Gå til innhold

Når skal boligmarkedet kollapse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du sier der har jeg gjentatt i 20 år. Det har vært en god del økonomer som har ment at man i alle fall ville få en kraftig korreksjon. F.eks. professor Grytten fra NNH som stod fram om dette. Han er økonomisk historiker og viste til tidligere krakk.

Men til forskjell fra den gang har folk mye mer penger. Sist jeg så har folk sparning økt enda mer, og ikke bare bank innskudd,m men er jo det også vanlig ha akssjer etc.. Dessuten har folk/storfamilier både hytter, båter og annet, så der er mye verdier blant folk. Nå finnes de selvsagt folk som er utsatsatte, men ikke de store massene.

Anonymkode: 8af12...1b2

Når jeg ser bilde av Professor Ola Grytten i avisa så ser jeg bare et kålhode. Det Kålhodet ikke forstår er at Norge tar ut enorme rikdommer fra olje- og gassfeltene i Nordsjøen, og at Ola Nordmann må plassere disse pengene et sted. Da velger Ola Nordmann  å plassere pengene i fast eiendom, for det er skattemessig gunstig. Det er mange der ute med store formuer som de leter etter steder å plassere. Det blåser prisene opp, og vil holde dem oppe i vår levetid og vel så det. 

Endret av bare innom en tur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knirke skrev (9 minutter siden):

Det er noe i det du sier her… Men dette er KG; alle eier bolig og forventer at den skal doble seg i verdi hvert 5. år og at de skal bli søkkrike som pensjonister. De fleste velger å høre på artikler (gjerne skrevet av meglere) som sier at boligprisene skal opp, opp og opp. 

Samtidig står hundrevis av hus tomme i bygdene.

Hundrevis av hus står tomme i bygdene. Men gårdene blir ikke solgt. Eller hvis de blir solgt så er det til priser som ligger langt over det de kan betales for med inntekter fra gården. De blir brukt som pengeplassering pga gunstige skatteordninger (tilnærmet null formuesverdi som gjør at folk får gjemt bort formuen sin). 

Endret av bare innom en tur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alene med barn i gjennomsnittlig jobb så har jeg måttet gi opp boligmarkedet.

Ikke har jeg rike foreldre som vil gå inn med kausjon, og ikke får jeg hjelp av husbanken.

Det jeg synes er litt spesielt er at hvis man tar bort elementet med jobb, og legger til uføretrygdet, så får man kastet husbanklån etter seg.

Har sett det mange ganger blant folk jeg kjenner. Det er en liten skjevhet her som ikke er bra.

Anonymkode: b1d1f...f0a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttestrømmen går mot de store byene. Kjøper du en bolig et sted folk vil bo er det lite sannsynlig du taper på det over tid. 

Mindre korreksjoner vil komme men kjøper du i Lillestrøm (ikke i Skibotn) så tror jeg at prisene over tid går kun oppover. Vi har og et skattesystem som favoriserer egen bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første bolig i 1989. Folk mente at det var galskap med de prisene man måtte betale da. Dette har jeg hørt jevnlig siden den gang. Det går ikke an at prisene kan stige mer, det kommer garantert til å komme et krakk. Enkelte valgte å ikke kjøpe fordi de ville vente på krakket. Vel her er vi x antall titals år senere og folk mener fortsatt at prisene er ville og at dette er galskap, nå vil krakket snart komme. Den som lever får se.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte min første bolig i 1989. Folk mente at det var galskap med de prisene man måtte betale da. Dette har jeg hørt jevnlig siden den gang. Det går ikke an at prisene kan stige mer, det kommer garantert til å komme et krakk. Enkelte valgte å ikke kjøpe fordi de ville vente på krakket. Vel her er vi x antall titals år senere og folk mener fortsatt at prisene er ville og at dette er galskap, nå vil krakket snart komme. Den som lever får se.

Du gjorde antagelig svært lurt i å kjøpe i 1989:)

helt enig. Har hørt den setningen hele livet. 

Anonymkode: 04332...1d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som alene med barn i gjennomsnittlig jobb så har jeg måttet gi opp boligmarkedet.

Ikke har jeg rike foreldre som vil gå inn med kausjon, og ikke får jeg hjelp av husbanken.

Det jeg synes er litt spesielt er at hvis man tar bort elementet med jobb, og legger til uføretrygdet, så får man kastet husbanklån etter seg.

Har sett det mange ganger blant folk jeg kjenner. Det er en liten skjevhet her som ikke er bra.

Utrolig!

Anonymkode: 04332...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris-til-inntekt-forholdet viser at Norge er i en lignende posisjon som resten av Nordvest-Europa https://www.numbeo.com/property-investment/rankings_by_country.jsp. Det er bare én måte prisene kan falle på. Et økonomisk krakk, med svært høy arbeidsledighet og usikkerhet. Siden Norge har oljefondet og en god økonomi, virker det ikke veldig sannsynlig. Men det kan skje. Bare husk at dette bare kan være midlertidig. Prisene går alltid opp selv etter noen år med krise.

Endret av georgilio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser på boliger utenfor oslo, nesten umulig å finne noe bra for under 4 mill. og må opp i 6-7 for å finne noe som er litt bedre enn minimumsvedlikeholdt.

Anonymkode: 1d6dc...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (16 timer siden):

Det er noe i det du sier her… Men dette er KG; alle eier bolig og forventer at den skal doble seg i verdi hvert 5. år og at de skal bli søkkrike som pensjonister. De fleste velger å høre på artikler (gjerne skrevet av meglere) som sier at boligprisene skal opp, opp og opp. 

Samtidig står hundrevis av hus tomme i bygdene.

De står tomme og forfaller, og til slutt er de verdiløse pga skader. Det eneste som kan løse dette er massiv boligbygging ala det staten gjorde på 50-60 tallet. Men ingen politikere kommer til å gjøre det.

Anonymkode: 1d6dc...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har skjedd før og det vil skje igjen. Og som før, når man minst venter det.
Prisene vil bli mer enn halvert, og det kan ta 100 år før de er tilbake.

Anonymkode: 2e59d...341

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Idiotisk uttalelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du har da alle muligheter til å skaffe deg en bedre betalt jobb, det har ikke uføre.

Anonymkode: b12cc...7ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mr X skrev (4 minutter siden):

Idiotisk uttalelse!

Du klarte ikke å komme opp med bedre argumentasjon for ditt syn på saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 35år siden markedet var helt i kne, fikk leilighet for 100 000kr i Oslo. Så det går nok endel tiår til tror jeg, vanskelig å svare på. Du må heller se stigning på 1-2 roms leiligheter, der vil det jo være en grense hva folk vil betale også. Så der blir det kanskje en stagnering. En 3-roms eller større vil nok kunne stige noe mere fremover.

Selv ville jeg ikke betalt dagens priser på små kott som er knappe 20-30kvm.

Anonymkode: 7e162...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du klarte ikke å komme opp med bedre argumentasjon for ditt syn på saken?

Uttalelsen er så tåpelig og helt ut av virkeligheten at det er vanskelig å argumentere saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bare innom en tur skrev (21 timer siden):

Hundrevis av hus står tomme i bygdene. Men gårdene blir ikke solgt. Eller hvis de blir solgt så er det til priser som ligger langt over det de kan betales for med inntekter fra gården. De blir brukt som pengeplassering pga gunstige skatteordninger (tilnærmet null formuesverdi som gjør at folk får gjemt bort formuen sin). 

Dette er Ola Grytten sin feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare innom en tur skrev (På 11.5.2025 den 9.05):

Det kommer aldri til å komme. Det er veldig mye penger blant folk, og staten er søkkrik og kjøper boliger i fleng for de som trenger det mest. 

Krakket kommer.Europa er snart konkurs og nordmenn er verdensmestere i gjeld over pipa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det har skjedd før, ja. Usikker på om det er realistisk at det vil skje igjen.

Krig, masseinnvandring/utvandring, fallende barnefødsler, reversering av globalismen kan gi store, uforutsigbare endringer.

Man kan håpe at stater, institusjoner og borgere ser verdien av å opprettholde systemet som har tjent mange av oss vel.

Anonymkode: 75ba3...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mr X skrev (35 minutter siden):

Uttalelsen er så tåpelig og helt ut av virkeligheten at det er vanskelig å argumentere saklig.

Oppegående mennesker vil forsøke å forfatte et motargument, ikke synke ned på "du er en idiot" nivået.
Men du bekrefter nok en gang hvor  du befinner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...