Bokormsen Skrevet 16. mai 2025 #261 Skrevet 16. mai 2025 Snublefot62 skrev (På 15.5.2025 den 12.15): Nettopp. Problemet er de som ikke tar ansvar og ikke har kontroll. Ikke smarttelefonen i seg selv. Og problemet med en slik felles "avtale" er jo at det skal begrense min mulighet til å gi vårt barn en smarttelefon fordi andre har blitt "enige" om det. Alternativt må jeg jo skjule det, for det blir garantert gruppepress og uthenging av "ansvarsløse" og "respektløse" foreldre som oss som ikke respekterer felles "enighet". Gruppepress har jeg skrevet om tidligere her og er noe dritt enten man vil noe bra eller negativt. Hentet fra linken i første innlegg her i tråden: Så en slik bevegelse er absolutt noe som vil gjøre noe fra eller til hos oss. Gruppepress er veldig bra når det virker mot noe skadelig, som røyking, drikking eller gambling. Det er fantastisk om det kan bli slik at det er bare "taperne" som sitter og nistirrer ned i en skjerm i friminutter og fritiden generelt. Sånn er det jo allerede blant voksne, folk som sitter på telefonen hele tiden, og særlig i sosiale settinger er jo et tegn på manglende dannelse. Bare fordi at noen foreldre ikke orker å ta kampen med ungene sine og stå i litt upopulære avgjørelser som å ikke tillate smarttelefon og særlig sosiale medier, så bør ikke resten av oss lide for det med at det er våre unger som blir utenfor, bedre at det er motsatt. 1
Snublefot62 Skrevet 16. mai 2025 #262 Skrevet 16. mai 2025 Bokormsen skrev (9 minutter siden): Fordi at barn klarer å skaffe seg sosiale medier om de har smarttelefon. Du tror kanskje du kan regulere det, men det kan du ikke. De finner ut av det, hjelper hverandre og fikser og ordner. Om du ikke kan ha nettleser og internett (nok til å ha facebook og instagram, må ikke være app), hva er da poenget med smarttelefon? Eller mer generelt, hva er poenget med at barn har smarttelefon uansett? Hva skal de bruke den til? Om du gidder å sette deg inn i det så kan man fint legge inn sperrer som barna ikke kommer rundt. Og man sperrer naturligvis for ukjente nettsteder. Ikke bare apper. Man kan fortsatt ha stor nytte av telefonen. Åpenbart som telefon. Men og til videosamtaler med familie og venner, nettbank og nå driver vi å øver på bruk av kalender. På sikt blir det og flere nyttige ting og Duolingo som vi ble tipset om i en annen tråd.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #263 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 9.17): Hvorfor er det selvmotsigende. Det er viktig at barn har smarttelefon, fordi det gir dem tilgang til verktøy for kommunikasjon, læring og digital kompetanse – noe som er en sentral del av dagens samfunn. En smarttelefon gjør det lettere å holde kontakt med familie og venner, gir trygghet i hverdagen, og lar barn delta sosialt på plattformer der mye av samhandlingen mellom jevnaldrende foregår. I tillegg gir det muligheter for læring, kreativ utfoldelse og ansvarstrening, forutsatt at bruken skjer med god veiledning fra voksne. Likevel brukte vi hele dagen i går ute - vi gikk turorientering, vi tente bål, vi var på matmarked og spiste lunsj og handlet god mat. Så var det kombinasjon av hagearbeid og lek i hage, med besøk, og klassiske ute-leker. Ringspill var plutselig det store igjen. Strenge regler er for foreldre som sliter med en slik balanse. Og de vil slite med grensesetting uansett. Barn av disse trenger ikke smarttelefon for å utestenge og mobbe. Barn av disse blir gjerne satt passiv foran en skjerm hele dagen, uansett. Anonymkode: bbb2d...13a Ingen, og da mener jeg ingen, forskning viser at barn som fikk smarttelefon i tidlig alder er noe bedre på det digitale enn barna som fikk det sent. Det er et veldig tynt argument for å gi barna telefon/nettbrett osv. Å holde kontakt med venner og familie kan fint gjøres på andre måter enn via en smarttelefon. Klokke, «dumtelefon», besøk. Så dette argumentet er for meg også for tynt. Jeg forstår at grenser er nødvendig for skjermbruk, men når voksne mennesker med ferdig utviklet frontallapp og kontroll på egne begrensninger blir avhengig, apatiske, sover dårlig og «scroller bort» livet, hvordan kan vi da anta at et barn skal klare å la være? Vi som vokste opp uten har helt fint klart å takle digitaliseringen, vi har helt fint klart å holde kontakt med venner og familie. Jeg ser ingen grunn til å introdusere smarttelefoner for små barn. Hva pokker skal de med det? Anonymkode: c474b...7ed 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå