Gå til innhold

Jeg vil bli boligflipper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil inn i bolig-flipping-industrien. Men aner ikke hvordan jeg starter. Kan ingenting om oppussing, kan ingenting om regnskap og budsjetter, kan ingenting om lånemarkedet, kan ingenting om boligmarkedet.

Men jeg har masse tid, høy risikovilje og og lærvillighet.

Jeg tror jeg kan få det til om jeg bare kommer meg innenfor. Men det er hardt å komme i gang alene og uten noen å brainstorme med.

Er det noen her som har erfaringer å dele eller selv har lyst til å gjøre det samme?

Anonymkode: 94fb1...a2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er at med din fraværende kompetanse ville jeg holdt meg langt unna. Det er høy risiko, masse hardt arbeid, og ikke minst krever det godt teft for å finne de rette objektene.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (6 minutter siden):

Mitt råd er at med din fraværende kompetanse ville jeg holdt meg langt unna. Det er høy risiko, masse hardt arbeid, og ikke minst krever det godt teft for å finne de rette objektene.

Høy risiko er kanskje mitt sterkeste kort. Hardt arbeid er heller ikke langt nede på listen. God teft er kanskje det store usikkerhetsmomentet her. Kanskje jeg har det, kanskje ikke. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 94fb1...a2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i det minste alliere deg med en interiørdesigner. 

Anonymkode: 5faf4...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må i det minste alliere deg med en interiørdesigner. 

Anonymkode: 5faf4...4b1

Nei. ChatGPT kan brukes. TS burde starte der mtp alt. Hun kan jo ingenting. Kun risikovilje. 😒 Egenkapital?

Anonymkode: e18e7...5a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du lære deg snekkerarbeid først. Om du må leie inn folk går ikke økonomien i prosjektet. 
Om du ikke kan noe av det praktiske ved boligflipping, og kun har risikovilje er det kanskje ikke så lurt 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjulpet en kompis med å flippe boliger, og uten noe som helst erfaring med oppussing eller snekkerkunnskaper, vil jeg anbefale deg å ikke gå inn i husflipping.

Budsjett, boligmarkedet og alt rundt kan man lett lære seg, men dersom man skal gå i pluss må man kunne ta 99% av jobben selv, og man må kunne gjøre det raskt. Og oppussing og snekkerarbeid krever en del opplæring, øvelse og erfaring. 

Det hjelper også å ha slike venner som meg og en annen i vennegjengen; vi er elektriker og rørlegger, og kan ta de delene av oppussingen som krever fagpersoner. I starten gjorde vi det gratis, så til en vennlig pris, og nå når han har opparbeidet seg et godt overskudd, får vi en prosentandel av salgssummen.

Husflipping er ikke bare å male noen vegger, så start med å skaffe deg kunnskap og erfaring med oppussing, mens du setter deg inn i hvordan boligmarkedet du er interessert i fungerer, samt skaffe deg kapital. Så er du kanskje klar om noen år.

Anonymkode: 20dec...931

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må jo starte en plass, og de færreste får lært seg særlig mye om oppussing før de eier sin egen bolig.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en bolig du først og fremst kunne tenke deg å bo i. Du kan bo der i noen år, starte med et enkelt prosjekt (soverom), og ta vanskeligere prosjekt dess flinkere du blir. Så kan du prøve å selge og se om du får den prisen du vil/må ha. Får du ikke det bor du i det minste i en bolig du uansett ville ha.

Jeg fraråder deg å kjøpe totalrenoveringsprosjekt, for da må du bo en annen plass imens, du kan ikke ta pause fra prosjektet når du behøver, og det er ofte dyrere totalt sett. De beste objektene er de som bare er litt utdaterte stilmessig, men som ikke trenger store oppgraderinger som vann og elektrisk. Da bør planløsningen være god som den er, for det er dyrt å flytte på vann, avløp og el.

Kjøp en 2-roms eller 3-roms hvor du kan sette inn et ekstra soverom uten at planløsningen ellers blir dårlig.

Så ja, kjøp noe som kan se veldig nytt og fresht ut med nytt gulv, slette vegger, nytt kjøkken og moderne møbler. Så bytter du gulv, tar rehabgips på vegger, lager en god belysningsplan, bytter kjøkken og maler i trendy farger.

Jeg synes du bør sette deg inn i hva oppussing koster, på generelt grunnlag. Lag et excelark med m2-pris for de ulike rommene, og ha en liste over minstepris på ting. Alle leiligheter, uansett størrelse, trenger jo minst 5 hvitevarer f.eks.

Så går du på Finn og prøver å regne ut hva det ville kostet å pusse opp en tilfeldig leilighet. Bruk ikea sin planlegger for å designe et kjøkken til leiligheten.

På bolig.ai kan du sjekke hva andre boliger i samme området har blitt solgt for. Da må du se på nyoppussede boliger i samme størrelse og med samme kvaliteter. Da kan du se hva du kan by for boligen (solgtpris - ønsket overskudd - kostnader).

Bonus hvis du kjenner håndverkere som enten kan hjelpe deg billig eller gi deg råd om hvilke du burde leie inn. Ellers funker mitt anbud helt greit.

Ellers er leiligheter med sør- eller vestvendt balkong alltid enklest å omsette.

Anonymkode: 03759...598

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødfødt å gå så hardt ut. Hjelper ikke om du er risikovillig om du ikke kan et døyt om oppussing. 
Vil heller anbefale å kjøpe en primærbolig, lære å pusse denne opp. Så selge. Og nytt prosjekt. 

Anonymkode: 7e4c6...811

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet såpass lite om hvordan det faktisk fungerer med oppussing, planlegging og økonomi så vet du faktisk ikke om du egentlig vil dette. 

Du lærer ikke dette på ks heller.

Anonymkode: 6dc44...5d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet har vel færre usikkerhetsmomenter enn enebolig. Så kjøp en leilighet til eget bruk, bo der i minimum 12 mnd, mal vegger, legg nytt laminat, lakker kjøkkenfrontene og se om du får solgt?

Lite arbeid, risikoen er at du ikke får solgt med gevinst, men da kan du evt fortsette å bo der en stund til?

Anonymkode: 97b17...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier du har høy risikovilje, hva mener du med det? Hva er du forberedt på å risikere? 

Med null kompetanse er det trolig risikoviljen som kommer til å driver forretningen, til du har tapt det du er villig til å tape. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evt så kan du gå på mange visninger. Se hvilke objekter det kommer mange på, og delta passivt i budrunden. Lytt til hva folk sier på visning. Lær deg hva folk ser etter sånn at du får et instinkt for hvilke leiligheter du kan bli kvitt (og hvilke som har en relativt billig mangel som du kan rette opp for å løfte dem fra vanskelig å selge til lett å selge).

Anonymkode: 97b17...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært en del i gruppen «Flipping og investering i eiendom, for kvinner» på fb, og så tatt en del kurs. Det er selvsagt lurt å prøve å sette seg mest mulig inn i det fra før av. Det første objektet må jo helst gå bra. Startet med tomteflipping og jobbet meg derfra. Det er en spennende bransje. Lykke til! 

Anonymkode: 27807...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Typisk stikk motsatt svar av det TS etterspør. KG-fenomen.

Anonymkode: f72a0...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Typisk stikk motsatt svar av det TS etterspør. KG-fenomen.

Prøver å realitetsorientere TS. 
Ikke lett, h*n virker motivert for å brenne penger på peisen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kjøpt et hus pusset opp av noen med din manglende kompetanse. Ser her jeg bor at de hus/leiligheter som er usolgte etter fortsatt et år har til felles at de er kjøpt av mennesker som kun har hatt de svært kort tid(for å pusse opp) og blitt lagt ut på nytt. Ikke særlig imponert over hva jeg har sett i takst rapportene iallfall. 

Anonymkode: 3cd30...ffb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å kjøpe en leilighet med moderniseringsbehov. Så pusser du opp denne mens du bor der. Moderniseringsbehov er "lettere" enn oppussingsobjekter.

Bruk tiden på å lære deg hvordan legge gulv og lister, sparkle og pusse vegger, bygge kjøkken, og slikt. Sett deg inn i trender på boligmarkedet, les mange tilstandsrapporter og lær deg hva som vektlegges. Og når du setter opp budsjett i starten, så tenk at det blir dyrere enn du forventer, og så enda dyrere enn det igjen, og så legger du på litt ekstra oppå der.

Da ser du hvilken interesse du egentlig har av å pusse opp, og hvor lett du lærer deg teknikker, og om det er slik du vil bruke fritiden din.

Jeg liker pusse opp en del, men jeg er ikke i nærheten av å ha nok interesse og tid til å holde på med oppussing i så stor grad som man må for å kunne flippe.

Anonymkode: db2bc...f2c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (6 minutter siden):

Prøver å realitetsorientere TS. 
Ikke lett, h*n virker motivert for å brenne penger på peisen.

Kom heller med råd til det det blir spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...