Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hva jeg skal gjøre her.

Vi er en familie på 5. De to eldste har flyttet grunnet studier, men de er hjemme i feriene.

I å har jeg lyst å dra på ferie med mine barn, og gjerne også samboer. Problemet er at samboer er så ekstremt tiltaksløs, så jeg vet at absolutt alt blir opp til meg å planlegge. Alt fra hvor en skal reise , steder å spise, opplevelser på turen osv. Det er ingen hjelp å få. I tillegg så har hn langt mindre penger til rådighet, men jeg betaler ferien så hun må dekke lommepenger selv.

Jeg har tilbudt mine barn over 18 at jeg kan betale turen, men lommepenger og mat må de stå for selv. Det samme har jeg sagt til samboer. Barna synes det er helt supert og er bare glad for å få muligheten, mens samboer er grinete.

Ikke vil hn fly, ikke båt, kun bilferie, mens vi 4 andre ønsker sol og varme og minst mulig tid i en bil. 

Jeg har foreslått at alle kommer med 3 ting de ønsker å oppleve på turen, enten det er utflukter, kjøre Gokart eller hva som helst de ønsker. Om 2 eller flere har samme ting på listen så blir det ført opp, og om ingen har like så får se sitt øverste ønske inn på listene, og vi gjør disse ringene som er fellesskap.

Dette har vært helt supert, og det er stort sett ting som alle gleder seg til de andre ulike dagene, bortsett fra samboer som da "ikke gidder", "har ikke lyst" osv. Det er ekstremt demotiverende å prøve å få til noe kjekt når responsen er som dette.

På hennes liste var det frisørtime, ordne negler og fotmassasje og Aquarium. Dette er jo ting som ingen av oss andre ønsker å gjøre på ferien da en kan gjøre det når som helst hjemme, men avtalen var en av tingene skal inn på listen. 

Så da blir det frisørtime, selv om jeg knapt har hatt hår på hodet de siste 5 årene 😅

Så ble det dykking, fallskjermhopp, klatring og bilkjøring i ørkenen på de andre plassene på listen. Men da skal hun selvsagt ikke være med på det. Går for fort, er for høyt, er under vann, for mye sand. Ja dere skjønner tegningen.

Så jeg vurderer å kun reise med barna og la samboer være hjemme denne gangen. 

Ikke ønsker hun å delta på noe av det vi andre ønsker, ikke vil hun prøve noe av antydning til spennende restauranter, ikke har hun noen forslag til restauranter eller opplevelser som kan være kjekt for de fleste. 

Så jeg er veldig usikker. Får dårlig samvittighet om hun ikke blir med, men får også dårlig samvittighet ovenfor alle andre om ferien kun består av å ligge med bassenget i 14 dager. Det er ikke ferie for oss, det er kjedsomhet. 

Ideelt sett hadde vi kunne meldt oss på tilsvarende opplegg som 71 grader nord eller kompani Lauritzen og det var ferien vår, avsluttet med 5 dager langs en strand ett sted med stor utvalg av vannaktiviteter.

Tenker at hun vil få det kjekkere om vi har ferien hver for oss. Hun reise med venninner eller noe og får sine opplevelser, så reiser jeg med guttene og jentene å får være opplevelser.

Det er bare ikke forsvarlig å bruke en liten formue på ferie om 4 av 5 ikke får oppleve noe av det de synes er kjekt.

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har et litt rart syn på ferie om det primært handler om den og den opplevelsen, fremfor tid sammen.

Samtidig høres det ut som dere har en usedvanlig dårlig kommunikasjon. Liker dere egentlig å være sammen ellers?

Anonymkode: d32e8...5d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok latt samboer være hjemme. Dere har så totalt forskjellige oppfatninger om hva en ferie skal inneholde. Lurer litt på hvordan dere har det i sammen alle de andre dagene i året. 

Anonymkode: 608b8...7af

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er du sammen med en som ikke har samme interesser som deg? Ferie er ekstremt viktig for meg. Hadde aldri giddet å være sammen med en som ikke ville det samme som meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du? Ja jeg og mannen har dratt på ferie uten hverandre. Men jeg elsker å ha ferie med han og ungene den tiden dem bodde hjemme. Og jeg elsker feriene våre no uten barn. Han elsker å finne på mye. Mens jeg liker å slappe av. Men vi gjør ting som begge to ønsker. Og jeg elsker å dra på ferie med vennene mine. 

Anonymkode: 4402a...7f3

AnonymBruker
Skrevet

Da drar du en uke alene med barna og herjer rundt, så kommer samboer reisende siste uka og tar den sammen med dere, med litt rolig aktivitet, soling, parmassasje og en båttur en av dagene. Hun kan ligge på dekk mens dere snorkler/dykker. Jeg ville gjerne hatt en uke for meg selv hjemme først😊

Anonymkode: 34316...374

AnonymBruker
Skrevet

Men da blir hun liggende ved bassenget, mens dere drar inn i ørkenen.

Hvorfor føler du at du må holde henne i handa hos frisøren? 

Anonymkode: 7370a...34d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig så kan du dra uten samboer.

Er ikke lenge siden det var en annen tråd gående her om en som ble nektet av samboer å dra på ferie med barna alene. Da var de fleste på at det var bare å dra. Men selvfølgelig, da var det jo mannen som nektet dama. Blir jo litt anderledes...

Dra på ferie med barna og kos dere. Syntes opplegget hørtes supert ut, minner for livet.

Anonymkode: ebe0e...df2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg vokste opp var det helt vanlig at mor kunne dra til frisør og hudpleier mens vi andre stakk på en annen aktivitet. Det i seg selv er en god løsning på selve oppholdet. Hyggeligere at alle får slappe av slik de vil på ferie og så kan man samles til felles måltider og aktiviteter når det passer. 

Er hun deprimert forresten? Jeg hører ingen livsglede i beskrivelsen av henne.

Anonymkode: 2c309...7ad

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Hvorfor er du sammen med en som ikke har samme interesser som deg? Ferie er ekstremt viktig for meg. Hadde aldri giddet å være sammen med en som ikke ville det samme som meg.

Herregud tenk å slå opp med mor til dine mange barn fordi hun ikke liker de samme feriene🙄

Anonymkode: 2c309...7ad

AnonymBruker
Skrevet

Dere må vel ikke gjøre det samme hele tiden? Selv om jeg synes det høres kjedelig ut med frisør og hudpleie, så hadde jeg heller blitt med på det enn fallskjermhopping. Det dere planlegger er ikke for alle, og en god del på den lista er ting man må ha et genuint ønske om å gjøre selv, ikke la seg presse til fordi flertallet har bestemt at det er kult. 

Hadde jeg vært i en sånn situasjon så hadde nok jeg ønsket å være med, så hadde jeg latt dere leke Kompani Lauritzen hele dagene, mens jeg holdt på med mitt. Jeg hadde vært på byvandring, gått på museum, deltatt på matlagingskurs og vinsmaking, funnet meg et og annet loppemarked og generelt kost meg alene. Og så hadde jeg vært spent på hvor mange av dere som fortsatt var i live når vi møttes til middag på kvelden.

Og når vi kom hjem så hadde jeg nok gått videre med livet mitt. Heller funnet meg en som hadde like lite dødsønske som meg. Og en som ikke omtalte meg negativt på nett.

Anonymkode: 69ecf...222

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør gjerne aktiviteter på ferie. Å bare sole seg, bade og late meg er kjedelig. MEN: Å ha fullpakket program i forkant er for meg helt pyton. Ferie for meg er å ta ting på sparket, planlegge hver dag mens vi spiser frokost og ta det som det kommer. Vi trenger heller ikke gjøre alt sammen. En vil bade, en vil på marked og en vil på tur. Da blir vi enig om 2 ting og deler oss opp, eller gjør noe på dagtid og noe om ettermiddagen.

Kan dere ikke bare møtes på midten? 

Anonymkode: be3a0...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, min ekssamboer og våre barn hadde også veldig ulike preferanser når det gjaldt ferie, men vi fant alltid et slags kompromiss. Eksempelvis likte alle de andre slalåm og vintersport, mens jeg hater snø og vinter. 😅
Jeg og barna elsker bading, snorkling og syden, mens eksen ikke likte verken varme eller bading...

Men vi ferierte jo for barna sin del.
Løsningen ble at når vi dro på fjellet, stod de på ski, mens jeg ble igjen på hytta og koste meg med en bok i solveggen.  Kunne til nød bli med på en liten langrennstur. Ellers var vi alle med på grilling ved bålpanna, aking, bygge snøhuler osv.
Dro vi til Syden, "bodde" jeg og ungene i vannet og på stranda, mens eksen kanskje ruslet litt i byen, tok seg en øl på en café i skyggen.

Samboeren din kan vel slappe av med sine ting, mens dere er aktive og gjør det dere har lyst til? Være med på det hun føler for, spise middag sammen om kvelden, og ellers dra til frisøren og gjøre sine ting uten at det må være en "lagaktivitet"?

Anonymkode: 25632...b07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dra uten henne. Sure folk kan ikke få ødelegge for alle de andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hun mor til disse barna? 

Anonymkode: eb86b...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg syns er rart er hvorfor må alle gjøre det samme? Hvorfor kan ikke hun dra til frisøren mens dere andre dykker? Meget spesielt. Er vel bedre å få være sammen på kveldene enn å sette henne igjen hjemme? Har du spurt henne om hun i det hele tatt vil være med? 

Anonymkode: 42f33...6b7

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...