Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det der med å lære digital kompetanse som begrunnelse for å gi barn smarttelefon er noe tull. De (fleste skoler) har iPad eller annet nettbrett som verktøy, og ungene klarer helt fint å traktere foreldre eller andres smarttelefoner når de får låne. Det er null problem. 

Anonymkode: 7f38e...ced

De som sier det, har sjelden DET alene som begrunnelse. Det ses på som en bit av å ha et mer positivt syn på samfunnsutviklingen, sammen med at man tenker det er lærerikt og sosialt. I tillegg vil man introdusere det i en alder hvor de tar i mot rettledning fra oss foreldre. I stedet for at de «slippes løs» på nettet midt i løsrivningsfasen med foreldrene. Det er enklere å ta «kampen» med en 10 åring enn 14 åring. Så til dere som vil vente til de er 14 år, lykke til!

Anonymkode: 9be31...4d9

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting, det ligger i menneskets natur å trekkes mot det som er ulovlig og strengt. Ved å ha en litt løsere og positiv holdning slipper man at de blir «desperate» når de først får mobil. På samme måte som vi ser med barn på besøk som ikke får søtsaker hjemme. Balanse er tingen😊

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (På 11.5.2025 den 10.03):

Jeg har deltatt i den andre tråden det henvises til her, og jeg mener at foreldrene selv må få lov til å bestemme dette ovenfor sine barn. Gruppepress for å ikke gi barna telefon er fortsatt gruppepress, og minst like ille som gruppepress for å gi barna telefon.

Og er det sånn vi vil ha det? Fratas evne til å tenke selv og sette egne grenser og verdier? Ingen av de andre i klassen har telefon så da får ikke du heller?

Sånn apropos mobbing. Det er ikke akkurat alltid stuerene kommentarer som slenges rundt (av voksne) om vi foreldre som gir barna mobiltelefon heller. Så kanskje flere skal kikke litt i speilet?

Jeg er født på 80-tallet og vokste opp i en mobilfri tid, men med fasttelefon. Og i motsetning til hva mange virker å tro så var ikke det en tid fritt for mobbing. Det var stygge ord/setninger på lapper som ble sendt. Utestenging. Dytting. Med mer. Vi som foreldre MÅ være tilstede for ungene våres, og delta i livet deres.

Og å vente til ungdomsskulen med å gi barnet/ungdommen mobiltelefon virker ekstremt naivt ut for min del. Det er ikke mindre mobbing på ungdomsskulen. Tvert i mot. I tillegg har man da fratatt barnet mulighet for å lære seg å bruke verktøyene og navigere den digitale verdenen skikkelig. Og skal det liksom være enklere å sette grenser og regler for en på ungdomsskolen kontra noen i barneskolen? Det kaller jeg grenseløst naivt.

Det er ikke bare mobbing som gjør at barna ikke burde ha egen smarttelefon. Sosiale medier og alt de kan eksponeres for er den desidert mest bekymringsfulle delen. Og hvis man tar bort sosiale medier - hva skal da barna med den telefonen egentlig? 

Anonymkode: 81279...f2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De som sier det, har sjelden DET alene som begrunnelse. Det ses på som en bit av å ha et mer positivt syn på samfunnsutviklingen, sammen med at man tenker det er lærerikt og sosialt. I tillegg vil man introdusere det i en alder hvor de tar i mot rettledning fra oss foreldre. I stedet for at de «slippes løs» på nettet midt i løsrivningsfasen med foreldrene. Det er enklere å ta «kampen» med en 10 åring enn 14 åring. Så til dere som vil vente til de er 14 år, lykke til!

Dette med digital kompetanse som argument er også bare tull. Barna låner foreldres telefoner, har egne skoleipader osv. De trenger IKKE egen smarttelefon for å sikre digital kompetanse. 

• Liker 2
Skrevet

Det finnes kun 1 grunn for at barn skal ha smarttelefon, det er overvåking av diabetes. Og eller epilepsi, men det er ofte en egen tlf som kun funker med den alarmen.  Barn trenger ikke få se overgrep,at folk henger seg, skyter seg,tortur av voksne og barn osv. Dette er det som kommer frem i spørreundersøkelser barn har svart på, når de får spørsmål om hva det værste de har sett på nett er.. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om og kjenner ikke ditt barn! 

Og der har du problemet. Du bryr deg ikke om barn du ikke kjenner.

Det er både en nokså kjip og en nokså kortsiktig måte å tenke på. Kortsiktig fordi noen av de barna du ikke brydde deg om fordi du ikke kjente dem vil komme i kontakt med og påvirke dine barn. Enten direkte eller indirekte.

Hvis det brenner i huset ved siden av deg sier du ikke bare, "føkk it, jeg kjenner ikke de folka der så jeg bryr meg ikke om dem". Du prøver å hjelpe dem. Håper jeg, da.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver om «den farlige verden» på nett. Den kan vi styre med foreldrekontroll. Forstår ikke at det er et reelt problem så lenge foreldre har dialog, følger med og setter sperrer og begrensninger på tlf. Våre, som nå er ungdommer, var aldri inne på det selv om de fikk smarttelefon når de var 8. 🤔

Skrevet

Ok, dette blir langt: 

Jeg er stor tilhenger av en smarttelefonfri barndom. Jeg ser daglig hvor mye skrollingen har endret og svekket barns oppmerksomhetsnivå, utholdenhet til å stå i situasjoner de ikke synes er umiddelbart morsomme, og flyttet grenser for hva som er greit å si til hverandre. Ikke bare barn, så klart, de fleste voksne jeg snakker med om dette er enige om at det gjelder oss også. Sosiale medier og den konstante underholdningsstrømmen de fleste av oss tyr til bare det er ti sekunders pause gjør noe med hjernen vår. Dette er grundig dokumentert. Når vi voksne sliter med å legge fra oss telefonen og blir dårligere til å fokusere, mindre tålmodige, og sliter med å holde oppmerksomheten vår på noe i mer enn noen få minutter, så se for dere hva det gjør med unger som ikke har noen forutsetning til å se konsekvensene av det.

Og det er ikke ungas feil. Alle appene - ALLE - er laget med mekanismer som skal få brukerne til å bruke dem mer. Ungene blir underholdt og velger selvsagt mer av en underholdningen. Det er ikke noe rart i det hele tatt. Det ville alle gjort. Derfor er det vi som er voksne som må sette grenser for dem.

Noen vil helt sikkert svare at det ikke gjelder dem eller deres unger, og hipp hurra for dem! Problemet er bare at det gjelder de aller fleste.

Andre vil kanskje komme med argumentet om at det er så viktig å passe på barna sine og det klarer de bare med en smarttelefon. Det er problematisk på to måter. For det første er det meldingsfunksjonen og ringefunksjonen dere trenger for å kontakte dem, ikke alle de andre funksjonene på en smarttelefon. For det andre vitner det om lite tillit til barna sine og et litt urovekkende behov for å kontrollere dem. Det er ikke så skrekkelig lenge siden ingen hadde hverken smarttelefon eller andre telefoner i lomma, og unger var ute og lekte og fant på spikk og hadde det gøy og løste situasjoner som var vanskelige helt uten foreldrenes "hjelp". Og lærte masse masse av det samtidig. Når man leker sammen lærer man hvordan man forholder seg til andre fordi man har de andres reaksjoner rett foran seg på en helt ekte måte man er nødt til å hanskes med. Når man sitter med nesa i skjermen lærer man ikke det, enten man ser på reels eller chatter på snap. Reaksjonene er langt unna og blir noe man ikke lærer seg å forholde seg til. Det er kun en selv som teller, og dermed blir ens egne reaksjoner ofte veldig overdrevet fordi det er det man har lært at er det eneste som teller. Jada, unga går på skole og kanskje en fritidsaktivitet eller to og er sammen med andre der, men det er ikke det samme i det hele tatt som den frie leken og utforskningen uten voksne tilstede. Det er først når man tar av støttehjula man lærer å sykle på ordentlig.

Også må jeg legge til helt til slutt at det er enorm forskjell på gaming og sosiale medier. Gamingen bør selvsagt også begrenses, men der skjer det læring og samspill på en helt annen måte enn når man bruker sosiale medier og ser endeløse rekker av stadig kortere snutter.

Thank you for coming to my TED talk. 🤣

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å konkludere med at barns strev i dag, alene skyldes smarttelefonen. Det er mye som spiller inn,  både prestasjonssamfunnet, selvrealisering hos foreldre, samfunnets råd om barneoppdragelse som er misforstått, mindre lek og tidligere skole osv osv. Jeg jobber med barn og unges psykiske helse og ser at stress i foreldrenes liv, for ettergivende foreldregrupper og generelt fraværende foreldre, er den største grunnen til at barn strever mer, sosiale medier spiller inn, men grunnproblemet er jo manglede grenser hos foreldre. Så, å konkludere for mye med at smarttelefonen er årsak til all elendighet er skummelt og regelrett feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig!

Barn må lære fornuftig nettbruk og fornuftig smarttelefonbruk mens de er nettopp barn.

Virker mye vanskeligere å støtte ungdommer til å faktisk få gode vaner enn å skape gode vaner for barn. Ikke minst er det sånn at med relativt små barn så oppleves det ok for oss foreldre å ha totalt innsyn. Større barn/ungdommer må få ha noe privatliv. (Som en analogi - foreldre har automatisk tilgang til nesten all medisinsk info om eget barn frem til barnet er 12 år, etter dette har barnet krav på privatliv)

Anonymkode: 99cf3...b2b

I så fall bør jo hele vår generasjon være helt imbesile på nett siden vi ikke fikk smarttelefon før i voksen alder? Ja det er lettere å veilede et lite barn enn en ungdom, men det er ikke et godt argument nok for å starte med smarttelefon, når motargumentene er såpass store. Da får vi heller innføre 18 års aldersgrense da på smarttelefon, og like godt vente til de er voksne. Det er en bedre løsning enn å slippe smarttelefonene løs på førsteklassinger, synes jeg da.

Anonymkode: 1db1d...c73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I så fall bør jo hele vår generasjon være helt imbesile på nett siden vi ikke fikk smarttelefon før i voksen alder? Ja det er lettere å veilede et lite barn enn en ungdom, men det er ikke et godt argument nok for å starte med smarttelefon, når motargumentene er såpass store. Da får vi heller innføre 18 års aldersgrense da på smarttelefon, og like godt vente til de er voksne. Det er en bedre løsning enn å slippe smarttelefonene løs på førsteklassinger, synes jeg da.

Anonymkode: 1db1d...c73

Nei, det er helt feil konklusjon, vi vokste opp i et annet samfunn. Vi må tilpasse oss utviklingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke bare mobbing som gjør at barna ikke burde ha egen smarttelefon. Sosiale medier og alt de kan eksponeres for er den desidert mest bekymringsfulle delen. Og hvis man tar bort sosiale medier - hva skal da barna med den telefonen egentlig? 

Vår eldste bruker FaceTime med slekt og venner som bor lengre unna. Noe alle finner stor glede i. I tillegg kan barnet sjekke saldo på eget bankkort via en app. Nå har vi og begynt å lære barnet å bruke kalenderen og huskeliste for planlegging. I tillegg er det fint å kunne bruke sporing i en felles app.

Et tips jeg plukket opp i den andre tråden var å teste Duolingo. Det tror jeg kan bli morsomt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 9.32):

Jeg vokste også opp på 80-tallet. 

Det var jo ekle lapper som ble sendt. En edderkopp i matboksen. Tulleringing hjem. Dytting bakfra i det man gikk av bussen. Kommentarer i dusjen. 

Barn trenger ikke noe digitalt for å være stygge. Så forbud vil ikke bidra til noe som helst. 

De trenger veiledning fra voksne. Uavhengig av hva de har tilgjengelig - av en penn, egen stemme, eller en smartphone. 

Anonymkode: bbb2d...13a

Dette er jeg så enig i. Vi var ute og bygde hytter i skogen, spilte fotball, hadde ingen sosiale medier eller smart-telefoner, men jaggu var det mye mobbing og utestengelse likevel. Sosiale medier er en forlengelse av det sosiale nettverket, en mobber vil være en mobber uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Det at noen tenker de kan bestemme hvilke valg andre tar for sin familie og sine barn gjør meg veldig sint! Dette snakker Mina Paulsen mye om og på sin Snapchat, og viser tydelig at vi foreldre som gir barna smart telefon virkelig ikke er «gode». Jeg måtte bare slette henne, fordi jeg mener at alle velger det som passer deres familie best. At man kollektivt skal velge at ingen skal ha smart telefon blir helt feil, slik er ikke verden i dag. Vi har snakket og drøftet godt og lenge med våre barn om nettvett og konsekvenser av ting på smart telefonen. 13 åringen har lært seg at ting aldri slettes, og hvilke konsekvenser det kan gi om man eksempelvis henger ut noen på nett. Man kan ikke helgardere barn og ungdom fra alt. Det vil alltid oppstå fristelser og ting andre har som en ikke får selv, slik er livet. Min får ikke energidrikk eller elsparkesykkel selvom mange andre har det feks. I tillegg er jeg opptatt av at mine barn skal ha minst mulig UP mat fordi forskning viser dette kan være skadelig, skal jeg da få alle barna på skolen til å spise likt som oss? Blir jo det samme. Totalforbud gir ingen mening, nøkkelen ligger i foreldrenes kontroll, gode samtaler om hva sosiale medier innebærer og regler. Det er IKKE mobilen som er problemet, det er holdningene og reglene. Mobbing finner de andre måter å utføre dersom de virkelig vil mobbe. I tillegg gir det ingen mening at disse barna skal få iPad hjemme, men ikke telefon? Da får foreldrene ta med barna ut dersom de mener de går glipp av barndom. Da får foreldre få nesen opp av egen mobil og være tilstede med barna UTE. Barn finner alltid nye måter å utføre det de ønsker. Kanskje de ser på telefon hos andre osv? Mange har venner fra andre skoler som kanskje ikke er telefon fri. Da tenker jeg de blir «redde» for hva foreldrene sier og det skapes barrierer mellom foreldre og barn fordi de gjør jo noe ulovlig.

