Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er for å holde igjen smarttelefonen så lenge som mulig, men det jeg ikke syns blir nevnt her er det praktiske aspektet for litt større barn.
Jeg har en 6 klassing, og når jeg ser hva hun trenger tlf til, så ser jeg ikke helt hvordan man skal klare seg uten den til langt ut på ungdomsskolen.

Jeg kan ta et eksempel fra denne uken.

Hun spiller i korps, og korper bruker en app for info. På søndag kom det masse beskjeder der om endringer på rekkefølge av sanger før øving. Dette er info hun må ha. På mandag så måtte hun ta bussen til noe, billetten finnes kun i en app. I går var hun på kino, tok tog, måtte ha en app for det. Kinobilletten finnes også kun digitalt, det er en QR-kode som må scannes. Og sånn kan jeg fortsette. Det er beskjeder i Spond hun må ha med seg, hun trenger vipps osv

utfordringen er at hvis man skal øve noe på selvstendighet, og at vi som foreldre ikke skal fikse alt, så er verden rundt de lagt opp til at de må ha en smarttelefon. Da må de løsningene i tilfelle reverseres.

Anonymkode: 41d3d...75c

Eg synes det har gått for langt viss folk ikkje kan ta kollektivtransport eller gå på kino utan app. 

Her hos oss er det foreldra som er registrert i Spond. 

Anonymkode: ba933...d83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har vært mobba selv. Jeg er glad jeg ikke vokser opp nå. Jeg forettekker langt den mobbinga jeg ble utsatt for, om jeg ikke skulle blitt hetsa på nett i TILLEGG. 

Anonymkode: 9af8a...224

Samme her.

Anonymkode: ba933...d83

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke meg du diskuterer med, men et innspill likevel.

Selvfølgelig fins det situasjoner der en mobber vil oppsøke offeret på fritida, eller gjøre livet vanskelig på andre måter, selv uten mobiltelefon.

Men mange av de fæle sakene i dag er jeg helt overbevist om blir VERRE enn de hadde trengt å være pga sosiale medier i ymse former.

Hvor mange av dem som hetsa Odin på nett tror du hadde giddet å komme hjem til han for å mobbe? Sende stygge brev i posten? Trusselringt? Kanskje NOEN. Men den jevne nettmobber gidder ikke det.

Some gjør mobbing enkelt og bekvemt. Det gjør at flere enn den klassiske mobberen fra vår barndom mobber. Fordi mobbing på nett er "gøy" og tilgjengelig, uten at du som mobber må sette deg i ubehagelige situasjoner. Og den direkte konsekvensen for deg selv som mobber er minimal. Ofte kan du til og med være anonym!

Jeg har vært mobba selv. Jeg er glad jeg ikke vokser opp nå. Jeg forettekker langt den mobbinga jeg ble utsatt for, om jeg ikke skulle blitt hetsa på nett i TILLEGG. 

Odin-saken er kjempetrist. Og tøff. Og vanskelig.

Men jeg må få påpeke her igjen at smarttelefon er ikke ensbetydende med sosiale medier. Odin var 13 år gammel når han tok livet sitt og hadde stått i en mangeårig mobbesituasjon. Altså, dersom mobbingen skjedde over SoMe (eller ble tøffere via SoMe) så må en jo påpeke at SoMe har en grense på 13 år, og jeg er HELT enig i at SoMe ikke er noe 6-13 åringer skal være på.

Men det er altså separat fra spørsmålet om de kan få smarttelefon.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (33 minutter siden):

Odin-saken er kjempetrist. Og tøff. Og vanskelig.

Men jeg må få påpeke her igjen at smarttelefon er ikke ensbetydende med sosiale medier. Odin var 13 år gammel når han tok livet sitt og hadde stått i en mangeårig mobbesituasjon. Altså, dersom mobbingen skjedde over SoMe (eller ble tøffere via SoMe) så må en jo påpeke at SoMe har en grense på 13 år, og jeg er HELT enig i at SoMe ikke er noe 6-13 åringer skal være på.

Men det er altså separat fra spørsmålet om de kan få smarttelefon.

Og der er vi uenige. Jeg mener dette ikke kan ses separat. Den jevne unge/ungdom klarer å skaffe seg tilgang til some (aldersgrense eller ikke) primært på smarttelefon. 

Et annet eksempel der some har forverret en allerede fæl situasjon, er selvmordet til Peder Angel.

Takk for meg i denne diskusjonen.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det viser jo hvor kontroversielt enkelte av disse motstanderne tenker når en influenser (Mina) presterer å si at bruk av telefon kan sammenlignes med at foreldre lar barna gå alene i gaten i New York? De skal ha mobilfri barndom for å unngå mobbing og la barna ha en «god» barndom. Men det er helt ok å mene at foreldre er uansvarlige når de gir barna telefon? Hvordan tror de at det vil gå den dagen barna får telefon når de begynner på ungdomsskolen? (for da er det plutselig ok). 

Å introdusere telefon for en 9 åring kan være en mulighet for tidlig opplæring i trygg og fornuftig bruk. I den alderen er barn ofte mottakelige for veiledning, nysgjerrige og åpne, og foreldre har større innflytelse og tettere kontakt med barna. Å lære barna om grenser, tidsbruk og kritisk tenkning på nett i trygge omgivelser kan være viktig før de går inn i ungdomsårene. Da er kroppen fulle av hormoner og de tøyer gjerne grenser og ønsker finne ut av egen identitet. De trekker seg mer bort fra foreldrene og skal være selvstendige. Når de først får mobil vil de gjerne utforske alt på en gang, og de har gjerne tilgang til alle sosiale medier. Og selvom hjernen ikke er utviklet før fylte 25 år, betyr det jo ikke at man skal holde seg borte fra telefon? Nei, da er det jo nemlig støtte og veiledning fra foreldre som er viktig for å la dem forstå grenser. 

Det er viktig å få frem av smart telefon for 9 åringer ikke betyr sosiale medier. De kan oppleve glede av å ta bilder, snakke på FaceTime, skrive meldinger og gjerne ha apper som støtter læring. Det er ikke ensbetydende med at foreldre gir barn tiktok og Snapchat? Min har ikke spurt om det en gang? Og hva andre gjør har vi jo ingenting med? Hver familie har egne grenser og alle er ulike. 

Anonymkode: 08af2...93e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke bare mobbing som gjør at barna ikke burde ha egen smarttelefon. Sosiale medier og alt de kan eksponeres for er den desidert mest bekymringsfulle delen. Og hvis man tar bort sosiale medier - hva skal da barna med den telefonen egentlig? 

Anonymkode: 81279...f2a

Smart telefon er ikke ensbetydende med some. Begge mine har smart tlf de er 7&10 år gamle. Men de har ingen apper utenom de standar appene. Telefonen er kun til å ringe og sende sms med. De får heller ikke lastet ned noe uten at vi foreldre godkjenner det. For oss er det helt uaktuelt å bruke penger på dum telefon når vi hadde litt eldre smart telefoner liggende.

Anonymkode: 8a1f5...26c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og der er vi uenige. Jeg mener dette ikke kan ses separat. Den jevne unge/ungdom klarer å skaffe seg tilgang til some (aldersgrense eller ikke) primært på smarttelefon. 

Et annet eksempel der some har forverret en allerede fæl situasjon, er selvmordet til Peder Angel.

Takk for meg i denne diskusjonen.

Den jevne unge/ungdom klarer å skaffe seg tilgang til veldig mye om de vil, uavhengig av smarttelefon. Det ironiske er ofte at de som har smarttelefon nekt gjerne har tilgang til egen iPad, skole iPad, PC eller lignende uten at foreldre følger med på den bruken. For det er greit, for det har vært normalen i mange år. Men så snart man nevner smarttelefon så går man av hengslene og skal forby det.

Ellers er det jo bare å slenge ut med navn på barn/ungdom som har tatt livet sitt. Jeg ser ikke poenget med det ettersom de fleste her er enig i at mobbing skjer, mobbing er noe dritt og jeg er sikker på at de fleste her og ser en sammenheng mellom mobbing, psykisk helse og selvskading/selvmord.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er ikke telefonen i seg selv, men alt den brukes til. Spesielt hjernedød titting på korte videoer eller "reels". Det skal skje noe hele tiden, hjernen fores hele tiden, tålmodighet og konsentrasjon forsvinner. 

Anonymkode: 81279...f2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å introdusere telefon for en 9 åring kan være en mulighet for tidlig opplæring i trygg og fornuftig bruk. I den alderen er barn ofte mottakelige for veiledning, nysgjerrige og åpne, og foreldre har større innflytelse og tettere kontakt med barna. Å lære barna om grenser, tidsbruk og kritisk tenkning på nett i trygge omgivelser kan være viktig før de går inn i ungdomsårene. Da er kroppen fulle av hormoner og de tøyer gjerne grenser og ønsker finne ut av egen identitet. De trekker seg mer bort fra foreldrene og skal være selvstendige. Når de først får mobil vil de gjerne utforske alt på en gang, og de har gjerne tilgang til alle sosiale medier. Og selvom hjernen ikke er utviklet før fylte 25 år, betyr det jo ikke at man skal holde seg borte fra telefon? Nei, da er det jo nemlig støtte og veiledning fra foreldre som er viktig for å la dem forstå grenser. 

Det er viktig å få frem av smart telefon for 9 åringer ikke betyr sosiale medier. De kan oppleve glede av å ta bilder, snakke på FaceTime, skrive meldinger og gjerne ha apper som støtter læring. Det er ikke ensbetydende med at foreldre gir barn tiktok og Snapchat? Min har ikke spurt om det en gang? Og hva andre gjør har vi jo ingenting med? Hver familie har egne grenser og alle er ulike. 

Anonymkode: 08af2...93e

Jeg er helt enig med deg at det er fint å lære barna om grenser og kritisk tenkning, men jeg synes det blir naivt å tenke at en niåring klarer å håndtere en smarttelefon fornuftig, fordi at den har tett kontakt med foreldrene.

• Liker 2
Skrevet
Cockerlover skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg at det er fint å lære barna om grenser og kritisk tenkning, men jeg synes det blir naivt å tenke at en niåring klarer å håndtere en smarttelefon fornuftig, fordi at den har tett kontakt med foreldrene.

Hva legger du i "håndter en smarttelefon"?

Skrevet
Snublefot62 skrev (20 minutter siden):

Den jevne unge/ungdom klarer å skaffe seg tilgang til veldig mye om de vil, uavhengig av smarttelefon. Det ironiske er ofte at de som har smarttelefon nekt gjerne har tilgang til egen iPad, skole iPad, PC eller lignende uten at foreldre følger med på den bruken. For det er greit, for det har vært normalen i mange år. Men så snart man nevner smarttelefon så går man av hengslene og skal forby det.

Ellers er det jo bare å slenge ut med navn på barn/ungdom som har tatt livet sitt. Jeg ser ikke poenget med det ettersom de fleste her er enig i at mobbing skjer, mobbing er noe dritt og jeg er sikker på at de fleste her og ser en sammenheng mellom mobbing, psykisk helse og selvskading/selvmord.

Smarttelefon bærer du med deg i lomma, og du kan ta bilder/filme/være på nett hvor enn du går. Å forby det begrenser naturlig nok tilgang til å være på nett, selv om du har en ipad i sekken. Det blir noe annet med den lille, håndholdte skjermen, som passer perfekt i hånda di.

Hvorfor er det ikke bra å nevne de som har tatt selvmord ? det er jo viktig å snakke om det for å forebygge at det skjer igjen. Selv om andre tar selvmor for andre grunner som er akkurat like trist, betyr ikke det at vi ikke skal snakke om disse ungdommene.

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (På 13.5.2025 den 13.00):

Hvorfor skal du ha en mening om hvorvidt mitt barn har det best med eller uten smarttelefon?

Dersom jeg mener barnet har det best med, hva så?

Det her er grunnen til at man må ha regler som gjelder for alle, ellers havner man på minste felles multiplum. De mest ressurssvake foreldrene lar barna sitte med ipad i timesvis, fri flyt med internett, sosiale medier og smarttelefoner. Det høyere sosioøkonomiske lag vil alltid klare seg, det er barna fra svakerestilte hjem som  må bære kostnaden av manglende regulering. 

Ingen barn trenger sosiale medier (ikke voksne heller kanskje;), og det er bevist at det skaper angst og depresjon, særlig hos unge jenter. Tid tilbrakt utendørs går drastisk ned, skrive og leseferdigheter går ned, og nærsynthet går kraftig opp blant dagens unge. Alt tilknyttes skjermbruk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Cockerlover skrev (1 minutt siden):

Smarttelefon bærer du med deg i lomma, og du kan ta bilder/filme/være på nett hvor enn du går. Å forby det begrenser naturlig nok tilgang til å være på nett, selv om du har en ipad i sekken. Det blir noe annet med den lille, håndholdte skjermen, som passer perfekt i hånda di.

Hvorfor er det ikke bra å nevne de som har tatt selvmord ? det er jo viktig å snakke om det for å forebygge at det skjer igjen. Selv om andre tar selvmor for andre grunner som er akkurat like trist, betyr ikke det at vi ikke skal snakke om disse ungdommene.

Med foreldrestyring på telefonen så kan man unngå nettopp dette.

Jeg sa ikke at det ikke er bra å nevne de som har tatt selvmord, jeg sa jeg ikke ser poenget med det. Vi VET at ungdom tar livet sitt som en følge av psykiske utfordringer, som kan komme av mobbing som en årsak. Men skal vi diskutere temaet i tråden, eller skal vi konkurrere om å finne den tristeste skjebnen å bruke som et argument for sitt synspunkt?

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Hva legger du i "håndter en smarttelefon"?

Å stå imot fristelsene en smarttelefon gir. Vi vet at at smarttelefon er designet for å gjøre oss avhengig av den. Barn fortjener bedre! Barn må få være barn. Fornuftig mobilbruk klarer ikke mange voksne en gang, da kan vi ikke forvente at barna gjør det.

• Liker 3
Skrevet
Bokormsen skrev (2 minutter siden):

Det her er grunnen til at man må ha regler som gjelder for alle, ellers havner man på minste felles multiplum. De mest ressurssvake foreldrene lar barna sitte med ipad i timesvis, fri flyt med internett, sosiale medier og smarttelefoner. Det høyere sosioøkonomiske lag vil alltid klare seg, det er barna fra svakerestilte hjem som  må bære kostnaden av manglende regulering. 

Ingen barn trenger sosiale medier (ikke voksne heller kanskje;), og det er bevist at det skaper angst og depresjon, særlig hos unge jenter. Tid tilbrakt utendørs går drastisk ned, skrive og leseferdigheter går ned, og nærsynthet går kraftig opp blant dagens unge. Alt tilknyttes skjermbruk. 

Men igjen så er vi tilbake til feilslutningen om at smarttelefon = sosiale medier.

Det er to HELT ulike ting som diskuteres her. Jeg er enig i at en tiåring ikke skal ha sosiale medier (det er og et brudd på reglene til de ulike plattformene), men jeg er for at foreldrene selv styrer om de gir ungene en telefon/smarttelefon eller ikke, og når.

Etter 11 sider så er dette fortsatt en gjennomgående feilslutning.

Annonse
Skrevet

Å stå imot fristelsene en smarttelefon gir. Vi vet at at smarttelefon er designet for å gjøre oss avhengig av den. Barn fortjener bedre! Barn må få være barn. Fornuftig mobilbruk klarer ikke mange voksne en gang, da kan vi ikke forvente at barna gjør det.

Takk. Og det er jeg enig med deg i. Og jeg mener at barna ikke skal få det valget heller. Foreldrene må sette grensene og sette sperrene i tråd med de reglene de ønsker å sette.

Jeg er for at foreldre får velge selv når eller om de vil gi barna mobiltelefon/smarttelefon - men jeg er ikke for frislipp og full tilgang til alt det apper/sosiale medier gir av muligheter. Tvert imot.

AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (1 time siden):

Ja der er jeg helt enig, og der er jeg kanskje heldig, men mine egne barn vil ofte ikke ha med tlf når de skal ut og leke med kompiser. Den eldste (12) vil gjerne mobilfri og legger bevisst fra seg mobilen. Det samme gjør jeg jo selv, legger den bare vekk. Men vi har nok skjermtid alle sammen for å si det slik. Jeg skjønner det med å skape en ny norm, men får å få det til må det nesten være noen regler som er felles for alle foreldrene, ellers skal det vanskelig gjøres å skape en endring. Endringen kan skje helt naturlig også med tiden, når flere og flere innser at vi ikke MÅ være påkoblet til enhver tid. Det er en balansegang det der. Og vi er veldig avhengig av alle appene som er der. Kan jo omtrent ikke gjøre noe lenger uten å dra frem mobilen. 

Det er bra, det er gode holdninger til mobil. I min jobb som lærer er det en stadig kamp mot disse mobilene. Der jeg jobber synes jeg det blir mer og mer vanlig at elevene styrer unødvendig mye negativt med disse mobilene. De tar de frem i friminuttene, hetser hverandre på tiktok og snapchat og filmer slosskamper etter skoletid. Vi må informere foreldre om at sånt kan bli politanmeldt, uten å få svar tilbake. Det hadde bare vært mye enklere om de telefonene kunne blitt igjen hjemme og vært noe på lik linje som playstation. Noe man kun holder på med hjemme i begrenset tid. Det blir også unødvendig mye konflikter mellom oss lærere og elever når vi prøver å innskrenke bruken av noe mange er blitt helt avhengige av. Det blir som å diskutere med en rusmisbruker. Jeg har dratt mobilen med makt ut av hånda til elever flere ganger, og det er så innmarri unødvendig og skader relasjonen. For mange er bruken helt grenseløs, og det syns jeg er feil. Akkurat nå er det denne grenseløse bruken som er normen, og om ingen gjør noe så vil det bare forbli sånn. Men jeg tror som du sier, at folk kanskje har innsett at det blir for mye skjermbruk og at det muligens vil bli bedre. Det finnes heldigvis apper hvor foreldre kan se hva barna driver med på mobilen osv, og det blir delt mer info om hvor skadelig ubegrenset mobilbruk blant barn kan være. 

(Ikke en kommentar på det du sier altså, bare videre diskusjon)

Anonymkode: 8a045...832

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Med foreldrestyring på telefonen så kan man unngå nettopp dette.

Jeg sa ikke at det ikke er bra å nevne de som har tatt selvmord, jeg sa jeg ikke ser poenget med det. Vi VET at ungdom tar livet sitt som en følge av psykiske utfordringer, som kan komme av mobbing som en årsak. Men skal vi diskutere temaet i tråden, eller skal vi konkurrere om å finne den tristeste skjebnen å bruke som et argument for sitt synspunkt?

Okei, jeg har ikke barn, så foreldrestyring på telefon kan godt hende er en god ide. Jeg vet ikke hvordan det funker. Men jeg synes fortsatt at barn blir introdusert for skjerm alt for tidlig.

Jeg synes det er fint å ta det opp. Selv om alle "vet", så synes jeg ofrene for netthets fortjener å bli nevnt. Det er jo også et veldig godt argument for å ønske en mer smarttelefon barndom for alle som vokser opp, som  er det tråden handler om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Våre, som nå er ungdommer, var aldri inne på det selv om de fikk smarttelefon når de var 8. 🤔

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 70edc...e02

• Liker 1
Skrevet

Okei, jeg har ikke barn, så foreldrestyring på telefon kan godt hende er en god ide. Jeg vet ikke hvordan det funker. Men jeg synes fortsatt at barn blir introdusert for skjerm alt for tidlig.

Jeg synes det er fint å ta det opp. Selv om alle "vet", så synes jeg ofrene for netthets fortjener å bli nevnt. Det er jo også et veldig godt argument for å ønske en mer smarttelefon barndom for alle som vokser opp, som  er det tråden handler om.

Men det er jo ikke et godt argument. For de sakene som nevnes så er det mobbing som er oppgitt som bakenforliggende årsak til selvmordet, ikke smarttelefonen.

Smarttelefonen er i seg selv ikke et problem. Men mange antar at smarttelefon er likestilt med sosiale medier. Men det er som sagt feil. Så jeg ser faktisk fortsatt ikke poenget med å linke til og nevne navn på ungdom som har tatt livet sitt når diskusjonen ikke handler om mobbingen de har blitt utsatt for eller klassemiljøer, men tilgang til en telefon.

Hele poenget mitt er at det bør være opp til foreldrene å bestemme dette selv, og ikke et gruppepress for å "shame" de som velger å gi barnet telefon. Og så må vi øke kunnskapen om hvordan en gjør dette på en fornuftig og hensiktsmessig måte, som er trygg for ungene. Det inkluderer blant annet å respektere aldersgrenser satt i spill, apper og sosiale medier.

Realiteten mener jeg dessverre er sånn at de som driter i at Snapchat har aldersgrense på 13 år, og kommer til å drite i et klasseforbud uansett. Så hvorfor kaste bort tid på å jage "feil hest" når en heller burde gå på det reelle problemet? Mobbing og fraværende foreldre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...