AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Jeg er butikkleder i klesbutikk. Vi er jeg som jobber 100% en som jobber 80% som har sagt opp og har siste vaktene ut mai. Også noen ekstrahjelper som går på skole som kun har mulighet for senvakt. Jeg er gravid i uke 9 og sliter veldig med depresjon. Jeg ser ingen lys i enden av tunellen. Vi har ikke fått på plass ny 80% og jeg stresser som bare det på jobben. Tror jeg blir utbrent veldig veldig snart. Jeg gråter før jobb, på jobb så går å tørker tårer mens kundene er i butikken. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare meg som gravid resten av svangerskapet. Jeg tror legen hadde sykmeldt meg ganske raskt men ingen andre kan ta over for meg så det blir umulig. Jeg må stå 5/6 dager i uken. Flere dager uten mulighet for pause/dopause. Anonymkode: a5979...3c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er butikkleder i klesbutikk. Vi er jeg som jobber 100% en som jobber 80% som har sagt opp og har siste vaktene ut mai. Også noen ekstrahjelper som går på skole som kun har mulighet for senvakt. Jeg er gravid i uke 9 og sliter veldig med depresjon. Jeg ser ingen lys i enden av tunellen. Vi har ikke fått på plass ny 80% og jeg stresser som bare det på jobben. Tror jeg blir utbrent veldig veldig snart. Jeg gråter før jobb, på jobb så går å tørker tårer mens kundene er i butikken. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare meg som gravid resten av svangerskapet. Jeg tror legen hadde sykmeldt meg ganske raskt men ingen andre kan ta over for meg så det blir umulig. Jeg må stå 5/6 dager i uken. Flere dager uten mulighet for pause/dopause. Anonymkode: a5979...3c8 Hva skjer hvis du blir sykemeldt? Du skriver at du er butikkleder, da er det vel ikke du som eier butikken? Så rent økonomisk og praktisk vil det ikke ha noen konsekvenser for deg om du blir sykemeldt. Hvis jeg har forstått det riktig. Anonymkode: 36923...dc3 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai 1. Hva hadde skjedd hvis du f.eks. hadde truende spontanabort og fikk beskjed av legen om å holde sengen? Altså hva hadde vært stegene hvis noe akutt skjedde? 2. Har du en regionsjef som er over deg? 3. Hvem har ansvar for ansettelse/utlysninger/å avgjøre hvor mange ansatte det er? Anonymkode: cfb84...c9a 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Regionssjefen sitter alltid på kontor og klager på ting som ikke blir gjort. Jeg har selv ansvar for ansettelse og nå sliter vi bare med å finne en 80%. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne 100% når jeg skal i permisjon Anonymkode: a5979...3c8
AnonymBruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Utlys 100% stilling så fort som mulig. Assisterende butikkleder. Det burde tiltrekke seg noen ekstra søkere.. Anonymkode: ee2fc...a43 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai Ingen vil takke deg om du strekker deg lenger enn langt. Jeg har dessverre erfart det to ganger. Anonymkode: 9dade...56c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Kirkegårdene er fulle av folk som var uunværlige. Du får ingenting igjen for å ofre deg. Tenk på deg selv! Anonymkode: e24b6...ecd 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Det er ingen som takker deg for at du står på. Du må tenke på deg selv.. At ikke butikken går rundt uten deg, er ikke ditt problem, så lenge det ikke er du som eier butikken. Anonymkode: 37828...587 2 1
Violetta Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai Hvorfor 80% stilling? Dere trenger jo 100% stilling når du går i permisjon uansett? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): 1. Hva hadde skjedd hvis du f.eks. hadde truende spontanabort og fikk beskjed av legen om å holde sengen? Altså hva hadde vært stegene hvis noe akutt skjedde? 2. Har du en regionsjef som er over deg? 3. Hvem har ansvar for ansettelse/utlysninger/å avgjøre hvor mange ansatte det er? Anonymkode: cfb84...c9a Man trenger ikke sengeleie ved begynnende spontanabort i uke 9. Da er embryo kun 2-3 cm langt, veier noen få gram og ligger ekstremt godt beskyttet dypt inne i livmor. Går det galt i første trimester, så er det fordi noe gikk galt når egg og sædcelle smeltet sammen, og ikke noe TS kan påvirke i det hele tatt. TS, vet regionleder at du er gravid eller tror vedkommende at du er frisk og fin som vanlig? Jeg forstår godt hvis du ikke ønsker å avsløre svangerskapet før uke 13 når faren for spontanabort så og si er over. Men tenker at åpen og ærlig kommunikasjon med din nærmeste leder er helt nødvendig. Anonymkode: 80bf8...85c 1
aksase Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai Det er din arbeidsgiver/nærmeste leder som har ansvaret dersom du blir sykemeldt. Det er heller ikke ditt ansvar å finne vikar for deg selv. Ta i mot den sykemeldingen og lever den til sjefen din og gå deretter hjem og ta vare på deg selv og barnet. Deres helse er mye viktigere enn denne butikken. Du har gjort det du kan så langt for å finne en ny ansatt i 80%-stillingen også, og når du blir sykemeldt, må din etterfølger/vikar, eventuelt din sjef ta det videre. Det er uansett ikke ditt ansvar dersom du blir sykemeldt.
AnonymBruker Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Regionssjefen sitter alltid på kontor og klager på ting som ikke blir gjort. Jeg har selv ansvar for ansettelse og nå sliter vi bare med å finne en 80%. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne 100% når jeg skal i permisjon Anonymkode: a5979...3c8 Det er MYE vanskeligere å finne folk til en 80% stilling enn det er å finne folk til fulltidsjobb. Utlys en 100% med det samme og begynn med intervjuer. Det vil løsne på mye straks du har funnet en! Anonymkode: bbdfa...93d 4
Daria Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai Du har noen over deg som har ansvaret - la dem ta det. Man er ikke så uunnværlig som man tror, svært få bedrifter, butikker og institusjoner går i stå når en ansatt blit akutt sykemeldt. Selv statsministeren kan bli sykemeldt og landet styres fortsatt trygt. Jeg sa til legen i en sykemedingsdiskusjon at jeg hadde oppgaver bare jeg kunne gjøre. -Da får jobben finne en annen løsning, for du kan faktisk ikke gjøre dette nå, svarte legen ubekymret - og det gjorde de jo, når de måtte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai Du får gi beskjed til de over deg at enten må de bli med å sørge for noen som kan ta over for deg, eller så må butikken faktisk stenge siden du ikke kan la dette gå ut over din helse. Da skal du se de får fart på seg siden de risikerer å tape penger. Anonymkode: 39c95...eb4
AnonymBruker Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai Litt streng omsorg: Du er ikke utmattet - men utslitt, med risiko for å bli kraftig utmattet - og tro meg, dit vil du ikke. Blir du utmattet kommer du deg ikke på jobb, samme hvor mye du må, du kommer deg knapt i dusjen. Ta grep nå før du kollapser, kjære deg 💛 Jeg opplevde å gå fra utslitt i 100 % jobb til utmattet og 100 % sengeliggende, det var et så grusomt mareritt som jeg ikke unner noen! Og jobben er ikke verdt å bli så syk! Anonymkode: 59f24...912 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai Som de andre sier, det er vel ikke du som eier butikken? Du har en arbeidsgiver? Da går du til legen og forklarer hvordan du har det. Blir du sykemeldt er det legen som sykemelder deg, ikke deg selv. Ingen sykemelder seg selv, enda media får det til å høres sånn ut. Og det er arbeidsgivers problem om man er så sårbar. Må stenge butikken da, eller troppe opp og jobbe selv for å holde åpent. Altså, sånn er det å drive butikk. Det er IKKE ditt ansvar vil jeg tippe. Ville også brukt sykemelding og permisjon på å finne en ny jobb, for slike som driver så useriøst at man må stenge butikken om en arbeidstaker blir sykemeldt overlever ikke lenge uansett. Og er det en kjede feks så har de bare utnyttet din naivitet til å overarbeide deg i den tro at du er uerstattelig. Og det er like dårlig arbeidsgiverpolitikk som førstnevnte scenario, så bare å komme seg vekk. Anonymkode: 173f0...17c
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 8.57): Man trenger ikke sengeleie ved begynnende spontanabort i uke 9. Da er embryo kun 2-3 cm langt, veier noen få gram og ligger ekstremt godt beskyttet dypt inne i livmor. Går det galt i første trimester, så er det fordi noe gikk galt når egg og sædcelle smeltet sammen, og ikke noe TS kan påvirke i det hele tatt. TS, vet regionleder at du er gravid eller tror vedkommende at du er frisk og fin som vanlig? Jeg forstår godt hvis du ikke ønsker å avsløre svangerskapet før uke 13 når faren for spontanabort så og si er over. Men tenker at åpen og ærlig kommunikasjon med din nærmeste leder er helt nødvendig. Anonymkode: 80bf8...85c Jeg klarer bare ikke la være å kommentere. Poenget til hun du siterte var jo: "Altså hva hadde vært stegene hvis noe akutt skjedde?" Tror ikke hun forsøkte å starte en diskusjon rundt begynnende spontanabort i uke 9🤦♀️ Gud bedre.. Anonymkode: 280b1...f18 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå