Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min skal feire 9-årsdagen sin.

Jeg er på det tidspunktet 39 uker gravid og vurderer å invitere kun 4 bestevenner fra klassen som han velger + lillebror + en venn fra utenfor klassen. Hjemmebursdag med 7 gutter 6-9 år.

Alternativet er alle gutter i klassen på en trampolinepark (13 stk).

Er det Ok å invitere kun et utvalg av guttene? 

Hvor går grensen? 

Anonymkode: 2507b...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er på det tidspunktet 39 uker gravid og vurderer å invitere kun 4 bestevenner fra klassen som han velger + lillebror + en venn fra utenfor klassen. Hjemmebursdag med 7 gutter 6-9 år.

Hvor går grensen? 

Hvis de er 13 i klassen er det ca 1/3 som blir invitert. Jeg tenker det kan gå akkurat Motsatt går ikke ihvertfall, at 1/3 blir ikke invitert.

Hvis det er laget regler for dette i klassen får du være litt forberedt på at noen spør.

Skjønner dilemmaet.

Endret av Knocks
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det 4 stk så tenker jeg det går greit.  Da må invitasjonene deles utenom skolen. Slik er det her. 

Anonymkode: 653b4...2ea

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor går grensen? 

Enig som andre i tråden viser til at å invitere fire av tolv er greit, da er det 8 som ikke er invitert, altså majoriteten er ikke det. Nå er det jo ikke sikkert at de fire går i gutten sin klasse en gang, kanskje bare to gjør det for alt vi vet.. men: Det forutsetter at de fire som inviteres ikke har en femte eller sjette gutt som anser seg selv som en del av denne gjengen. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Knocks skrev (1 time siden):

Hvis de er 13 i klassen er det ca 1/3 som blir invitert. Jeg tenker det kan gå akkurat Motsatt går ikke ihvertfall, at 1/3 blir ikke invitert.

Hvis det er laget regler for dette i klassen får du være litt forberedt på at noen spør.

Skjønner dilemmaet.

Det er 21 elever i klassen. 10 jenter og 11 gutter.

Med 13 deltakere mener jeg alle 11 gutter fra klassen, lillebroren og en venn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis de er 11 gutter i klassen og du inviterer 4 er det altså 6 gutter som ikke blir invitert, ca halve klassen? Da ville jeg synes det begynte å bli mer vanskelig, for da er det en stor andel som er invitert i forhold til de som ikke blir det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke innafor.

Anonymkode: 58f5c...08a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt alle guttene. Det er så viktig å inkludere alle i den alderen. I tillegg så er det din sønns tur til å "skinne" i klassen, for det er vanligvis mye oppmerksomhet barnet får både før og etter en bursdagsfeiring med klassen. 

Det vil også være mindre styr for deg, du trenger bare å lage en kake å ha med, ellers ordnes vel alt av de ansatte? Det eneste er at du bør ha en person til å steppe inn for deg om du skulle gå i fødsel, men det må du jo nesten om du velger noen få også..

Anonymkode: 74a1a...af4

• Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det uaktuelt å utelate noen. Vi inviterer alltid alle gutte og har bursdagen på trampolinepark. Eller Lekeland. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dem er fortsatt så, hvorfor skal dere begynne å utestenge?

Har du mulighet til å ha det på trampolineparker, trenger du heller ikke å gjøre noenting.

Anonymkode: 7d35a...b4a

• Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Hvis de er 11 gutter i klassen og du inviterer 4 er det altså 6 gutter som ikke blir invitert, ca halve klassen? Da ville jeg synes det begynte å bli mer vanskelig, for da er det en stor andel som er invitert i forhold til de som ikke blir det.

4 av 21 er 19% av klassen.

4 inviterte og 17 ikke inviterte.

AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (1 minutt siden):

Det er mer vanlig å invitere alle av ett kjønn. 4 av 11 er mye mer enn 19 %.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dem er fortsatt så, hvorfor skal dere begynne å utestenge?

Har du mulighet til å ha det på trampolineparker, trenger du heller ikke å gjøre noenting.

Da har du sikkert ikke hatt bursdager i en trampolinepark. Du skal følge med på alle. Har opplevd en brukket arm. Og nei, de ansatte passer ikke på besøkende. Du kan maks se 1-2 tennåringer som styrer apparater og det er vel 80-100 barn rundt omkring.

De bare roper i mikrofonen når gruppa kan gå opp til spiserommet, bringer pizza og drinker (3 min.). Men det er den voksne som passer på håndvask, serverer, rydder sølet underveis... rydder alt i etterkant (søpelbøtta står på spiserommet). Slik er det i alle fall i vår Rush trampolinepark. 

AnonymBruker
Skrevet

Her slutter de i 4./5.klasse å invitere alle jentene/guttene. Så for meg er det helt innafor å bare invitere noen i bursdag :)

Anonymkode: be916...1fb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Din sønn og 4 venner fra klassen er jo halvparten av guttene. Jeg synes ikke dette er innenfor når de bare er 9. Kan du ta det på trampolineland el.l men ha med deg en voksen til? Mannen, venninne, søster/bror, slektning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har dere ikke dere foreldre snakket om dette på foreldremøte? Hva som er greit i din sønn sin klasse, er det jo bare de andre foreldrene som kan svare deg på. 

Anonymkode: dbbc8...2a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (1 minutt siden):

Da har du sikkert ikke hatt bursdager i en trampolinepark. Du skal følge med på alle. Har opplevd en brukket arm. Og nei, de ansatte passer ikke på besøkende. Du kan maks se 1-2 tennåringer som styrer apparater og det er vel 80-100 barn rundt omkring.

De bare roper i mikrofonen når gruppa kan gå opp til spiserommet, bringer pizza og drinker (3 min.). Men det er den voksne som passer på håndvask, serverer, rydder sølet underveis... rydder alt i etterkant (søpelbøtta står på spiserommet). Slik er det i alle fall i vår Rush trampolinepark. 

Barnet vårt er 12 år nå. Dem er 25 av samme kjønn i klassen og alle blir invitert. Vi slår dog i sammen bursdager da, for blir litt mye å dra i 25  bursdager i løpet av et pr. Siden siste året i barnehagen har det bare vært på slike steder. Det har alltid vært flere foreldre enn til bursdagsbarnet som har vært til stede, så aldri vært noe problem å passe på, aldri skjedd en ulykke for noen. Men det kan jo skje hvor som helst uansett. 

Når barna er 9 år, er det helt vilt hvis alle foreldrene til de andre barna bare drar etter at de har levert.

At det tillates å ha 80-100 barn hoppende samtidig er jo helt vilt.

Der vi har vært har vi ikke trengt å rydde noe. 

Skrevet (endret)
Ny Bruker skrev (52 minutter siden):

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er mer vanlig å invitere alle av ett kjønn. 4 av 11 er mye mer enn 19 %.

Akkurat, med @Ny Bruker sin logikk kan altså TS sitt barn invitere 10 av de 13 guttene og fortsatt vise til at de er i mindretall mtp hele klassen. Så nice try, men det er en fail..

Med TS sin sønn utgjør disse 5 av 11, dvs nesten halvparten. Da hadde det bekymret meg fordi hva om en annen gutt gjør det samme, også er det den samme ene gutten som «faller ut» hver gang? Hvis man uansett nærmer seg halvparten av guttene i klassen mener jeg TS bidrar til splittelse i guttegruppa når hun gjør dette, og bør la være. Heller droppe bror sin venn og ta med de siste guttene. 

Endret av Raven.Writingdesk
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ha det en måned før da? Du kan jo risikere å sitte der med en nyfødt baby i uke 39... inviter alle til lekeland og få hjelp av noen andre voksne!

Anonymkode: 6a02c...56e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men har dere ikke dere foreldre snakket om dette på foreldremøte? Hva som er greit i din sønn sin klasse, er det jo bare de andre foreldrene som kan svare deg på. 

Anonymkode: dbbc8...2a0

Snakket om det kun i høst i 1. klasse. Avtalen var - ingen gaver fra gjester. Har ikke andre avtaler, men ser at ingen inviterer begge kjønn. Ellers har min sønn blitt invitert i 4 bursdager i løpet av 3 skoleår. Usikker på om de andre ikke feirer eller bare inviterer et utvalg der min ikke blir med.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...