Regler og visdom er nøkkelen mener jeg..

Anonymkode: 08af2...93e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette med digital kompetanse som argument er også bare tull. Barna låner foreldres telefoner, har egne skoleipader osv. De trenger IKKE egen smarttelefon for å sikre digital kompetanse. 

Enig. Jeg er lærer og vi jobber masse med digital kompetanse på skolen. Og vi som brukte en treig datamaskin på 90-tallet har da klart å få digital kompetanse vi også. Jeg fikk min første laptop da jeg var 15, og smarttelefon da jeg var student 🤣. Men det gikk nå bra likevel. 

Det handler om sunn fornuft. Er du en idiot på internett så er du det IRL også. På skolen der jeg jobber er det bare de som tøffer seg, sloss og bråker i timen som sniker mobilen med seg i friminuttet, filmer andre og mobber andre på tiktok. De pliktoppfyllende, greie elevene har et fornuftig og sunt forhold til mobil. De har fått like mye opplæring i digital kompetanse på skolen i hvertfall. Det er nok større forskjell hjemme. Og man får ikke digital kompetanse av å bare få en smarttelefon i hånda om man, beklager språket, er en idiot ellers i livet. De som har en problematisk atferd kan trenge veiledning ja, men det er jo en grunn til at de oppfører seg sånn fra før. Og hvorfor må de på død og liv ha en smarttelefon da? Når de bare bruker den til tull og mobbing? Skjønner jo at det ikke skader om de fornuftige barna som uansett klarer å regulere egen skjermtid har tilgang til en mobil. Men det handler jo litt om å skape et miljø for det og at det skal være ok å være et barn uten mobil også. Så barna kan leke og øve seg på sosial kompetanse uten skjerm mesteparten av tiden. Du blir jo nesten sett på som en slags hippie eller steinerskolebarn om du ikke har mobil i dag... 

Normen for mange barn og ungdom i dag ER tiktok, anonyme profiler, filme slossing og andre negative ting og spre det, og hets på sosiale medier. Det er like vanlig for dem som å ta på seg skoene om morgenen. De vet ikke om noe annet liv. Det ser vi sååååå mye av i skolen. Har du dumma deg ut kan du vedde på at noen har filma, tatt bilder eller henger deg ut på tiktok anonymt. Og det er litt trist at vi liksom skal normalisere sånt. 

Jeg har tenkt maaaaaange ganger på at jeg er så glad at sosiale medier ikke fantes da jeg var ungdom. Jeg var nok litt idiot da, og hadde garantert funnet på mye tull og faenskap. Og jeg vet om mange andre som hadde gjort det også. Er glad for at ingen filma oss når vi fløy rundt og oppførte oss som tullinger. Det fikk vi gjøre i fred.

Anonymkode: 8a045...832

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det at noen tenker de kan bestemme hvilke valg andre tar for sin familie og sine barn gjør meg veldig sint! Dette snakker Mina Paulsen mye om og på sin Snapchat, og viser tydelig at vi foreldre som gir barna smart telefon virkelig ikke er «gode». Jeg måtte bare slette henne, fordi jeg mener at alle velger det som passer deres familie best. At man kollektivt skal velge at ingen skal ha smart telefon blir helt feil, slik er ikke verden i dag. Vi har snakket og drøftet godt og lenge med våre barn om nettvett og konsekvenser av ting på smart telefonen. 13 åringen har lært seg at ting aldri slettes, og hvilke konsekvenser det kan gi om man eksempelvis henger ut noen på nett. Man kan ikke helgardere barn og ungdom fra alt. Det vil alltid oppstå fristelser og ting andre har som en ikke får selv, slik er livet. Min får ikke energidrikk eller elsparkesykkel selvom mange andre har det feks. I tillegg er jeg opptatt av at mine barn skal ha minst mulig UP mat fordi forskning viser dette kan være skadelig, skal jeg da få alle barna på skolen til å spise likt som oss? Blir jo det samme. Totalforbud gir ingen mening, nøkkelen ligger i foreldrenes kontroll, gode samtaler om hva sosiale medier innebærer og regler. Det er IKKE mobilen som er problemet, det er holdningene og reglene. Mobbing finner de andre måter å utføre dersom de virkelig vil mobbe. I tillegg gir det ingen mening at disse barna skal få iPad hjemme, men ikke telefon? Da får foreldrene ta med barna ut dersom de mener de går glipp av barndom. Da får foreldre få nesen opp av egen mobil og være tilstede med barna UTE. Barn finner alltid nye måter å utføre det de ønsker. Kanskje de ser på telefon hos andre osv? Mange har venner fra andre skoler som kanskje ikke er telefon fri. Da tenker jeg de blir «redde» for hva foreldrene sier og det skapes barrierer mellom foreldre og barn fordi de gjør jo noe ulovlig.

Regler og visdom er nøkkelen mener jeg..

Hvis du leser på nettsiden det linkes til, så er ikke målet å tvinge alle til å bli med. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (44 minutter siden):

Dette er jeg så enig i. Vi var ute og bygde hytter i skogen, spilte fotball, hadde ingen sosiale medier eller smart-telefoner, men jaggu var det mye mobbing og utestengelse likevel. Sosiale medier er en forlengelse av det sosiale nettverket, en mobber vil være en mobber uansett. 

Forskjellen nå er at om du ble mobbet på skole, så fikk du være i fred når du kom hjem. Og når du dro på hytta i påsken. Men i dag får du ikke fred på ettermiddagen og i påska, fordi mobberne mobber deg på nett også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forskjellen nå er at om du ble mobbet på skole, så fikk du være i fred når du kom hjem. Og når du dro på hytta i påsken. Men i dag får du ikke fred på ettermiddagen og i påska, fordi mobberne mobber deg på nett også. 

Dette er direkte feil og det blir ikke mer sant fordi det gjentas.

Jeg ble mobbet lenge før smarttelefonen var påtenkt og mobberne kunne absolutt mobbe meg hjemme, i ferier eller på turer.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men selvom ikke alle tvinges til å bli med, så stigmatiseres jo foreldre som gir barna smart telefon. De blir synderne for barna som maser og ikke får telefon. Det et jo dette det legges opp til? Da blir de foreldrene roten i alle aktuelle problemer fordi de gav barna telefon. Man gir den kanskje i skjul fordi man stemples som uansvarlige foreldre, selvom barna håndterer telefonen «riktig». Min 9 åring har og smart telefon, men det betyr ikke at han har tiktok og Snapchat? Det kommet gjerne med årene, men likevel er det jo foreldres ansvar å se på telefonen, si nei til apper, ha foreldrekontroll og ikke la dem laste dem apper man ikke ønsker? En smart telefon er mer enn bare sosiale medier. Man kan ikke la andre stå til ansvar for at enkelte foreldre ikke har kontroll over egne barn. 

Og ja, mobbing er grusomt og sosiale medier gjør at ofrene ikke får fred. Men det er likevel ikke telefonen som er problemet, det er mobberne og deres holdninger. De finner nye måter å mobbe på dessverre..Hos oss har det faktisk ikke vært telefon som har vært hovedproblemet, det har vært venner som har gamet dagen lang og barna mine ikke har hatt lyst til det selv. Det har vært gaming som har gjort vennene usosiale og de «mister» barndommen pga det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Doolittle skrev (7 timer siden):

Og der har du problemet. Du bryr deg ikke om barn du ikke kjenner.

Det er både en nokså kjip og en nokså kortsiktig måte å tenke på. Kortsiktig fordi noen av de barna du ikke brydde deg om fordi du ikke kjente dem vil komme i kontakt med og påvirke dine barn. Enten direkte eller indirekte.

Hvis det brenner i huset ved siden av deg sier du ikke bare, "føkk it, jeg kjenner ikke de folka der så jeg bryr meg ikke om dem". Du prøver å hjelpe dem. Håper jeg, da.

Du trenger ikke dra ting ut av proposjoner! Det jeg sier er kun dette ; jeg tenker mer på at mitt barn har det bra og det har det ikke hvis mobberen er i hus. Jeg er ingen sosialarbeider som tar meg av ekstremeksemplarer. 

Anonymkode: 7a20f...a13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...