Gå til innhold

Smarttelefonfri barndom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 8.59):

Alle mine har hatt smart-telefon fra de sluttet på SFO i 1.klasse. Har ikke vært et problem :) 

Jeg kan forstå at foreldre som ikke klarer å sette grenser for eget barns telefonbruk ønsker kollektive regler og forbud. Vi andre klarer å balansere dette helt fint selv. 

Anonymkode: 67aec...f5d

Men uansett har de bedre uten! De trenger ikke smartflf fra de blir født!! 

Anonymkode: 7a20f...a13

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mer komplisert og mindre utbredt. Og det er to som må slette meldingen. Hjelper ikke at mobberen sletter. 

Merkelig hvor pro smarttelefon du er, når alle fagpersoner og forskere mener det motsatte av deg. 

Anonymkode: 47b33...77e

De fleste fagpersoner og forskere ser på effekten av skjermbruk, spill og sosiale medier - IKKE smarttelefon i seg selv.

Og det er litt av den gjennomgående misforståelsen i disse diskusjonene. At jeg gir barnet en smarttelefon betyr IKKE at de får ubegrenset bruk, frie tøyler eller tilgang til sosiale medier.

Vis meg gjerne den forskningen som faktisk viser at det en funksjonsnivået på telefonen som utgjør en risiko for barna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men uansett har de bedre uten! De trenger ikke smartflf fra de blir født!! 

Hvorfor skal du ha en mening om hvorvidt mitt barn har det best med eller uten smarttelefon?

Dersom jeg mener barnet har det best med, hva så?

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (På 11.5.2025 den 23.50):

Mine barn kommer jeg ikke til å gi smarttelefon før de har blitt gamle nok til å opprette bruker på some. Pr i dag ligger denne aldersgrensen på 13 år men håper virkelig den økes til 15 år. Barn har ikke godt av dette presset de møter via some. Jeg vil beskytte barna mine mot denne verden så godt det kan la seg gjøres.

Ja, det er nettopp den holdningen om at de skal beskyttes og skjermes mot alt, som gjør at unge i dag ikke takler den virkelige verden. 

Anonymkode: 9be31...4d9

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (51 minutter siden):

Hvorfor skal du ha en mening om hvorvidt mitt barn har det best med eller uten smarttelefon?

Jeg har en mening generelt. Jeg bryr meg ikke om og kjenner ikke ditt barn! 

Og min grunn er at jeg kjenner og erfarer hva smartflf gjør med voksne,hva gjør det da med barn som ikke kan sile info? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (53 minutter siden):

De fleste fagpersoner og forskere ser på effekten av skjermbruk, spill og sosiale medier - IKKE smarttelefon i seg selv.

Og det er litt av den gjennomgående misforståelsen i disse diskusjonene. At jeg gir barnet en smarttelefon betyr IKKE at de får ubegrenset bruk, frie tøyler eller tilgang til sosiale medier.

Vis meg gjerne den forskningen som faktisk viser at det en funksjonsnivået på telefonen som utgjør en risiko for barna.

Det er jo ikke sånne som deg det handler om. Det handler om de som ikke klarer å ta ansvar. Ingen bryr seg om du lar barnet ditt ha en halvtime kontrollert mobiltid i fritida, selv om dere hadde blitt enig i klassen om å ha en mobilfri barndom. Det handler om at man ikke ønsker at barna skal ha tilgang 24/7. At når barna leker sammen, blir kjent og øver på det sosiale, så skal det være uten mobil. Det er ingen som tvinger deg til å ta helt avstand. Og det skjønner jo folk flest. Men hadde dere blitt enige om dette i dine barns klasser, så hadde du jo ikke trengt å vifte med mobilen hver gang ungen har besøk og protestere høylydt og nekte på foreldremøter liksom. Da er det da bare å øve på digital kompetanse hjemme på fritida. Hvis ikke barna dine mobber og plager andre på nett eller skryter av at hen får bruke litt mobil til alle i klassen, så er det da ingen som bryr seg. Og er det noen som bryr seg, så trenger du ikke å bry deg om dem. 

Anonymkode: 8a045...832

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Men du må være enig i at enkelte hadde hatt drt bedre uten? Dette handler ikke om deg, men barn på et generelt nivå. Det er fæle ting som skjer der ute pga mobil og sosiale medier. Det er dét vi prater om. Ikke deg og dine barn. Det er fint at du er en ansvarlig forelder med flinke barn, men det er ikke problemet her. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er nettopp den holdningen om at de skal beskyttes og skjermes mot alt, som gjør at unge i dag ikke takler den virkelige verden. 

Nei, det er nok mer at mange tror de skjermer dem, men så får de hele verden inn på rommet sitt. Ufiltrert og uhåndterlig galskap rett i fjeset, dag etter dag. Og i stedet for at vi samles for å skjerme dem som ikke har foreldre som kan gjøre det, så skal slike som deg dra «meg og mitt barn»-kortet. Hva pokker skjedde med  landsbyen og fellesskapet? Det samme gjelder usunne matbokser og fritidsaktiviteter for eksempel. Mitt barn hadde tålt en skive Nugatti på skolen i ny og ne, men det droppes kollektivt for å unngå at noen får det daglig. Mitt barn har friske foreldre som kan bistå på trening og dugnad, ja da tar vi også med oss barna til foreldrene som ikke kan det. Er så lei av det egosamfunnet som dyrkes frem. 

Jeg jobber forresten på både legevakt og overgrepsmottak, og har til gode å møte foreldre som ikke blir rystet langt inn til beinet over hva som har foregått på mobilen før poden deres kommer inn til oss av diverse grunner. 

Anonymkode: e0443...27b

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis noe negativt med smarttelefon hvis foreldrene tar jobben med å ha regler, engasjere seg med barna i andre aktiviteter og snakke med barna om bruken. Vi kan ikke bare forby alt som ikke er bra i samfunnet, vi må lære å forholde oss til det på en fornuftig måte. Tipper det hadde blitt ramaskrik hos mange voksne hvis alkohol ble forbudt, er jo på ingen måte bra for oss mennesker det heller 🤷🏼‍♀️

Alkohol ville aldri blitt tillatt i dag hvis det hadde blitt introdusert nå. Og forøvrig, ja HVIS foreldrene gjør det så er det ikke noe prob, kanskje. Men foreldre gjør jo ikke det, det er en utopi at alle skal snakke med barna om bruken, og at mobbing og utenforskap og dårlige forbilder ikke skal forbli et stort problem, med smarttelefon og sosiale medier.

Anonymkode: 1db1d...c73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alkohol ville aldri blitt tillatt i dag hvis det hadde blitt introdusert nå. Og forøvrig, ja HVIS foreldrene gjør det så er det ikke noe prob, kanskje. Men foreldre gjør jo ikke det, det er en utopi at alle skal snakke med barna om bruken, og at mobbing og utenforskap og dårlige forbilder ikke skal forbli et stort problem, med smarttelefon og sosiale medier.

Anonymkode: 1db1d...c73

Vi følger opp dette med barna/ungdommene våre og kjenner flere som gjør det også. Mobbing og utenforskap finnes det mange grader av, og selvfølgelig er det vondt når 14-åringen ser på snapkartet at i en vennegjeng på fire er 3 av de samlet uten henne. Men, det er verden og samfunnet. Da må vi snakke om at man forstår det er vondt, men at det ikke trenger å være vondt ment osv. Jeg husker selv vi var tre venninner, jeg visste at to av de ble med hjem til hverandre etter skolen for det. Og ja, det var skikkelig vondt og jeg ble lei meg, men igjen, det er livet som vi ikke kan skjermes fra. Det er ikke sånn at bare fordi man har en smarttelefon og some, så blir man utsatt for mobbing og utestengning. Vi har opplevd lite av det, og jobber med å gjøre barna robuste til å tåle det som er. 

Skrevet

Jeg har en mening generelt. Jeg bryr meg ikke om og kjenner ikke ditt barn! 

Og min grunn er at jeg kjenner og erfarer hva smartflf gjør med voksne,hva gjør det da med barn som ikke kan sile info? 

Det er ikke smarttelefon som gjør dette det er det du fyller den med.  Og her står voksne fritt til å gjøre som de vil.

Skrevet

Men du må være enig i at enkelte hadde hatt drt bedre uten? Dette handler ikke om deg, men barn på et generelt nivå. Det er fæle ting som skjer der ute pga mobil og sosiale medier. Det er dét vi prater om. Ikke deg og dine barn. Det er fint at du er en ansvarlig forelder med flinke barn, men det er ikke problemet her. 

Selvfølgelig handler dette om mitt barn når det handler om å få på plass felles regler som forhindrer meg i å velge det som er rett for nettopp mitt barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 8.59):

Alle mine har hatt smart-telefon fra de sluttet på SFO i 1.klasse. Har ikke vært et problem :) 

Jeg kan forstå at foreldre som ikke klarer å sette grenser for eget barns telefonbruk ønsker kollektive regler og forbud. Vi andre klarer å balansere dette helt fint selv. 

Anonymkode: 67aec...f5d

Hva skulle en 6-åring med smarttelefon…?

Anonymkode: c8629...791

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk forbi en gruppe barn fra Espira barnehage i Frognerparken i dag. To av de voksne sto med mobilene sine, lo av noe de så på, og scrollet i vei, de vinket på en tredje som også kom for å se og le. De enset ikke ungene, en liten gutt prøvde å få kontakt med dem, han måtte tisse. Jeg ble så sjokkert at jeg konfronterte dem. Sa at det var uheldig å stå sånn foran barna. "Pass på deg selv du", var svaret. Ikke lett når selv ansatte i barnehager står med nesa ned i tik-tok videoer... 🤷‍♂️

Anonymkode: f65d7...287

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke smarttelefon som gjør dette det er det du fyller den med.  Og her står voksne fritt til å gjøre som de vil.

Det er ikke jeg som "fyller",internett! Der har jeg like liten kontroll som du. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere som er opptatt av dere selv og eget barn, ditt barn skal vokse opp og samhandle med fungerende mennesker i et samfunn. Så det er absolutt i din interesse at andre barn enn ditt eget har de beste forutsetninger for å bli trygge, velfungerende mennesker med gode verdier holdninger. Det hjelper ikke å snakke med barna, de inntrykkene de bombarderes med legger seg også som en del av barnets rammeverk. 

Anonymkode: 70edc...e02

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig handler dette om mitt barn når det handler om å få på plass felles regler som forhindrer meg i å velge det som er rett for nettopp mitt barn.

Men da gjør du det, så kan alle andre velge å ikke ha mobil. Problemet er ikke om 2 av 25 velger å bruke mobil. 

Dette står på nettsiden det ble linket til:

Målet var å ha en felles visjon og arbeide i samme retning, men uten å presse noen til noe de ikke ønsket. For foreldre som følte at de måtte gi barnet sitt smarttelefon, enten av medisinske grunner eller andre årsaker, understreket vi i møtet at vi ikke var imot dette. Ønsket var snarere å skape et miljø og en visjon der resultatet ble motsatt av slik det er i dag – at de som har smarttelefon, utgjør et betydelig mindretall.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke jeg som "fyller",internett! Der har jeg like liten kontroll som du. 

Nei. Men det er den enkelte voksne som velger å fylle telefonen sin med de tingene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da gjør du det, så kan alle andre velge å ikke ha mobil. Problemet er ikke om 2 av 25 velger å bruke mobil. 

Dette står på nettsiden det ble linket til:

Målet var å ha en felles visjon og arbeide i samme retning, men uten å presse noen til noe de ikke ønsket. For foreldre som følte at de måtte gi barnet sitt smarttelefon, enten av medisinske grunner eller andre årsaker, understreket vi i møtet at vi ikke var imot dette. Ønsket var snarere å skape et miljø og en visjon der resultatet ble motsatt av slik det er i dag – at de som har smarttelefon, utgjør et betydelig mindretall.

Og det er alt jeg ønsker.

At vi som ønsker å gi barna mobil kan gjøre det (med de rammene vi setter) så kan de som ikke vil det velge å droppe det.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (58 minutter siden):

Og det er alt jeg ønsker.

At vi som ønsker å gi barna mobil kan gjøre det (med de rammene vi setter) så kan de som ikke vil det velge å droppe det.

Ja, og det er litt rart at du kritiserer bevegelsen. Vi som ser hvor galt det går når barn ukritisk får tilgang til mobil vet at sånt som dette kan funke. Det handler om alle de andre som ikke klarer å ta ansvar. Jeg har aldri diskutert deg og dine barn, likevel svarer du på mine innlegg som om dette kun handler om deg. Hvis du ikke har tenkt å diskutere hva denne bevegelsen faktisk handler om, så trenger du da ikke svare. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...