Gå til innhold

Smarttelefonfri barndom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke dra ting ut av proposjoner! Det jeg sier er kun dette ; jeg tenker mer på at mitt barn har det bra og det har det ikke hvis mobberen er i hus. Jeg er ingen sosialarbeider som tar meg av ekstremeksemplarer. 

Anonymkode: 7a20f...a13

Og der svarte jeg i feil tråd osv.. så glem det! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Doolittle skrev (7 timer siden):

Og der har du problemet. Du bryr deg ikke om barn du ikke kjenner.

Det er både en nokså kjip og en nokså kortsiktig måte å tenke på. Kortsiktig fordi noen av de barna du ikke brydde deg om fordi du ikke kjente dem vil komme i kontakt med og påvirke dine barn. Enten direkte eller indirekte.

Hvis det brenner i huset ved siden av deg sier du ikke bare, "føkk it, jeg kjenner ikke de folka der så jeg bryr meg ikke om dem". Du prøver å hjelpe dem. Håper jeg, da.

Prøver igjen! 

Det jeg mente å si er at jeg kjenner ikke ts og ts sitt barn. Derfor gjør jeg som jeg alltid gjør i tråder, jeg svarer generelt om temaet. 

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (17 minutter siden):

Dette er direkte feil og det blir ikke mer sant fordi det gjentas.

Jeg ble mobbet lenge før smarttelefonen var påtenkt og mobberne kunne absolutt mobbe meg hjemme, i ferier eller på turer.

Som tidligere mobbeoffer, så tenker jeg at jeg ville hatt en vesentlig bedre barndom dersom det fantes smarttelefon den gangen. 
Hvis de hadde mobbet på telefonen, så hadde det vært lettere å bli trodd ved å kunne vise en voksen. 
Og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å ta lydopptak av hva som foregikk. 

Anonymkode: 99cf3...b2b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Som tidligere mobbeoffer, så tenker jeg at jeg ville hatt en vesentlig bedre barndom dersom det fantes smarttelefon den gangen. 
Hvis de hadde mobbet på telefonen, så hadde det vært lettere å bli trodd ved å kunne vise en voksen. 
Og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å ta lydopptak av hva som foregikk. 

.. og det er lettere å finne sosiale arenaer uten å møtes fysisk, og man har større muligheter for å finne samhørighet med likesinnede. 

Anonymkode: 9be31...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men selvom ikke alle tvinges til å bli med, så stigmatiseres jo foreldre som gir barna smart telefon. De blir synderne for barna som maser og ikke får telefon. Det et jo dette det legges opp til? Da blir de foreldrene roten i alle aktuelle problemer fordi de gav barna telefon. Man gir den kanskje i skjul fordi man stemples som uansvarlige foreldre, selvom barna håndterer telefonen «riktig».

Enig i at det er noe ubehagelig i målet om vedtak på skoler. 

Hva er poenget med vedtak om smarttelefonfri skole, hvis det uansett skal være opp til den enkelte forelder? jeg blir ikke helt klok på hva anti-smarttelefon-folket mener her. 

Liker heller ikke anklagene om at vi som ønsker tidlig smarttelefon for våre barn ikke er bevisste. Det meste av forskningen som viser negative effekter måler korrelasjon, ikke at smarttelefonen eller annen skjerm forårsaker problemer. (Med unntak av risiko for nærsynthet og dårlige effekter av stillesitting. I så fall regner jeg med at foreldrene er like negativ til bøker)

Jeg tenker heller at barn som strever sosialt kan få et bedre liv ved å ha tilgang til skjerm. Det var ved hjelp av å holde meg unna sosiale situasjoner, samt å lese mye og se på den form for skjerm som fantes på den tiden at jeg kom meg gjennom egen barndom. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk initiativ!! Måtte alle omfavne dette. Jeg tar tilbake telefonen fra femteklassingen nå, siden dette akkurat har kommet til vår skole. Har hatt en vond klump i magen på å gi tlf allerede i femte klasse hele veien. ( Fikk til jul siden alle andre i klassen hadde) Håper flere blir med meg!! 

Frykter ikke for hennes tekniske kompetanse, hun har meget ressurssterke foreldre som kan et og annet om hvordan tjene penger. 😊

Anonymkode: 31744...fab

• Nyttig 2
Skrevet
NatNat skrev (1 minutt siden):

noe verdt å lese ? at selve BILL GATES og en bak Twitter la ikke barna ha smart phones før de var 14 ? Det sier alt, syns jeg :)
https://michaellaitman.medium.com/what-are-some-ways-to-restrict-childrens-access-to-mobile-internet-e67b4baee6b3

Ja det sier sitt. Det sier at Bill Gates «og en bak Twitter» ikke ville at barna skulle ha tilgang til mobilt internett, som overskriften sier. Jeg har ikke tilgang til hele artikkelen men kan ikke se at den sier det du påstår.

Det er og litt greit at en utviser en minimal form for kildekritikk. For leser du litt mer om intervjuet du henviser til så snakker han mer om dette og grunnen er at han er bekymret for hva overdrevet bruk av skjermer og teknologi gjør med utviklingen til barn og relasjoner mellom mennesker. En bekymring jeg deler. Han har valgt å nekte tilgang til mobil til de er 14 år. Noe han står fritt til å velge sammen med mor til barna.

Visste du at Bill Gates og forbyr familien fra å eie Apple produkter. Hva tenker du det sier?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Ja det sier sitt. Det sier at Bill Gates «og en bak Twitter» ikke ville at barna skulle ha tilgang til mobilt internett, som overskriften sier. Jeg har ikke tilgang til hele artikkelen men kan ikke se at den sier det du påstår.

Det er og litt greit at en utviser en minimal form for kildekritikk. For leser du litt mer om intervjuet du henviser til så snakker han mer om dette og grunnen er at han er bekymret for hva overdrevet bruk av skjermer og teknologi gjør med utviklingen til barn og relasjoner mellom mennesker. En bekymring jeg deler. Han har valgt å nekte tilgang til mobil til de er 14 år. Noe han står fritt til å velge sammen med mor til barna.

Visste du at Bill Gates og forbyr familien fra å eie Apple produkter. Hva tenker du det sier?

Det sier at han er smartere enn de fleste, fant forresten en artikkel på norsk :
https://teksiden.no/mobil/bill-gates-er-ikke-i-tvil-dette-er-den-tryggeste-alderen-for-barn-a-begynne-a-bruke-en-mobil/

og han fra twitter hadde mange bøker hjemme for barna. Ekte bøker.

Endret av NatNat
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Dette er direkte feil og det blir ikke mer sant fordi det gjentas.

Jeg ble mobbet lenge før smarttelefonen var påtenkt og mobberne kunne absolutt mobbe meg hjemme, i ferier eller på turer.

Men flere blir mobbet og plaget i dag pga sosiale medier. Bare les kommentarer på tiktok, vg, influensere, kjendiser osv. Bare fordi mobberne fysisk forfulgte deg, så betyr det ikke at det ikke finnes barn som blir mobbet på nett i dag. Og hva med alle videoer som blir spredt osv? Enkeltes bruk av smarttelefoner ER et stort problem. Vi ser det SÅ tydelig i skolen. Jeg sitter ikke her og juger, tror du virkelig det? Jeg har sett tik tok innlegg, meldinger, bilder og videoer som elever har vist meg. Ting som er godt skjult for alle andre. J

Bare les om Odin-saken. Der gjorde jo mobiltelefoner hele saken MYE verre. 

Anonymkode: 8a045...832

• Liker 2
Skrevet
NatNat skrev (5 minutter siden):

Det sier at han er smartere enn de fleste, fant forresten en artikkel på norsk :
https://teksiden.no/mobil/bill-gates-er-ikke-i-tvil-dette-er-den-tryggeste-alderen-for-barn-a-begynne-a-bruke-en-mobil/

Fra siste link:

Sitat

Ifølge 4G News spiller barnets modenhet en avgjørende rolle i denne beslutningen. Det er viktig å vurdere om barnet forstår grensene og ansvaret knyttet til bruk av mobiltelefon, inkludert skjermtid og passende onlineoppførsel.

Kommunikasjon og sikkerhet I tillegg kan behovet for kommunikasjon og sikkerhet påvirke foreldrenes beslutning. I noen tilfeller blir mobiltelefoner sett på som viktige verktøy for å holde kontakt med barn – spesielt når de begynner med fritidsaktiviteter eller beveger seg alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men selvom ikke alle tvinges til å bli med, så stigmatiseres jo foreldre som gir barna smart telefon. De blir synderne for barna som maser og ikke får telefon. Det et jo dette det legges opp til? Da blir de foreldrene roten i alle aktuelle problemer fordi de gav barna telefon. Man gir den kanskje i skjul fordi man stemples som uansvarlige foreldre, selvom barna håndterer telefonen «riktig». Min 9 åring har og smart telefon, men det betyr ikke at han har tiktok og Snapchat? Det kommet gjerne med årene, men likevel er det jo foreldres ansvar å se på telefonen, si nei til apper, ha foreldrekontroll og ikke la dem laste dem apper man ikke ønsker? En smart telefon er mer enn bare sosiale medier. Man kan ikke la andre stå til ansvar for at enkelte foreldre ikke har kontroll over egne barn. 

Og ja, mobbing er grusomt og sosiale medier gjør at ofrene ikke får fred. Men det er likevel ikke telefonen som er problemet, det er mobberne og deres holdninger. De finner nye måter å mobbe på dessverre..Hos oss har det faktisk ikke vært telefon som har vært hovedproblemet, det har vært venner som har gamet dagen lang og barna mine ikke har hatt lyst til det selv. Det har vært gaming som har gjort vennene usosiale og de «mister» barndommen pga det. 

Anonymkode: 08af2...93e

Men hvis man har et fornuftig forhold til mobil, så sitter ma  vel ikke med den hele tiden uansett? Så hva er da problemet? Hvor mange timer tenker du det er greit at et barn bruker på mobil hver dag? Om et slikt tiltak blir innført i en klasse, så er virkelig ikke problemet at noen bruker mobil en halvtime hver dag hjemme og for å vise billett på bussen. Drt står det jo også på nettsiden og blir tydeliggjort når tiltaket gås gjennom på foreldremøte. Men det er et problem, og det er det jo uansett, om den dras frem hvert ledige sekund. Mange barn klarer ikke sette grenser selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men flere blir mobbet og plaget i dag pga sosiale medier. Bare les kommentarer på tiktok, vg, influensere, kjendiser osv. Bare fordi mobberne fysisk forfulgte deg, så betyr det ikke at det ikke finnes barn som blir mobbet på nett i dag. Og hva med alle videoer som blir spredt osv? Enkeltes bruk av smarttelefoner ER et stort problem. Vi ser det SÅ tydelig i skolen. Jeg sitter ikke her og juger, tror du virkelig det? Jeg har sett tik tok innlegg, meldinger, bilder og videoer som elever har vist meg. Ting som er godt skjult for alle andre. J

Bare les om Odin-saken. Der gjorde jo mobiltelefoner hele saken MYE verre. 

Jeg tror ikke du lyver. Jeg tror at mobbingen du ser er reell og at mobbing absolutt skjer på nett, sosiale medier og i spill.

Det jeg svarte på var påstanden om at vi som opplevde mobbing før smarttelefonen «slapp unna» hjemme og i ferier. Det er en løgn. Det stemmer ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke du lyver. Jeg tror at mobbingen du ser er reell og at mobbing absolutt skjer på nett, sosiale medier og i spill.

Det jeg svarte på var påstanden om at vi som opplevde mobbing før smarttelefonen «slapp unna» hjemme og i ferier. Det er en løgn. Det stemmer ikke.

For mange stemmer det. Og mange som blir mobbet i dag klarer ikke rømme fra det, fordi det fortsetter på nett. Jeg hadde en elev som ble plaget en del av en annen elev i klassen. Etterhvert flyttet familien til plageren og vi tenkte alle at vi da var kvitt problemet. Dessverre fikk jeg høre av moren til eleven at hen drev og sendte stygge meldinger. 

En annen elev jeg hadde fikk et stygt innlegg om seg lagt ut på tik tok. Det ligger der ute fremdeles, noen år senere. Dette var i 7.klasse, og eleven ble mobbet på skolen. Hen valgte å søke seg inn på privat ungdomsskole for å slippe unna mobberne. Fremdeles ligger innlegget ute på tiktok. Jeg kan lett søke det opp og finne det, så da kan alle andre det også. Jeg har rapportert det, men det blir ikke fjerna. Det er kjempetrist, jeg syns så synd på eleven. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For mange stemmer det. Og mange som blir mobbet i dag klarer ikke rømme fra det, fordi det fortsetter på nett. Jeg hadde en elev som ble plaget en del av en annen elev i klassen. Etterhvert flyttet familien til plageren og vi tenkte alle at vi da var kvitt problemet. Dessverre fikk jeg høre av moren til eleven at hen drev og sendte stygge meldinger. 

En annen elev jeg hadde fikk et stygt innlegg om seg lagt ut på tik tok. Det ligger der ute fremdeles, noen år senere. Dette var i 7.klasse, og eleven ble mobbet på skolen. Hen valgte å søke seg inn på privat ungdomsskole for å slippe unna mobberne. Fremdeles ligger innlegget ute på tiktok. Jeg kan lett søke det opp og finne det, så da kan alle andre det også. Jeg har rapportert det, men det blir ikke fjerna. Det er kjempetrist, jeg syns så synd på eleven. 

Men jeg har ikke sagt at dette ikke skjer i dag. Så jeg vet ikke hvorfor du prøver å overbevise meg om det?

AnonymBruker
Skrevet

Men det dere snakker om i fht mobbing på nett er some, fra 13 år og oppover . Det som diskuteres her er jo smarttelefon i tidlig barneskolealder. To forskjellige diskusjoner 

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Men jeg har ikke sagt at dette ikke skjer i dag. Så jeg vet ikke hvorfor du prøver å overbevise meg om det?

Da kan du vel bare skrive at du er enig. Du forstår jo helheten i innlegget jeg skrev om mobbing på nett. Du er jo enig i at de som fysisk kan fjerne seg fra mobberne, f.eks når de drar på hytta, hadde hatt det bedre uten nettmobbing? Da hadde de hvertfall fått en pause. Diskusjonen om sosiale medier og nettmobbing handler ikke om de som blir fysisk mobbet på skolen, drar på hytta og blir fysisk mobbet der også. Det er en annen diskusjon. Mobil og internett blir en forlengelse av mobbingen for mange mobbeofre, om ikke alle ofre, i dag. Det finnes også de som IKKE blir mobbet på skolen og i fritiden, men kun blir mobbet på nett/mobil også. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det dere snakker om i fht mobbing på nett er some, fra 13 år og oppover . Det som diskuteres her er jo smarttelefon i tidlig barneskolealder. To forskjellige diskusjoner 

Det er veldig mange som har some selv  om de ikke er fylt 13 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi må være forsiktige med å lage et skille mellom “ansvarlige” og “uansvarlige” foreldre basert på om barnet har en smarttelefon eller ikke. Mange foreldre som gir barna sine mobil, gjør det ikke uten refleksjon. De setter grenser, følger med på innhold, nekter apper, har foreldrekontroll og tar mange samtaler om bruk. Det skjer under trygge og tydelige rammer.

Selvregulering og digital teknologi er noe barn må lære seg – og det skjer ikke gjennom forbud, men gjennom veiledning og erfaring. En mobilfri barndom kan høres enkelt og trygt ut, men det utsetter ofte bare læringen. Barn lærer ikke å regulere skjermbruk uten å faktisk bruke skjerm. De trenger støtte, ikke avskjerming.

Det er også viktig å huske at foreldre tar ulike kamper – noen tar kampen mot skjerm, andre mot gaming, sukker, utrygge vennekretser, søvn eller rus. Det finnes ikke én riktig kamp å ta, og det finnes heller ikke én løsning som passer alle barn. Mange barn klarer fint å ha en mobil uten å være på sosiale medier hele dagen – fordi foreldrene følger med.

Problemet er ikke teknologien, men hvordan vi bruker den. Vi må heller rette fokuset mot holdninger, relasjoner og tilstedeværelse i barnas liv – ikke telefonen i seg selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor skriften over ble stor😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...