AnonymBruker Skrevet 14. mai #181 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror vi må være forsiktige med å lage et skille mellom “ansvarlige” og “uansvarlige” foreldre basert på om barnet har en smarttelefon eller ikke. Mange foreldre som gir barna sine mobil, gjør det ikke uten refleksjon. De setter grenser, følger med på innhold, nekter apper, har foreldrekontroll og tar mange samtaler om bruk. Det skjer under trygge og tydelige rammer. Selvregulering og digital teknologi er noe barn må lære seg – og det skjer ikke gjennom forbud, men gjennom veiledning og erfaring. En mobilfri barndom kan høres enkelt og trygt ut, men det utsetter ofte bare læringen. Barn lærer ikke å regulere skjermbruk uten å faktisk bruke skjerm. De trenger støtte, ikke avskjerming. Det er også viktig å huske at foreldre tar ulike kamper – noen tar kampen mot skjerm, andre mot gaming, sukker, utrygge vennekretser, søvn eller rus. Det finnes ikke én riktig kamp å ta, og det finnes heller ikke én løsning som passer alle barn. Mange barn klarer fint å ha en mobil uten å være på sosiale medier hele dagen – fordi foreldrene følger med. Problemet er ikke teknologien, men hvordan vi bruker den. Vi må heller rette fokuset mot holdninger, relasjoner og tilstedeværelse i barnas liv – ikke telefonen i seg selv. Anonymkode: 08af2...93e Jaa, nettopp dette🙌👏 Anonymkode: 9be31...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #182 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barn lærer ikke å regulere skjermbruk uten å faktisk bruke skjerm. De trenger støtte, ikke avskjerming. Så enig i dette! Det virker som om det har blitt en slags groupthink på at skjermfritt gir bedre vaner og bedre liv, og at smarttelefon har blitt syndebukk for alt mulig annet av problemer. Jeg er enig med deg, og ikke med mobilforbuds-entusiastene. Anonymkode: 99cf3...b2b
Snublefot62 Skrevet 14. mai #183 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da kan du vel bare skrive at du er enig. Du forstår jo helheten i innlegget jeg skrev om mobbing på nett. Du er jo enig i at de som fysisk kan fjerne seg fra mobberne, f.eks når de drar på hytta, hadde hatt det bedre uten nettmobbing? Da hadde de hvertfall fått en pause. Diskusjonen om sosiale medier og nettmobbing handler ikke om de som blir fysisk mobbet på skolen, drar på hytta og blir fysisk mobbet der også. Det er en annen diskusjon. Mobil og internett blir en forlengelse av mobbingen for mange mobbeofre, om ikke alle ofre, i dag. Det finnes også de som IKKE blir mobbet på skolen og i fritiden, men kun blir mobbet på nett/mobil også. Anonymkode: 8a045...832 Jeg er enig i noe av det du skriver, men ikke alt. Derfor skriver jeg ikke bare at jeg er enig. Poenget mitt var at når en skriver at vi før slapp unna når vi dro hjem så er det løgn. Det er en påstand uten rot i virkeligheten for å prøve å forsterke argumentet om at det var ikke så ille før når vi ikke hadde smarttelefon. Noe som er et naivt utgangspunkt og kunnskapsløs påstand.
Snublefot62 Skrevet 14. mai #184 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så enig i dette! Det virker som om det har blitt en slags groupthink på at skjermfritt gir bedre vaner og bedre liv, og at smarttelefon har blitt syndebukk for alt mulig annet av problemer. Jeg er enig med deg, og ikke med mobilforbuds-entusiastene. Anonymkode: 99cf3...b2b Problemet er at det er enklere å forby teknologi, enn å prøve å forstå nye kommunikasjonsplattformer og kulturer.
Sinnanordlendig Skrevet 14. mai #185 Skrevet 14. mai Den delen av hjernen som styrer selvkontroll er ikke ferdig utviklet før du er ca. 25 år. Jeg er enig i at vi må lære barn å være fornuftig i forhold til skjerm og at dette ikke nødvendig vis må gjøres med å skjerme dem. Men vi vet også at barn lett kommer seg rundt foreldrekontroll osv. dette er ikke en stor hindring for dem. Så vi kan sette mange ulike begrensninger, men jeg tviler på at de fleste foreldre vil ha tid til å følge barnet så nøye opp at barnet ikke klarer å komme seg rundt ulike restriksjoner. Det handler om å finne den gyldne middelvei, vi kan ikke gi tilgang på skjerm for tidlig, men på en måte kan de ha godt av å lære at de selv må være litt fornuftige. 1
Sinnanordlendig Skrevet 14. mai #186 Skrevet 14. mai Dette er egt en sak som hver enkelt forelder må vurdere ut fra hvor modent barnet deres er.
Snublefot62 Skrevet 14. mai #187 Skrevet 14. mai Sinnanordlendig skrev (1 minutt siden): Dette er egt en sak som hver enkelt forelder må vurdere ut fra hvor modent barnet deres er. Korrekt. Enig. 👍 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #188 Skrevet 14. mai Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Jeg er enig i noe av det du skriver, men ikke alt. Derfor skriver jeg ikke bare at jeg er enig. Poenget mitt var at når en skriver at vi før slapp unna når vi dro hjem så er det løgn. Det er en påstand uten rot i virkeligheten for å prøve å forsterke argumentet om at det var ikke så ille før når vi ikke hadde smarttelefon. Noe som er et naivt utgangspunkt og kunnskapsløs påstand. Ok, men det er ikke poenget mitt. Jeg forklarte hva som var poenget. Og det er at det finnes barn som blir mobbet, som kunne fått en pause fra mobbingen hadde det ikke vært for mobil og sosiale medier. Det er litt merkelig å bare plukke ut en setning eller to fra et innlegg og bare kommentere på det. Skal du diskutere noe så må du jo forstå helheten av det folk skriver, ikke bare plukke ut en setning her og der. Temaet er mer komplekst enn som så. Igjen, så prøver jeg å forklare at mange mobbeofre kunne fått en pause fra mobbingen hadde det ikke vært for sosiale medier. Nei, det gjelder ikke alle. Nei, det gjelder ikke deg, men det var ikke det jeg skrev noe om. Jeg skrev om alle de som opplever å bli mobbet på nett og aldri får pause fra mobberne. Om du ikke vil diskutere det jeg FAKTISK mener, så trenger du ikke svare. Jeg gidder ikke diskutere DIN barndom. Vi snakker om de som er barn NÅ. Anonymkode: 8a045...832 2
Snublefot62 Skrevet 14. mai #189 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, men det er ikke poenget mitt. Jeg forklarte hva som var poenget. Og det er at det finnes barn som blir mobbet, som kunne fått en pause fra mobbingen hadde det ikke vært for mobil og sosiale medier. Det er litt merkelig å bare plukke ut en setning eller to fra et innlegg og bare kommentere på det. Skal du diskutere noe så må du jo forstå helheten av det folk skriver, ikke bare plukke ut en setning her og der. Temaet er mer komplekst enn som så. Igjen, så prøver jeg å forklare at mange mobbeofre kunne fått en pause fra mobbingen hadde det ikke vært for sosiale medier. Nei, det gjelder ikke alle. Nei, det gjelder ikke deg, men det var ikke det jeg skrev noe om. Jeg skrev om alle de som opplever å bli mobbet på nett og aldri får pause fra mobberne. Om du ikke vil diskutere det jeg FAKTISK mener, så trenger du ikke svare. Jeg gidder ikke diskutere DIN barndom. Vi snakker om de som er barn NÅ. Anonymkode: 8a045...832 Og poenget mitt er at jeg mener du tar feil. Selvfølgelig vil alle som blir mobbet ha pause. Eller helst ikke bli mobbet i det hele tatt. Det er jo ikke noe poeng i å diskutere. Det er underforstått. Men mobbing er teknologiløst. Vil en mobber virkelig mobbe så klarer mobberen det uavhengig av teknologi eller ikke. Og jeg underbygget dette poenget mitt med å vise til at mobbing skjedde før smarttelefonen og. Jeg blir da møtt med (av flere her) at jeg fikk i det minste pause når jeg kom hjem. Som jeg nå gjentatt har poengtert at er feil. Det betyr ikke at jeg sier at alle på 90-tallet ble mobbet selv om de var hjemme. Det betyr heller ikke at jeg mener at ingen blir mobbet via nettet når de kommer hjem i dag. Men det betyr at jeg mener at å blokkere smarttelefoner ikke vil løse så mye. Kanskje noen flere velger å vente med telefon. Kanskje ikke. Men hvilken forskjell utgjør det? For det er jo via SoMe mye av mobbingen foregår. Og SoMe er jo ikke bare tilgjengelig på smarttelefoner men òg på nettbrett, PC-er, skoleutstyr, bibliotek osv. Skal man da forby alt av teknologi? 2
Memorangen Skrevet 14. mai #190 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forskjellen nå er at om du ble mobbet på skole, så fikk du være i fred når du kom hjem. Og når du dro på hytta i påsken. Men i dag får du ikke fred på ettermiddagen og i påska, fordi mobberne mobber deg på nett også. Anonymkode: 8a045...832 Ja det er absolutt et poeng. Dette gjelder jo en endring i hele samfunnet generelt, dette at man alltid er påkoblet på en eller annen måte. Og det er vanskelig nok for voksne, men barn/ungdom spesielt er nok ikke modne nok til å håndtere dette på samme måte som voksne. Men samtidig tror jeg ikke nødvendigvis mobbing blir noe verre av smarttlf og sosiale medier. Det var flust av utestenging og mobbing i "gamle" dager. Det ble bare ikke tatt på alvor i den grad som i dag. For noen kan sosiale medier f eks være en arena å komme i kontakt med andre utenfor et dårlig miljø. Jeg vet ikke, jeg ser både positive og negative sider ved dette, er litt ambivalent.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #191 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 8.59): Alle mine har hatt smart-telefon fra de sluttet på SFO i 1.klasse. Har ikke vært et problem Jeg kan forstå at foreldre som ikke klarer å sette grenser for eget barns telefonbruk ønsker kollektive regler og forbud. Vi andre klarer å balansere dette helt fint selv. Anonymkode: 67aec...f5d Det handler om sååå mye mer enn bare det dessverre Anonymkode: ec6e4...b5a
AnonymBruker Skrevet 14. mai #192 Skrevet 14. mai Snublefot62 skrev (2 timer siden): Og poenget mitt er at jeg mener du tar feil. Selvfølgelig vil alle som blir mobbet ha pause. Eller helst ikke bli mobbet i det hele tatt. Det er jo ikke noe poeng i å diskutere. Det er underforstått. Men mobbing er teknologiløst. Vil en mobber virkelig mobbe så klarer mobberen det uavhengig av teknologi eller ikke. Og jeg underbygget dette poenget mitt med å vise til at mobbing skjedde før smarttelefonen og. Jeg blir da møtt med (av flere her) at jeg fikk i det minste pause når jeg kom hjem. Som jeg nå gjentatt har poengtert at er feil. Det betyr ikke at jeg sier at alle på 90-tallet ble mobbet selv om de var hjemme. Det betyr heller ikke at jeg mener at ingen blir mobbet via nettet når de kommer hjem i dag. Men det betyr at jeg mener at å blokkere smarttelefoner ikke vil løse så mye. Kanskje noen flere velger å vente med telefon. Kanskje ikke. Men hvilken forskjell utgjør det? For det er jo via SoMe mye av mobbingen foregår. Og SoMe er jo ikke bare tilgjengelig på smarttelefoner men òg på nettbrett, PC-er, skoleutstyr, bibliotek osv. Skal man da forby alt av teknologi? Mange har bare smarttelefon. Og hvilken 10-åring installerer tiktok på mammas jobblaptop? De gjør jo ikke det. Og gjør de det og sitter der og scroller dagen lang, så er jo ikke det greit. Da hadde jeg i hvertfall sendt barnet mitt ut for å finne på noe annet. Du sier først at du er enig med meg, også er du uenig. Så jeg blir helt forvirret og skjønner egentlig ikke hva du vil frem til. Det ER mye mobbing og drit via mobil og sosiale medier. Og som jeg har skrevet tidligere, så er det jo ingen sol bryr seg om du lar barna dine ha en halvtime kontrollert mobiltid hver dag og bruke mobil til å vise billett på bussen e.l. Det er ingen som har sagt at det skal være et strengt totalforbud for absolutt alle. Du kan jo gå inn på lenken og lese. Hvis du og barna dine har et så fornuftig forhold til mobil fra før, så sitter de vel ikke på mobilen 24/7 uansett? Barna dine er vel flinke til å leke med vennene sine når de er på besøk og ikke scrolle på tik tok og youtube hele ettermiddagen? De følger vel reglene for mobil på skolen og lar mobilen ligge avslått i sekken eller på mobilhotell? De er vel flinke til å legge mobilen i stua før leggetid og ikke scrolle på den til kl 24? Da gjør jo ikke et sånt tiltak noe fra eller til for dere. Det er jo kun de som bruker mobilen mest og på feil måte som må forandre vanene sine mest. Vi må i hvertfall tvinge flere elever til å følge mobilfrie tiltak ved å inndra mobiltelefoner. Så