frooken Skrevet 11. mai Forfatter #15 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ta kontakt direkte med studiestedet. Hvis det ikke er adgangsbegrensning kan det hende du kommer inn allikevel. Mye tull med SO i år for øvrig, jeg får til stadighet mail og SMS om at jeg må laste opp dokumentasjon, men all nødvendig dokumentasjon ligger allerede inne... Anonymkode: 72f37...872 Ja, en kamerat av meg kom ikke inn på medisin i fjor fordi SO hadde regnet snittet hans feil, han trodde han bare ikke hadde godt nok snitt, så han fikk ikke rettet opp i feilen. Helt sykt at det er mulig!😳 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #16 Skrevet 11. mai Frooken skrev (6 minutter siden): Lurer jeg også på. Følte jeg dobbeltsjekket 100 ganger og likevel ble det feil! Ville definitivt undersøkt nærmere, husker jo selv hvordan man sjekket og dobbeltsjekket og trippelsjekket før det ble sendt inn. Og i min tid ble det sendt på papir. Ta skjermbilder av alt neste gang, og gjerne lagre på flere steder. Får man ikke noen slags kvittering på hva man har søkt? Anonymkode: 1008e...41d
AnonymBruker Skrevet 11. mai #17 Skrevet 11. mai De er mye strengere nå enn før på dette. Kunne hoppe mellom linjer da om det var plass. Nå er det annerledes for det skal være rettferdig. Anonymkode: 8b379...ddf 1
Frooken Skrevet 11. mai Forfatter #18 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er mye strengere nå enn før på dette. Kunne hoppe mellom linjer da om det var plass. Nå er det annerledes for det skal være rettferdig. Anonymkode: 8b379...ddf Skjønner at det skal være rettferdig, men hvor rettferdig er det at en som har hatt maks uflaks ikke får lov til å rette opp i feilen. Er så utrolig kjedelig!😩
Frooken Skrevet 11. mai Forfatter #19 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville definitivt undersøkt nærmere, husker jo selv hvordan man sjekket og dobbeltsjekket og trippelsjekket før det ble sendt inn. Og i min tid ble det sendt på papir. Ta skjermbilder av alt neste gang, og gjerne lagre på flere steder. Får man ikke noen slags kvittering på hva man har søkt? Anonymkode: 1008e...41d Jo man får kvittering, men også på den så står ikke rettsvitenskap ved UIO på lista i det hele tatt. Kjempekjedelig
AnonymBruker Skrevet 11. mai #20 Skrevet 11. mai Frooken skrev (5 minutter siden): Ja, en kamerat av meg kom ikke inn på medisin i fjor fordi SO hadde regnet snittet hans feil, han trodde han bare ikke hadde godt nok snitt, så han fikk ikke rettet opp i feilen. Helt sykt at det er mulig!😳 Sånt har jeg lest om, det er ille. Det kan jo ødelegge hele yrkesveien og fremtiden til folk. Selv om det selvsagt også er ille om noen først får beskjed om plass, og så blir det trukket tilbake fordi de hadde regnet feil på noen andre. Går noe av det du vil studere an å ta privatisteksamen i? Men kan skje litt av hvert der også. Jeg ble i min tid meldt opp til feil eksamen av skolen (jeg hadde selv fylt ut riktig), og oppdaget det fordi eksamen var på feil dag. Hadde jeg ikke oppdaget det, og møtt til feil eksamen, hadde jeg ikke fått vitnemål og hadde blitt et år forsinket i utdanningsløpet. Anonymkode: 1008e...41d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå