Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det? Min sønns kjæreste planlegger å kjøpe leilighet. Min sønn er ikke i fast jobb ennå og får ikke tatt opp lån. Hvordan kan han på sikt kjøpe seg inn i leiligheten? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer du på det tekniske ved å overføre eierskap og lån, eller lurer du på hva som er rettferdig økonomisk løsning mellom de to?

Anonymkode: 34f55...9de

AnonymBruker
Skrevet

Når han er klar til å kjøpe seg inn, tar de en ny verdivurdering og han kjøper ut fra den nye vurderingen.

Anonymkode: 806c7...46f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nimbus skrev (19 minutter siden):

Min sønns kjæreste planlegger å kjøpe leilighet

Vil hun at han skal kjøpe seg inn etterhvert?

Anonymkode: 36a3b...032

Skrevet

TS. Jeg lurer vel egentlig mest på hvordan han kan kjøpe seg inn så han står litt tryggere, både dersom det skulle bli slutt, men også så de begge er mer jevnbyrdig involvert i leiligheten 

Skrevet

Det er i 99 av hundre tilfeller idiotisk å kjøpe seg inn i en annens leilighet. Når man blir samboer, kjøper man ny leilighet tilpasset to økonomier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nimbus skrev (8 minutter siden):

TS. Jeg lurer vel egentlig mest på hvordan han kan kjøpe seg inn så han står litt tryggere, både dersom det skulle bli slutt, men også så de begge er mer jevnbyrdig involvert i leiligheten 

Spørsmålet er fortsatt: Ønsker hun det samme? At han kjøper seg inn?

Om hun ikke gjør det så trenger dere ikke fundere mer på den biten

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Punkt en for å kunne kjøpe seg inn er at han må ha penger å kjøpe seg inn med. Enten må han ha spart seg opp, eller han må ta opp lån, eller du må gi ham forskudd på arv slik at han har penger.

Hvorfor skal han kjøpe seg inn? Skal de flytte sammen for første gang? Har de vært sammen lenge? Har de vært samboere tidligere?

Han kan evt kjøpe seg inn i fremtiden når han har penger å stille opp med.

Anonymkode: d877f...106

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spørsmålet er fortsatt: Ønsker hun det samme? At han kjøper seg inn?

Om hun ikke gjør det så trenger dere ikke fundere mer på den biten

Det er ikke avgjørende på kvinneguiden. I alle fall ikke om en kvinne flytter inn til en mann. Det sparer han da så mye på at hun skal få kjøpe seg inn med rabatt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Punkt en for å kunne kjøpe seg inn er at han må ha penger å kjøpe seg inn med. Enten må han ha spart seg opp, eller han må ta opp lån, eller du må gi ham forskudd på arv slik at han har penger.

Hvorfor skal han kjøpe seg inn? Skal de flytte sammen for første gang? Har de vært sammen lenge? Har de vært samboere tidligere?

Han kan evt kjøpe seg inn i fremtiden når han har penger å stille opp med.

Anonymkode: d877f...106

Når man er unge og kjærester er det normalt to utfall. Enten blir det slutt eller så blir man samboere. Og blir man samboere, ønsker de fleste å eie sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva de gjør mens hun eier er et separat spørsmål.

Men idet de bestemmer seg for at han skal kjøpe seg inn 50% så får de en takst på leiligheten som han betaler 50% av vha lån og egenkapital.

Anonymkode: 34f55...9de

Skrevet

TS her. Som dere skjønner er jeg en overivrig mor som ønsker å få litt mer oversikt over mulighetene som finnes. Hva hun, eller de, ønsker er jo selvsagt helt avgjørende og ikke en del av spørsmålet er på KG. 😃For meg handler det om muligheten å komme seg inn på boligmarkedet 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvilken avtale de gjør, og hvordan de vil ha det. Det finnes flere muligheter.

Skal han spare opp egenkapital og ta opp lån slik at de eier helt likt? Eller skal de refinansiere hennes lån når han får mulighet, slik at de har ett felles lån og hun stå med egenkapitalen?

Skal han betale ned på hennes lån i mellomtiden og på den måten kjøpe seg gradvis inn? Dette krever en god kontrakt hvor det spesifiseres at det han betaler inn ikke er husleie men nedbetaling.

Spørsmålet er da om det ville vært bedre at dere som foreldre stiller som medlånetaker for han, slik at de kan kjøpe sammen med en gang, med hvert sitt lån? Eller om hun eier den leiligheten, og når han er klar for å kjøpe, så selges den, og de kjøper en felles.

Anonymkode: cabde...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det spørs hvilken avtale de gjør, og hvordan de vil ha det. Det finnes flere muligheter.

Skal han spare opp egenkapital og ta opp lån slik at de eier helt likt? Eller skal de refinansiere hennes lån når han får mulighet, slik at de har ett felles lån og hun stå med egenkapitalen?

Skal han betale ned på hennes lån i mellomtiden og på den måten kjøpe seg gradvis inn? Dette krever en god kontrakt hvor det spesifiseres at det han betaler inn ikke er husleie men nedbetaling.

Spørsmålet er da om det ville vært bedre at dere som foreldre stiller som medlånetaker for han, slik at de kan kjøpe sammen med en gang, med hvert sitt lån? Eller om hun eier den leiligheten, og når han er klar for å kjøpe, så selges den, og de kjøper en felles.

Anonymkode: cabde...7fb

Jeg tenker det er lite lurt å kjøpe leilighet sammen hvis man er veldig ung og knapt har flyttet sammen. Det ender bare med brudd innen 1-2 år, og så blir det veldig komplisert å flytte fra hverandre, ikke ganske enkelt. 

Anonymkode: 0a3fd...cfb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nimbus skrev (På 11.5.2025 den 10.22):

TS her. Som dere skjønner er jeg en overivrig mor som ønsker å få litt mer oversikt over mulighetene som finnes. Hva hun, eller de, ønsker er jo selvsagt helt avgjørende og ikke en del av spørsmålet er på KG. 😃For meg handler det om muligheten å komme seg inn på boligmarkedet 

Første steg er jo at han får seg fast jobb, så må han spare opp til EK og så ta seg lån. Så vil jo eier av leiligheten  få ny takst så han kan kjøpe seg inn. om hun ønsker det. Skal han bo der og hun kun er eier så må han jo fortsatt ha inntekt for å kunne bidra.

Er jo venldig enkel matte for hvordan han skal komme seg inn på boligmarkedet. Jobb er pri 1

Anonymkode: 01545...8be

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Første steg er jo at han får seg fast jobb, så må han spare opp til EK og så ta seg lån. Så vil jo eier av leiligheten  få ny takst så han kan kjøpe seg inn. om hun ønsker det. Skal han bo der og hun kun er eier så må han jo fortsatt ha inntekt for å kunne bidra.

Er jo venldig enkel matte for hvordan han skal komme seg inn på boligmarkedet. Jobb er pri 1

Anonymkode: 01545...8be

TS enig i at fast jobb er pri en. Men det er sannelig ikke så lett. Selv med utdanning og erfaring innenfor hans felt. Kjipt som mor å stå på utsiden. Skal jo ikke blande seg i de voksne barnas liv. Det blir derfor å ty til KG. 😅

Endret av Nimbus
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...