vi ser jo at det er et problem hos enkelte. Og det er kjempevanskelig for noen å ikke bruke denne mobilen. De er helt avhengige, og det er trist å se hos en 10-åring. Anonymkode: 8a045...832 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #193 Skrevet 15. mai Memorangen skrev (3 timer siden): Ja det er absolutt et poeng. Dette gjelder jo en endring i hele samfunnet generelt, dette at man alltid er påkoblet på en eller annen måte. Og det er vanskelig nok for voksne, men barn/ungdom spesielt er nok ikke modne nok til å håndtere dette på samme måte som voksne. Men samtidig tror jeg ikke nødvendigvis mobbing blir noe verre av smarttlf og sosiale medier. Det var flust av utestenging og mobbing i "gamle" dager. Det ble bare ikke tatt på alvor i den grad som i dag. For noen kan sosiale medier f eks være en arena å komme i kontakt med andre utenfor et dårlig miljø. Jeg vet ikke, jeg ser både positive og negative sider ved dette, er litt ambivalent. Det er mye positiv med internett, ja. Men skal man sørge for at barna har en utelukkende positiv opplevelse av smarttelefon og internett, så må man utøve høy grad av kontroll og måtehold. Ikke bare helt ukritisk bruk. Barn som har det vanskelig og er ensomme kan støte på dårlige miljøer på internett også. Også er det ikke snakk om de som av ulike behov faktisk bør bruke mobilen ofte. Vi snakker ikke om unntakene og de som bare ikke vil bli med på sånne tiltak. Det er snakk om barn generelt og at det bør bli et miljø for at det skal være normalt å kunne leke sammen etter skolen uten å dra frem mobilen til enhver tid. MÅ en 8-åring ha mobilen i lomma om hun skal på lekeplassen i nabolaget liksom? Eller på besøk nedi gata? Jeg tror nok folk også vil vise forståelse for at han som sliter sosialt har en bestevenn på Roblox og derfor bruker tid der. Men han trenger ikke proklamere det for hele klassen. Det handler om å skape en norm, ikke forbud. Anonymkode: 8a045...832 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #194 Skrevet 15. mai Jeg har tre barn, som nå er store ungdommer og jobber med barn og unge. Gjennom kjennskap til tre kull, mener jeg å se et mønster på dette med skadelig skjermbruk og atferd på nett. Det er de barna med foreldre som strever selv, som er ressurssvake, strever psykisk, der det er konflikter osv, at barna oftest utviser skadelig og ukritisk nettbruk. Siden de ikke får behovene sine dekt i form av å bli sett og fulgt opp, søker de bekreftelser ute. Det er disse barna som legger ut utfordrende bilder, som havner i konflikter med andre og som flykter inn i en farlig verden på nett. Å komme frem til felles regler på foreldremøter tror jeg er fånyttes. Disse foreldrene er som oftest ikke på foreldremøter og klarer ikke å følge det opp allikevel. Dette med barn/ unge med skadelig skjermbruk skyldes noe mer grunnleggende enn at man ikke har felles regler. Det er mye mer komplekst enn det som diskuteres her. Anonymkode: 9be31...4d9
Snublefot62 Skrevet 15. mai #195 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har tre barn, som nå er store ungdommer og jobber med barn og unge. Gjennom kjennskap til tre kull, mener jeg å se et mønster på dette med skadelig skjermbruk og atferd på nett. Det er de barna med foreldre som strever selv, som er ressurssvake, strever psykisk, der det er konflikter osv, at barna oftest utviser skadelig og ukritisk nettbruk. Siden de ikke får behovene sine dekt i form av å bli sett og fulgt opp, søker de bekreftelser ute. Det er disse barna som legger ut utfordrende bilder, som havner i konflikter med andre og som flykter inn i en farlig verden på nett. Å komme frem til felles regler på foreldremøter tror jeg er fånyttes. Disse foreldrene er som oftest ikke på foreldremøter og klarer ikke å følge det opp allikevel. Dette med barn/ unge med skadelig skjermbruk skyldes noe mer grunnleggende enn at man ikke har felles regler. Det er mye mer komplekst enn det som diskuteres her. Anonymkode: 9be31...4d9 Enig.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #196 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror vi må være forsiktige med å lage et skille mellom “ansvarlige” og “uansvarlige” foreldre basert på om barnet har en smarttelefon eller ikke. Mange foreldre som gir barna sine mobil, gjør det ikke uten refleksjon. De setter grenser, følger med på innhold, nekter apper, har foreldrekontroll og tar mange samtaler om bruk. Det skjer under trygge og tydelige rammer. Selvregulering og digital teknologi er noe barn må lære seg – og det skjer ikke gjennom forbud, men gjennom veiledning og erfaring. En mobilfri barndom kan høres enkelt og trygt ut, men det utsetter ofte bare læringen. Barn lærer ikke å regulere skjermbruk uten å faktisk bruke skjerm. De trenger støtte, ikke avskjerming. Det er også viktig å huske at foreldre tar ulike kamper – noen tar kampen mot skjerm, andre mot gaming, sukker, utrygge vennekretser, søvn eller rus. Det finnes ikke én riktig kamp å ta, og det finnes heller ikke én løsning som passer alle barn. Mange barn klarer fint å ha en mobil uten å være på sosiale medier hele dagen – fordi foreldrene følger med. Problemet er ikke teknologien, men hvordan vi bruker den. Vi må heller rette fokuset mot holdninger, relasjoner og tilstedeværelse i barnas liv – ikke telefonen i seg selv. Anonymkode: 08af2...93e Enig Anonymkode: af77a...626
AnonymBruker Skrevet 15. mai #197 Skrevet 15. mai Jeg er for å holde igjen smarttelefonen så lenge som mulig, men det jeg ikke syns blir nevnt her er det praktiske aspektet for litt større barn. Jeg har en 6 klassing, og når jeg ser hva hun trenger tlf til, så ser jeg ikke helt hvordan man skal klare seg uten den til langt ut på ungdomsskolen. Jeg kan ta et eksempel fra denne uken. Hun spiller i korps, og korper bruker en app for info. På søndag kom det masse beskjeder der om endringer på rekkefølge av sanger før øving. Dette er info hun må ha. På mandag så måtte hun ta bussen til noe, billetten finnes kun i en app. I går var hun på kino, tok tog, måtte ha en app for det. Kinobilletten finnes også kun digitalt, det er en QR-kode som må scannes. Og sånn kan jeg fortsette. Det er beskjeder i Spond hun må ha med seg, hun trenger vipps osv utfordringen er at hvis man skal øve noe på selvstendighet, og at vi som foreldre ikke skal fikse alt, så er verden rundt de lagt opp til at de må ha en smarttelefon. Da må de løsningene i tilfelle reverseres. Anonymkode: 41d3d...75c 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #198 Skrevet 15. mai Snublefot62 skrev (9 timer siden): Og poenget mitt er at jeg mener du tar feil. Selvfølgelig vil alle som blir mobbet ha pause. Eller helst ikke bli mobbet i det hele tatt. Det er jo ikke noe poeng i å diskutere. Det er underforstått. Men mobbing er teknologiløst. Vil en mobber virkelig mobbe så klarer mobberen det uavhengig av teknologi eller ikke. Og jeg underbygget dette poenget mitt med å vise til at mobbing skjedde før smarttelefonen og. Jeg blir da møtt med (av flere her) at jeg fikk i det minste pause når jeg kom hjem. Som jeg nå gjentatt har poengtert at er feil. Det betyr ikke at jeg sier at alle på 90-tallet ble mobbet selv om de var hjemme. Det betyr heller ikke at jeg mener at ingen blir mobbet via nettet når de kommer hjem i dag. Men det betyr at jeg mener at å blokkere smarttelefoner ikke vil løse så mye. Kanskje noen flere velger å vente med telefon. Kanskje ikke. Men hvilken forskjell utgjør det? For det er jo via SoMe mye av mobbingen foregår. Og SoMe er jo ikke bare tilgjengelig på smarttelefoner men òg på nettbrett, PC-er, skoleutstyr, bibliotek osv. Skal man da forby alt av teknologi? Ikke meg du diskuterer med, men et innspill likevel. Selvfølgelig fins det situasjoner der en mobber vil oppsøke offeret på fritida, eller gjøre livet vanskelig på andre