Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bruker skjermtid, har skrudd av automatisering, satt aldersgrenser, har på sikker søk alle steder. Og selvfølgelig delte abonnementer.  

Anonymkode: bbb2d...13a

Det virker som dere har kontroll! 👏 Men hva tenker du om det læreren sier over, at det er ingenting i veien for at barn med riktig skjermbruk, barn av ressurssterke foreldre, også kan bli offer for anonym mobbing via sosiale medier? Som alle vet kan barn være fæle med hverandre, de tenker ikke over hvordan ordene sårer. Og jeg tror mobbingen blir lettere å utføre på nett, og vanskeligere å oppdage. Og at det er en forskjell på å oppleve mobbing på skolen og så ferdig, samt å få det med seg hjem via smarttelefonen.

Anonymkode: 1db1d...c73

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har deltatt i den andre tråden det henvises til her, og jeg mener at foreldrene selv må få lov til å bestemme dette ovenfor sine barn. Gruppepress for å ikke gi barna telefon er fortsatt gruppepress, og minst like ille som gruppepress for å gi barna telefon.

Og er det sånn vi vil ha det? Fratas evne til å tenke selv og sette egne grenser og verdier? Ingen av de andre i klassen har telefon så da får ikke du heller?

Sånn apropos mobbing. Det er ikke akkurat alltid stuerene kommentarer som slenges rundt (av voksne) om vi foreldre som gir barna mobiltelefon heller. Så kanskje flere skal kikke litt i speilet?

Jeg er født på 80-tallet og vokste opp i en mobilfri tid, men med fasttelefon. Og i motsetning til hva mange virker å tro så var ikke det en tid fritt for mobbing. Det var stygge ord/setninger på lapper som ble sendt. Utestenging. Dytting. Med mer. Vi som foreldre MÅ være tilstede for ungene våres, og delta i livet deres.

Og å vente til ungdomsskulen med å gi barnet/ungdommen mobiltelefon virker ekstremt naivt ut for min del. Det er ikke mindre mobbing på ungdomsskulen. Tvert i mot. I tillegg har man da fratatt barnet mulighet for å lære seg å bruke verktøyene og navigere den digitale verdenen skikkelig. Og skal det liksom være enklere å sette grenser og regler for en på ungdomsskolen kontra noen i barneskolen? Det kaller jeg grenseløst naivt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole er det enighet blant de fleste (og har vært det i flere år) om at de ikke får smarttelefon før til 10-årsdagen og da med foreldrekontroll. Synes det er en god løsning :) Veldig greit når det gjelder "alle" også.

Anonymkode: d4fb8...ac9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Disse barna gjør det fra foreldrenes enheter, fra en lånt enhet, eller via andre kanaler. 

Det er skremmende at du som lærer tror at man kan oppdra barn gjennom å fjerne en tilgang.  I stedet for å gå til kjernen i problemet - holdninger til andre, mobbing, og det å være et godt menneske. 

Men hvordan skal jeg som lærer jobbe med holdningene til elever jeg ikke har, elever på andre skoler og voksne mennesker som skriver stygge ting til uskyldige barn? Les innlegget jeg skrev om at vi hadde 0 mobbing på et trinn i skolen. Det var veldig interessant å se resulltatene på elevundersøkelsen, og det var veldig tydelig hvor disse barna opplevde mest hets og mobbing. 

Anonymkode: 8a045...832

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes også det er interessant at det er de som har/har hatt smarttelefon til barna i barneskolen, som forsvarer smarttelefonen. Har enda ikke hørt om noen som kommer til å ha barn i barneskolen, som planlegger smarttelefon (og som ikke har storesøsken som har hatt smarttelefon allerede). Kanskje det handler om å beskytte seg mot dårlig samvittighet? I så fall vil jeg si at det trenger en ikke å ha. Man vet mer i dag enn det man visste tidligere, om de negative sidene ved smarttelefon, og det er ingen skam og snu, å snu i møte med ny fakta / nye argumenter er heller en stor styrke!

Tror du blander forskning som viser at for mye skjermtid og voldelig innhold er skadelig for barn, med at dette gjelder teknologien. For jeg har enda ikke sett forskning på at teknologien, dvs smarttelefoner, i seg selv er negativt. Men fraværende foreldre som ikke setter grenser og ikke følger med på barna sine - det er veldig negativt. Selv uten smarttelefon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter smarttelefonfri oppvekst som faen. Ungene har smartklokke når det trengs, ser begrensa med skjerm, men innser at andre barn fint takler andre måter å vokse opp. Tror hele familien er ekstra sensitive for skjermer i det hele tatt (3/4 har ADHD/ADD). 

Anonymkode: cf3ac...1dc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hvordan skal jeg som lærer jobbe med holdningene til elever jeg ikke har, elever på andre skoler og voksne mennesker som skriver stygge ting til uskyldige barn? Les innlegget jeg skrev om at vi hadde 0 mobbing på et trinn i skolen. Det var veldig interessant å se resulltatene på elevundersøkelsen, og det var veldig tydelig hvor disse barna opplevde mest hets og mobbing. 

Du kan uansett ikke kontrollere hva andre gjør. Jeg ble mobbet på barneskolen. På skolen ble jeg mobbet av elever i trinn over eller under meg. Hvordan skulle læreren min ha fått det med seg? Ingen av oss hadde telefoner. Og vi hadde et godt klassemiljø. Men klassemiljøet hjalp ikke meg når jeg møtte mobberene mine på vei hjem fra skolen. Eller i friminuttene.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Og å vente til ungdomsskulen med å gi barnet/ungdommen mobiltelefon virker ekstremt naivt ut for min del. Det er ikke mindre mobbing på ungdomsskulen. Tvert i mot. I tillegg har man da fratatt barnet mulighet for å lære seg å bruke verktøyene og navigere den digitale verdenen skikkelig. Og skal det liksom være enklere å sette grenser og regler for en på ungdomsskolen kontra noen i barneskolen? Det kaller jeg grenseløst naivt.

Hva med å vente til videregående skole? Eller voksen alder?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså burde det ikke eksistert mobbing da jeg vokste opp på 80-tallet. Men jeg kan love deg at det var brutalt for de det gikk ut over - også fysisk. 

Man visste mye mindre om å forebygge og stoppe mobbing på 80-tallet. Nå vet vi mer. Det var ikke flaks på trinnet vårt. Vi hadde flere som prøvde seg på plaging og mobbing. Men vi slo hardt ned på alt. I norsktimene skulle elevene skrive om inkludering, i krle diskuterte vi etiske dilemmaer om vennskap og utestenging, vi hadde inkluderende aktiviteter i friminuttene, vi hadde tydelige rutiner på alt og voksne som fulgte med på absolutt alt! Jeg var i jentegarderoben i gymmen og fulgte med. Vi hadde loggskriving HVER dag hvor elevene bl.a skulle skrive om det var noen som hadde plaget dem MED navn. Vi var ekstremt tydelige på at sånn snitche-tull var det bare å glemme, og de fikk grundig forklart hvorfor. Vi ringte hjem OFTE! Ledelsen og kontaktlærer hadde samtaler med elever med EN GANG det var tegn til plaging. Vi hadde jente/guttegrupper med miljøterapeut. Enkeltelever på gruppe for å lære mer sosial kompetanse. Osv. Sånt ble ikke gjort på 80-tallet eller 90-tallet. 

Men hva som skjedde på mobilene fikk vi ikke gjort noe med. Så klart hadde vi timer om nettvett på skolen, men iom at vi ikke kunne ha kontroll selv, så fikk vi ikke stoppet noe. Og de som postet anonymt visste vi jo ikke hvem var. Jeg skjønner ikke poenget med å utsette barn for sånt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt sinnsykt å gi en førsteklassing smarttelefon! Sønnen min hadde jo drevet med telefonen 24/7 fremfor å lære. Med tilgang til hele verden av krig og elendighet. Nei, evt en klokke holder i massevis.  

Anonymkode: 4fc3d...4ef

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det virker som dere har kontroll! 👏 Men hva tenker du om det læreren sier over, at det er ingenting i veien for at barn med riktig skjermbruk, barn av ressurssterke foreldre, også kan bli offer for anonym mobbing via sosiale medier? Som alle vet kan barn være fæle med hverandre, de tenker ikke over hvordan ordene sårer. Og jeg tror mobbingen blir lettere å utføre på nett, og vanskeligere å oppdage. Og at det er en forskjell på å oppleve mobbing på skolen og så ferdig, samt å få det med seg hjem via smarttelefonen.

Mobbing er alltid vanskelig å oppdage når den foregår utenfor foreldrenes kontroll og viten.

Problemet jeg ser i dag er at veldig mange foreldre melder seg ut av det digitale fordi de ikke forstår eller vil sette seg inn i det. Og da vil ungene ha full kontroll og kunne gjøre ting der ingen voksne får med seg.

Så kanskje på tide en slutter å dikte opp unnskyldninger for fraværende foreldre og heller stiller de til ansvar med å være tilstede i barna deres sine liv? Det var ikke penn og papir sin skyld at det ble sendt stygge mobbemeldinger på skolen på 80-tallet. Men det er blitt smarttelefonen skyld at en kan sende stygge meldinger via internett. Det er litt rart.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er helt sinnsykt å gi en førsteklassing smarttelefon! Sønnen min hadde jo drevet med telefonen 24/7 fremfor å lære. Med tilgang til hele verden av krig og elendighet. Nei, evt en klokke holder i massevis.  

Anonymkode: 4fc3d...4ef

Typisk eksempel på at det finnes måtehold og ytterkanter. Man gir ikke en seksåring totalt frislipp på en mobiltelefon selv om de får tilgang til en. Det er stor forskjell her. Men jeg forstår jo at enkelte hisser seg opp her dersom en faktisk tror at det er frislipp...

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva med å vente til videregående skole? Eller voksen alder?

Hva med at foreldrene kan bestemme dette selv?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Du kan uansett ikke kontrollere hva andre gjør. Jeg ble mobbet på barneskolen. På skolen ble jeg mobbet av elever i trinn over eller under meg. Hvordan skulle læreren min ha fått det med seg? Ingen av oss hadde telefoner. Og vi hadde et godt klassemiljø. Men klassemiljøet hjalp ikke meg når jeg møtte mobberene mine på vei hjem fra skolen. Eller i friminuttene.

Nå er det tre forskjellige arenaer da: klassen, fritiden og nett. Det virker som du mener at bare fordi en lærer ikke klarer å fjerne den mobberen på skoleveien, så er det ikke noe vits i å prøve å skjerme barna fra det negative på internett? Jeg kan ha det kjempefint på jobb, men krangle masse med mannen min hjemme. Det betyr ikke at sjefen min skal slutte med å jobbe for et godt arbeidsmilø. Og sjefen får jo ikke gjort noe med hvordan jeg har det hjemme. Men det hjelper da hvertfall LITT at man har det bra på NOEN av arenaene i livet. Mange barn som har et godt klassemiljø, har det som et fristed fordi de ikke trives i andre arenaer. Hvis et barn har det godt på skolen men blir mobbet på tiktok, så hadde det jo vært bedre om bsrnet ikke hadde hatt mobil. Jeg skjønner det hadde vært kjipt å bare ta mobilen fra barnet en dag helt plutselig og si at nå får du ikke bruke mobil før du er 16. Men et barn som ikke har vokst opp med mobil vil ikke ha det problemet. Og hvis dette barnet blir plaget på vei hjem, så må man ta tak i det problemet OGSÅ. Ikke begynne å dra inn mobilen, klassemiljøet, læreren, fotballtreninga og svømminga liksom. Også snakker vi om mobilbruk nå da. Bare fordi jeg mener at man bør jobbe for en mobilfri hverdag, betyr det ikke at jeg ikke mener at vi skal jobbe for en mobbefri fritid. Men det er en annen diskusjon. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Mobbing er alltid vanskelig å oppdage når den foregår utenfor foreldrenes kontroll og viten.

Problemet jeg ser i dag er at veldig mange foreldre melder seg ut av det digitale fordi de ikke forstår eller vil sette seg inn i det. Og da vil ungene ha full kontroll og kunne gjøre ting der ingen voksne får med seg.

Så kanskje på tide en slutter å dikte opp unnskyldninger for fraværende foreldre og heller stiller de til ansvar med å være tilstede i barna deres sine liv? Det var ikke penn og papir sin skyld at det ble sendt stygge mobbemeldinger på skolen på 80-tallet. Men det er blitt smarttelefonen skyld at en kan sende stygge meldinger via internett. Det er litt rart.

Jeg sier ja takk begge deler. Jeg er IT-Utvikler og over middels interessert og kommer til å være aktivt på barnas digitale liv , men kommer ikke å gi de en smarttelefon, det ser jeg ingen gode grunner til.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole har de aller fleste dum-telefon (Nokia eller lignende) eller ingen telefon. De går i 4. klasse. 

Nokia er billigere, og vi slipper digital mobbing (som er utbredt, bare tull å si noe annet), men det gjør nytten. 

Man slipper barn som spiller mye. 

På alle ferier ser vi jevngamle barn som sitter med telefonen ved bordet på restaurant. Som ikke evner å delta sosialt. Slik vil ikke vi ha det. 

Anonymkode: 47b33...77e

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier ja takk begge deler. Jeg er IT-Utvikler og over middels interessert og kommer til å være aktivt på barnas digitale liv , men kommer ikke å gi de en smarttelefon, det ser jeg ingen gode grunner til.

Og det er greit. Men ikke legg begrensninger på andres valg rundt det :)

Skrevet

På vår skole har de aller fleste dum-telefon (Nokia eller lignende) eller ingen telefon. De går i 4. klasse. 

Nokia er billigere, og vi slipper digital mobbing (som er utbredt, bare tull å si noe annet), men det gjør nytten. 

Man slipper barn som spiller mye. 

På alle ferier ser vi jevngamle barn som sitter med telefonen ved bordet på restaurant. Som ikke evner å delta sosialt. Slik vil ikke vi ha det. 

Anonymkode: 47b33...77e

Den "dumme" telefonen kan fint brukes til mobbing. Kommer kanskje som et sjokk for enkelte...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sønnen min hadde jo drevet med telefonen 24/7 fremfor å lære.

Og nettopp derfor er det fint at foreldre kan velge selv og sette regler, og grenser selv. Ditt barn kunne ikke ha det. Mine kunne.

2 av barna mine kunne ikke ha penal med flere rom og glittertusjer på skolen. Det tok for mye oppmerksomhet i timene og jeg måtte ta dem bort. Men jeg gikk ikke inn for et kollektivt forbud og ville nekte alle andre noe mine barn ikke klarte å takle. 

Anonymkode: 67aec...f5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har de fleste barna hatt smarttelefon fra 1.klasse.

Foreldrene til guttene har vært veldig strenge i forhold til sosiale medier, vi har holdt sammen og hatt en dialog hele veien. Dem begynner å få det nå, siden dem er 12 år. Men jentene i klassen, har hatt TikTok, snapchat osv i flere år. 

Anonymkode: 9cdaa...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...