måter, selv uten mobiltelefon. Men mange av de fæle sakene i dag er jeg helt overbevist om blir VERRE enn de hadde trengt å være pga sosiale medier i ymse former. Hvor mange av dem som hetsa Odin på nett tror du hadde giddet å komme hjem til han for å mobbe? Sende stygge brev i posten? Trusselringt? Kanskje NOEN. Men den jevne nettmobber gidder ikke det. Some gjør mobbing enkelt og bekvemt. Det gjør at flere enn den klassiske mobberen fra vår barndom mobber. Fordi mobbing på nett er "gøy" og tilgjengelig, uten at du som mobber må sette deg i ubehagelige situasjoner. Og den direkte konsekvensen for deg selv som mobber er minimal. Ofte kan du til og med være anonym! Jeg har vært mobba selv. Jeg er glad jeg ikke vokser opp nå. Jeg forettekker langt den mobbinga jeg ble utsatt for, om jeg ikke skulle blitt hetsa på nett i TILLEGG. Anonymkode: 9af8a...224 1 1
Memorangen Skrevet 15. mai #199 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er mye positiv med internett, ja. Men skal man sørge for at barna har en utelukkende positiv opplevelse av smarttelefon og internett, så må man utøve høy grad av kontroll og måtehold. Ikke bare helt ukritisk bruk. Barn som har det vanskelig og er ensomme kan støte på dårlige miljøer på internett også. Også er det ikke snakk om de som av ulike behov faktisk bør bruke mobilen ofte. Vi snakker ikke om unntakene og de som bare ikke vil bli med på sånne tiltak. Det er snakk om barn generelt og at det bør bli et miljø for at det skal være normalt å kunne leke sammen etter skolen uten å dra frem mobilen til enhver tid. MÅ en 8-åring ha mobilen i lomma om hun skal på lekeplassen i nabolaget liksom? Eller på besøk nedi gata? Jeg tror nok folk også vil vise forståelse for at han som sliter sosialt har en bestevenn på Roblox og derfor bruker tid der. Men han trenger ikke proklamere det for hele klassen. Det handler om å skape en norm, ikke forbud. Anonymkode: 8a045...832 Ja der er jeg helt enig, og der er jeg kanskje heldig, men mine egne barn vil ofte ikke ha med tlf når de skal ut og leke med kompiser. Den eldste (12) vil gjerne mobilfri og legger bevisst fra seg mobilen. Det samme gjør jeg jo selv, legger den bare vekk. Men vi har nok skjermtid alle sammen for å si det slik. Jeg skjønner det med å skape en ny norm, men får å få det til må det nesten være noen regler som er felles for alle foreldrene, ellers skal det vanskelig gjøres å skape en endring. Endringen kan skje helt naturlig også med tiden, når flere og flere innser at vi ikke MÅ være påkoblet til enhver tid. Det er en balansegang det der. Og vi er veldig avhengig av alle appene som er der. Kan jo omtrent ikke gjøre noe lenger uten å dra frem mobilen.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #200 Skrevet 15. mai Snakket med min datter som er 15. Hun forteller at det er lite mobbing i sosiale medier slik hun opplever det. Jeg har heller aldri hørt hun har nevnt det. Hun er sånn midt på treet når det gjelder å være populær. Hun sier det verste er statusjaget, det med snapmap, hvor man ser folk henge sammen uten at man er invitert. At det å være populær er det mest slitsomme, å sørge for å bli bedt på fester og ha mest mulig venner. Jeg husker også dette fra ungdomsskolen, at det å være kul og bli bedt på fest var viktig. Vi fikk det med oss selv om vi ikke hadde snapmap. Spurte også mannen min som er lærer, hans bekymring med smarttelefon er at den tar oppmerksomhet fra læring og øving til prøver etc, MEN så har ungdom aldri vært så skoleflinke som nå, så jeg vet ikke. Tenker egentlig at fra ungdomsskolealder er det lite vi får gjort, annet enn å gjøre ungdommen robuste og ikke beskytte de fra alt, heller være der for de i det vanskelige. Og bevare relasjon slik at vi når inn med råd. Har disiplin og for strenge regler mener jeg virker mot sin hensikt på relasjonen. Anonymkode: 9be31...4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå